zarzadzanie i administrowanie

zygmunt10zygmunt10 Użytkownik
edytowano grudnia 2009 w Zarządzanie Nieruchomościami
Jestem od nie dawna w wspólnocie właścicieli .Okazało się ,że nie ma wybranego zarządu i zarządca robi sobie co chce .Więc na początek mam takie pytanie jaka jest różnica pomiędzy administrowaniem a zarządzaniem nieruchomością
Aspekty prawne ,techniczne i ekonomiczne między tymi pojęciami

Komentarze

  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano grudnia 2009
    Zarządzanie (zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami) to:
    "Art. 185. 1. Zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:
    1) zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości;
    2) zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości;
    3) zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego;
    4) bieżące administrowanie nieruchomością;
    5) utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;
    6) uzasadnione inwestowanie w nieruchomość."

    Administrowanie to:
    "W świetle art. 184 i 185 ustawy o gospodarce nieruchomościami istnieje podstawa do stwierdzenia, że pojęcie administrowania, jako mające charakter węższy od zarządzania, mieści się w pojęciu zarządzania. W zasadzie obejmuje ono czynności faktyczne, do których należy: utrzymanie porządku i czystości w obrębie nieruchomości, ściąganie czynszów, rejestrowanie awarii i ich usuwanie oraz prowadzenie korespondencji." Wyrok SN z 19.01.2006 IV CK 343/05

    Poza tym: prowadzenie ewidencji pozaksięgowej (księgowości wspólnoty), organizowanie przeglądów okresowych budynku, prowadzenie dokumentacji nieruchomości wspólnej, nadzór bieżący nad realizacją umów z dostawcami, sporządzanie i przedkładanie zarządowi sprawozdań finansowych i rozliczeń z właścicielami.

    Zarząd dokonuje wyboru dostawców i wykonawców remontów (podejmowanie decyzji) oraz zawiera z nimi umowy i reprezentuje wspólnotę na zewnątrz: przed kontrahentami, urzędami i sądami (dokonywanie czynności prawnych).

    Administrator wykonuje zadania, określone w umowie, zgodnie z przyjętymi uchwałami. NIE PODEJMUJE DECYZJI - to jest domena zarządu wspólnoty, a w sprawach przekraczających zwykły zarząd - ogółu właścicieli.


