skrzynki pocztowe

olewitolewit Użytkownik
edytowano grudnia 2009 w Zarządzanie Nieruchomościami
Czyją własnością są skrzynki pocztowe? Czy wspólnota może wrzucać do skrzynek informacje dla członków wspólnoty? Czy wspólnota może decydować, komu zezwolić na wrzucanie materiałów reklamowych, a komu zabronić?

Komentarze

  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano grudnia 2009
    Moim zdaniem, skrzynki pocztowe odbiorcze nowego typu (tak zwane euroskrzynki) są własnością poszczególnych właścicieli, bo każda z nich służy do wyłącznego użytku właściciela lokalu.
    Informacje można wrzucać, to duże ułatwienie dla zarządu i zarządcy. Natomiast dokumenty typu: zawiadomienie o zebraniu, projekty uchwał, karty do głosowania, powiadomienie o treści uchwały przyjętej w trybie obiegowym lub mieszanym itp. - tylko po przyjęciu uchwały w tej sprawie, która określi jakie dokumenty można w ten sposób przekazywać i jak należy to dokumentować (np. protokołem lub notatką zarządu). W innym razie może być problem z udowodnieniem tego faktu w razie sporu sądowego (np. zaskarżenia uchwały).

    Zabronić wrzucania nikomu nie można - właśnie po to zostały takie skrzynki wprowadzone, żeby ułatwić do nich dostęp - chodziło głównie o umożliwienie konkurencji wśród operatorów usług pocztowych. Można obok skrzynek ustawić stojak na reklamy z prośbą do dystrybutorów reklam, żeby tam zostawiali swoje materiały.
  • Opcje
    happyyuppieshappyyuppies Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zgadzam się z przedmówcą. Uważam że skrzynki są własnością Wspólnoty, współwłaścicieli. A obowiązek instalacji, ich powieszenia, wg mnie należy do Inwestora, dewelopera, który to budynek wybudował.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano grudnia 2009
    [cite] happyyuppies:[/cite]Zgadzam się z przedmówcą. Uważam że skrzynki są własnością Wspólnoty, współwłaścicieli.
    Nie jestem pewien, czy mamy taki sam pogląd w tej sprawie. Wspólnota mieszkaniowa jest to z jednej strony ogół współwłaścicieli, a z drugiej - osoba ustawowa, czyli jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa (o własności lokali) nadała zdolność sądową i zdolność prawną. Z najnowszego orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika, że wspólnota może nabywać majątek odrębny od majątku poszczególnych właścicieli lokali. Nie można więc wspólnoty zawsze utożsamiać ze zbiorem współwłaścicieli.

    Skrzynki pocztowe (każda z osobna) służą do wyłącznego użytku właścicieli lokali, zatem zgodnie z ustawą, nie wchodzą one w skład nieruchomości wspólnej:
    Art. 3.2. Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]Natomiast dokumenty typu: zawiadomienie o zebraniu, projekty uchwał, karty do głosowania, powiadomienie o treści uchwały przyjętej w trybie obiegowym lub mieszanym itp. - tylko po przyjęciu uchwały w tej sprawie, która określi jakie dokumenty można w ten sposób przekazywać i jak należy to dokumentować (np. protokołem lub notatką zarządu). W innym razie może być problem z udowodnieniem tego faktu w razie sporu sądowego (np. zaskarżenia uchwały).
    Należałoby być jednak ostrożnym z formułowaniem takich wniosków. Wydaje mi się, że sprawa ta wykracza poza materię zastrzeżoną dla wspólnot mieszkaniowych.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Uregulowanie sposobu przekazywania przez zarząd dokumentów wspólnoty właścicielom lokali wykracza poza materię zastrzeżoną dla wspólnot mieszkaniowych? W jakiż to sposób?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Na taki sposób przekazywania dokumentów winni się zgodzić wszyscy właściciele, poruszamy się już w przepisach kc dotyczących składania oświadczeń woli. Wspólnota może sobie oczywiście postanowić, że składa je w określony sposób, ale to nie znaczy, że będzie on wiążący dla adresatów.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wysłanie pocztą poleconą też nie jest wiążące, jako sposób. Ale się to robi, prawda? :)
    Jako wyjście awaryjne dla tradycjonalistów można zawrzeć w uchwale zapis, że na żądanie właściciela, wspólnota będzie mu dostarczać dokumenty pocztą poleconą. A choćby i kurierską, jeśli sam za to zapłaci.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Przy doręczeniu za pośrednictwem poczty doręczyciel puka do drzwi, następnie, w razie nieobecności adresata, doręczenie ma miejsce na poczcie - dokonuje go upoważniony pracownik osobiście. Sporządzana jest na tę okoliczność dokumentacja urzędowa.
    W przypadku proponowanej uchwały mechanizm jest jednak inny. To wielce "ryzykowana" uchwała, przy czym nadal uważam, ze wykracza poza zakres zarządu nieruchomością wspólną.
    Można natomiast przyjąć oświadczenia woli do właścicieli, że wyrażają zgodę na określony sposób doręczania.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nadal uważam, ze wykracza poza zakres zarządu nieruchomością wspólną.
    Bez przesady.
    Nie tylko poza zakres zarządu NW nie wykracza (uchwały i inne dokumenty dotyczą nieruchomości wspólnej i zarządzania nią), ale nawet poza samą nieruchomość wspólną nie wykracza. :)

    Pisałem też o tym, że uchwała powinna określać, jak należy dokumentować przekazywanie dokumentów do skrzynek (np. protokołem lub notatką zarządu). To tak dla bezpieczeństwa, chociaż jeśli przekazujemy uchwałę do rąk własnych właścicieli to też nie ma wymogu zbierania pokwitowań.

    Może i bezpieczniej byłoby sporządzać oświadczenie woli zarządu o dostarczeniu dokumentów właścicielom w formie aktu notarialnego, ale to już byłaby lekka przesada. W dodatku niepotrzebnie napędzająca klientelę notariuszom, którzy i bez tego wyżyją.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:
    Nie tylko poza zakres zarządu NW nie wykracza (uchwały i inne dokumenty dotyczą nieruchomości wspólnej i zarządzania nią), ale nawet poza samą nieruchomość wspólną nie wykracza. :.
    Oj wykracza, to nie o dokumenty chodzi, lecz o sposób ich doręczania. Poza samą nieruchomość też wykracza, wszak sam pisałeś, o ile mnie pamięć nie myli, to godzinkę temu, że skrzynki są własnością poszczególnych właścicieli ( z czym się zgadzam).

    A w jakim celu w formie aktu notarialnego? Dla powagi? Przecież to nie sposób zarządu:)
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dla tych, co uznają tylko dokumenty urzędowe.

    Jeśli wskażesz przepis, który tego zabrania lub orzeczenie Sądu Najwyższego, uznające takie praktyki (dość powszechne we wspólnotach) za bezprawne, godzące w czyjeś dobro lub naruszające czyjeś interesy, to pogadamy. :)
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.