sprawozdanie finansowe
Mieszkanka_3miasto
Użytkownik
Witam,
Otrzymałam od zarządcy budynku sprawozdanie finansowe za 2020 rok.
Poproszę o pomoc w jego analizie.
Ostatnia kartka to plan gospodarczy na 2021.
Jest do spłacenia jeszcze kredyt za remont elewacji, w planach jest wymiana pionów kanalizacyjnych.
Czy ktoś posiada doświadczenie czy to się ma szansę udać by wszyscy w pionie się zgodzili?
Jak wypada "kondycja" bloku?
https://www.fotosik.pl/zdjecie/038206005b436c40
Otrzymałam od zarządcy budynku sprawozdanie finansowe za 2020 rok.
Poproszę o pomoc w jego analizie.
Ostatnia kartka to plan gospodarczy na 2021.
Jest do spłacenia jeszcze kredyt za remont elewacji, w planach jest wymiana pionów kanalizacyjnych.
Czy ktoś posiada doświadczenie czy to się ma szansę udać by wszyscy w pionie się zgodzili?
Jak wypada "kondycja" bloku?
https://www.fotosik.pl/zdjecie/038206005b436c40
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Sytuacja też wygląda dobrze. Zaskakująco niskie należności od właścicieli.
A mają coś do powiedzenia?
Otrzymałam rozliczenie CO i wody, ale ni jak się ma do tych liczb (chyba, że po prostu tego nie rozumiem)
https://www.fotosik.pl/zdjecie/b73b0dac3096fc41
Co do pionów jeśli jakiś właściciel mieszkania nie wyrazi zgody to podobno wstrzymuje robotę w pionie, nie wiem czy można kogoś przymusić do tego?
no, to takie czary mary , im miej rozumieją właściciele lokali tym lepiej dla zarządcy .... ale czy aby o to chodzi właścicielom ?
Rozliczanie mediów winno się odbyć na postawie Regulaminu rozliczania jaki uchwalą właściciele lokali .
2. Rozlicza się w oparciu o regulamin rozliczenia uchwalony przez wspólnotę.
Nowy doklejony: 05.03.21 19:13
3. https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/267/wymiana-pionow-wod-kan/
Od niedawna jestem w zarządzie i nie wiem jakie są tam ustalenia i układy.
Spisuje sobie Państwa uwagi i poruszę je na spotkaniu z zarządcą.
Nie wiem ile i czy uda się coś zwojować...
Nie mogłaś otrzymać od "zarządcy budynku" bo zarządcą budynku są wszyscy właściciele lokali (wspólnota). Gość mylnie nazywany zarządcą jest co najwyżej zatrudnionym przez zarząd wspólnoty administratorem NW. Pełni funkcję pomocniczo-doradczą zarządu. Dlatego dobrze żebyś wiedziała (w uproszczeniu), iż zarząd to najważniejszy i jedyny organ wspólnoty - to zarząd "rządzi" we wspólnocie wykonując wolę właścicieli lokali wyrażaną uchwałami.
Chciałabym zrozumieć na jakiej zasadzie to wszystko działa bo wszystko jest owiane u nas jakąś tajemnicą i nikt z mieszkańców nic na temat administrowania nieruchomością nie wie.
A sam administrator określa np. że konieczna jest wymiana np. zaworów gazowych i np. pytanie czy rzeczywiście jest ona konieczna czy nabijamy komuś kasę.
to powinno wynikać z rocznego przeglądu gazowego , bo to go się miedzy innymi robi . chodzi o bezpieczeństwo
to przed Tobą dużżżżżżżo pracy , nad sobą i nad współwłaścicielami lokali
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5017/wspolnota-mieszkaniowa-jak-ja-zorganizowac-/#Item_3
Dla mnie badziewiem są przykłady, który Ty przedstawiłeś.
Pierwszy z nich ograniczony do eksploatacji to de facto ewidencja wydatków, a nie sprawozdanie. Zarzucanie właścicieli informacjami o wydatkach częstokroć poniżej 100 zł to marnotrawstwo ekologiczne...
Drugi przykład jest wygląda lepiej, ale niestety liczne błędy rachunkowe: (przychody minus koszty nie dają salda, a koszty się nie sumują) i co ważniejsze są błędy merytoryczne. Jak się pokazuje pozycję przychody z najmu, to się powinno pokazać pozycję kosztową podatek CIT.
A umieszczenie otrzymanego kredytu jako koszt, a spłacanego jako przychód dyskwalifikuje ten przykład i ośmiesza portal.
