założenie wspólnoty mieszkaniowej
kaefka1805
Użytkownik
Zwracam się z prośbą o udzielenie porady odnośnie funkcjonowania i założenia wspólnoty mieszkaniowej. Obecnie sytuacja wygląda tak, że mieszkam w budynku, w którym jest 12 mieszkań, mieszkania te są własnościowe, wszyscy mieszkańcy mają udział w częściach wspólnych budynku. Każdy właściciel mieszkania ma podpisaną odrębną umowę na dostarczenie energii, gazu, wody i wywóz śmieci. Zaś na prąd zużywany w częściach wspólnych jak i gaz do ogrzewania spisany jest na dwóch właścicieli, który pełnią funkcję "zarządców" rozliczają opłaty i zbierają pieniądze na fundusz remontowy. Wszystko działa już wiele lat na tzw. "gębę" od lat 70-tych. Niestety jeden z właścicieli, na którego spisane są umowy planuje wyprowadzkę i pojawia się problem dalszego funkcjonowania pozostałych mieszkańców - nikt nie chce podpisać na siebie umowy. Pojawił się pomysł utworzenia wspólnoty mieszkaniowej z powołanym zarządem. Jako mieszkańcy nadal chcemy sami prowadzić rachunki i chcemy aby to funkcjonowało tak jak do tej pory, natomiast wszelkie umowy podpisane byłyby na wspólnotę. Czy po utworzeniu takiej wspólnoty odpowiadamy przed jakimś organem w rozliczeniu rocznym? Czy są jakieś wymogi formalno-prawne, które należy spełnić?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
no to gratulują stąpacie po kruchym lodzie ...Uważam, że należy to jak najszybciej przerwać to i ukonstytuować się zgodnie z ustawa o własności lokali (UoWL). Stworzyć zarząd, założyć konto w banku (najlepiej internetowe)
I to rozumiem , dobry pomysł... Czy odpowiadacie ? to zależy, jakie zdarzenia u was występują . Czy zatrudniacie na umowę zlecenie osoby fizyczne? jako pracodawcy pod ZUS ... czy macie pożytki z NW .... Pod względem podatkowym US ,
Wszytko jest opisane w ustawie o własności lokali tekst masz w mojej stopce UoWL
Dziękuję bardzo, właśnie siedzę i studiuję tą ustawę, z tego co zrozumiałam to nie dojdą nam żadne nowe dopłaty z tytułu założenia wspólnoty mieszkaniowej z zarządem. Już teraz mamy tzw fundusz remontowy i rozliczamy opłaty za prąd, gaz - wspólnota jedynie to wszystko ureguluje formalnie. A czy taki zarząd wspólnoty musi mieć określona ilość członków, czy to możemy sami ustalić? Rozumiem, że zarząd odpowiada tylko przed mieszkańcami i wiadomo ma działać zgodnie z prawem. Nie musimy się jakoś rozliczać z działalności?
Z praktyki wiem, że w tak niewielkiej WM jest to koszt 200-300 zł na członka Zarządu
popatrz na https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
ilość członków ustalacie sami. Z UoWL wynika, że może to być jedna osoba, a może to byc kilka . Z praktyki wiem, że najlepiej, jak Zarząd ma 3 osoby.
Tu znajdziesz podstawowe dokumenty https://forum.zarzadca.pl/wiki/
Na 12 lokali wystarczy wam zarząd jednoosobowy. Może ten sąsiad, który do tej pory zajmował się waszymi rachunkami zechce nadal to robić?
Jak zarząd nie jednoosobowy, to 3 osoby - zawsze przy różnicy zdań któraś strona będzie miała większość
Nowy doklejony: 05.11.18 20:29 orientujesz się może czy jako wspólnota musimy prowadzić księgi rachunkowe?
Nowy doklejony: 05.11.18 21:44
W ustawie znalazłam zapis mówiący o tym, że:
zarząd wspólnoty mieszkaniowej musi sporządzić protokół przejęcia nieruchomości i jej dokumentacji technicznej w imieniu wspólnoty, przechowywać dokumentację techniczną budynku oraz prowadzić i aktualizować spis właścicieli lokali i przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej,
podjąć czynności zmierzające do opracowania lub aktualizacji dokumentacji technicznej budynku i dokonać rozliczenia kosztów z tym związanych.
Co w praktyce oznacza prowadzenie dokumentacji technicznej obiektu? Na chwilę obecną nie posiadamy żadnych dokumentów tego typu.
Nie wyobrażam sobie, aby obecnie wspólnota nie korzystała z współczesnych narzędzi, jakim są programy komputerowe, które poprowadzą nawet laika, po prawidłowej ewidencji .
