Wysyłka sprawozdania finansowego
abwehrstelle_breslau
Użytkownik
W imieniu Wspólnoty Mieszkaniowej dotąd składałem corocznie w US tylko deklarację CIT (bez załączonego sprawozdania finansowego - co uzasadniałem nie podleganiem Wspólnoty Mieszkaniowej pod prawo bilansowe)
Od 01-10-2018 pojawił się dla spółek i organizacji obowiązek wysyłki sprawozdania finansowego wyłącznie w formie elektronicznej do KRS zaś dla podmiotów nie figurujących w KRS do Krajowej Administracji Skarbowej...
I tu pojawia się moja obawa: czy jeżeli w tym roku postąpię podobnie, to już nie mój konkretny US ale jakaś wirtualna Krajowa Administracja Skarbowa będzie miała inne zdanie na ten temat i w przyszłości zacznie mi robić problemy?
Jakie jest Wasze zdanie w tej kwestii?
Od 01-10-2018 pojawił się dla spółek i organizacji obowiązek wysyłki sprawozdania finansowego wyłącznie w formie elektronicznej do KRS zaś dla podmiotów nie figurujących w KRS do Krajowej Administracji Skarbowej...
I tu pojawia się moja obawa: czy jeżeli w tym roku postąpię podobnie, to już nie mój konkretny US ale jakaś wirtualna Krajowa Administracja Skarbowa będzie miała inne zdanie na ten temat i w przyszłości zacznie mi robić problemy?
Jakie jest Wasze zdanie w tej kwestii?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Nowy doklejony: 24.01.19 14:01
Byłem przed chwilą w US. Wiele panie nie wiedziały i odesłały mnie na strony ministerstwa, żebym doczytał.
No to doczytałem.
Nie ma już w ogóle składania papierowego CIT-8 i CIT-8/O. Dla wspólnot wyjątku nie zrobili. Nigdy nie robili, ale się łudziłem, że zrobią.
Jest wyjątek dla kół gospodyń wiejskich. Nie żartuję. Na prawdę jest. Taki fajny, jaki od dawna powinien być dla wspólnot. Że nie składasz sprawdzań rocznych w US i prowadzisz księgowość uproszczoną wg określonego wzoru z osobnego rozporządzenia. Gospodynie mają takie rozporządzenie od ponad tygodnia.
Pewnie się cieszą z niego jak dzieci? Tego nie wiem. Ja bym się chyba cieszył.
Tak samo jak nie ma już papierowego PIT-11, i innych. Informacje o przychodach dla członków zarządu z tytułu pełnienia funkcji przeszły z PIT-8c do PIT-11 i też lecą tylko elektronicznie (już za rok 2018). 8c tylko do dochodów kapitałowych i pieniężnych i nie ma tam już wiersza "inne". Ale o tym już wiecie z innego wątku.
Najprościej będzie złożyć na papierze w skarbówce UPL-1(6) i upoważnić kogoś, kto już dysponuje podpisem kwalifikowanym do składania deklaracji online.
I jednorazowo temu pełnomocnikowi zlecać co roku składanie CIT-8 wspólnoty..
Czyli najlepiej w praktyce wypełnić pełnomocnikowi papierowego CIT-a, żeby babola nie zrobił jeśli dotąd nie składał za wspólnoty CIT-a, i dać mu jako na wzór, żeby porobił co trzeba i wysłał swoim czytnikiem jak należy.
Czyli żeby przesłał poprzez portal www.e-deklaracje.gov.pl przez interaktywny formularz. Po wypełnieniu i opatrzeniu bezpiecznym podpisem elektronicznym pełnomocnik prześle do systemu PDF-a inteaktywnego.
Nie wiedziały panie co teraz z dołączaniem sprawozdań finansowych, które uchwalamy na zebraniach. Nie ma sytuacji że czytnikiem możliwe jest załączanie czegokolwiek w formie skanu. Czyli sprawozdania papierowego skarbówce nie dostarczamy w żadnej formie. Ci, co dotąd dostarczali, mogą wreszcie sobie dać spokój. Ci co nie dostarczali - w zasadzie mieli w tym układzie chyba rację, że przez te lata nie dostarczali. Sankcji przecież nie było.
Najmądrzejsi byli ci urzędniczy, którzy nie wymagali.
Czy ten PDF trafi do Krajowej Administracji Skarbowej, czy czort wie gdzie indziej, to raczej bez znaczenia. Panie tego tez nie wiedziały. Ważne raczej, że obawa dot. załączników do CIT-a teraz odpada.
Z tego co widzę, to CIT-8 za 2018 jeszcze w formie elektronicznej nie ma. Pewnie będzie z nowym wzorem i to będzie raczej CIT-8(26). Nr (25)obowiązywał przez co najmniej dwa ostatnie lata.
Czas na złożenie mamy do końca marca. Tak jak Orlen.
ps. Jest jeszcze wersja hardkorowa dla zawodowców.
Można CIT-a wysyłać bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych dzięki aplikacjom dostarczonym przez zewnętrznych producentów oprogramowania, którzy korzystając z otwartego standardu dokumentu podatkowego dostosowali lub dostosują swoje aplikacje tak, aby mogły obsługiwać proces składania deklaracji podatkowych.
To też nie jest wcale żart. Przecież można. ProVirtusem chyba jeszcze nie, ale Mieszczaniniem na pewno można.
Więcej nie wiem na dziś.
Kto może niech zweryfikuje w swoim US, bo może coś doczytałem nie tak, albo moje panie z US nie doczytały i źle przekazuję.
powodzenia
Nowy doklejony: 24.01.19 14:07
Już nie można. Teraz nikt już nie może. Wspólnoty mieszkaniowe już nie mogą, począwszy od deklaracji za 2018.
Generalnie ta wysyłka CIT-8 to nic nowego, tylko wspólnotom jakoś nikt nie podpowiada, że do marca też muszą wysyłać (za rok ubiegły).
Nowy doklejony: 08.02.19 13:57
Deklaracja CIT-8
Deklaracja roczna podatników podatku od osób prawnych składana jest w terminie 3 miesięcy od daty zakończenia roku podatkowego jednostki. W przypadku tych podatników, którzy przyjęli standardowy rok podatkowy równy kalendarzowemu, złożona musi zostać nie później niż ostatniego dnia marca roku następnego po roku, za który składana jest deklaracja.
Uwaga - w 2019 r. deklarację CIT-8 za rok obrotowy 2018 równy kalendarzowemu składa się do 1 kwietnia 2019 r.
W tym samym terminie należy rozliczyć podatek roczny CIT. Jeżeli deklarację składa się wcześniej, to podatek można opłacić nawet po złożeniu formularza CIT-8, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od daty zakończenia roku podatkowego.
Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) wynosi 19% podstawy jego ustalenia.
Wpłaty podatku dokonuje się w systemie zaliczkowym – miesięcznym lub kwartalnym. Zaliczki ustala się jako różnica pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
Na razie mój sprytny programik do Cit-8 w pozycji 106 daje menu rozwijane i za rok 2018 mogłem wybrać 15 lub 19%.
Dałem 15. Gdybym dał po staremu 19, to wielkiego błędu by nie było, ale moja wspólnota nie płaci zaliczek w ciągu roku.
W sumie słuszna uwaga. 19 % to stawka teraz podstawowa, 15% - preferencyjna za 2018 rok. 9% to preferencyjna od bieżącego roku.
za rok 2018:
Cit-8 (26)
Cit-8/O (13) też jest nowiutki
wg mnie we WM to występują te drugie, mam rację?
i podatek na 100% w 2018 można podać 15% ?
Wpisuj w prawej kolumnie, "przychody z innych źródeł przychodów".
na 100% nie, ale na 99,9% podaj 15%, (jednak ten limit tam jest :devil:)
Jeśli w trakcie roku nie płaciłeś zaliczek na CIT, to oczywiście na 100% podajesz stawkę preferencyjną 15%.
Tzn. nie jest to może oczywiste, ale cyfra którą tam wpiszesz nie ma raczej znaczenia, prawda?
A jak tam z wysyłką XML-a?
co to jest ten XML ??
Papierowego CIT-a 8 możesz sobie co najwyżej wydrukować i powiesić na ścianie.
Od tego roku CIT wspólnoty przesyłasz jako e-Deklarację podatkową. Za rok 2018.
Musisz przekazać go za pomocą środków komunikacji elektronicznej na serwery Ministerstwa Finansów (e-deklaracje.gov.pl).
Masz na to dwa sposoby, mocno odmienne:
albo wysyłka Cita podpisanym kwalifikowanym podpisem,
albo przy wykorzystaniu danych weryfikacyjnych bez konieczności użycia e-podpisu (trzeba mieć profil zaufany)
Ta pierwsza droga, w mojej ocenie jest prostsza i polega na znalezieniu dobrej duszy która ma podpis kwalifikowaniy i wygenerowaniu i dostarczeniu tej osobie pliku XML.
Nie wyrabiasz profilu, nie wykupujesz własnego podpisu.
Nie mylimy formatu XML z xls. To jest taki format w którym są zaszyte informacje Cita oraz informacja o osobie odpowiedzialnej za zrobienie deklaracji.
