Tryb podejmowania decyzji przez Zarząd - uchwała czy oświadczenie woli
optymalizator2
Użytkownik
Witajcie,
Mam pytanie odnośnie tego w jakim trybie Zarząd powinien podjąć decyzję. Czy zawsze w trybie głosowania i uchwały Zarządu?
Mamy taką sytuację, że mamy wieloosobowy Zarząd (ponad 3 osoby). Dwie osoby z Zarządu, w tajemnicy przed innymi członkami, podpisały aneks do obowiązującej umowy z podwykonawcą, która opiewa na dużo wyższe stawki niż dotychczas płacone.
Czy takie postępowanie było zgodne z prawem (jako oświadczenie woli) ? Czy jednak powinno się było odbyć głosowanie nad uchwałą Zarządu ws. podpisania i dopiero wtedy 2 osoby mogłyby podpisać ów aneks?
Tutaj zwracam uwagę, że pozostali członkowie nie byli chętni do zmiany warunków umowy. Inni woleli odpytać konkurencję i wybrać najkorzystniejszą ofertę.
Pytam, bo procedura nie jest dla mnie do końca jasna. Jednocześnie powiem, że w planie gospodarczym były wyższe stawki przegłosowane
Z góry dziękuję za odpowiedź!
Mam pytanie odnośnie tego w jakim trybie Zarząd powinien podjąć decyzję. Czy zawsze w trybie głosowania i uchwały Zarządu?
Mamy taką sytuację, że mamy wieloosobowy Zarząd (ponad 3 osoby). Dwie osoby z Zarządu, w tajemnicy przed innymi członkami, podpisały aneks do obowiązującej umowy z podwykonawcą, która opiewa na dużo wyższe stawki niż dotychczas płacone.
Czy takie postępowanie było zgodne z prawem (jako oświadczenie woli) ? Czy jednak powinno się było odbyć głosowanie nad uchwałą Zarządu ws. podpisania i dopiero wtedy 2 osoby mogłyby podpisać ów aneks?
Tutaj zwracam uwagę, że pozostali członkowie nie byli chętni do zmiany warunków umowy. Inni woleli odpytać konkurencję i wybrać najkorzystniejszą ofertę.
Pytam, bo procedura nie jest dla mnie do końca jasna. Jednocześnie powiem, że w planie gospodarczym były wyższe stawki przegłosowane
Z góry dziękuję za odpowiedź!
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
To wspólnota, winna oprac sobie Regulamin pracy zarządu WM i tam zapisać te kwestie .
Skupiłabym się na odwołaniu tych ludzi z zarządu, poinformowaniu wspólnoty, jak szastają pieniędzmi i podejmują decyzje wbrew woli większości.
Ustawa pozwala zrobić zobowiązania przez co najmniej dwóch członków Zarządu WM
Jak tak ma być jak uważasz, to trzeba przyjąć/uchwalić przez ogól właścicieli lokali Regulamin pracy Zarządu WM
Znowu KubaP, wcielając się w kolejny nick, wymyślil idiotyzmy. może 4 a może 44??? Czego dotyczyl ten aneks? TAJEMNICA. zrobili wszystkim na zlość i podnieśli również sobie wysokość zaliczki?
I to ma byc poważne forum o WM???
Pewnie czytasz art. 21 w najnowszym brzmieniu, zwłaszcza nowe dwa punkty: czwarty i piąty?
Moje zdanie jest takie, że art 21 w nowym pełnym brzmieniu niczego nie precyzuje. Precyzyjny był przed nowelizacją. Teraz to po prostu fatalny bubel prawny.:cool:
Powstały na kolanie, pod wpływem chwili, w środku lockdownu. Pisał to jakiś były prezes spółdzielni przyzwyczajony do tego że zarząd spółdzielni wszystko może a papier wszystko przyjmie.
Tzn. mógłbyś się trzymać tego, co tam jest napisane w tych nowych zapisach i stworzyć jakiś regulamin wewnętrzny funkcjonowania zarządu wspólnoty, w którym przewidzianoby nawet "uchwały zarządu".
Ale wyszłoby ci kuriozum na papierze, ponieważ zapisy pkt. 4 i 5 są kompletnie niespójne ze starymi trzema, a cały przepis artykułu 21 sugeruje stosowanie łączne wszystkich pięciu. A wypadałoby przecież, żeby taki regulamin był co najmniej niesprzeczny z ustawą.
Obecnie art 21 to taka niespójna zbitka kilku wymysłów, z wprowadzeniem nowej formy "uchwały zarządu". Absolutnie skandaliczna i szkodliwa historia.
Ale powodzenia z tym regulaminem.:bigsmile: Próbować można.
Umowa dotyczy stałych zadań na rzecz wspólnoty - utrzymanie czystości, zieleni etc. Aneks natomiast podwyższa tylko stawki, a nie zmienia zakresu umowy na świadczenie usług. Jak już napisałem - plan budżetowy uchwalony przez walne przewiduje rzeczone wyższe stawki. Zostały uwzględnione w planie z uwagi na ogólnie drożejące usługi - z powodu podwyższenia płacy minimalnej przez Rząd RP.
Jedyna sprawa jest taka, że w moim odczuciu sensowny zarząd powinien najpierw rozeznać się w rynku i podpisać umowę na podstawie najciekawszej oferty (stosunek cena do jakości), a nie w nocy o północy, w tajemnicy przed pozostałymi członkami zarządu, podpisywać zmiany do obowiązującej umowy.
Nie precyzuję problemu bardziej, bo wewnątrz zarządu mamy jawne różnice zdań, a nigdy nie wiadomo kto czyta to forum . Prezesie od lat trzynastu - chyba rozumiesz o co chodzi i nie wymaga to dalszego tłumaczenia.
Jako że zapisy Ustawy są dla mnie niejasne to Was spytałem - wszak macie większe doświadczenie ode mnie
tego a tego nie ma , przechodzimy do porządku dziennego, robimy sobie "walne" ( we wspólnotach nie ma takich zebrań), żądam uchwał zarządu , ale nic nie robię, aby Wspólnota (ogól właścicieli lokali) miała Regulamin pracy zarządu zwłaszcza, że jest społeczny i jest różnica zdań między członkami , tu uchwały Zarządu WM by porządkowały kwestie decyzyjne.
Czy mam rozumieć, że takiemu zarządowi w Twoim wydaniu więcej wolno niż "profesjonalistom" , np. : są zwolnieni z odpowiedzialności.
czyli co pól roku zmieniamy podmiot wykonujący zlecenia utrzymania porządku
czyżbyś bał się restrykcji ? czyich ? samemu trzeba posprzątać te stajnie Augiasza , to forum za Ciebie tego nie zrobi.
Podpowiem Ci językiem ustawy.
Zmiana umowy polegająca na podwyższeniu stawki z firmą zewnętrzną, o ile nowe stawki za ten sam zakres usług przewidywano w uchwalonym planie gospodarczym i nie zachodzi potrzeba podwyższenia uchwalonych opłat, nie była czynnością przekraczającą zakres czynności zwykłego zarządu.
Wspólnotę reprezentują co najmniej dwaj członkowie zarządu, wiec podpisać aneks ci panowie mieli prawo. Nawet w nocy.
Tyle odnośnie ustawy. Było to legalne...,
....ale nie było etyczne. Nie fair wobec pozostałych członków zarządów, jeśli ci nic o tym nie wiedzieli. To się ładnie nazywa: nadużycie zaufania.
Naturalnie w ten sposób tak dalej prace zarządu wyglądać nie mogą. Daleko w ten sposób to nie zajedziecie. To raczej oczywiste, ale pewnie nie specjalnie dla tych dwóch panów?
Toteż nie sądzę żeby ci panowie mieli się przejmować regulaminem prac zarządu, gdyby powstał. Najlepszy nawet regulamin da pole dla następnych nadużyć dla takich panów. Zwłaszcza jeśli będzie oparty o nowe zapisy z art 21. Dla dwóch panów nowe zapisy z 21 to prawdopodobnie jedynie woda na młyn. Nie widzę problemu żeby dwaj członkowie dopełnili procedury z nowych przepisów tego artykułu i dalej składali oświadczenia w imieniu pięcioosobowego zarządu tylko we dwójkę. Nazwaliby je pięknie "uchwałami zarządu" - jak teraz chce ustawa. Nawet nie musieliby opuszczać swoich mieszkań żeby sprokurować te "uchwały". Wystarczy dobry skaner i wymiana maili pomiędzy dwoma panami.