Dobrze jest skorzystać z programów wspomagających zarządzanie nieruchomościami np. Weles3 https://aries.e-adm.pl/ . Łącza one prowadzenie ewidencji administratorskiej z ewidencją księgową, rozliczeniową, ect.
Jak to co? Książkę Obiektu Budowlanego . Wszystko jest opisane http://www.administrator24.info/artykul/id3291,prowadzenie-ksiazki-obiektu-budowlanego-w-10-krokach
To trzeba wykonać inwentaryzację obiektu i stworzyć dokumentację techniczną obiektu http://www.instsani.pl/59/rodzaje-i-elementy-dokumentacji-technicznej
Obecnie osoby, które prowadzą rachunki korzystają jeszcze z maszyn do pisania ale wszystko działa.
Niestety, nasz budynek nie posiada nawet podstawowego planu sytuacyjnego (tzn. pewnie gdzieś jest, ale nikt nie wie gdzie), nie wspominając już o wszelkich planach instalacji np. początkowo w budynku były piece w każdym z mieszkań a obecnie jest centralne ogrzewanie wykonane bez jakiegokolwiek planu w latach 80-tych.
Reasumując założenie obecnie takiej dokumentacji to ogromne koszty (ktoś musi przyjść, zrobić inwentaryzację stanu faktycznego, zrobić rysunki itd), więc najpewniej zrezygnujemy z tej opcji założenia wspólnoty mieszkaniowej .
Czy są jeszcze jakieś rozwiązania prawne tak, aby podpisać umowę z PGE ale nie byłaby to umowa imienna na konkretnych mieszkańców a na ogół mieszkańców w naszym bloku?
Przecież nikt wam już teraz nie każe odtwarzać dokumentacji technicznej. W obecnym stanie wszyscy właściciele lokali ODPOWIADAJĄ SOLIDARNIE za zaniechania, jakie macie, a każdy z osobna do wysokości posiadanego udziału .
W waszym przypadku , Nie ma innej opcji, jak wybrać Zarząd WM, który będzie ją reprezentował .
Inaczej nikt z wami nie będzie chciał rozmawiać.
Trzeba to im wytłumaczyć, "jak krowie na rowie" .
a jakby tak i Nowak i Kowalski zeszli z tego świata w jeden miesiąc to, co byś zrobiła ? nie wprowadzała zmian?
Niestety sprawa już tak urosła, że trzeba wszystkim uzmysłowić czym jest wspólnota i jak działa . Zaproś, na spotkanie właścicieli z rodzinami (przyszłych spadkobierców :bigsmile:), kogoś z sąsiedniej wspólnoty i sobie pogawędzicie .... To, że ktoś jest 60+ nie oznacza, że nic nie zrozumie.
O i to jest świetny pomysł - rozmowa z spadkobiercami.
To nie ma nic wspólnego z np. założeniem konta w banku dla wspólnoty.
Budynek kiedyś należał do gminy? Jak tak, to w gminie plany znajdziecie.
Nie robicie co roku przeglądu wentylacji czy elektrycznego? Sporo ryzykujecie, ale nie wy pierwsi i nie ostatni.
Umowa z PGE. Uchwała o wyborze pani X, Y i pana Z do zarządu wspólnoty mieszkaniowej. Może NIP i REGON, ale nie jestem pewna, czy PGE będzie tego wymagał. Umowa ba być między PGE a wspólnotą reprezentowaną przez...
Podsumowując - zmieńcie to, co wam pasuje, nic na siłę, krok po kroku wyjdziecie na prostą.
Właśnie nie robimy żadnych przeglądów, ani wentylacji, ani elektryki, ani CO, niczego po prostu. Tak jakoś "wegetujemy" od lat
Właśnie co do tych przeglądów, czy orientujesz się może czy takie przeglądy mogą wykonywać sami mieszkańcy czy trzeba mieć od tego fachowca? I jeszcze mam pytanie odnośnie sprzątania, czy jako mieszkańcy możemy podjąć uchwałę, że sprzątamy sami (tak było do tej pory), czy musimy mieć do tego firmę?
Przeglądy robią fachowcy branżowi. Sporządzają protokoły, wstawiają odpowiednie pieczątki i wpisują się, tzn. te przeglądy, do książki obiektu budowlanego.
Na początku kup i załóż księgę, odtwórz w niej jakieś zapisy na podstawie istniejących dokumentów, jeśli się da.
Żeby nie było, że zupełnie nic nie macie.
http://www.administrator24.info/artykul/id3291,prowadzenie-ksiazki-obiektu-budowlanego-w-10-krokach
Oczywiście, że możecie , rozumiem, że pretensje, że nie jest posprzątane, też będziecie mieli do siebie ...
Na jednej wspólnocie widziałem nawet taki grafik , pineską zaznaczali, który lokal w tym tygodniu sprząta ...