Tym sposobem mamy rozdzielenie odpowiedzialności: dobra dusza z podpisem odpowiada tylko za wysyłkę pliku i pobranie UPO, a księgowy wspólnoty nadal odpowiada za treść CIT-a.
Jest jedna zaleta: nie zawracamy już sobie głowy zagadnieniem, czy załączamy sprawozdanie wspólnoty czy nie. System elektronicznej komunikacji wyklucza załączanie twórczości dodatkowej do CIT-a.
Tylko nie pisać mi już, że nie było wymogu!! W wielu US był, tyle że bezprawny. Ludzie niepotrzebnie różne cuda musieli załączać, teraz koniec z tym bałaganem.
Nie trzeba mieć biura. Zarządca wspólnoty (administrator) może mieć swój podpis. Tak samo sąsiad. Ważne żeby zarejestrować UPL-1 w US.
Czyli za rok ja mógłbym podesłać Tobie plik XML i skorzystać z waszego podpisu kwalifikowanego. Wcześniej musiałbym złożyć w moim US UPL-1 z Twoimi danymi jako uprawnionego do wysyłki.
Pytanie nr 7
Co oznacza, że sprawozdanie finansowe sporządzane jest w postaci elektronicznej nieustrukturyzowanej?
Sporządzenie sprawozdania finansowego w postaci elektronicznej nieustrukturyzowanej oznacza, że ma być ono sporządzone w formie pliku, który można zapisać i odczytać za pomocą programu komputerowego, np. w postaci pliku tekstowego, pliku graficznego lub mieszanego - wybór formatu pliku pozostawiony został jednostce, a następnie podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym [1] przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownika jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – przez wszystkich członków tego organu.
to ze strony ministerstwa a przecież każda wspólnotę prowadzi organ wieloosobowy.
Czy ktoś sie z tym spotkał
jak rozwiązaliście sprawe
może ktoś mi podpowie jak mam to wysłac
Wchodząc na e-sprawozdania jest do wyboru Jednostka miro, Jednostka mała, Jednostka inna, Jednostka OPP. Jaką jednostką jest wspólnota. jestem mała wspołnota majaca 18 lokali nie płacimy zaliczek na cit
Także nie przejmowałbym się od razu tym, co mówią niektórzy urzędnicy odnośnie wysyłania CIT-8 w pliku XML ponieważ oni Ciebie poinformowali...
... o wymogach dla osób prawnych, w szczególności dla spółek prawa handlowego.
Bilanse, zatwierdzanie sprawozdań finansowych uchwałami zebrań wspólników, pełna rachunkowość itp. Sprawozdawczość bilansowa.
W marcu tego typu sprawy zawsze zaprzątają umysłu urzędników w skarbówce. Dlatego jeśli w US pytasz o wspólnotę, to rób to tak, jakbyś rozmawiała z osobą, która nic nie wie, ale może się dowie.
W związku z powyższym iż Cit sporządziłam 15 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i ukarali mnie mandatem w wysokości 100 zł, a powinnam w ciągu 10 dni. W takim razie chyba Urząd Skarbowy Grójec jest taki ambitny i chce wszystko bo jak stawiłam się osobiście na wezwanie takich Wspólnota jak ja było wiele.
Wasze Urzędy Skarbowe oprócz CIT 8 , CIT 0 nie wymagają nic więcej?
Wiemy z tego forum, że tak jest i było nie tylko w Grójcu. Do zeszłego roku połowa kraju składała dodatkowe papiery bez wyraźnej podstawy prawnej!!
Ten mandat jest mocno wątpliwy. Szok.
Jak tam pogoda w Grójcu? :bigsmile:
Nie wyślesz elektronicznie żadnego prywatnego dokumentu. Na przykład skanu.
E-Deklaracje to system umożliwiający podmiotom gospodarczym przesyłanie drogą elektroniczną jedynie deklaracji podatkowych oraz podań.
Zapewnia obsługę deklaracji CIT, PIT, VAT, NIP, PCC oraz dokumentów innych niż deklaracje (np. podania).
Nie zapewnia tego, czego chcą od Ciebie urzędnicy.
Nowy doklejony: 28.03.19 14:12
I tytułem uzupełnienia. W wielu urzędach, tak jak w Grójcu, odbijecie się z papierami i jak trafi się urzędnik nieogarnięty ze zmianą dla wspólnot, to tylko w jednym będzie miał rację - że papierowego CIT -8 już nie złożycie.
