Powołanie wspólnoty 6 lokali- NIP, REGON, konto bankowe...
Witam wszystkich.
Piszę tutaj ponieważ wszelkie drogi na których szukałem pomocy (włącznie z infolinią US) zawiodły mnie, a w Internecie jest kompletny chaos...
Krótki wstęp:
Posiadam mieszkanie w bloku w którym znajduje się 6 lokali (+ piwnice +5 garaży murowanych indywidualnych). W budynku musimy powołać wspólnotę mieszkaniową zgodnie z wymogami. Dotychczas odbywało się to tak że jeden z właścicieli był przedstawicielem pozostałych mieszkań i pełnił role administratora który zajmował się rozliczeniami za wode,prąd,śmieci (wszystkie faktury przychodziły do niego na prywatne konto, on był jedynie pośrednikiem pomiędzy usługodawcami a właścicielami mieszkań, rozliczenia były rzeczywiste a nie zaliczkowe itp - nie ma funduszu remontowego, jeżeli jakakolwiek rzecz wymagała remontu to po prostu była koszt był dzielony na właścicieli) oraz utrzymaniem budynku. Ustalony wewnętrznie czynsz administracyjny za utrzymanie budynku był wpłacany na jego indywidualne konto z którego pobierał wynagrodzenie oraz na to samo konto dochodziły pozostałe wpłaty za rozliczenia mediów które były opłacane. Dowiedziałem się jedynie na infolinii US że jeżeli administrator jest jedynie pośrednikiem pomiędzy właścicielami lokalu a usługodawcami (i nie pobiera z tego tytułu żadnej prowizji dodatkowej) to nie musi się z tego rozliczać.
W związku z tym mam kilka pytań:
1) Dowiedziałem się że wspólnota mieszkaniowa musi mieć nadany numer REGON, czy musi również zostać nadany NIP?
2) Czy w związku z powyższą informacją, czy wspólnota musi mieć własny numer rachunku bankowego czy też może zostać jak dotychczas, tzn. przelewa pieniądze na konto indywidualne osoby ustanowionej jako administratora i to administrator musi się z tego rozliczać z tytułu dochodu za utrzymanie budynku? Pani na infolinii powiedziała że na koniec roku wspólnota musi się rozliczyć z US, tylko co w sytuacji jeśli nie posiada konta bankowego?
Proszę o wsparcie w poniższych punktach ponieważ od kilku dni próbuję się czegoś dowiedzieć od Urzedu miasta oraz infolinii US jednak każdy odsyła mnie do kogoś innego.
Znalazłem coś takiego ale to artykuł z 2007 roku i licze się z tym że może być nieaktualny:
"Ustawa o własności lokali nie nakłada na wspólnotę mieszkaniową obowiązku posiadania rachunku bankowego."
https://e-prawnik.pl/porady-prawne/rachunek-bankowy-wspolnoty-mieszkaniowej.html#:~:text=Nr%2080%2C%20poz.,finansowych%20za%20po%C5%9Brednictwem%20rachunku%20bankowego.&text=Ustawa%20o%20w%C5%82asno%C5%9Bci%20lokali%20nie,mieszkaniow%C4%85%20obowi%C4%85zku%20posiadania%20rachunku%20bankowego.
Piszę tutaj ponieważ wszelkie drogi na których szukałem pomocy (włącznie z infolinią US) zawiodły mnie, a w Internecie jest kompletny chaos...
Krótki wstęp:
Posiadam mieszkanie w bloku w którym znajduje się 6 lokali (+ piwnice +5 garaży murowanych indywidualnych). W budynku musimy powołać wspólnotę mieszkaniową zgodnie z wymogami. Dotychczas odbywało się to tak że jeden z właścicieli był przedstawicielem pozostałych mieszkań i pełnił role administratora który zajmował się rozliczeniami za wode,prąd,śmieci (wszystkie faktury przychodziły do niego na prywatne konto, on był jedynie pośrednikiem pomiędzy usługodawcami a właścicielami mieszkań, rozliczenia były rzeczywiste a nie zaliczkowe itp - nie ma funduszu remontowego, jeżeli jakakolwiek rzecz wymagała remontu to po prostu była koszt był dzielony na właścicieli) oraz utrzymaniem budynku. Ustalony wewnętrznie czynsz administracyjny za utrzymanie budynku był wpłacany na jego indywidualne konto z którego pobierał wynagrodzenie oraz na to samo konto dochodziły pozostałe wpłaty za rozliczenia mediów które były opłacane. Dowiedziałem się jedynie na infolinii US że jeżeli administrator jest jedynie pośrednikiem pomiędzy właścicielami lokalu a usługodawcami (i nie pobiera z tego tytułu żadnej prowizji dodatkowej) to nie musi się z tego rozliczać.
