Założenie wspólnoty
monika84
Użytkownik
Razem z mieszkańcami naszego budynku chcielibysmy zarejestrować wspólnotę. Ale tak do końca nie wiemy jak do tego się zabrać! czy mógłby ktoś nam napisać gdzie i z jakimi dokumentami npowinniśmy się zgłosić? W naszym budynku mieszkają cztery rodziny + jedno mieszkanie nie zamieszkałe ale ma właściciela + świetlica gminna. Wiemy że do zarejestrowania musimy mieć statut i akty notarialne ale czy musimy mieć również akt notarialny właściciela nie zamieszkałego lokalu?? Bo tak naprawdę to nie wiemy kto nim jest. A czy możemy zarejestrować wspólnotę jeśli jedna rodzina nie zgadza się na rejestrację? Proszę o radę!
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
1) Urzędu Statystycznego z wypełnionym formularzem RG-1 - jest to wniosek o nadanie numeru REGON: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/bip/BIP_RG-1.pdf
2) wybranego przez Was wcześniej banku w celu założenia rachunku dla wspólnoty mieszkaniowej; pełnomocnik musi mieć REGON (decyzję), pełnomocnictwo oraz protokół z pierwszego zebrania wspólnoty (w banku dowiecie się, jakie dokumenty są jeszcze potrzebne);
3) Urzędu Skarbowego, właściwego dla położenia nieruchomości - z decyzją o nadaniu REGON-u (w terminie do 30 dni od otrzymania REGON-u), z wypełnionym wnioskiem NIP-2 w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej (NIP):
http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/nip_2006/nip_2.pdf
Czyli łącznie jest 6 lokali? Jeżeli tak, to jesteście tak zwaną małą wspólnotą mieszkaniową. Statut nie jest potrzebny, wspólnota to nie stowarzyszenie.
REGON i NIP są obowiązkowe, za brak tych dokumentów grożą kary grzywny. Zgoda na rejestrację nie jest wymagana, bo to nie podlega dyskusji.
Właściciel jest Wam niezbędny. Pomimo pustostanu właściciel musi ponosić koszty zarządzania częścią wspólną.
posiadała 51% udziałów w budynku,aby móc przegłosować pozostałych współwłaścicieli ,wtedy aktem notarialnym powołuje się wspólnotę ,przynajmniej nasza wspólnota powstała w ten sposób .Dopiero po podpisaniu aktu notarialnego należny założyć rachunek bankowy wystąpić o NIP i REGON.
Taką własność można ustanowić:
1) aktem notarialnym (umową o ustanowieniu odrębnej własności lokalu albo umową o zniesieniu współwłasności), ale też
2) w drodze "jednostronnej czynności prawnej właściciela nieruchomości" albo
3) "orzeczenia sądu znoszącego współwłasność"
Cytaty: art. 7.1 ustawy o własności lokali.
Być może w Twoim przypadku tak właśnie było: umowa w formie aktu notarialnego, znosząca współwłasność.
Ale jeśli mówimy o sytuacji typowej, czyli o sukcesywnej sprzedaży poszczególnych lokali przez właściciela nieruchomości (gminę, Skarb Państwa, dewelopera), to z dniem wyodrębnienia pierwszego lokalu wspólnota powstaje z mocy prawa i nie ma potrzeby ani podejmować uchwały w tej sprawie, ani zawierać umów w formie aktu notarialnego o "powołaniu wspólnoty".
Taką umowę można zawrzeć w sprawie ustanowienia sposobu zarządu innego, niż określa ustawa w rozdziale 4 - albo w ramach umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu, albo później, kiedy już istnieje wspólnota, w odrębnej umowie.
Przeczytaj ustawę o własności lokali, na początek art. 18-20. W innej kolejności:
1) REGON (bez niego nie otworzysz konta w banku i nie dostaniesz NIP-u)
2) rachunek bankowy (potrzebny do wniosku o NIP)
3) NIP.
Większość 50% + 1 głos będzie wymagana przy głosowaniu według zasady 1 właściciel = 1 głos.
Bo wspólnotą już jesteście od dnia wyodrębnienia (sprzedaży) pierwszego lokalu.
Warto poszukać solidnego zarządcy, który załatwi te sprawy, a potem zajmie się administrowaniem Waszą nieruchomością - popytajcie w innych wspólnotach w okolicy, może ktoś na forum poleci takiego zarządcę. Do załatwienia samych formalności nie będziecie mieli zbyt wielu chętnych. Zresztą, to są proste sprawy i powinniście sami sobie poradzić. Formularze są dostępne w Internecie, wystarczy wypełnić i złożyć w urzędach (Statystycznym i Skarbowym).
Wniosek R$G-1 (do wyrobienia Regonu): http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/bip/BIP_RG-1.pdf
Formularz NIP-2 (do wyrobienia Numeru Identyfikacji Podatkowej): http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/nip_2006/nip_2.pdf
W tak małym budynku może by wam tylko księgowa wystarczyła, a administrację sami poprowadzicie?
Potem zarząd może poszukać zarządcy do pomocy. Jeżeli będzie to osoba z licencją zawodową zarządy nieruchomości, to zarząd powinien zawrzeć z nim umowę o zarządzanie, o której mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami: http://www.zarzadca.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=46&Itemid=29
Jesteście zatem dużą wspólnotą - powinniście wybrać zarząd.