Natomiast jak będzie roztaczał wizję jak ci w Grójcu, tą będzie mu chodziło o zmiany dla NGO. NGO też przeszły zmiany od tego roku, ale nie jadą na jednym wózku ze wspólnotami. Na szczęście.
Urzędnik może namieszać wam w głowie ze zmianami dla organizacji pozarządowych, które od tego roku już wszystkie musza składać CIT-8 na zasadach elektronicznych i to lekko odrębnych niż przedsiębiorcy i np. wspólnoty mieszkaniowe.
Także nie dawać się bez walki. Nie zbywać gadaniem o bilansach i zatwierdzanych uchwałach. O podpisywaniu elektronicznie przez uprawnionego członka zarządu.
Wiedzieć więcej niż urzędnik to podstawa.
To, co w pierwszych postach, to mniej więcej prawda dla wspólnot i tego się trzymać.
Widać nigdy nie widziałeś deklaracji CIT-8, która nazywa się:
ZEZNANIE O WYSOKOŚCI OSIĄGNIĘTEGO DOCHODU (PONIESIONEJ STRATY) PRZEZ PODATNIKA PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB PRAWNYCH
W CIT muszą stosować.
Nowy doklejony: 29.03.19 05:34
Nic. Raz słyszałem, że pogonili jedną ze wspólnot, bo nie złożyła CIT na czas. Ale bez konsekwencji, tylko pisemne ponaglenie. I się nie czepiali, jak WM złożyła CIT.
https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2019.057.0000549,rozporzadzenie-ministra-finansow-w-sprawie-przedluzenia-terminu-do-zlozenia-zeznania-przez-niektorych-podatnikow-osiagajacych-dochody-wolne-od-podatku-dochodowego-od-osob-prawnych.html
i może wypracują jakieś rozwiązania dla mniejszych podmiotów oprócz wydłużenia terminu
https://www.gov.pl/web/finanse/nowe-ulatwienia-w-skladaniu-e-sprawozdan-i-cit-8
Natomiast dla nas jest to odroczenie terminu składania CIT do końca października. Jedyne słuszne rozwiązanie, bo nie byliśmy często w stanie dopełnić wymogów na czas. Dali pół roku spóźnialskim. Łaskawcy.
UWAGA: odroczenie jest tylko dla wspólnot (i innych podmiotów) osiągających wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 tej ustawy; i nie będące płatnikiem PIT (w ubiegłym roku).
Czyli po polsku: odroczenie nie obejmuje wspólnot które w trakcje roku płaciły zaliczki na CIT (np. od wynajmu części wspólnych) i/lub które miały na etacie zleceniu osoby fizyczne i płaciły (odprowadzały jako płatnicy) zaliczki PIT. Te wspólnoty mają czas do dzisiaj.
Nie dawno założyłam profil zaufany sobie i mojej ksiegowej. Chciałabym złożyć sprawozdanie finansowe. Czy wytlumaczycie mi krok po kroku jak to zrobić?
W US mówią,że trzeba założyć konto Wspólnoty Mieszkaniowej, potwierdzić naszymi podpisami i na skrzynkę wgrać skan sprawozdania. Wszystko dobrze, tylko powiedzcie jak to zrobić?
Będę temat ogarniał w kwietniu.
Temat rzeka, dlatego doradzałem wysyłkę za pomocą cudzego podpisu kwalifikowanego.
Sądzę że zakładanie profili zaufanych dla wspólnot po prostu mija się z celem. Na pewno na razie nie specjalnie ma to sens.
Nowy doklejony: 09.04.19 10:54
On jest zakładany na osobę, a we wspólnocie osoba zmienia się często.
Katalog spraw dla wspólnot, to na dziś tylko złożenie CIT-a., względnie złożenie ankiety do GUs-u jesli GUS zrobi akcję ankietową (i dodatkowo przystosuje ją do systemu e-PUAP). Jest też opcja dla podmiotów rozliczających się z ZUS-em, ale nie wiem czy już sprawna.
Dla stowarzyszeń ten katalog nie jest wiele szerszy. Dochodzą np. zbiórki publiczne.
I jest przeszkoda dla wspólnot z zarządem wieloosobowym. To będzie tak, jak proponuje się dla stowarzyszeń, że jak jest więcej osób uprawnionych podmiot reprezentować, to, [b]każda[/b] osoba uprawniona do reprezentowania organizacji musi mieć swój profil zaufany.
Następnie wybierają one spośród siebie osobę, która dodaje pozostałe osoby do konta i nadaje im uprawnienia do podpisywania pism w ramach jednej organizacji.
Odradzam na razie zabawę w zakładanie profilu zaufanego. Na razie dla entuzjastów nowinkami.