W związku z tym mam kilka pytań:
1) Dowiedziałem się że wspólnota mieszkaniowa musi mieć nadany numer REGON, czy musi również zostać nadany NIP?
2) Czy w związku z powyższą informacją, czy wspólnota musi mieć własny numer rachunku bankowego czy też może zostać jak dotychczas, tzn. przelewa pieniądze na konto indywidualne osoby ustanowionej jako administratora i to administrator musi się z tego rozliczać z tytułu dochodu za utrzymanie budynku? Pani na infolinii powiedziała że na koniec roku wspólnota musi się rozliczyć z US, tylko co w sytuacji jeśli nie posiada konta bankowego?
Proszę o wsparcie w poniższych punktach ponieważ od kilku dni próbuję się czegoś dowiedzieć od Urzedu miasta oraz infolinii US jednak każdy odsyła mnie do kogoś innego.
Znalazłem coś takiego ale to artykuł z 2007 roku i licze się z tym że może być nieaktualny:
"Ustawa o własności lokali nie nakłada na wspólnotę mieszkaniową obowiązku posiadania rachunku bankowego."
https://e-prawnik.pl/porady-prawne/rachunek-bankowy-wspolnoty-mieszkaniowej.html#:~:text=Nr%2080%2C%20poz.,finansowych%20za%20po%C5%9Brednictwem%20rachunku%20bankowego.&text=Ustawa%20o%20w%C5%82asno%C5%9Bci%20lokali%20nie,mieszkaniow%C4%85%20obowi%C4%85zku%20posiadania%20rachunku%20bankowego.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Postawa waszego działania jest ustawa o własności lokali
TAK. Umowy powinny być na Wspólnotę, a nie, jak teraz na Kowalskiego ...
Wspólnota rozlicza się poprzez rachunek bankowy założony na WM, a nie prywatny rachunek . Taka osoba może dostać domiar z US. wystarczy tylko sygnalista że kowalski ma lewe wpłaty na konto bankowe . Koszt utrzymania takiego konta jest niewielki jak jest internetowe
Właściciele lokali powinni wybrać Zarząd WM .
na forum znalazłem jeszcze coś takiego:
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/235/konto-bankowe/#Item_7
"Przepisy ustawy o własności lokali nie precyzują kwestii związanej z osobą posiadacza rachunku stanowiąc, że rozliczeń należy dokonywać przez rachunek bankowy (Art. 30 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy). Zatem rzeczywiście może to być rachunek zarządcy ( a nie wspólnoty), z tym zastrzeżeniem, że zgodnie z treścią
KOMUNIKATU MINISTRA BUDOWNICTWA1) z dnia 6 grudnia 2006 r. w sprawie uzgodnienia standardów zawodowych zarządców nieruchomości :
Zarządca nieruchomości, obracając środkami pieniężnymi właścicieli nieruchomości, w szczególności:
a) nie dopuszcza do łączenia środków finansowych swoich lub swojej firmy ze środkami finansowymi zamawiającego,
b) nie wykorzystuje środków finansowych jednego właściciela nieruchomości w celu przysporzenia korzyści innemu właścicielowi nieruchomości.
3. Środki finansowe właścicieli nieruchomości zarządca nieruchomości przechowuje na rachunkach bankowych prowadzonych odrębnie dla każdej zarządzanej nieruchomości i obsługuje zgodnie z pisemną dyspozycją właścicieli nieruchomości i postanowieniami umowy o zarządzanie nieruchomością.
Prawo do zawarcia umowy rachunku bankowego wspólnoty mieszkaniowej ma zarząd lub zarządca, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu art. 18 uwl.
Jeżeli jednak wspólnota mieszkaniowa nie posiada własnego rachunku, tylko rozlicza się przez rachunek zarządcy (co jest bardzo niekorzystne dla właścicieli, np. z tego względu, że wierzyciele zarządcy mogą zająć środki wspólnoty zgromadzone na tym rachunku), to nie zwalnia to zarządcy od obowiązku udostępnienia dokumentów związanych z jego prowadzeniem celem dokonania kontroli działalności związanej z zarządem nieruchomością wspólną. Wynika to bezpośrednio z art. 29 uwl, czy np. cyt. standardów. W przypadku odmowy dostępu, właściciel może wystąpić do sądu z powództwem o nakazanie udostępnienia i raczej mało prawdopodobne jest, aby sąd takie powództwo oddalił."
Mógłbyś się odnieść do tej wiadomości? Czy jest ona faktycznie prawdą czy też nie?
Nawiązując do tego co napisałeś:
Art. 30. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy;
Czy to nie chodzi miedzy innymi o to aby rozliczenia nie były w formie gotówkowej a jedynie w formie elektronicznej gdzie widnieje historia o danych przelewach?
