Miejsce na kosze na odpady
Euzebiusz
Użytkownik
Moja wspólnota mieszkaniowa nie ma wyznaczonego miejsca na kosze na odpady. Pojemniki stoją na skwerze przed blokiem, pod oknami, wykorzystywanym też jako parking, skwer to wg. miasta pas drogowy. Z braku innego miejsca miasto samo wybrało miejsce ustawienia pojemników, ale nie jest to sformalizowane.
Obok pojemników na odpady zmieszane przypisanych do mojej wspólnoty, stoją też pojemniki do segregacji, z których korzystają mieszkańcy okolicznych wspólnot, przy których stoją tylko ich pojemniki na odpady zmieszane.
Wokół pojemników na segregowane co chwilę ktoś układa np. plastiki które nie mieszczą się w pojemniku, okoliczni mieszkańcy podrzucają też tzw. gabaryty. Wokół panuje bałagan.
Jeśli na naszej działce wyznaczymy miejsce składowania, utwardzimy teren, to co z pojemnikami do segregacji? Dalej mają być ogólnodostępne? Mamy w ogóle jakąś podstawę żeby zabronić podrzucania pod nasze okna śmieci z połowy osiedla? Czy gabaryty nie powinny być składowane przy pojemnikach na zmieszane każdej z małych okolicznych wspólnot?
Obok pojemników na odpady zmieszane przypisanych do mojej wspólnoty, stoją też pojemniki do segregacji, z których korzystają mieszkańcy okolicznych wspólnot, przy których stoją tylko ich pojemniki na odpady zmieszane.
Wokół pojemników na segregowane co chwilę ktoś układa np. plastiki które nie mieszczą się w pojemniku, okoliczni mieszkańcy podrzucają też tzw. gabaryty. Wokół panuje bałagan.
Jeśli na naszej działce wyznaczymy miejsce składowania, utwardzimy teren, to co z pojemnikami do segregacji? Dalej mają być ogólnodostępne? Mamy w ogóle jakąś podstawę żeby zabronić podrzucania pod nasze okna śmieci z połowy osiedla? Czy gabaryty nie powinny być składowane przy pojemnikach na zmieszane każdej z małych okolicznych wspólnot?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
takie zmiany należy zgłosić do Gminy, która jest odbiorcą odpadów na jej terenie, aby znalazła inne miejsce na składowania odpadów selektywnych. To Ona ustalała Miejsca Zbiórki Odpadów.
nie, winny być składowane w pojemnikach do tego dostosowanych i podstawianych albo zgodnie z harmonogramem albo na życzenie zarządcy nieruchomości ( Zarządu WM , Administratora) choć w każdej Gminie jest inaczej, dlatego lepiej zapytać u źródła - w Gminie.
Dodam, że podział niektórych okolicznych działek jest po obrysie, a miasto nie posiada terenu, który np. wspólnoty mogłyby dzierżawić, dzieląc się kosztem.
Jeśli chodzi o pojemniki na gabaryty, w mieście nikt o nich nie słyszał, miasto wyznacza dwa dni w miesiącu, w których "należy wystawić odpady do godziny 6:00", z których to miejsc są zbierane luzem.
Gmina jest zobligowana zorganizować Miejsca Gromadzenia Odpadów.
WM może partycypować w kosztach utrzymania czystości w MGO i tyle
Działka budowlana czyli nie np. rolna.
Miasto jest zobowiązane przez ustawodawcę do zorganizowania odbioru odpadów, poprzez przekazanie pojemników, właściciel nieruchomości na swoim lub wynajętym terenie, wskazuje miejsce składowania tj. ustawienia pojemników, wybór miejsca precyzyjnie reguluje wskazana przez Ciebie ustawa.
Twoja interpretacja prowadziła by do absurdu, miasto musiałoby budować przy każdej nieruchomości (również w zabudowie jednorodzinnej), ale na terenie miasta i na jego koszt, miejsca na kosze na odpady.
Prośba do innych forumowiczów o dołączenie do dyskusji
Gmina nie musi na każdej nieruchomości budować MGO , Ona ma wskazać takie miejsce i poinformować użytkowników lokali gdzie takie miejsce jest .
Jednak Wspólnoty się tak przyzwyczaiły za każdy chce mieć swoje tak, jak to było, gdy obowiązywały bezpośrednie umowy na wywóz odpadów.
U nas takie MGO obsługuje ok 300 lokali z 7 wspólnot i jest umiejscowione jest na skwerze gminnym, jest tam 17 kubłów 1100 litrowych na różne odpady i te zmieszane i te selektywne. Płacimy tylko Gminie za sprzątanie jakiś udział.
Wspólnota nie musi żadnego terenu od miasta dzierżawić pod te pojemniki bo to miasto jest właścicielem odpadów w nich składowanych.
Ustawa śmieciowa.
Art.9h.
Podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości jest obowiązany przekazać właścicielowi nieruchomości, od którego odbiera odpady komunalne, rachunek, w którym są wyszczególnione koszty odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych.
Z tego artykułu wynika że rachunek za śmieci dostaje wlaściciel nieruchomości od którego odbierane są śmieci.
W tym przypadku wlaścicielem terenu jest miasto i to jego śmieci są odbierane.
Czy któraś z Waszych wspólnot otrzymuje jakieś rachunki za odbiór śmieci?
Nowy doklejony: 18.07.19 23:14 Nie masz racji.
Wspólnota nie musi niczego dzierżawić pod zbiorniki należące do miasta.
W zabudowie jednorodzinej jest inna sytuacja bo miasto odbiera śmieci prosto od posiadacza odpadów.
Ustawa nakazuje gminie.
Art. 3. 1. Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.