wodomierze
zbigniewdanuta
Użytkownik
W ubr.na zebraniu rocznym podjęto uchwałę aby ubytki wody między licznikiem głównym a mieszkańcami podzielić równo/wg ilości zamieszkałych osób w lokalu/oraz podjeto uchwałę o zainstalowanie nowych wodomierzy u wszystkich. Usługę wykonano w XI/2008 ,poza jednym właścicielem/nie dało rady-zabudowany geberyt/powiedział, że zamontuje sam/mokrobieżne -1/.W maju tego roku instalowano wodomierze w pralni oraz u tej osoby szt.1.Proszę o radę czy coś da się z tym zrobic. Pozdrawiam
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Gdyby to była różnica na wodzie mniejsza to nie zawracałabym nikomu głowy.
Ale, ale... A na jakiej podstawie rozliczacie niedobór wody?
Jeżeli została podjęta uchwała, że różnicę w niedoborze wody zapłacą wszyscy po równo, to tak księgowa podzieliła. Co do tych 10% to wg. mnie bez regulaminu należałoby podzielić tak samo.
Niedawno mieliśmy bardzo podobny przypadek. W ciągu roku różnica między licznikiem głównym w piwnicy a wszystkimi licznikami współwłaścicieli wyniosła bagatela 150m3 wody. Zarząd komisyjnie przeszedł się po wszystkich mieszkaniach i sprawdzał liczniki, czy ktoś nie oszukuje. Wszystko się zgadzało. W drodze zbierania podpisów ustalono, że koszt brakującej wody zostanie rozdzielony do zapłacenia po równo (na mieszkanie). W regulaminie wspólnoty, nie ma słowa o rozliczeniach wody, w przypadku jej nadwyżek lub niedoboru.
A teraz pytanie: Skoro u wszystkich liczniki były ok, mieszkańcy podawali stan prawidłowo, to co mogło się stać z brakującymi 150 metrami sześciennymi wody, które ubyło w ciągu 2009 roku? Jak to sprawdzić? Licznik główny na dole w piwnicy wadliwy? A może woda w ziemię ucieka ? Kogo wezwać do kontroli i na czyj koszt - budynek na gwarancji 3 letni, więc jest jeszcze chyba gwarancja budowlana (chyba 5 letnia?)
Jeżeli różnice nie przekraczają 10%, to wszystko jest w normie. Przyczyn "uchybów" może być wiele, wystarczy poszukać w Internecie. Pisano o tym wielokrotnie, również na tym forum. Różnice we wskazaniach wodomierzy (w pewnych granicach) są zjawiskiem normalnym, nie do wyeliminowania. Dwa identyczne wodomierze, zamontowane szeregowo (jeden za drugim) po kilku miesiącach będą miały różne wskazania. Problem tylko w tym, jak duże są to różnice. Po przejściu przez wodomierz główny, czyli już w budynku? Wówczas mielibyście zalaną piwnicę, nie sądzisz? Budynek jest objęty 3-letnią rękojmią za wady fizyczne. Ale wodomierz główny nie jest objęty rękojmią, lecz gwarancją producenta. Możecie się zwrócić do jego właściciela, czyli przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego (dostawcy wody) o poddanie wodomierza badaniu. Jeżeli się okaże, że urządzenie pomiarowe jest sprawne, to koszt badania poniesie wspólnota. Jeżeli będzie niesprawne, to zapłaci firma wod-kan. Sprawdź warunki umowy o dostawy wody, jaką zawarła wspólnota. Wodomierze podlegają obowiązkowi legalizacji (badaniu ich sprawności i dokładności pomiaru) co 5 lat. Z reguły następuje wówczas wymiana urządzenia na nowe.
Jeśli błąd wynosi 3 - 4 % to złodziejstwa u Was nie ma. Zatem magnesy i nakapywanie odpada.
Największe wartościowo przyczyny rozbieżności to:
- Wodomierze są obarczone błędem pomiaru. Im niższa ich klasa, tym większy błąd.
- Niejednoczesność odczytu.
Wodomierz główny został odczytany 31-ego o 10.00, a akcję odczytu po mieszkaniach rozpoczęto już dzień wcześniej. W 3 mieszkaniach w międzyczasie gospodynie zrobiły pranie, w 6 brano kąpiel, w 10 prysznice itd. Zużycie w dniu następnym było znacznie wyższe...