Składanie sprawozdań finansowych przez WM od 2020 r.
KubaP
Użytkownik
Dotarły do mnie informacje, że od przyszłego roku , Wspólnoty Mieszkaniowe odprowadzające podatek CIT
są zobowiązane do składania sprawozdań finansowych do Urzędu Skarbowego i to droga elektroniczną .
Prawda to czy fałsz?
Kolejny wydatek z kieszeni właścicieli lokali?
są zobowiązane do składania sprawozdań finansowych do Urzędu Skarbowego i to droga elektroniczną .
Prawda to czy fałsz?
Kolejny wydatek z kieszeni właścicieli lokali?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Może to być wprowadzone na zasadach takich, jak dla stowarzyszeń prowadzących działalność gospodarczą.
Stowarzyszenia zaczęły wysyłać elektronicznie za rok 2018: i sprawozdania i CIT-8. Wspólnotom oszczędzono jeszcze wysyłanie sprowadzań, a CIT-ów już nie, dlatego logiczne będzie, jeśli już za rok 2019 też będziemy wysyłać sprowadzania elektronicznie.
Zera oczywiście już mnie przejdą bo sprawozdania elektroniczne muszą być prawdziwe, a przy najmniej takimi się wydawać na pierwszy rzut oka.
Mogą wprowadzić wyjątek od zasady składania CIT-8 elektronicznie dla wspólnot,których dochody w całości zwolnione są z podatku dochodowego od osób prawnych i nie składające za poprzedni rok żadnych PIT-ów za zatrudnione osoby.
Takich wspólnot jest większość i trzymam kciuki za MF żeby taki wyjątek wprowadzili. Jak nie wprowadzą to wszyscy ugrzęzną w zbędnej biurokracji i w kosztach kolejnych podpisów kwalifikowanych.
CIT-8 za 2018 musiały złożyć wszystkie wspólnoty. Może wystarczy, że wszyscy złożą CIT-a, a sprawozdania tylko niektórzy?
Jeśli w styczniu coś będzie wiadomo, to będzie dobrze.
Nie znam żadnej WM, która zatrudnia pracowników i składa za nich PIT-y. Byłby to IDIOTYZM, i działanie na szkodę członków WM. WM zlecają wykonywanie uslug i ich rola kończy się na opłaceniu obciążającej ją faktury. Inna sytuacja jest ze SM i zarządcami.Oni dla US są podmiotem zainteresowań podwójnie, jako wykonujący umowę i jako pracodawca swoich zatrudnionych pracowników. Chyba ,że też próbują uniknąć podatku i zlecają usługi księgowym, firmom remontowym, administratorom itp.
Co do wątku KubyP? I tu należy być precyzyjnym. OCZYWIŚCIE ,ŻE MUSZĄ.
Ich obowiązuje ordynacja podatkowa.
Ale z praktyki są to jedynie WM , które mają dochody z lokat bankowych, które (tak sobie wymyślil jakiś pazerny urzędnik US) nie podlegają zwolnieniu.
Ja reprezentuje WM ,która nie płaci podatku, ale to nie oznacza ,że nie jest podatnikiem??!!Następny "mądry urzędnik US" wymyślil ,że JEST PODATNIKIEM, ZWOLNIONYM Z PŁACENIA PODATKU. Ręce opadają.
I wypełniałem, i będę wypełniał te idiotyczne formularze zerowe CIT-8. Jestem ciekaw ile kosztowaly firmy certyfikujące te zmiany w przepisach?Bo praktycznie dotknęly one WM zarządzanych przez właścicieli, takiej jak moja, w której e-podpis wykorzystam dwa razy w roku. Firmy zarządzające np. kilkudziesięcioma nieruchomościami domniemywam dla własnej wygody zakupiły je wcześniej.
Dla zainteresowanych mam wyjaśnienie, dlaczego WM bardzo często dla znikomych zysków z lokat narażają się na konieczność prowadzenie księgowości i możliwości kontroli przez US!!!
Ostrzegam, że wypełnione zerami też nie przejdzie. Po to wymyślili to przesyłanie, żeby były jakieś cyfry w tych krateczkach.
Czyli zer nie wpisujemy.
Trzeba tego gostka zacząć ignorować i nie wchodzić z nim dysputę
. to maszyna będzie "weryfikowała" i wyrzucała błędy
Natomiast do merytorycznej kontroli sprawozdań finansowych urzędy nie są przygotowane i raczej nigdy nie będą ponieważ każda wspólnota może mieć własny wzór sprawozdania i nie da się tego ujednolicić.
Dlatego będziemy pewnie przesyłać w zwykłym formacie PDF i dlatego także cyfry z sufitu przejdą bez problemu. Nikt w resorcie nie pozna czy są z sufitu czy chociaż prawdopodobne bez kontroli bezpośredniej. A kontrola bezpośrednia, z punktu widzenia fiskusa, jest niecelowa.
blazejh - cieszę się ,że rozumiesz o co mi chodziło. nie słyszałem żeby pracowano nad zmianą uowl, więc o jakich sprawozdaniach Ty piszesz? Jak otrzymam podstawę prawną żądania to im odpowiem. Urzędnicy muszą przestrzegać prawo. Wprowadzenie elektronicznego CIT-8 ma oczywiście sens, US odpada sprawa przeglądania poprawności wypełnienia formularza, korygowania drobnych błędów( brak daty, podpisu zmusza do wezwania) i magazynowania dokumentacji, i gdyby dla WM byl ten e-podpis bezpłatny to nawet bym ich gorąco pochwalał.:bigsmile:
Podstawą był (i w zasadzie nadal jest) chyba art 50. ustawy o rachunkowości:
Art. 50. Sprawozdanie finansowe w wersji uproszczonej
1. Informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach do ustawy, jeżeli wynika to z potrzeb lub specyfiki jednostki.
2. (uchylony)
3. W przypadku gdy informacje dotyczące poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego nie wystąpiły w jednostce zarówno w roku obrotowym, jak i za rok poprzedzający rok obrotowy, to przy sporządzaniu sprawozdania finansowego pozycje te pomija się.
Istotny jest paragraf 3. To on prawdopodobnie umożliwia przyjęcie czerwoną pieczątką przez urząd papieru i radosnej twórczości wspólnot po hasłem "sprawozdanie finansowe".
Zatem żaden przepis uwol nie jest tu potrzebny i nie był, bo obowiązek istnieje od dawna. Tyle tylko, że połowa wspólnot nie wiedziała zazwyczaj o tym obowiązku, a druga połowa nie wiedziała jak go dopełnić. A teraz jesteśmy w środku rewolucji elektronicznej i obdarzeni podpisami, które trzeba był opłacić i świadomość wzrasta. Zwłaszcza księgowych oraz ludzi z branży certyfikatów kwalifikowanych.
Wspólnoty idą tutaj o krok za stowarzyszeniami, dlatego sadzę, że przesyłanie również sprawozdań nas nie ominie, bo NGO-sy już to przerabiają od roku.
Taka kolej rzeczy i ja już przestałem się nawet oburzać, że tak jest i będzie.
te dane urzędnik pobierze sobie np. z katastru czy KW