Rozdzielenie funkcji zarządu i zarządcy pomiędzy podmioty trzecie
Witam Wszystkich i mam uprzejmą prośbę o wskazówkę lub podzielenie się doświadczeniem. Jesteśmy młodą wspólnotą, istniejemy od lutego (ok 230 mieszkań), kiedy to skończył się okres deweloperski. Deweloper powierzył zarząd firmie, która jest jednocześnie zarządcą. Chcemy zmienić ten stan rzeczy i najpierw ustanowić zarząd właścicielski na okres przejściowy, a następnie powierzyć zarząd innemu podmiotowi trzeciemu - tak, żeby wzajemnie patrzyli sobie na ręce. Obecny zarządca może zostać. I teraz pytanie - czy są podmioty specjalizujące się tylko w byciu zarządem, np. kancelarie prawne, lub inne profesjonalne firmy, czy powinna to być po prostu inna firma zarządzająca? Jaki może być koszt zarządu powierzonego w ujęciu miesięcznym - jak wspomniałem, blok mieszkalny, ok 230 mieszkań, w Warszawie. Dziękuję z góry za każdą pomoc. Pozdrawiam.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Najlepiej zmienić sposób zarządu NW i wybrać Administratora do pomocy. Stać będzie Was utrzymać i trzy osobowy Zarząd (2000 zł /m-c) i administratora (6000 zł/m-c)
Ustawa o własności lokali:
Art. 20. 1. Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych jest
większa niż trzy, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze
jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być
wyłącznie osoba fizyczna.
Prawdopodobnie powierzyliście zarząd na podstawie art. 18.1 uwl. I żeby wybrać zarząd właścicielski musicie podjąć uchwałę protokołowaną przez notariusza.
Ale jeśli potem znów będziecie chcieli powierzyć zarząd będziecie musieli wszyscy (!) zawrzeć umowę notarialną, co jest w zasadzie w takiej wspólnocie niewykonalne.
Tekst ujednolicony ściągnij.
Słowo zarząd występuje w dwóch znaczeniach:
- funkcjonalnym czyli wykonywanie wszystkich czynności zarządczych
- podmiotowym czyli wybrany organ wspólnoty, o którym mowa w art. 20.1
Deweloper z pierwszym kupującym powierzył w umowie notarialnej zarząd na podstawie art. 18.1.
Wy chcecie wybrać zarząd właścicielski na podstawie art. 20.1.
Musicie zatem najpierw skorzystać z art. 18.2a.
18.2a. Zmiana ustalonego w trybie ust. 1 sposobu zarządu nieruchomością wspólną
może nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez
notariusza. Uchwała ta stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej.
W normalnym układzie koncepcja zarządu powierzonego w pewnym momencie wyczerpuje się i dochodzi do zmiany sposobu zarządu i wyboru zarządu właścicielskiego na podstawie art. 20.1.
Po tym momencie nie mówimy już o powierzaniu zarządu. Ten termin wypada.
Dalej Zarząd decyduje jak dalej chce działać, z kim współpracować. Ewentualnie podpiera ważne decyzje uchwałami całej wspólnoty.
Przedziwny pomysł. Nie radzę.
IMHO uczciwe wynagrodzenie i jako członek zarządu WM uważam, że słuszne przy tej wielkości wspólnoty. W mojej 30 osobowej kamienicy niedowartościowani ludzie (w większości pokolenie z awansu społecznego czasów PRL) chcieliby, aby zarząd pracował... z darmo. I bez znaczenia, że niektórzy członkowie zarządu wykonują prace na rzecz wspólnoty i bez dodatkowego wynagrodzenia (np. utrzymanie zieleni).
Muszę więc wytoczyć cięższą artylerię i zacząć odpowiadać, że za darmo to można oberwać w ciemnej bramie :bigsmile: