fundusz celowy na wymianę wind

PAwelMPAwelM Użytkownik
Dzień dobry;
mam następujące pytania:
1 - czy wspólnota może uchwałą powołać do życia "Fundusz celowy w celu pokrycia kosztów wymiany wind"?
2 - uchwała wspólnoty brzmi "Wspólnota powołuje fundusz celowy na pokrycie kosztów wymiany wind. Każdy z właścicieli jest zobowiązany do wpłaty 60 zł miesięcznie od mieszkania. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia".

I to jest cała uchwała.
O podjęciu uchwały Zarząd powiadomił w dniu 1 X 2020.

Nie ma żadnego regulaminu, nie ma określonych zasad korzystania ze zgromadzonych środków, nie ma określonej daty do kiedy na dany fundusz maja być wpłacane kwoty. Nie ma określonej wysokości docelowej jaka ma osiągnąć fundusz.

Jak widać kwota wpłat -jest wpłata kwotową - 60 zł od mieszkania -a nie kwotą proporcjonalną od wielkości udziałów we wspólnocie -co też może budzić wątpliwości poprawności.


Czy to oznacza, że skoro nie ma tych wszystkich dodatkowych informacji np. czasu trwania funduszu -to należy przyjąć, że fundusz celowy został powołany tylko na okres X, XI, XII 2020 roku -czy też jego życie jest automatycznie przedłużane na kolejne lata finansowe wspólnoty - czyli na lata 2021 i następne?
Będę serdecznie wdzięczny za jakiekolwiek sugestie;
Pawel.

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] PAwelM:[/cite]Dzień dobry;
    mam następujące pytania:
    1 - czy wspólnota może uchwałą powołać do życia "Fundusz celowy w celu pokrycia kosztów wymiany wind"?
    tak to jest normalne . Takie fundusze celowe powołuje się no na remont dachu papaowego , czy legalizacje/wymianę wodomierzy
    [cite] PAwelM:[/cite]2 - uchwała wspólnoty brzmi "Wspólnota powołuje fundusz celowy na pokrycie kosztów wymiany wind. Każdy z właścicieli jest zobowiązany do wpłaty 60 zł miesięcznie od mieszkania. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia".
    I to jest cała uchwała.
    treść do słów "Każdy właściciel" ... jest ok . Stawka powiną być ustalona wg udziału (Kwota X udział) lub wg m2 , jeżeli suma udziałów nie jest równa 1 .

    [cite] PAwelM:[/cite] Nie ma żadnego regulaminu, nie ma określonych zasad korzystania ze zgromadzonych środków, nie ma określonej daty do kiedy na dany fundusz maja być wpłacane kwoty. Nie ma określonej wysokości docelowej jaka ma osiągnąć fundusz.
    i nie musi, bo zbiera się do czasu - osiągnięcia celu . Nie można tej "kasy" ruszyć na inny cel, chyba, że uchwałą właścicieli lokali cel zostanie zmieniony.

    [cite] PAwelM:[/cite] Czy to oznacza, że skoro nie ma tych wszystkich dodatkowych informacji np. czasu trwania funduszu -to należy przyjąć, że fundusz celowy został powołany tylko na okres X, XI, XII 2020 roku -czy też jego życie jest automatycznie przedłużane na kolejne lata finansowe wspólnoty - czyli na lata 2021 i następne?
    nie taka uchwała jest podstaw do wpisania pozycji Planu gospodarczego i Planu remontów NW np. "Gromadzenie środków finansowych na modernizację / wymian dźwigów "
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano lutego 2021
    [cite] PAwelM:[/cite]Dzień dobry;
    Czy to oznacza, że skoro nie ma tych wszystkich dodatkowych informacji np. czasu trwania funduszu -to należy przyjąć, że fundusz celowy został powołany tylko na okres X, XI, XII 2020 roku -czy też jego życie jest automatycznie przedłużane na kolejne lata finansowe wspólnoty - czyli na lata 2021 i następne?
    Będę serdecznie wdzięczny za jakiekolwiek sugestie;
    Pawel.

    Z natury rzeczy fundusz celowy istnieje dopóty nie zostanie zrealizowany cel. Podobnie jak w przypadku funduszu remontowego środki niewykorzystane zgromadzone w roku poprzednim przechodzą na okres następny.

    I właściwie tylko tyle wiemy o waszym funduszu celowym bo uchwała jest rachityczna.
    Byłoby dobrze gdyby nie zmieniono nigdy celu dla zebranych środków, ale to warto wyraźnie zapisać w takiej uchwale.

    Skoro zarząd tak skrótowo podszedł do sprawy i po łepkach, to mógł przynajmniej w uchwale zapisać, że ewentualna nadwyżka zebranych środków na funduszu nie zostanie rozliczona, lecz przeksięgowana na fundusz remontowy.
    To by zarządowi jeszcze bardziej ułatwiło sprawę, skoro chce iść po łatwiejszej linni oporu. To w przypadku zamykania tego funduszu i w przypadku nadwyżki.

    Prawa żeście jeszcze nie złamali, ale życia też sobie specjalnie nie ułatwiliście tą uchwałą.
  • Opcje
    PAwelMPAwelM Użytkownik
    edytowano listopada -1
    witajcie;
    z natury rzeczy - moj zarzad i zarządca dziala na zasadzie - ukrywania danych przed członkami wspólnoty i stara sie generowac jak najwiecej prac remontowych z ktorych tez stara sie ukrywac rozliczenia .
    stad moje pytania- bo zakladam, ze w tym przypadku nie będzie inaczej.

    skoro mowicie, że taki fundusz istnieje dopóki nie zostanie zrealizowany cel- to wydawalo mi sie,że w uchwale powinien ten cel byc okreslony jako cel np. policzalny. na przyklad - zbieramy az uzbieramy 100 000 zł, albo przez rok.
    a tak- brak okrelonych granic powoduje, że zbieranie moze nigdy sie nie zakonczyc.

    i jeszcze jedno- jeden z Was napisał, że w planie gospodarczym na 2021 - fundusz celowy powinien być wpisany jako osobna pozycja. czy jeśli tego nie będzie w planie gospodarczym wpisanego, czy Zarząd może domagac się wplat na ten fundusz bazując tylko na uchwale z 2020 roku?

    Pawel.

    Nowy doklejony: 17.02.21 13:36
    i jeszcze jedna sprawa.
    zazwyczaj koszty utrzymania nieruchomosci wspolnej, koszty zarządu przelicza sie według udziałów.
    w mojej wspolnocie udziały są wyliczone tylko na bazie powierzchni mieszkań.
    a niestety niektórzy mieszkańcy mają pomieszczenia przynależne (np pomieszczenia gospodarcze po 30-40 m2, stanowiska garazowe po ok. 15 m2, czy też tarasy po ok. 50-60 m2 - wszytkie te elementy są wpisane do ksiag wieczystych).
    na dodatek, we wspolnocie są też lokale handlowe.
    Uchwała dotycząca powołania funduszu celowego zakłada wpłaty 60 zł od mieszkania.
    nie są uwzględnione lokale handlowe, ani nie są też uwzględnione roznice wynikające z faku ze ktos ma mieszkanie, 2 stanowiska garazowe, pomieszczenie gospodarcze i dodatkowy taras. Wydawało by się, że kwoty wpłacane na poczet funduszu celowego powinny być tak przeliczone aby uwzględniać te róznice, prawda?

    Pawel.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano lutego 2021
    W zasadzie może. Nie musi zarząd uwzględniać istnienia tego funduszu we wszystkich uchwałach. Powinien.
    Nikt nawet nie zmusza wspólnoty do uchwalania planu gospodarczego w formie uchwały. Ustawa tego nie wymaga. Może go nie być, a może być fundusz celowy.

