Dodatki mieszkaniowe dla lokatorów we wspólnocie

W ostatnich dniach nasiliła się ilość wniosków składanych przez LOKATORÓW lokali najmowanych , przychodzą do Zarządu ws podbicia wniosku .
Kto powinien potwierdzać dane we wniosku o dodatek mieszkaniowy z wniosku lokatora ... właściciel lokalu z którym ma spisaną umowę na najem
czy administrator nieruchomości wydając jednocześnie wymiar zaliczki, jaka została naliczona dla właściciela lokalu ?(dokument niezbędny do wniosku)
Kto powinien potwierdzać dane we wniosku o dodatek mieszkaniowy z wniosku lokatora ... właściciel lokalu z którym ma spisaną umowę na najem
czy administrator nieruchomości wydając jednocześnie wymiar zaliczki, jaka została naliczona dla właściciela lokalu ?(dokument niezbędny do wniosku)
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Czy mogę wydrukować zaliczkę na inne nazwisko ( właściciela lokalu) i dać temu lokatorowi ?
u mnie w WM , pierwszy raz jest taki przypadek, aby lokator wynajmujący lokal od właściciela lokalu, składał wniosek o dodatek mieszkaniowy .
Ja wychodzę z założenia, że jak kogoś stać na najem na wolnym rynku tzn stać go na ten najem na wolnym rynku...
Właściciel lokalu jak występuje z wnioskiem o dodatek mieszkaniowy to czysta sprawa , wszytko jasne i pasuje .
Tzn. ja jednej nie znam.
W praktyce problem z papirologią dodatków mieszkaniowych nie polega wbrew pozorom na tym, kto wnioskuje o dodatek i kto potwierdza kolejne podkładki pod wniosek o dodatek. Istotne jest bardziej ile danych potrzebuje dany UM żeby dać dodatek.
Teoria sobie, a w praktyce co innego.
Bo rozumiem, że masz przypadek że właściciel w ogóle nie jest zaangażowany w sprawę, a z papierami przychodzi do ciebie tylko najemca? Względnie właściciel jest w pobliżu, ale najemca oświadcza, że chce być wnioskodawcą o dodatek więc prosi o wypełnienie papierów?
A które papiery przyniósł? Bo oni zawsze przynoszą papiery z miejscowego MOPR-u i zwykle jest ich kilka.
Dzięki , ale nic odkrywczego nie wniosłeś dalej jest dylemat .
Ja uważam, że ta sprawa w ogóle przez MOPS została pominięta.
Bo niby dlaczego WM ma udzielać informacji , która dotyczy tylko właściciela lokalu ? i nie ma związaku z lokatorem .
Uważam, że taki wniosek winien wypełnić właściciele lokalu i dołączyć umowę o najem, jak i wymiar zaliczki, jaki przyszło mu płacić WM .
Wzór wniosku wskazuje jednoznacznie kto wypełnia i podpisuje wniosek.
Ale jest inny, formalny i powszechnie nieprzestrzegany wymóg.
W tymże wniosku w pkt. 3 jest :
3. Nazwa i siedziba zarządcy domu W niektórych województwach we wzorach wpisane jest zamiast zarządca domu - zarządca budynku.
- pytanie kto jest tym zarządcą domu?
Czy jest to zarządca budynku? czy może zarządca nieruchomości wspólnej, czy może administrator NW? Czy wreszcie może jest to wspólnota albo spółdzielnia? Co jeśli siedziba zarządcy (firmy zarządzającej) jest w innym mieście czy na innej ulicy?
Uważam, że w tym wypadku chodzi o wspólnotę a więc jako siedzibę zarządcy domu należy podać właśnie wspólnotę.
