Wynagrodzenie członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej

aic71aic71 Użytkownik
edytowano grudnia 2019 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam,

Planujemy w naszej wspólnocie (jeden budynek 6cio piętrowy z prawie 200 lokalami + piętro 0 z przeznaczeniem na lokale użytkowe) zmienić zarząd (obecnie jest nim developer, który wciąż jest częściowym właścicielem)
Myślimy o 2 osobach w nowym zarządzie (finanse + sprawy techniczne) - ile zwyczajowo płaci się takiemu zarządowi?
Jakie są Wasze doświadczenia w tej materii?

Pozdrawiam
Wojtek

Komentarze

  • Opcje
    dropsdrops Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Po pierwsze proponuję 3 osoby, gdy dwie osoby beda przeciwnego zdania to nic nie zrobią. Wynagrodzenie zależne jest od zakresu zadań i czasu pracy.
  • Opcje
    aic71aic71 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzięki za info.
    Zakres prac jest jak na stosunkowa niewielka wspólnotę bardzo duży - bo jest duży bałagan spowodowany obecnymi rządami Zarządu i faktem, że część budynku jest wciąż nie oddana do użytku i w posiadaniu developera czyli Zarządu powierzonego

    Interesuje mnie nie konkretnie jakie są stawki ale generalnie jaki poziom - czysta symbolika w postaci 500 pln czy kwoty zupełnie innego rzędu?.
    Jak możecie to podajcie jakiś przykład, który mógłby być pkt odniesienia
  • Opcje
    dropsdrops Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Powiem ci jak jest u mnie, mamy 3-osobowy zarząd który jednoczesnie pełni zadania zarządcy. Wspólnota jest duża. Mamy na 1/4 etatu osobę ds prawno-księgowych jej zadania to uporządkowanie spraw dot umów itp, bo zarabiamy na wynajmie powierzchni. Był olbrzymi bałagan w tych sprawach. Poza tym pilnuje czy nie przekraczamy planu księgowego w zakresie finansów. 2- ga osoba ds technicznych na 1/2 etatu ma mnóstwo pracy bo poprzedni zarząd nie przeprowadzał żadnych remontów i wszystko się sypie. 3-cia osoba na 3/4 etatu rozlicza właścicieli, robi przelewy, pilnuje spraw bierzących. To tak w wielkim skrócie. Nie podam ile zarabiają, bo to naprawdę zależy od zakresu zadań.
  • Opcje
    aic71aic71 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    My z wielu względów chcemy mieć administratora (obok 2 osób Zarządu) bo tego wymaga specyfika naszego budynku dlatego niestety nie można Twojego przykładu przełożyć na nasze realia.
    Zarząd to będzie organ czysto monitorujący działania administratora (patrząc realnie to będzie jakiś 1 dzień w tygodniu może 1 na 2 tygodnie jak się sytuacja unormuje)
  • Opcje
    dropsdrops Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To w takim razie może być spokojnie 1 osoba
  • Opcje
    aic71aic71 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1 osoba by dała rade jakby ogarniała zarówno sprawy ekonomiczne jak i techniczne - tutaj raczej nie ma szans
    Dlatego tez się pytam o wymiar ekonomiczny - pytanie zasadnicze czy takie 2 osoby będą realnym obciążeniem finansowym dla Wspólnoty.
  • Opcje
    dropsdrops Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To tylko od Was zależy, ale wierz mojemu doświadczeniu, dwie osoby i dwa różne zdania i co ? Zarząd odpowiada solidarnie bez względu na zakres działania.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    aic71 - skupcie się na zmianie s p o s o b u zarządu z powierzonego dewelopera na właścicielski. To może nie być łatwe.
    Jak będziecie mieli już z górki - czyli po notariuszu - to wybierzecie członków zarządu - najlepiej 3 jak radzi drops.
    Potem znalezienie banku o administratora/księgowego.
    Dopiero na końcu będziecie wiedzieli, ile pracy mają członkowie zarządu.
    Może wystarczy zwrot kosztów, może zechcą zajmować się wspólnotą w wolnym czasie, bez wynagrodzenia, może sami określą, ile im to zajmuje.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano grudnia 2019
    [cite] aic71:[/cite]Planujemy w naszej wspólnocie (jeden budynek 6cio piętrowy z prawie 200 lokalami + piętro 0 z przeznaczeniem na lokale użytkowe) zmienić zarząd (obecnie jest nim developer, który wciąż jest częściowym właścicielem)
    Myślimy o 2 osobach w nowym zarządzie (finanse + sprawy techniczne) - ile zwyczajowo płaci się takiemu zarządowi?
    Jakie są Wasze doświadczenia w tej materii?
    Dwu osobowy Zarząd może doprowadzić do "pata decyzyjnego" , bo Zarząd jest od podejmowania decyzji , w przypadku rozbieżnych zdań macie pat. ( 1:1 jakby głosowali )
    Najlepszy skład to 3 osobowy mając na uwadze, że to dwaj członkowie podejmują zobowiązania wobec wszystkich właścicieli lokali tworzących daną WM (art.21 UoWL) .

    "Zwyczajowo" jest tak
    [b]Art. 28. [/b]Właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.
    
    Należy przyjąć Regulamin pracy Zarządu WM uchwałą właścicieli lokali , z którego będzie wynikał jasno podział obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych członków Zarządu WM.

    Przy 200 lokalowej WM na wynagrodzenie Zarządu (niezależnie, ile jest osób w Zarządzie WM) przeznacza się ok 2000 zł/m-c oraz dla Administratora ok 5000-6000 zł/m-c (dane z 2019 roku).
    Jeżeli WM ma tzw. pożytki, to tę kasę można przeznaczyć na wynagrodzenie Zarządu WM. ( u mnie tak jest) i nie obciążać kosztami utrzymania Zarządu WM właścicieli lokali.
    [cite] aic71:[/cite] Zarząd to będzie organ czysto monitorujący działania administratora (patrząc realnie to będzie jakiś 1 dzień w tygodniu może 1 na 2 tygodnie jak się sytuacja unormuje)
    Założenia pięknie , ale ...

    Zarząd ma wykonywać obowiązki, które są zawarte w UoWL np. realizować podjęte uchwały, a nie to czego oczekują właściciele lokali, by się pozbyć spoczywających na nich OBOWIĄZKÓW.
    Art. 21. 1. [b]Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i [color=#00f]reprezentuje ją na zewnątrz[/color] oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.[/b]
    
    2. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie.
    
    3. Zarząd na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 22 ust. 2, składa oświadczenia w celu wykonania uchwał w sprawach, o których mowa w art. 22 ust. 3 pkt 5, 5a i 6, ze skutkiem w stosunku do właścicieli wszystkich lokali.
    

    Od nadzoru i monitorowania są właściciele lokali (art.27 UoWL)
    Art. 27. Każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną. Nie uchybia to jednak przepisom art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1.
    
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    dropsdrops Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zgadzam się z Kubą, w kwestii regulaminu zarzadu podwójnie. U mnie mimo podziału prac, przy braku regulaminu zaczyna sie spychologia w przypadku niepopularnych decyzjii.
    Zalecałabym naukę na błędach innych.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.