O nadawaniu NIP i REGON-u wspólnocie poczytaj sobie chociażby tutaj:
https://emieszkaniec.pl/blog/jakie-sa-obowiazki-rejestracyjne-wspolnoty-mieszkaniowej#.X7wdIrNCeCQ
Posiadanie osobnego rachunku bankowego przez wspólnotę to warunek ustawowy, niezbędny aby zminimalizować ewentualne możliwości także przekrętów. Tak - wspólnota jest osobą prawną (tzw. ułomną) więc jako podmiot nie może prowadzić rozliczeń z kontrahentami w gotówce. Właściciele wszelkie opłaty winni wnosić właśnie na konto wspólnoty a nie zarządcy czy administratora. Staliście się na podstawie zmiany przepisów dużą wspólnotą i elementarzem dla was, wręcz biblią którą trzeba znać prawie na pamięć jest ustawa o własności lokali bo wokół tej ustawy będzie toczyło się całe wasze życie wspólnotowe.
Najpierw wybierzcie sobie zarząd (może być jednoosobowy) i zlećcie jako właściciele temu wybranemu zarządowi załatwienie wszystkich formalności związanych z rejestracją wspólnoty.
To minimum! Dalej już będzie "z górki".
Haha. Dokładnie to jest osobą prawną nieposiadającą osobowości prawnej.
Czyli tzw. ułomną o czym pisałem wcześniej.
Teraz jasne?
Kolejny raz wypowiadasz się na temat, o którym nie masz najmniejszego pojęcia.
Oprócz osób fizycznych, osób prawnych są jeszcze jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. To są jednostki które nie są osobami prawnymi (!) ale została im przyznana zdolność prawna. Potocznie (!) nazywane są "ułomną osobą prawną".
Kawa zbożowa też jest nazywana potocznie kawą choć kawą nie jest.
Już jakiś czas temu wprowadzono do kodeksu cywilnego art.33 (1) ale jak widać wiedzy nie uaktualniłeś.
.
Nowy doklejony: 24.11.20 07:00
Art. 33. Osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.
Art. 33[1]. § 1. Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.
§ 2. Jeżeli przepis odrębny nie stanowi inaczej, za zobowiązania jednostki, o której mowa w § 1, odpowiedzialność subsydiarną ponoszą jej członkowie; odpowiedzialność ta powstaje z chwilą, gdy jednostka organizacyjna stała się niewypłacalna.
Uważam, ze wspólnota jako podmiot powinna mieć REGON , NIP i posiadać odrębne konto bankowe do obsługi nieruchomości .
Nie, Wspólnota też może korzystać z obrotu gotówkowego, czy to w formie czeków czy wypłacanych z konta WM Zaliczek , Wszystkie operacje winny być na koncie bankowym WM ujawnione.
Zarząd WM też może, w formie kompensaty dokonywać zakupu materiałów czy usług na rzecz wspólnoty. Rozliczeń dokonuje się w formie składanych oświadczeń (są takie wzory)
Takim przykładem mogą być zakupy środków czystości , drobnych materiałów do konserwacji NW np żarówek czy kontaktów czy zlecane zaprzyjaźnionemu ogrodnikowi prace konserwacji zieleni.
Tyle w temacie
Art. 331. § 1. Jeżeli wymagalność wierzytelności obciążonej zależy od wypowiedzenia przez wierzyciela, zastawca może dokonać wypowiedzenia bez zgody zastawnika. Jeżeli wierzytelność zabezpieczona zastawem jest już wymagalna, zastawnik może wierzytelność obciążoną wypowiedzieć do wysokości wierzytelności zabezpieczonej.
§ 2. Jeżeli wymagalność wierzytelności obciążonej zastawem zależy od wypowiedzenia przez dłużnika, wypowiedzenie powinno nastąpić także względem zastawnika.
Bezmyślne kopiowanie prowadzi do takich absurdów.
Ustawa o własności lokali mówi coś takiego waszej wspólnocie:
- powinniście uruchomić formalnie wspólnotę, czyli założyć jej obydwa numery oraz jej własny rachunek bankowy (zaraz ktoś wyskoczy że te rzeczy nie wynikają wprost z ustawy, ok, ale pośrednio i tak wynikają)
- powinniście wyłonić zarząd wspólnoty (podstawą art 20.1)
- osoba z zarządu powinna obsługiwać ten rachunek bankowy i z niego rozliczać się przed właścicielami (podstawą art 30.1)
Stan faktyczny macie więc sprzeczny z ustawowym ponieważ:
- umowy są na sąsiada nie na wspólnotę
- nie macie zarządu wspólnoty tylko sąsiada bawiącego się w administrację
- na konto sąsiada wpływają jakieś kwoty od obcych osób, więc daj lepiej na mszę żeby to konto sąsiada nie było powiązane z działalnością gospodarczą jaką być może prowadzi.
Jeśli w waszym układzie sąsiad-administrator pobiera sobie wynagrodzenie z tytułu tego, że zajmuje się wspólną nieruchomością, to lepiej żeby US o tym się nie dowiedział.
Zwłaszcza jeśli częściowo pieniądz krąży u was w formie gotówkowej. Albo ewidencję kosztów sąsiad prowadzi w przysłowiowym zeszycie.
Dalej nie potrafisz czytać ze zrozumieniem nawet najprostszych tekstów. Czego w tak prostym zdaniu nie można zrozumieć?
Jakim matołem trzeba być aby zarzucać innemu dyskutantowi, że wypowiada się na temat, o którym nie ma najmniejszego pojęcia.
No niestety ty - nie masz jak widać.
Powtarzam - wyluzuj bo jakieś niezrozumiałe zacietrzewienie odbiera ci resztki przyzwoitości o rozumie nie mówiąc.
Zapoznaliście się z orzeczeniem sądowym - Sąd Najwyższy z dnia 14 marca 2013 r., sygn. akt I CSK 379/12... chyba nie , a chichot po pachy
A przecież jest x2...
Uważam, ze wspólnota, jako podmiot, powinna mieć swój REGON , NIP i posiadać odrębne konto bankowe do obsługi nieruchomości .
Nie powinno się korzystać z kont bankowych prywatnych, bo można się narazić na nieprzyjemności choćby z US.
Nie, Wspólnota też może korzystać z obrotu gotówkowego, czy to w formie czeków czy wypłacanych z konta WM Zaliczek , Wszystkie operacje winny być na koncie bankowym WM ujawnione.
Zarząd WM też może, w formie kompensaty dokonywać gotówkowych zakupów materiałów czy usług na rzecz wspólnoty. Rozliczeń dokonuje się w formie składanych oświadczeń (są takie wzory)
Takim przykładem mogą być zakupy środków czystości , drobnych materiałów do konserwacji NW np żarówek czy kontaktów czy zlecane zaprzyjaźnionemu ogrodnikowi prace konserwacji zieleni.
Z polskiego na nasze pani z infolinii US po pojęciem "rozliczyć" miała na myśli złożenie deklaracji rocznej wspólnoty w US.
Niestety jest tak że, zarejestrowana w US formularzem NIP-2 wspólnota, czyli taka która ma nr NIP i formalnie staje się podatnikiem i jest teoretycznie już na celowniku fiskusa.
Teoretycznie bo przeciętna mała wspólnota, mała w sensie sześc lokali na krzyż, nie jest płatnikiem żadnego podatku. Ale jest podatnikiem.
Oznacza to, że do końca marca następnego roku (pewnie znowu przedłużą do lata bo pandemia będzie trwała) taka wspólnota z US będzie się musiała "rozliczyć" poprzez złożenie deklaracji CT-8.
Złożenie CIT-8 wymaga jako tako prawidłowego wypełnienia, a żeby to zrobić wypada mieć zrobione jako tako prawidłowo sprawozdanie finansowe za rok deklarowany. Najlepiej przyklepane uchwałą wspólnoty, chociaż w US uchwała nie jest wymagana. Ani nawet sprawozdanie.
Z kolei nie wiem jak tam u kolegi sąsiada vel. administratora ze sprawozdaniem będzie wyglądało, jeśli prowadzi jakąś szczątkową księgowość w zeszycie. A ta gotówka pewnie krąży u was bez raportów kasowych?
Także posiadanie rachunku bankowego nie ma akurat nic wspólnego z tym, o czym mówiła pani z infolinii.
W zasadzie, bo trochę jednak ma, albowiem w NIP-2 trzeba też podać nr konta wspólnoty. Dobrze by było nie podawać tam numeru konta sąsiada bo to już by było przegięcie zasad.
W każdym razie zwrotów na konto z US to się nie spodziewajcie.:bigsmile:
Gratuluję logicznego "myślenia" i umiejętności rozumienia tekstu.
Haha.
wg. ciebie:
ułomna osoba prawna - takie wyrażenie jest białe
natomiast
osoba prawna tzw. ułomna - to ma być czarne
Dla pytającego użytkownika - szymcionov - "ma to kolosalne i zasadnicze znaczenie", czy wyraz "ułomna" jest przed wyrażeniem "osoba prawna" czy po. Nie mam więcej pytań bo trzeba by zejść na poziom piątej klasy szkoły podstawowej.
Nie używaj też słów których znaczenia nie rozumiesz.
"Aluzju paniał" mam nadzieję, albo inaczej "paniał aluzju"?
:bigsmile::bigsmile::bigsmile:
Tylko po co się obnosić ze swoją [..........]?
:bigsmile: