Zarząd, administrator, zarządca – odpowiedzialność.
Do-da
Użytkownik
Na tym forum było dość dużo polemiki w tym temacie lecz chcę jeszcze raz poruszyć ten temat. Powstaje z mocy prawa wspólnota to jest zgodnie z Uowl i powyżej siedmiu lokali jest to duża wspólnota.
Zarząd właścicielski wybiera WM dwuosobowy lub większy. Członka takiego zarządu można zawiesić lub odwołać i powołać – wybrać inną osobę lub cały skład zarządu.
Administratora WM wybiera np. z konkursu ofert. Podpisuje z nim umowę na administrowanie jeśli nie wywiązuje się należycie ze swoich obowiązków rezygnuje i szuka innego.
Zarządce aktem notarialnym można 'odwołać' i przejść na zarząd właścicielski.
Moje pytanie brzmi; czy istnieje odpowiedzialność za złe zarządzanie jako zarząd, administrator i zarządca.
Zarząd właścicielski wybiera WM dwuosobowy lub większy. Członka takiego zarządu można zawiesić lub odwołać i powołać – wybrać inną osobę lub cały skład zarządu.
Administratora WM wybiera np. z konkursu ofert. Podpisuje z nim umowę na administrowanie jeśli nie wywiązuje się należycie ze swoich obowiązków rezygnuje i szuka innego.
Zarządce aktem notarialnym można 'odwołać' i przejść na zarząd właścicielski.
Moje pytanie brzmi; czy istnieje odpowiedzialność za złe zarządzanie jako zarząd, administrator i zarządca.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Nie.
Właściciele mogą zmienić sposób zarządu z ustawowego na umowny ( umowa między wszystkimi właścicielami ) i np. powierzyć zarząd panu X. Umowa miedzy wspólnotą a zarządca nie wymaga formy notarialnej.
Żeby powrócić do ustawowego sposobu zarządu potrzebna jest uchwała protokołowana przez notariusza.
Tak, istnieje.
Ale ustawy o własności lokali dokładnie nie.
I nie pisałem "o zarządzie ustawowym" a o "sposobie zarządu", więc bądź łaskaw nie manipulować czyjąś wypowiedzią.
Nie art.18. Są artykuły 18.1, 18.2, 18.2a i 18.3, który brzmi:
Jeżeli sposobu zarządu nie określono w umowie, o której mowa w ust. 1, lub w uchwale zaprotokołowanej przez notariusza, obowiązują zasady określone w niniejszym rozdziale.
I tak wspólnoty do 7 lokali włącznie obowiązują zapisy art. 19 a nim odesłanie do kc i kpc.
Wspólnoty powyżej 7 lokali zobowiązane są stosować artykuł 20.1 uwl i dalsze zapisane w tejże ustawie.
Ustawowy sposób zarządu = zapisany w ustawie a nie umowny (art.18.1) , który właściciele mogą sobie w miarę dowolnie kreować.
Tylko przy jawnej defraudacji pieniędzy (przelanie na własne konto) pozew cywilny, sprawa w sądzie i próby odzyskania przez komornika.
Przy mniej oczywistych sprawach orzeczeń sądowych nie znam. Wątpię, by były.
Jakie byś miał dowody na to, że "złe zarządzanie" (cokolwiek to znaczy, może zaniechanie) wyrządziło szkodę tobie/wspólnocie i jak wyceniłeś tę szkodę?