    Ściślej rzecz biorąc - celem funduszu określonym w uchwale byłaby okoliczność w przypadku której fundusz zostanie zamknięty i zakończony. To nie musi być okoliczność, że macie już nowe windy. Albo że macie wyłonionego przy najmniej wykonawcę wymiany. Celem może być tylko zbierana kwota. Jak piszesz np. do limitu.

    Wy tam macie w zasadzie w tej uchwale taką pobożną intencję, że na coś konkretnego zbieracie fundusz.
    Wpłacać w zasadzie powinniście, ale w zasadzie z intencją, że jakoś z tym funduszem będzie. Że będzie w sumie dobrze, a martwić się będziecie jakby co później o szczegóły. Jakby wymienić windy to to samo co wymienić lampę w piwnicy.

    Między funduszem z waszej uchwały a funduszem normalnym jest mniej więcej taka różnica, jak pomiędzy listem intencyjnym a umową na roboty budowlane.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2021
    [cite] PAwelM:[/cite]skoro mowicie, że taki fundusz istnieje dopóki nie zostanie zrealizowany cel- to wydawalo mi sie,że w uchwale powinien ten cel byc okreslony jako cel np. policzalny. na przyklad - zbieramy az uzbieramy 100 000 zł, albo przez rok.
    a tak- brak okrelonych granic powoduje, że zbieranie moze nigdy sie nie zakonczyc.
    i co ta kwota da , dziś jest to 100.000,- zł które będziecie zbierać przez 5 lat , a cena nowej windy za 5 lat będzie wynosił 150.000,- zł i co wtedy . Walisz na forum z kolejnym pytaniem?
    Tu rola właściciela lokalu, aby pilnował, jak przybiera na Funduszu celowym środków .
    [cite] PAwelM:[/cite] i jeszcze jedno- jeden z Was napisał, że w planie gospodarczym na 2021 - fundusz celowy powinien być wpisany jako osobna pozycja. czy jeśli tego nie będzie w planie gospodarczym wpisanego,
    czy Zarząd może domagac się wplat na ten fundusz bazując tylko na uchwale z 2020 roku?
    uważam, że jak nie będzie w planie gospodarczym, to nie można naliczać opłat , brak podstawy .

    Przykładowy wzór Planu gospodarczego masz tu https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_plan_gospodarczy

    [cite] PAwelM:[/cite] i jeszcze jedna sprawa.
    zazwyczaj koszty utrzymania nieruchomosci wspolnej, koszty zarządu przelicza sie według udziałów.
    w mojej wspolnocie udziały są wyliczone tylko na bazie powierzchni mieszkań.
    jest to nieprawidłowe art. 12 UoWL wyraźnie mówi, że wg udziału, ale ... jeżeli udziały nie sumują się do jedności (1) to można naliczać od powierzchni lokali + powierzchni przynależnych (piwnic)
    [cite] PAwelM:[/cite] a niestety niektórzy mieszkańcy mają pomieszczenia przynależne (np pomieszczenia gospodarcze po 30-40 m2, stanowiska garazowe po ok. 15 m2, czy też tarasy po ok. 50-60 m2 - wszytkie te elementy są wpisane do ksiag wieczystych).
    na dodatek, we wspolnocie są też lokale handlowe.
    Uchwała dotycząca powołania funduszu celowego zakłada wpłaty 60 zł od mieszkania.
    nie są uwzględnione lokale handlowe, ani nie są też uwzględnione roznice wynikające z faku ze ktos ma mieszkanie, 2 stanowiska garazowe, pomieszczenie gospodarcze i dodatkowy taras. Wydawało by się, że kwoty wpłacane na poczet funduszu celowego powinny być tak przeliczone aby uwzględniać te róznice, prawda?.
    to zaskarż taką uchwałę za 2021 rok . Taka pokazówka przyda się wszystkim i nastąpi ozdrowienie we WM .
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ta uchwała nie uwzględnia ani specyfiki waszej wspólnoty, ani zasady udziałowej z ustawy.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.