Rozpisywanie sald z poszczególnymi najemcami to też marnotrawstwo ekologiczne...
Czy ty rozumiesz czym jest WZÓR sprawozdania od sprawozdania z prawdziwymi danymi ?
Pewnie nie, skoro wypisujesz takie bre_dnie .
Pierwszy wzór jest pomyłką, wielką pomyłką, ale ktoś go stosuje więc administrator go umieścił .(ten wzór powstał 2012 roku)
Drugi wzór (ten wzór powstał 2013 roku) jest stosowny przez wiele wspólnot i też w mojej WM jest stosowany . Oczywiście działy, pozycje się zmieniają i odzwierciedlają zdarzenia, jakie miały miejsce w roku obrachunkowym .
dla ciebie jako "rasowego księgowego", wszystko, co odbiega od wzorów wynikających z ustawy o rachunkowości (UoRach) jest ośmieszające i marnotrawstwem ekologicznym .
Uważam, że się sam ośmieszasz, wydając taką opinie, choć przyznaje, masz do tego prawo .
Ty nie robisz SF na potrzeby Ministra Finansów czy Urzędu skarbowego ,ale na potrzeby właścicieli lokali, aby jak największa rzesza, mogła z niego wyczytać, jak wyglądają finanse WM.
Tym się różni SF wg UoRach od SF wg ewidencji pozaksięgowej WM, bo Zarząd WM ma przygotować SF dla właścicieli lokali o różnej wiedzy na temat rachunkowości , dlatego w 1995 roku wprowadzono ewidencję pozaksięgową, czyli taką, która nie uwzględnia zasad opisanych UoRach, tylko zasady wypracowane przez właścicieli lokali tworzących daną WM , bo Oni zatwierdzają rozrachunki we WM .
Nie wiesz, czym jest prowadzenie ewidencji pozaksięgowej . Uznajesz tylko prowadzenie ewidencji księgowej WM zgodnie z ustawa o rachunkowości , z której przeciętny właściciel niewiele może się dowiedzieć . Autorka wątku #Mieszkanka_3miasto: jest tego przykładem.
Ja rozumiem, że dla ciebie, im mniej osób rozumie twoje SF , to tym mniej zadaje do ciebie pytania , w obawie, że się ośmieszą. Preferujesz taki minimalizm.
nie podzielam tego poglądu, wielu właścicieli jest zadowolonych, że wie ile kto płaci z najmu NW i przestają marudzić ....
dane wstawione w nim są fikcją, bo chodziło o wzór , o tabelkę, jak takie SF powinno wyglądać
PS. podatek CIT jest... pod poz 5 dział III ... tylko nie w tej kolumnie ...zadowolony... pewnie pomyłka admina forum przy zawieszaniu wzorca na forum
Wytłumacz tu wszystkim co jest idiotycznego w stwierdzeniu: "zarząd to najważniejszy i jedyny organ wspólnoty" w świetle: Czy ustawa wymienia jakieś jeszcze inne organy zarządzające we wspólnocie? - nie!
Więc przepraszaj za swoją głupotę i rzucane obelgi na zarządców licencjonowanych. Tak a propos - w życiu nie spodziewałem się że kiedykolwiek będę stawał w obronie licencjonowanych.
Wytłumacz tu wszystkim co jest idiotycznego w stwierdzeniu: "to zarząd "rządzi" we wspólnocie wykonując wolę właścicieli lokali wyrażaną uchwałami." w świetle art. 21 i: Czy kierowanie sprawami wspólnoty to nie jest "rządzenie"? Czy samodzielne podejmowanie decyzji to nie jest "rządzenie"? Czy nakaz wykonania określonych działań wynikający z uchwały właścicieli to nie jest realizacja woli właścicieli lokali?
Więc przepraszaj za swoją głupotę i rzucane obelgi na zarządców licencjonowanych.
Zakichany prezesie od siedmiu boleści - albo uczyłeś się języka polskiego z innych podręczników i nie rozumiesz elementarnych pojęć, albo jesteś po prostu matoł!
Nie musisz odpisywać bo wisi mi, co masz do powiedzenia.
Administrator nie podejmuje decyzji, on je może opiniować. Ostateczne decyzje podejmuje Zarząd WM
Kompromitujesz się swoją interpretacją przepisów. BZ---TY.WM jest zarządcą jedynie części wspólnych nieruchomości. A budynek to części wspólne i lokale prywatne. Ale to wynika z nieznajomości tematyki przez ustawodawcę, dla nich wszystko jedno czy spółdzielnie czy WM, oni mieszkają w domkach.
dlaczego krytykuję zarządców/administratorów? Bo ja widzę jak działają. WM wybierają sobie "fikcyjny zarząd", który podpisuje umowę z firmą, a firma wyznacza "opiekuna WM", czyli tego w firmie, który wie gdzie ta WM się mieści. A zazwyczaj pisma roznosi sprzątaczka. Członkom WM z zarządem włascicelskim, która wynajmuje administratora należałoby prawnie pozabierać ich prawa własności. Chcą żyć w PRL-u? Ich sprawa.
Według niedorobionego prezesa -te dwa powyższe stwierdzenia to są idiotyzmy.To się nazywa samozaoranie i kompromitacja! Nieprawda! Wszyscy właściciele są albo właścicielami gruntu i budynku albo zarządcą budynku a nie wspólnota. Zawiłości tego przepisu nie tłumaczę bo i tak nie zrozumiesz, widocznie za krótko jesteś tym zarządem.
Wszelkie informacje dotyczące tego co musi być wymienione lub naprawione znajdziesz w protokole z okresowej kontroli budynku przeprowadzanej na podstawie art. 62 Prawo budowlane, takie kontrole w zależności od zakresu przeprowadzane są raz do roku i raz na 5 lat. Każdy członek wspólnoty ma prawo wglądu do protokołów.
Co najmniej raz w roku należy przeprowadzać okresowe kontrole polegające na: sprawdzeniu stanu technicznego:
elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu,
instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska, a także
instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych) – art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane.
Kontrola okresowa wykonywana raz na pięć lat
Co najmniej raz na 5 lat należy przeprowadzać kontrolę polegającą na sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia. Kontrolą powinno być również objęte badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów (art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo budowlane).
Dodatkowe regulacje dotyczące kontroli okresowych budynku mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836 z późn.zm.). W myśl § 6 tego rozporządzenia zakresem okresowej kontroli, o której mowa w art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy (tj. kontroli okresowej co najmniej raz na 5 lat), należy objąć również sprawdzenie stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej elementów budynku, o których mowa w § 5, oraz wszystkie pozostałe elementy budynku, a także estetykę budynku i jego otoczenia
Więcej informacji na temat kontroli znajdziesz na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
Rzeczywiście. Nigdy by mi do głowy nie przyszło szukać go po przychodach...
Dlatego może już zrozumiesz, na czym polega ewidencja pozaksięgowa prowadzona przez Wspólnoty .
Wystarczy zmienić znak "+" na "- ", kolumnę i opinia nie jest już taka wiadoma . Trzeba się wczytać w treść . Nie ma co oszczędzać na tzw "marnotrawstwie ekologicznym" ... bo to się może źle skończyć dla ogółu właścicieli lokali
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe - Przykład 2...
Grunt, że właściciele lokali dostali wiedzę, że WM musiała zapłacić podatek od najmu części wspólnych, co pomniejszyło PRZYCHODY i US nie będzie miał problemu ze sprawdzeniem czy dobrze jest wyliczony . I tu się kończy rola US , resztę zatwierdzają właściciele lokali tworzący daną WM
Z takich ciekawostek z życia . Jedna biegła ws księgowości w 2001 roku, została przez nasz Zarząd WM i adwokata w sądzie sprowadzona na ziemię, a sąd "dostał nauczkę" , ws opinii na temat sprawozdania WM i prowadzenia ewidencji pozaksięgowej WM, którą zaskarżył jeden z właścicieli lokali niemieszkalnych, którzy żądał, aby ewidencja WM była prowadzona, jak dla podmiotu Vatowskiego.
Jak na nią patrzyłem (biegłą), jak dukała na zadawane przez nas pytania i się czerwieniła przed Wysokim Sądem, bo swoją opinię oprała o UoRach, a nie o uchwałę właścicieli lokali ws prowadzenia ewidencji pozaksięgowej wspólnoty.
W rezultacie sąd pominął jej opinię i zwrócił pieniądze za jej wydanie, o co wnioskował prawnik. Pozew został oddalony, uchwała została utrzymana w obrocie prawnym .
Czy dalej twierdzisz, że promowany przeze mnie WZÓR sprawozdania finansowego WM jest:
Podatek od dochodów z najmu lokali wykazany jest w cześć dot. przychodów (z najmu?)?
Może jednak niechby kto to poprawił, skoro to ma być wzór?
Jeśli wzór to kolumny niechby się jednak sumowały...