Opłata od garaży
lukaszuzar
Użytkownik
witam,
Nasz blok posiada garaże z oddzielnymi KW.
Zarządzanie nieruchomością powierzyliśmy Spółdzielni Mieszkaniowej X.
Zarządca twierdzi,że te same opłaty jak za mieszkanie (tu 2zł/m2) powinniśmy również ponosić za garaże i piwnice. Czy tak musi być? Czy wspólnota może jakoś zmniejszyć te koszty? Co robić?
Proszę o pomoc.
Nasz blok posiada garaże z oddzielnymi KW.
Zarządzanie nieruchomością powierzyliśmy Spółdzielni Mieszkaniowej X.
Zarządca twierdzi,że te same opłaty jak za mieszkanie (tu 2zł/m2) powinniśmy również ponosić za garaże i piwnice. Czy tak musi być? Czy wspólnota może jakoś zmniejszyć te koszty? Co robić?
Proszę o pomoc.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
a po co to zmieniać ... jest wszytko zgodnie z prawem -Ustawą o własności lokali (UoWL).
Garaż wielostanowiskowy wchodzi w skład wspólnoty mieszkaniowej, jak inny lokal, czy to mieszkalny, czy użytkowy . Kto ma dużo lokali, płaci "dużo" .
Poczytaj sobie treść ustawy o własności lokali ...
Opłata "za zarządzanie/administrowanie" jest związana z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.
forma naliczenia zaliczki winna wyglądać np TAK - https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
Jeśli chodzi o opłatę za zarządzanie - to kwestia negocjacji - my płacimy tylko od m2 mieszkań bez garaży. Oczywiście później kwota za zarządzanie jest rozbijana proporcjonalnie na właścicieli w zależności od udziałów.
Ale przy wybieraniu firmy administrującej najlepiej spojrzeć na ogólną wartość oferty za administrowanie a nie na cenę za m2 czy też ile metrów jest wliczane. Można sobie wyobrazić ofertę za 2 zł ale liczone tylko powierzchnia mieszkań albo za 1 zł powierzchnia całości - wówczas trudno wybrać jak nie policzy się ile wyjdzie za całość... ;)
No właśnie nas skusiła oferta 2zl; była mowa o mieszkaniach tylko; okazuje się ze garaże i piwnice też.
Jak to jest; KubaP twierdzi że trzeba płacic, demel że za garaże nie płaci (rozumie że kwota za mieszkanie jest zawyżona tak aby niby garaż był bez opłat?)
widzisz są nawiedzeni i ci co coś wiedzą ...
Właścicielami garaży nie muszą być tylko właściciele lokali mieszkalnych . Mogą być podmioty, które będą posiadać tylko MP w garażu wielostanowiskowym czy boks garażowy .
Gdyby przyjąć tezy głoszone przez domel za prawdziwe , to taki właściciel MP czy boksu garażowego nic by nie płacił na utrzymanie części wspólnych.
bo tak stanowi prawo , ustawa o własności lokali
lukazuzar - 0,6 zł płacicie za administrowanie - przemnóż to przez ilość metrów za jakie Was liczą i wyjdzie Ci ile płacicie firmie za ich usługi. Wyjdzie Ci jakaś wartość i to jest faktyczny koszt jaki ponosicie za zarządzanie nieruchomością. Jak wybierasz administratora to ta wartość Cię interesuje. Im mniejsza tym tańsze usługi - ale nie zawsze wybieraj najtańszą ofertę (to takie polskie;))
Pozostałe koszty zawiązane są z utrzymaniem tej nieruchomości - i zazwyczaj są to zaliczki na wydatki, które są zaplanowane w budżecie. Oczywiście jeśli będą niedoszacowane to na koniec roku będą dopłaty - więc kwota zależy od tego co macie we wspólnocie do wykonania i jakie koszty ponosicie (wyższe będą jeśli np. wspólnota ma ochronę albo dużo terenów zielonych do utrzymania). Ale można to traktować jako "wkład" w utrzymanie wspólnoty.
0,42 zł to jak rozumiem fundusz remontowy - kwestia jak się umówicie we wspólnocie - czyli uchwała o wysokości zaliczek (w tym na fundusz remontowy).
0,6 zł od metra to nie jest dużo za zarządzanie. We Wrocławiu to przeciętna stawka.
Właściciel lokalu ponosi dwa rodzaje kosztów: te związane z nieruchomością wspólną (NW) i te związane z utrzymaniem swojego lokalu. W mieszkaniu sam sobie sprzątasz, remontujesz, płacisz za prąd.
A co do piwnic.
Mogą być osobnymi lokalami i maja wyliczony udział, mogą być pomieszczeniami przynależnymi do lokalu i powiększają powierzchnię lokalu i zwiększają udział. I trzecia możliwość w starszych budynkach - są NW.
Jeśli administrator chce 20 tys, od budynku, to nie ma znaczenia czy wyliczy to od powierzchni mieszkań czy od całości.
nie powinno się stosować zbiorczych stawek . Umowy też powinny być odrębne na zarządzanie jedno, na sprzątanie druga, na usługi konserwacji trzecia choc wszytko będzie wykonywał ten sam podmiot. Mamy wtedy transparentność.... wiem za co i z jakiej umowy karać podmiot, jak się nie wywiązuje z przyjętych na siebie usług.
Równie dobrze nie musi podawać stawki za m2 - może dać ofertę z kwotą za zarządzanie.
Przeliczenie tego od udziału to inna kwestia.
idzie w zaparte ten domel
Chyba nie do końca.
Mam wrażenie , że wprowadziłeś forumowicza w błąd sugerując , że wy płacicie za zarządzanie tylko od mieszkania a od garażu nie.
Nawet nie wiadomo czy wasz garaż jest odrębnym lokalem czy NW.
Nowy doklejony: 11.06.19 16:48
I tu KubaP ma stuprocentową rację.
Jest jeden wyjątek ( tu akurat nie ma zastosowania). Tym wyjątkiem są lokale użytkowe, które mogą generować większe koszty.
uwl
art.12.3. Uchwała właścicieli lokali może ustalić zwiększenie obciążenia z tego tytułu właścicieli lokali użytkowych, jeżeli uzasadnia to sposób korzystania z tych lokali.
Moja wypowiedź w całości:
Jeśli chodzi o opłatę za zarządzanie - to kwestia negocjacji - my płacimy tylko od m2 mieszkań bez garaży. Oczywiście później kwota za zarządzanie jest rozbijana proporcjonalnie na właścicieli w zależności od udziałów.
Czyli wyraźnie stwierdzam, że w ofercie mieliśmy opłatę za zarządzanie policzoną z m2 mieszkań bez garaży. Ale w rozliczeniu kosztów kwota ta jest dzielona proporcjonalnie według udziałów.
W ofercie można nie zamieszczać m2 - choć administratorzy zazwyczaj tak kalkulują oferty. Ale widziałem oferty bez m2 - tylko wyszczególniona kwota za zarządzanie oraz ofertę opartą o ilość lokali a nie ich powierzchnię.
I tak na końcu liczy się ile faktycznie się płaci za zarządzenie a nie jak to jest w ofercie.
lukaszuzar wyraźnie napisał: blok posiada garaże z oddzielnymi KW
Tak więc garaż NIE jest częścią wspólną, każdy właściciel płaci za garaż tak, jak za mieszkanie.
O stanie prawnym piwnic założyciel wątku nie pisze