Natomiast pod koniec wniosku znowu jest:
Potwierdza zarządca domu pkt 2-5, 7-9, 12 - (podpis zarządcy lub właściciela) Jak wyżej - kto potwierdza dane? Moim zdaniem zarząd wspólnoty za wspólnotę lub zarządca któremu powierzono zarząd.
w bip Poznańskiego Centrum Świadczeń jest takie pouczenie:
zanim złożysz wniosek, udaj się do zarządcy budynku lub właściciela i poproś o potwierdzenie wniosku w punktach 2-5, 7-9 i 12
Zwróć uwagę, żeby zarządca budynku:
- wpisał we wniosku aktualny numer konta bankowego, na który należy przekazać przyznany dodatek mieszkaniowy;
- podał informację o stanie Twojego zadłużenia czynszowego; (jeżeli masz zadłużenie czynszowe, to w jakiej wysokości);
- wypełnił druk "Informacja zarządcy" dotyczący struktury lokalu i wydatków za mieszkanie z miesiąca złożenia wniosku;
- wypełnił punktową kartę lokalu.
Przecież widzisz, bo masz przed nosem, słynny Załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. (poz. 1817)
Jasno z niego wynika że większość pozycji tego Załącznika wypełniasz ty jako przedstawiciel wspólnoty. Na dole stoi że "Potwierdza zarządca domu
pkt 2-5, 7-9, 12".
Ten "zarządca domu' to jesteś ty. Albo administrator, jeśli go macie. Obaj jesteście dla urzędu "zarządcy domu".
A wnioskodawca to najemca. Wypełnia resztę. Czyli w praktyce 10 i 11. I pierwszy papier masz zrobiony. Wcale nie najważniejszy, jeden z kilku.
Sytuacja z najemcą nie jest pominięta tylko musisz wypełnić te dziwne papiery w ten sposób, żeby było dobrze dla urzędu, a nie jak uważasz, że powinno być.
Chyba że chcesz żeby petentowi pieniędzy nie przyznali.
W innych papierach też jest "zarządca domu". Cały kraj tak ma.:bigsmile:
Jeśli chodzi o adres "zarządcy domu" to podałbym adres administracji lub biura rachunkowego lub sąsiada który prowadzi rachunki wspólnoty. Czyli miejsca gdzie znajduje się księgowość wspólnoty, ponieważ z tej rubryczki biorą adres na który pójdzie decyzja o przyznaniu dodatku.
Ja nie ma dylematu z określeniem zarządca budynku czy nieruchomości ... dla mnie ma to drugorzene znaczenie bo właściciel lokalu to tez zarzadca bundynku czy nieruchomości .
Ty polecasz, że mam się podłożyć pod Urząd, co tam prawa własności . Ja nie decyduję o tym czy "lokator-najemca" dostanie dodatek, czy nie i nie jest to moja intencją .
Podtrzymuję swoją tezę, że MOPS nie przewidział taki sytuacji i tyle.
Pieniądze wpłyną na konto, jakie podasz w osobnym formularzu. Kropka.
Musisz zrozumieć i zaakceptować fakt, że światek dodatków mieszkaniowych rządzi się swoimi zasadami. MOPR-y to osobne państewka w państwie. Tam wszystko co uważasz nie ma żadnego znaczenia. Co jest w bazach innych urzędów też nie bo nie jesteśmy w Niemczech, tylko w Polsce i bazy nie są połączone.
Także jeśli papiery wypełnisz, tak jak uważasz, a nie jak ci podpowiadamy, to ten najemca stale będzie wracał do ciebie z prośbą o poprawienie formularzy.
Także jeśli nie masz administracji do dyspozycji i nie możesz tego zepchnąć na nich, to zastanów się dobrze, czy w tych papierach musi być akurat, tak jak uważasz.
Nawet nie przebrnąłeś jeszcze przez Załącznik nr 1 a na wypełnienie czekają prawdopodobnie: Karta Lokalu, informacja o numerze rachunku bankowego oraz informacja o stanie zadłużenia.
Widzę że w Poznaniu papiery są dokładnie takie same jak u mnie. Pewnie nawet są dokładnie te same, chociaż nie do końca łapie o co chodzi z tą "strukturą lokalu". Pewnie jakaś lokalna ciekawostka?
Jak MOPS ma do dypy wnioski, to trzeba to zmienić i dlatego założyłem ten wątek ... wniosek podbiłem jako WM (tylko dane techniczne ) , ale nie dostał wymiaru zaliczki ... niech sobie kombinuje . Niech dołączy kopie umowy .... i tu kicha , umowy brak.
Resztę ma mu podpisać właściciel lokalu do którego płaci CZYNSZ ....
Mam zamiar napisać do nich pismo, tak jak kiedyś do GUS i ... wzór NIP1 poprawili .
Wymiar zaliczek powinieneś mu druknąć, bo skąd wytrzaśnie? Od właściciela?
Jak nie ma umowy to dodatku nie dostanie. Jak zauważyłeś pewnie system formularzy przewiduje, że jako zaświadczający dane powinieneś mieć w zasadzie wgląd w te umowę. Taka specyfika.
Jeszcze wróci po kartę opłat z właścicielem i będziesz zwalczał ich obydwu na raz.
Także uważaj, bo będą już w przewadze liczebnej, a chodzi o konkretne pieniądze przyznawane z góry na pół roku.
ja mu podbiłem tylko dane techniczne ... natomiast konto bankowe on ma sobie sam wpisać a czy zalega z opłatami czy nie, ma mu potwierdzić właściciel lokalu.
Ty dalej brniesz w nicość, to nie jest uniwersalny druk, bo nie przewiduje sytuacji : Najmu lokalu na wolnym rynku ....
Jak chcesz dołączyć wymiar zaliczki wystawiony dla LOKATORA ?
U mnie to podstawowy załącznik do wniosku o dodatek mieszkaniowy
treści umowy najmu nie znamy ... bo jej nie ma
takie podmioty nie występują o dodatek mieszkaniowy w moim przypadku
Umowa jest mu potrzebna raczej tylko do stwierdzenia samego tytułu prawnego do lokalu. Może się zdarzyć ze urzędnik wczyta się w umowę najmu kto pokrywa opłaty miesięczne, ale najczęściej przyjmuje że pokrywa je najemca z zasady. Założenie jest przecież takie, że dodatek ma pokrywać część kosztów najmu : czynsz najmu plus opłaty.
Prosi zatem wnioskodawcę o kartę z opłatami, ewentualnie udziela niektóre pozycje nie podpadające mu pod wyliczenie dodatku i dolicza kwotę z ostatniej fv za energię elektryczną.
Jeśli na karcie są dane właściciela a wnioskodawcą jest najemca, to urzędnik porówna nazwiska z nazwiskami z umowy najmu i będzie mu się wszystko zgadzało.
Zawsze byłem zdania żeby nie utrudniać zbierania papierów najemcy i nie ukrywać danych, których na podstawie uwol byśmy najemcy nigdy nie udzielili. Zwłaszcza że otrzymanie dodatku zawsze leży w interesie również właściciela lokalu.
Procedury i papiery związane z dodatkiem nie mają nic wspólnego z uwol. Dlatego tak trochę głupio wyglądają i przewija się tam stale ten "zarządca domu".
Sam bym powypełniał co trzeba, tak jak wymyślił to wpierw Kuba.
Jesteście obaj takimi samymi "prezesami od kilkunastu" lat w swoich wspólnotach. Po jednych pieniądzach. Ludzie wyczuli że warto was omijać, więc obaj macie generalnie spokój.
Takiego prezesa, który odmawia chociażby podpisu pod prawidłowo wypelnionym wnioskiem o dodatek mieszkaniowy w normalnej wspólnocie wywozi się na taczkach.
Tak samo żartownisia, który odmawia współpracy, bo twierdzi, że nagle nie wie co to jest "karta opłat" albo że czegoś takiego nie ma.
Dodatki mieszkaniowe nie znikną z ustawy lokatorskiej tylko dlatego, że wy prezesi nic o nich nie wiecie.