    Podaj więcej szczegółów: czy to jest wspólnota mieszkaniowa, ile jest lokali, na jakiej podstawie prawnej działa zarządca: czy został ustanowiony aktem notarialnym, czy działa na podstawie zawartej ze wspólnotą umowy o zarządzanie, kto jest zarządcą (osoba fizyczna, osoba prawna czy podmiot komunalny)?
  • Opcje
    zygmunt10zygmunt10 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziekuję bardzo za szybką odpowiedz dzisiaj dopiero miałem czas otworzyc komputer dlatego też ,mam okazję podać trochę wiecej szczegółów które udało mi sie uzyskać od osoby która była wybrana do zarzadu wspolnoty .Zarząd Wspolnoty składał sie z 3 osob i pozostała tylko jedna.pozostałe osoby zbyły swoje lokale. Zarzadca prawdopodobnie został ustanowiny aktem notarialnym ale nie jestem tego pewien a ta osoba też nie może mi dokładnie tego powiedziec. Zarządcą jest osoba prawna.
    - cale zasoby mieszkaniowe składają sie z 24 lokali mieszkaniowych z czego 10 lokali jest wykupionych pozostała częśc
    należy do spólki ktora dotychczas była właścicielem tych lokali.
    Na zebraniu ogółu Właścicieli które odbędzie się w tym miesiącu mamy przegłosować uchwałę w sprawie upoważnienia Zarządu Wspólnoty do podpisania umowy o zarządzaniu .Ale z tego co wiem od mieszkancow wspolnoty i od pani która pozostała jako jedyna w Zarządzie Wspólnoty ,Zarządca wogóle nie liczy się ze zdaniem Zarządu Wspólnoty. Podejmuje działania które nie maja pokrycia lub ich ogóle nie ma w uchwałach Zarzadu Wspolnoty i ogółu właścicieli. Na przykład: zaciągnął kredyt na remont dachu nie przedstawiając ofert banków w których można takie kredyty zaciągnąć ,stóp oprocentowania, sposobu zabezpieczenia kredytu,wysokości rat miesięcznych. Podjął tą decyzje bez akceptacji Zarzadu. Następny przykład to wybór firmy która ma wykonać remont tego dachu. Początkowo przedstawił kosztorys ofertowy na naprawę pasa przyrynnowego szerokości 2 m, lub wymiane całego pokrycia dachowego Dzięki temu ,że pani która pozostała w Zarządzie Wspólnoty nie znała się na tym i zwrociła sie o pomoc do mnie w ocenie ceny tej usługi nie doszło do podpisania umowy bo cena była strasznie zawyżona . Podjelismy decyzję ,że sami wyłonimy wykonawcę remont. W internecie umieściliśmy ogłoszenie i znalezliśmy firmę która wykona to za połowę ceny i dawała dwa razy dłuższy okres gwarancji. Zarządca nie zaakceptował naszej oferty do tego sam ponownie ogłosił przetarg na wykonanie tej usługi motywując to tym ,że firma którą wybraliśmy jest nie wiarygodna i wysyłał do oferenta pismo w którym powiadomił ,że to Zarząd Wspolnóty odrzucił jego ofertę co nie ma pokrycia w uchwale Zarządu Wspólnoty. Dlatego reasumując chcemy na zebraniu wybrać nowy Zarząd Wspólnoty który upoważnimy do wyboru nowego Administratora albo Zarządce i tu wracam do pytania postawionego na początku.Czy lepiej zatrudnić Zarządcę czy Administratora w naszym przypadku kiedy Zarząd Wspólnoty składa się z właścicieli lokali a praca ta traktowana będzie jako praca społeczna i nie będzie za to pobierane wynagrodzenie. Czy administrator będzie mógł W imieniu Zarządu Wspólnoty otrzymując takie pełnomocnictwo dokonywać czynności prawnych
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano grudnia 2009
    [cite] zygmunt10:[/cite]Zarząd Wspolnoty składał sie z 3 osob i pozostała tylko jedna.pozostałe osoby zbyły swoje lokale.
    Mimo zbycia lokali nadal sa członkami zarządu. Chyba, że złożyły pisemną rezygnację.
    [cite] zygmunt10:[/cite]Zarzadca prawdopodobnie został ustanowiny aktem notarialnym ale nie jestem tego pewien a ta osoba też nie może mi dokładnie tego powiedziec. Zarządcą jest osoba prawna.
    Jak to? Czy tak trudno sięgnąć do aktu notarialnego i sprawdzić, jak jest naprawdę? To bardzo ważne! Jeżeli macie zarządcę, któremu sprawowanie zarządu nieruchomością wspólną zostało powierzone aktem notarialnym, to Wasz zarząd nie ma żadnych uprawnień. Wszystkie decyzje w zakresie zarządu zwykłego podejmuje zarządca notarialny samodzielnie. Takie sprawy, jak remont dachu czy wszelkie wydatki, które nie były przewidziane w rocznym planie gospodarczym, wymagają zgody ogółu właścicieli, wyrażonej w formie uchwały.
    [cite] zygmunt10:[/cite]Na zebraniu ogółu Właścicieli które odbędzie się w tym miesiącu mamy przegłosować uchwałę w sprawie upoważnienia Zarządu Wspólnoty do podpisania umowy o zarządzaniu .
    Po pierwsze: sprawdźcie, jakiego macie zarządcę. Jeżeli jest wpisany do aktu notarialnego, to zarząd nie istnieje - jego ustawowe kompetencje posiada zarządca.
    Po drugie: jeśli zarządca nie jest ustanowiony aktem notarialnym, to zarząd nie potrzebuje pełnomocnictwa do zawierania umów w zakresie zarządu zwykłego, np. umowy o administrowanie. Ale koszt wynagrodzenia administratora musi być przewidziany w planie gospodarczym lub w innej uchwale właścicieli.

    Czy przeczytaliście ustawę o własności lokali?
    Treść ustawy macie tutaj: http://lex.pl/bap/student/Dz.U.2000.80.903.html
    Komentarz edytowany owner
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano grudnia 2009
    Czy lepiej zatrudnić Zarządcę czy Administratora w naszym przypadku
    Dla Was jako właścicieli lokali najlepiej będzie, jeśli zarząd (jeśli ma do tego prawo - patrz, czy macie zarządcę notarialnego) zawrze umowę o zarządzanie z zarządcą, posiadającym licencję zawodową. Sprawa jest nieco skomplikowana, ale uwierz mi na słowo, że tak jest. :) Dla Was bezpieczniej, dla zarządcy mniej. Ale chodzi przecież o interesy właścicieli i nieruchomości, prawda?
    Czy administrator będzie mógł W imieniu Zarządu Wspólnoty otrzymując takie pełnomocnictwo dokonywać czynności prawnych
    Nie. Jeśli jest zarząd, powołany uchwałą, to on zarządza i dokonuje czynności prawnych. Takie pełnomocnictwo wymaga uchwały ogółu właścicieli. Niektórzy uważają nawet, że stanowi to zmianę sposobu zarządu i wymaga zaprotokołowania takiej uchwały przez notariusza.
  • Opcje
    zygmunt10zygmunt10 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W porządku zebrania jest punkt który brzmi - głosowanie uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej do podpisania umowy o zarządzanie z dotychczasowym zarządcą-/tutaj to jest skrót myslowy/.
    Czy to znaczy ,że Zarządca tylko zarządza/ administruje / Wspólnotą i czy umowa o zarządzanie /administrowanie / musi być podpisana notarialnie jeżeli to jest spółka zo.o . I czy nie pozbawia to Zarządu Wspólnoty jego uprawnien i kompetencji.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy w projekcie uchwały jest podana kwota wynagrodzenia zarządcy? Jeżeli tak, to ta uchwała ma sens.

    Zarządca, działający na podstawie umowy o zarządzanie robi to, co mu zlecicie w umowie. Za zarządzanie odpowiada zarząd wspólnoty.

    Umowy nie podpisujcie u notariusza! To nie jest wymagane. Nieważne, jaką formę prawną ma firma zarządzająca. Kompetencji zarządu nie da się uszczuplić uchwałą ani umową o zarządzanie, bo one są zawarte w ustawie o własności lokali.

    Żeby ograniczyć uprawnienia zarządu, trzeba by zmienić sposób sprawowania zarządu zgodnie z art. 18 ustawy, czyli albo umową zawartą w formie aktu notarialnego, albo uchwałą, zaprotokołowaną przez notariusza. Tylko po co Wam to? Nie ma sensu wybierać zarządu, któremu następnie obcina się uprawnienia. Wtedy zarządca działa bardziej samodzielnie, a wspólnota de facto traci nad nim kontrolę. Czy tego oczekuje od Was zarządca, żeby to była umowa notarialna?

    Jeśli zawrzecie zwykłą umowę cywilnoprawną (bez notariusza), będzie OK.
    Jeśli wpakujecie się w umowę notarialną, to zjecie żabę.
  • Opcje
    zygmunt10zygmunt10 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jutro występuję do Zarządcy o udostepnienie umowy dotyczącej zarządzania nieruchomością więc będę wiedział na ten temat coś więcej .
    Nie rozumię w co się wpakowaliśmy podpisując z Zarządcą wczesniej umowe notarialnie- czym to może skutkować .Ale z tego co wynika z porządku zebrania Wspólnoty umowa o zarzadzaniu musi chyba wygasać bo chcą uchwały upoważniający nowo wybrany Zarząd Wspólnoty do podpisania umowy o zarzadzaniu.W uchwale ktorą mamy przegłosować w punkcie 2 napisano ,że wzor umowy o zarządzaniu stanowi załącznik do uchwały .Ale niestety tego dokumentu mi nie dostarczono.I proszę o wyjasnienie jak jest róznica pomiędzy podpisaniem umowy o zarzadzaniu aktem notarialnym a inna umową cywilnoprwaną
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano grudnia 2009
    I proszę o wyjasnienie jak jest róznica pomiędzy podpisaniem umowy o zarzadzaniu aktem notarialnym a inna umową cywilnoprwaną
    Jeżeli umową w formie aktu notarialnego powierzyliście sprawowanie zarządu (czyli: zarządzanie) nieruchomością wspólną, to żeby to zmienić na zarząd właścicielski, musicie podjąć uchwałę w obecności notariusza o zmianie sposobu zarządu na ten, który jest określony w rozdziale 4 ustawy o własności lokali.

    Obecnie macie "zarządcę notarialnego", który sprawuje zarząd powierzony. Zarządca ma wszystkie kompetencje zarządu wspólnoty. Ustawa określa go jako "zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1". Nie ma miejsca na zarząd powołany zgodnie z art. 20 ustawy. Taki zarząd powołuje się wówczas, jeśli właściciele lokali nie skorzystali z art. 18.1 i nie powierzyli zarządzania osobie fizycznej lub prawnej. Wy to zrobiliście, jeśli więc chcecie mieć zarząd wspólnoty, musicie zmienić sposób zarządu zgodnie z art. 18.2a - uchwałą, zaprotokołowaną przez notariusza (pisałem o tym wyżej).

    Umowa cywilnoprawna rządzi się przepisami Kodeksu cywilnego. Żeby zmienić zarządcę, wystarczy że zarząd wspólnoty (kiedy już będzie porządnie powołany) złoży mu pisemne wypowiedzenie, z zachowaniem terminu wypowiedzenia, określonym w umowie. Nie jest potrzebna obecność notariusza ani uchwała. Robi się to łatwiej, szybciej i taniej (notariusz za protokołowanie uchwały weźmie ok. 300 zł).
  • Opcje
    zygmunt10zygmunt10 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No nareszcie juz po swietach i mam chwile czasu siąść znów do komputera Po zebraniu właściceli został wybrany nowy Zarząd Wspólnoty mamy podpisać nową umowę formie cywilnoprawnej wiec wszystko jest na dobrej drodze. Dziekuje bardzo Ower za pomoc życzę wszystkiego dobrego w Nowym Roku
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    [cite] zygmunt10:[/cite]Po zebraniu właściceli został wybrany nowy Zarząd Wspólnoty mamy podpisać nową umowę formie cywilnoprawnej wiec wszystko jest na dobrej drodze.
    A czy wcześniej (przed wyborem zarządu wspólnoty) podjęliście uchwałę w obecności notariusza o zmianie sposobu zarządu? Pisałeś, że macie (chyba) zarządcę ustanowionego aktem notarialnym. Sprawdziłeś to?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.