Jak wyliczyć wielkość kosztów stałych do rozliczenia ciepła ?
wube
Użytkownik
Nie wiem jak wyliczyć proporcje procentowe kosztów stałych i zmiennych dla celów prawidłowego rozliczenia ciepła. Wspólnota przyjęła 40 % koszty stałe i 60% koszty zmienne. Ale to było wzięte jak się wydaje "z sufitu". Jak to należy wyliczyć żeby było dobrze?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Wielkość budynku, czy części wspólne ogrzewane, czy budynek ocieplony itp.
Tego się nie wylicza - drogą dedukcji, przypuszczeń, prób i błędów, porównań, szacunków itp. zarząd proponuje właścicielom koszty stałe/zmienne (nie mylić z tymi na fakturze mpc-u) w przedziale od 30-70%. Tak powinno się wypośrodkować ten parametr aby użytkownikom lokali nie opłacało się ich całkowicie wyziębiać a jednocześnie nie grzać za mocno. W podjętej uchwale właściciele decydują o wielkości tego parametru - najczęściej 60/40.
czy lokale są opomiarowane ?
czy zaliczki są liczone z M2
złota myśl wyciśnięta z małego palca z lewej nogi, tej obok prawej ..., w realu to się nie sprawdza ...
Teraz bardziej poważnie ...
Podstawą rozliczeń jest zapotrzebowanie EC u dostawcy, a ona winna wynikać z z zawartej umowy ...np. ile na CW ,ile na CO , ile na wentylacje , ile na ogrzewanie NW + straty w przesyle wewnątrz budynku ....
Stawkę rozliczeniową CW - wylicza się z okresu niegrzecznego np. czerwiec - wrzesień z wartości zmiennej EC- koszt zakupu GJ ....
Przy podziale kosztów EC na stałe i zmienne, [/b]trzeba ująć, ile lokali jest wynajmowanych , jeśli są lokale wyposażone w liczniki ....
W przypadku kotłowni gazowej jest trochę inaczej ...
Stosownie do brzmienia art. 45 a pkt. 10 ustawy zasady rozliczania całkowitych kosztów zakupu ciepła na poszczególne lokale mieszkalne i użytkowe budynku winny być określone w formie wewnętrznego regulaminu rozliczeń, którego przyjęcie stanowi czynność przekraczającą zakres zwykłego zarządu i winno nastąpić albo w umowie zawartej pomiędzy właścicielami lub w uchwale właścicieli lokali (w przypadku tzw. dużej wspólnoty mieszkaniowej). Należy pamiętać, że ustawa Prawo energetyczne nakłada na wspólnotę mieszkaniową obowiązek informacyjny polegający na podaniu do wiadomości przyjętego regulaminu w terminie 14 dni od dnia jego wprowadzenia do stosowania. Wydaje się, że spełnienie tego obowiązku następuje już w momencie powiadomienia właścicieli o podjęciu uchwały w przedmiocie przyjęcia regulaminu i dostarczenia jego treści."
Więcej na ten temat w artykule: "Rozliczenia ciepła we wspólnocie mieszkaniowej". Artykuł na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny
http://www.zarzadca.pl/finanse-ksiegowosc/rozrachunki-i-rozliczenia/151-rozliczenia-ciepla-we-wspolnocie-mieszkaniowej
Regulamin nie może działać wstecz
Odpowiedź może być tylko jedna: Co w takim razie oznaczają i po co udzielane są odpowiedzi typu: Co ma regulamin rozliczeń kosztów ciepła do sposobu określania kosztów stałych/zmiennych? Chyba tyle, że proporcja ta w regulaminie jest umieszczana.
B_dury! Co to obchodzi właściciela lokalu? Komu to potrzebne? Oczywistym jest że muszą lokale być opomiarowane bo gdyby nie były to wtedy nie ma potrzeby dzielić kosztów na stałe i zmienne według zużycia.
- chyba jakiegoś kretyna forumowego na K.
Kompletna bzdura. Przestrzegałem żeby nie mylić kosztów stałych wynikających z faktury mpecu z podziałem kosztów ciepła jaki dokonują właściciele na część stała i zmienną według zużycia - no, ale niektórym to można mówić, nie dociera.
Hahahahahaha.
Ustalając procentowe proporcje kosztów "nie zapomnijcie ująć właściciele w ilu lokalach mieszkają bez ślubu kościelnego".
Na koniec jeszcze raz - pytanie było nie w oparciu o co rozlicza się koszty ciepła ale jak procentowo dzieli się koszty wśród właścicieli na stale i zmienne według zużycia.
Co za be_łkot ? ble ble ble ... dużo słów , a treści ZERO ...
uważam, że jest to nadinterpretacja , nie jest to przekroczenie zarządu zwykłego. O przekroczeniu zarządu zwykłego można mówić np. jeżeli chodzi o wydatkowanie zgromadzonych środków finansowych, a nie ich rozliczanie.
Nie ma niczego niezwykłego w dokonaniu corocznego rozliczenia kosztów ciepła albo nawet w ustalniu zasad regulaminu o rozliczeniu kosztów ciepła, jak to czyni chyba autor wątku. Lepiej te czynności wykonać niż zaniechać, jeśli nawet np. nie ma jakiejś uchwały. Można też stosować regulamin nie poparty uchwałą. Wspólnoty jakoś to robią i świat się często nie zawala. W praktyce zaklepanie regulaminu uchwałą to przecież tylko formalność.