wynagrodzenie zarządcy

mm57mm57 Użytkownik
Wykupiłam mieszkanie w budynku komunalnym w 1990r.(blok 10 piętrowy) Ponieważ większość lokali jest nie wykupionych wszystkie uchwały przechodzą większością głosów. Po zebraniu poprosiłam o uchwały i w jednej z nich w punkcie wynagrodzenie zarządcy widnieje stawka 50 gr/m2. W rubryce powierzchnia budynku widnieje wartość 10830,62 m2 . W rubryce wynagrodzenie zarządcy- koszty zł - widnieje wartość 64983,72.
Z operatu szacunkowego sporządzonego przez biegłego rzeczoznawcę wynika, ze powierzchnia budynku wynosi 10416 m2. Moje mieszkanie stanowi 1/171 ( udział o,58) części budynku (wpis w księdze wieczystej).
Czy wynagrodzenie zarządcy winno być liczone od całości powierzchni czy tylko od części wspólnej? Zwróciłam się do administracji o wyjaśnienie zakresu nieruchomości wspólnej ale zamiast odpowiedzi poradzono mi zapoznanie się z ustawą. Nadmieniam, że budynek jest zaniedbany, a na remonty w 2008r wydano 129966,06 zł (wcześniej przez 30 lat raz pomalowano klatki schodowe, podobno naprawiano dach i windy)
pozdrawiam mm57

Komentarze

  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Sposób określenia wynagrodzenia zarządcy zależy od woli wspólnoty. Wynika to z postanowień kodeksu cywilnego. Ustawa o własności lokali nie reguluje takich kwestii, jej przepisy w zakresie kosztów dotyczą w szczególności sposobu obciążania właścicieli kosztami. Stawka wynagrodzenia zwykle określana jest jako kwota miesięcznego wynagrodzenia, niekiedy jego wysokośc stanowi iloraz kwoty i powierzchni użytkowej budynku ( bez części wspólnych).
    Proszę sprawdzic jak określono to wynagrodzenie w umowie zawartej z zarządcą oraz w uchwale (o jakiej powierzchni mowa, o użytkowej, czy o całkowiej a następnie porównac dane z operatem).
    Z treści zapytania można wywnioskowac, że podstawę stanowi powierzchnia całkowita budynku ( użytkowa + części wspólne) oraz, że powierzchnia budynku określona w uchwale jest wyższa od powierzchni wyliczonej przez rzeczoznawcę. Jeżeli tak jest - to proszę zwrócic się o wyjaśnienie tej sprawy do zarządcy, byc może miały miejsce jakieś korekty, albo popełniono błąd.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    mm57mm57 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzień Dobry,
    dziekuję, będę próbowała wyjśnić tą drogą
    pozdrawiam mm57
  • Opcje
    mm57mm57 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzień Dobry,
    otrzymałam odpowiedź od Prezesa Zarzadu MZBM. I dalej nie rozumiem sposobu wynagradzania zarządcy. Jak na razie umowy z zarządcą mi nie udostępniono. Ponieważ chciałabym się podzielić z Państwem ta odpowiedzią pozwolę ja sobie przesłać na adres e-mailowy Forum.Załączam tam równiez podjęta uchwałę nr 2 z zał.!!! fragment operatu potwierdzonego przez biegłego rzeczoznawce oraz fragment decyzji o sprzedaży mieszkania.
    W odpowiedzi poruszony jest również problem wynagradzania pani sprzatajacej blok.Kobieta sprząta blok od kilku lat, myje okna, odśnieża, roznosi korespondencję i nie ma praw do żadnych świadczeń, urlopów itp (mieszkańcy kilkakrotnie występowali ustnie w jej sprawie bo sama nie bardzo potrafi - niedosłyszy)( w sąsiednich takich samych blokach sprzątają po 2 osoby).
    Po takiej odpowiedzi nie wiem jak dalej postapić.
    pozdrawiam mm57
  • Opcje
    andrzej 55andrzej 55 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo ciekawy temat. Mam kilka pytań.
    1. Ile mieszkań jest wykupionych, i jak to wygląda udziałowo.
    2. Kto jest Zarządca nieruchomości.
    3. Czy działa Zarząd właścicielski.
    4. Czy w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali (akt notarialny) jest określony sposób zarządu nieruchomością wspólną.
    5. O sprzątaczce zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy.
  • Opcje
    mm57mm57 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzień Dobry,dziękuję za zainteresowanie.Byłam w administracji ale Pani Kierownik jast chora i będe mogła uzyskać informację o ilości wykupionych miezszkań dopiero we wtorek. Po ich uzyskaniu zaraz napiszę pełną odpowiedź na pytania pozdrawiam mm57
  • Opcje
    mm57mm57 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzień Dobry,
    Odpowiadam na zadane pytania po wizycie w administracji:
    1. tajemnica - taką informację mogę uzyskać jedynie na zebraniu rocznym
    2. MZBM
    3. Na czele Zarządu stoi PREZES MZBM
    4. MZBM

    Na takim zebraniu rocznym byłam, tam jako zarząd wspólnoty wystąpiła pani, która stwierdziła, że jest przedstawicielką gminy i jeszcze trzech mieszkańców bloku. Z jednym z nich rozmawiałam wczoraj, ale nie bardzo wiedział jakie jest jego prawne umocowanie. Byli zaproszeni na wizję lokalna dachu, teraz są zaproszeni do udziału w rozstrzygnięciu przetargu na malowanie klatki schodowej wg kosztorysu inwestorskiego mzbm.
    Po tym zebraniu na moje życzenie otrzymałam podjęte uchwały, gdzie wyniki głosowań były następujące:
    za : 0,75721%
    przeciw: 0,01530%
    wstrzymało się :_
    zapytałam w MZBM mailem : proszę o wyjaśnienie mi zasady obliczania ile było za i przeciw, bo jeżeli na zebraniu było reprezentowane (wg protokołu ) 0,76159% to co sie stało z 99,2442% w tym z moim udziałem.
    ale wyjaśnienia nie otrzymałam.
    O sprzataczce wysłałam listem poleconym do PIP w Katowicach.pozdrawiam mm57
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W pierwszej kolejności powinnaś jak najszybciej sprawdzić księgi wieczyste, a najlepiej uzyskać ich odpis.

    Wpis do księgi wieczystej otwiera Tobie wszystkie drzwi, które prowadzą do dokumentów stanowiących własność WM i nie ma znaczenia czy znajdują się one w Urzędzie czy MZBM. Przypominam, że właścicielem lokali komunalnych w budynku WM jest gmina, a nie MZBM.

    Gminę - właściciela lokali - reprezentuje z mocy prawa wójt, burmistrz albo prezydent miasta. A zatem, o sprawach WM rozmawiaj w formie pisemnej z osobą pełniącą jedną z tych funkcji lub jej pełnomocnikiem. Nie rób nic na "gebę". Jesteś właścicielem lokalu i masz prawo żądać okazania dokumentów związanych z zarządem swoją własnością.
  • Opcje
    mm57mm57 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    dziękuję, wpis w księdze wieczystej jest, ale nie brałam odpisu, poniewaz poinformowano mnie.ze odpis jest ważny t ylko 3 miesiące, a potrzebny jest przy spżedaży lub tp. mam nr księgi wieczystej.
    Po świętach zwrócę się o potrzebne infowrmacje do prezydenta miasta pisemnie.

    ŻYCZĘ WESOŁYCH ŚWIĄT

    pozdrawiam mm57
  • Opcje
    adabadab Użytkownik
    edytowano listopada -1
    za : 0,75721%
    przeciw: 0,01530%

    UWL operuje udziałami a nie %
    ( 1udział =100%)
    Może podano Pani wyniki wg udziału wówczas:
    za to 0,75721 udziału czyli 75,721%
    przeciw 0,01530 czyli 1,530%
  • Opcje
    andrzej 55andrzej 55 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Szanowny mm57, zgodnie z art. 29 pkt 3 Ustawy o własności lokali prawo kontroli działalności Zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu.I to w każdej chwili. Możesz pójść do MZBM i zażądać dokumentów jakich Ci potrzeba, oczywiście związanych z nieruchomością. Zasłanianie się tajemnicą służbową to absurd.
    Jeżeli Zarządcą jest MZBM to już innego Zarządu nie może być, bo by była dwuwładza.
    Za dużo jest niejasności, za dużo pytań aby Ci coś doradzić, a nie chcę wprowadzać w błąd. Z taką organizacją wspólnoty jeszcze się nie spotkałem.
    Pozdrawiam Andrzej 55.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Co ma do tego gmina i prezydent miasta? Myślę, że mnie źle zrozumiałaś. Musisz przestać myśleć kategoriami najemcy. Ty jesteś WŁAŚCICIELEM LOKALU , którego obowiązują przepisy ustawy o własności lokali.

    Po odpis idziesz do Sądu Rejonowego Wydział Ksiąg Wieczystych. Posiadając odpisy - lokalu i nieruchomości gruntowej będziesz wiedziała na czym stoisz i pozostali właściciele prywatnych lokali.

    Oddziel dokumenty z kupna lokalu od tych związanych z zebraniami właścicieli lokali i posortuj je latami. Sprawdz pieczątki na dokumentach.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Andrzej 55 masz rację. Najemca lokalu który kupił lokal od gminy wie tyle ile musi wiedzieć. Dlatego mm57 nie jest zorientowana w swoich prawach i obowiązkach.
  • Opcje
    mm57mm57 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziekuję za odpowiedzi, ale zwracanie sie na piśmie do zarządcy często pozostaje bez odzewu, albo odpowiedź jest nie na temat.
    Chciałam wyjaśnić jak i na jakiej podstawie liczone jest wynagrodzenie zarzadcy, i odpowiedzi nie uzyskałam. Wobec tego ponownie zwróciłam sie na piśmie do prezesa mzbm o wyjaśnienie tej kwestii. Zwróciłam się również o naprawienie szkód wyrządzonych przy wymianie pionów wod-kan. Treść tych pism pozwoliłam sobie przesłać na adres mailowy po usunięciu danych identyfikacyjnych.
    Mam już odpis z ksiegi wieczystej.
    Jak nie będzie żadnej reakcji to jakie mam wyjście? Czy mogę zawiesić wpłaty na fundusz remontowy?
    MZBM wystosował zaproszenie na zebranie WM w dn 4.05.br i prawdopodobnie będzie chciał podnieść wpłaty na fundusz remontowy.
    pozdrawiam mm57
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    mm57 - włącz się do "rozmów" na forum. Ponadto, korzystaj odpowiedzi "Zarządcy". Chłodne oko prawnika to nie oko właściciela lokalu.

    Przypominam,że na forum mamy "prezesa", który jest członkiem zarządu WM, a zatem pewne sprawy zna z własnego doświadczenia. Nadmieniam, że odpisy z księgi wieczystej nieruchomości gruntowej (grunt+lokal) i lokalwej powinien mieć każdy kto nabył lokal od gminy czy Skarbu Państwa. Dla swoich potrzeb zrób ich ksero, a także zawartej umowy.

    Krok po kroku sama dojdziesz do wszystkiego i jeszcze pomożesz innym. Tylko daj sobie czas. Co nagle to po diable.
  • Opcje
    mm57mm57 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    dziękuję mam juz odpis z księgi wieczystej, przesłałam fotokopię do forum.
    Nie wiem do kogo mam zwrócić się o umowę, w swoich dokumentach jej nie mam.
    Wiem, że moja niewiedza wynika z mojej winy, wydawało się, że wszystko jest jak należy, co przychodziło do płacenia to płaciłam. Teraz mam zamiar dowiedziec się wiecej z Państwa pomocą (mam nadzieję). pozdrawiam mm57
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    mm57 - to nie możliwe. Jeżeli lokal został kupiony z zasobu mieszkaniowego gminy to posiadasz umowę (jaki tytuł?) w formie aktu notarialnego.
  • Opcje
    andrzej 55andrzej 55 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W sprawie umowy - zobacz art. 7 i 8 Ustawy o własności lokali.
    Wynagrodzenie Zarządcy uchwalają właściciele lokali w uchwale. Wpłaty na fundusz remontowy muszą być realizowane (wysokość zgodna z uchwałą właścicieli lokali).
    Wysokość funduszu remontowego uzależniona jest od właścicieli lokali wyrażoną w uchwale.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie wiem andrzeju 55 czy wiesz, ale zasady sprzedaży lokali (mieszkalnych i użytkowych ) ustala gmina (miasto) w drodze podjętej uchwały przez radę gminy (miasta). Ustalone w ten sposób zasady mają związek z warunkami zawartej umowy kupna sprzedaży lokalu przez mm57. A zatem bez określonej informacji nie można stwierdzić np. podstawy prawnej zawarcia umowy.
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    marta26421 - u mnie jest odwrotna sytuacja.Zarząd nie ma dostępu do tego co się dzieje w nieruchomości bo to dotychczasowy właściciel o wszystkim decyduje.Bardzo dobrze,że jest takie forum!Tu można się wiele dowiedzieć.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Prezesie - to w jakim celu został wybrany Zarząd właścicielski?

    Na stronie Głównego Urządu Statystycznego jest baza danych o wszystkich podmiotach posiadających numer REGON. Wprowadz numer REGON WM i przedsiębiorcy do wyszukiwarki.

    http://www.stat.gov.pl/gus/index_PLK_HTML.htm
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    marta26421 no właśnie też się zastanawiam po co został wybrany zarząd u nas - konkretnie.Najpierw pani dyrektor w piśmie skierowanym do wspólnoty informuje,że członkowie muszą podjąć uchwałę o wyborze zarządu jedno lub wieloosobowego,który ma reprezentować wspólnotę a następnie temu zarządowi nie pozwala działać podejmując decyzje samodzielnie bez próby kontaktu z członkami wspólnoty (np. podanie stawek za c.w.u, c.o. wywóz śmieci,wycięcie drzew na placu i wiele innych).Jeśli ktoś przytacza w piśmie treść jakiejś ustawy,to należy zakładać,że choć raz taką ustawę czytał i powinien wiedzieć o czym pisze-nie prawda?Okazuje się,że pani dyrektor chyba nie do końca wiedziała co oznacza powstanie wspólnoty na "jej"terenie i jak należy sie do tego faktu ustosunkować! Takim sposobem wspólnota działa niewłaściwie od samego początku i próby wyprowadzenia z błędu kolejnych dyrektorów przedsiębiorstwa spełzły na niczym bo oni nadal traktują nieruchomość jak swoją własność!Choć może ostatnio trochę "drgnęło" bo kierownik hotelu(przedstawiciel współwłaściciela z 92% udziałem) zaczął chyba czytać na tematy wspólnot i zaczyna rozumieć o co chodzi- przynajmniej tak się wydaje.
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    marta 26421- odpowiadając na Twoje pytanie po co- bo tak było napisane u ustawie i tyle!Tylko nikt nie wiedział z czym to się je!
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Napisano "wybrać zarząd" to wybrano!Ot cała filozofia.Ale w ślad za tym nic nie poszło.Nie było przekazania nieruchomości,dokumentacji technicznej budynku,Książek przeglądów i wreszcie zarządzania nieruchomością - NIC!!Po prostu firma rządzi dalej.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Prezesie- dokumenty WM zdefiniowanej w trybie art.6 ustawy o własności lokali podlegają kontroli jej członków. Przypominam, że członkami WM są wszystkimi właściciele lokali w budynku Twoją WM tworzy 10 członków. A zatem 10 członków lub ich pełnomocników (dowolne osoby fizyczne) może przeglądać jej dokumenty.

    Kontroli podlegają jedynie dokumenty, które zostały sporządzone dla członka WM będącego Skarbem Państwem lub gminą. A zatem sporządzając i podpisując dokumenty WM powinieneś o tym pamiętać.Zasady i wzory druków opracowane przez ekspertów od zarządzania są uniwersalne.Wystarczy wprowadzić swoje dane i gotowe.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.