skrzynki pocztowe
olewit
Użytkownik
Czyją własnością są skrzynki pocztowe? Czy wspólnota może wrzucać do skrzynek informacje dla członków wspólnoty? Czy wspólnota może decydować, komu zezwolić na wrzucanie materiałów reklamowych, a komu zabronić?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Informacje można wrzucać, to duże ułatwienie dla zarządu i zarządcy. Natomiast dokumenty typu: zawiadomienie o zebraniu, projekty uchwał, karty do głosowania, powiadomienie o treści uchwały przyjętej w trybie obiegowym lub mieszanym itp. - tylko po przyjęciu uchwały w tej sprawie, która określi jakie dokumenty można w ten sposób przekazywać i jak należy to dokumentować (np. protokołem lub notatką zarządu). W innym razie może być problem z udowodnieniem tego faktu w razie sporu sądowego (np. zaskarżenia uchwały).
Zabronić wrzucania nikomu nie można - właśnie po to zostały takie skrzynki wprowadzone, żeby ułatwić do nich dostęp - chodziło głównie o umożliwienie konkurencji wśród operatorów usług pocztowych. Można obok skrzynek ustawić stojak na reklamy z prośbą do dystrybutorów reklam, żeby tam zostawiali swoje materiały.
Skrzynki pocztowe (każda z osobna) służą do wyłącznego użytku właścicieli lokali, zatem zgodnie z ustawą, nie wchodzą one w skład nieruchomości wspólnej:
Jako wyjście awaryjne dla tradycjonalistów można zawrzeć w uchwale zapis, że na żądanie właściciela, wspólnota będzie mu dostarczać dokumenty pocztą poleconą. A choćby i kurierską, jeśli sam za to zapłaci.
W przypadku proponowanej uchwały mechanizm jest jednak inny. To wielce "ryzykowana" uchwała, przy czym nadal uważam, ze wykracza poza zakres zarządu nieruchomością wspólną.
Można natomiast przyjąć oświadczenia woli do właścicieli, że wyrażają zgodę na określony sposób doręczania.
Nie tylko poza zakres zarządu NW nie wykracza (uchwały i inne dokumenty dotyczą nieruchomości wspólnej i zarządzania nią), ale nawet poza samą nieruchomość wspólną nie wykracza.
Pisałem też o tym, że uchwała powinna określać, jak należy dokumentować przekazywanie dokumentów do skrzynek (np. protokołem lub notatką zarządu). To tak dla bezpieczeństwa, chociaż jeśli przekazujemy uchwałę do rąk własnych właścicieli to też nie ma wymogu zbierania pokwitowań.
Może i bezpieczniej byłoby sporządzać oświadczenie woli zarządu o dostarczeniu dokumentów właścicielom w formie aktu notarialnego, ale to już byłaby lekka przesada. W dodatku niepotrzebnie napędzająca klientelę notariuszom, którzy i bez tego wyżyją.
A w jakim celu w formie aktu notarialnego? Dla powagi? Przecież to nie sposób zarządu:)
Jeśli wskażesz przepis, który tego zabrania lub orzeczenie Sądu Najwyższego, uznające takie praktyki (dość powszechne we wspólnotach) za bezprawne, godzące w czyjeś dobro lub naruszające czyjeś interesy, to pogadamy.