Dodatkowe wynagrodzenie Administratora
Witam.
Czy administrator wspólnoty, który jest z firmy zarządzającej zewnętrznej pobierający comiesięczne wynagrodzenie może brać dodatkowe wynagrodzenie za:
"Z tytułu technicznego przygotowania inwestycji, zarejestrowania dziennika budowy i zgłoszenia rozpoczęcia robót, Wspólnota Mieszkaniowa poniesie jednorazowy koszt opłaty dodatkowej na rzecz (nazwa firmy zarządzającej, imię i nazwisko administratora) w wysokości 3% od kwoty umownej remontu brutto.Powyższa opłata finansowana będzie z funduszu remontowego i uzupełniona z nadwyżki na kosztach zarządu"
Pozdrawiam
Czy administrator wspólnoty, który jest z firmy zarządzającej zewnętrznej pobierający comiesięczne wynagrodzenie może brać dodatkowe wynagrodzenie za:
"Z tytułu technicznego przygotowania inwestycji, zarejestrowania dziennika budowy i zgłoszenia rozpoczęcia robót, Wspólnota Mieszkaniowa poniesie jednorazowy koszt opłaty dodatkowej na rzecz (nazwa firmy zarządzającej, imię i nazwisko administratora) w wysokości 3% od kwoty umownej remontu brutto.Powyższa opłata finansowana będzie z funduszu remontowego i uzupełniona z nadwyżki na kosztach zarządu"
Pozdrawiam
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Niby teraz wszyscy co są przy korycie, bezkarnie biorą i kradną ile wlezie ale było nie było, taka sytuacja we wspólnocie to patologia.
Skoro firma zewnętrzna sprawuje zarząd powierzony to zapewne pobiera zgodnie z umową zawartą ze wspólnotą wynagrodzenie za to zarządzanie. W obowiązkach winna mieć również wpisane m.in. nadzorowanie ewentualnych inwestycji itp. Który z jej pracowników będzie to robił to ich sprawa. W wypadku wspólnot takie dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne (w zasadzie ponowne płacenie za wykonywanie obowiązków) - nie sprawdza się, nie powinno mieć miejsca.
Jak wykonał coś dodatkowego; nie objęte umową o administrowanie, to TAK .
To jest standard we WM . Administratorzy pobierają dodatkowo za nadzór inwestorski , kosztorysy inwestorskie , ect. Oczywiście są to odrębne umowy niż ta na administrowanie NW
Mamy wybrany Zarząd Wspólnoty z właścicieli, lecz zarządzanie zostało powierzone administratorowi z zewnątrz, który pobiera od nas comiesięczne wynagrodzenie.
Nowy, gazowy piec CO o mocy 2x 80 kW jest inny niż dotychczasowy i w związku z tym musi zostać instalacja elektryczna wodna i gazowa dostosowana do przyłączy w nowym piecu. Dodatkowo gazomierz, który jest w kotłowni musi w/g nowych przepisów zostać przeniesiony na zewnątrz budynku. Nie będzie burzenia ścian, przebudowy kotłowni, ani rozbudowy istniejącej instalacji. Będzie tylko przebicie przez ścianę w związku ze zmianą lokalizacji gazomierza i odpowiedni otwór w ścianie do powietrza dla procesu spalania gazu w piecu.
Nasz administrator, twierdzi, że w związku ze zmianą pieca i towarzyszącymi pracami, musi zostać:
zarejestrowany dziennik budowy, zatrudniony Inspektor Nadzoru, konieczny jest też audyt energetyczny, lub budowlany, dodatkowo twierdzi, że trzeba wymienić istniejące drzwi metalowe, które są w kotłowni zamontowane i są w bardzo dobrym stanie, na nowe drzwi metalowe, ponieważ, nie zostanie kotłownia odebrana i dopuszczona do użytkowania. Piec będzie wymieniony przez instalatora, serwisanta z firmy Viessmann z uprawnieniami na w/w czynności.
Na wymianę pieca Wspólnota jest zmuszona zaciągnąć kredyt w wys.112.500 zł.
Teraz nam takie pytania:
Czy do wymiany pieca musi być zatrudniony przez Wspólnotę Inspektor Nadzoru?
Czy trzeba zarejestrować dziennik budowy?
Czy musi się odbyć audyt energetyczny?
Czy istniejące drzwi muszą zostać wymienione, na nowe?
W związku z wymianą pieca nasz Administrator zażądał od naszej Wspólnoty dodatkowej zapłaty dla siebie za:
"Z tytułu technicznego przygotowania inwestycji, zarejestrowania dziennika budowy i zgłoszenia rozpoczęcia robót, Wspólnota Mieszkaniowa poniesie jednorazowy koszt opłaty dodatkowej na rzecz (nazwa firmy zarządzającej, imię i nazwisko administratora) w wysokości 3% od kwoty umownej remontu brutto.Powyższa opłata finansowana będzie z funduszu remontowego i uzupełniona z nadwyżki na kosztach zarządu"
Za wszystkie dodatkowe czynności, Wspólnota będzie musiała zapłacić ponad 10 tys złotych.
Czy faktycznie musimy ponosić dodatkowe koszty
wymienione przez naszego Administratora?
Sądzę, że sam nic nie wskóram. Najgorsze jest to że tłumaczę że jesteśmy wykorzystywani przez naszego Administratora i ponosimy niepotrzebne koszty, ale w naszej Wspólnocie nie za bardzo ludzie mają pojęcie o zarządzaniu a co on powie to jest dla nich święte. Będą spłacać bez sprzeciwu kredyty i odsetki. Chyba zostaje tylko inna instancja.
Adam.
He, he kabareciarz...
Jak znajdziecie takiego co postawi pieczątki na protokołach odbioru prac za "Bóg zapłać", to nie musicie , ale jak znam życie, to nie wiem, czy taki się znajdzie .:bigsmile:
Za nadzór prac, który wymieniłeś , jest odpowiedzialność ; muszą to wykonywać uprawnione osoby ... Nic za darmo ....
W uchwale jest napisane:
......
4. Ustalają stawkę miesięcznej zaliczki na poczet kosztów zarządu nieruchomością wspólną
w następujących wysokościach:
wynagrodzenie zarządcy xxxx zł/m2
Nowy doklejony: 31.03.21 20:56
Za nadzór prac, który wymieniłeś , jest odpowiedzialność ; muszą to wykonywać uprawnione osoby ... Nic za darmo ....
OK zgadza się, ale czy na pewno muszą być te odbiory, inspektor nadzoru,rejestrowanie dziennika budowy, czy chociażby wymiana drzwi ppoż z samozamykaczem za montaż których zapłacimy 1586,68zł Po co skoro mamy drzwi metalowe w bardzo dobrym stanie. Czy nie są to jakieś jego chore wymysły??
Nowy doklejony: 31.03.21 20:59
Jakiś audyt za 3100 remontowy który uwzględnił w planie gospodarczym na 2021 rok
Nie będę Cu tłumaczył dlaczego , bo i tak tego nie zrozumiesz. Ta wzorcowa WM KP, to jedyna w kraju gdzie uchwalają wynagrodzenia dla sprzątaczki, administratora, stróża,
A te xxxx/m2 to wypłacacie w bitcoinach??? czy Ty kiedykolwiek podpisywałeś jakąś umowę w imieniu WP????? zajmij się przepisami kulinarnymi a nie wprowadzaj ludzi w błąd.
Pozdrawiam.
Obecnie z powodu złego stanu zdrowia nie pracuję i mam czas na to żeby się przyjrzeć niektórym poczynaniom naszego administratora.
Sądzą, że jako facet po 60 r.ż. powinien dać sobie spokój tym bardziej, że będzie to walka z wiatrakami a jak wcześniej napisałem
w naszej Wspólnocie niema osób które by chciały się angażować w kontrolę Administratora. Co dostaną do podpisu to podpiszą w miejscu wskazanym palcem.
Chciałem żeby nasza Wspólnota ponosiła realne koszty a nie z kosmosu. Miałem jeszcze jeden temat:
Remont balkonu 1 z 4 co rok (brak finansów) na 1 piętrze dług.3,6 m szer 1,20m: wycięcie balustrady, skucie płytek, położenie hydroizolacji położenie płytek
zrobienie barierki zamontowanie jej, nowy tynk, malowanie i to za kwotę ponad 15 tys. zł. Zostało tak zrobione. ale balkon został pogrubiony o ok 10 cm
Sam mógłbym coś zdziałać, ale czy warto. Nie chcę wywoływać nieświadomie niepotrzebnych zgrzytów na Forum.
Panowie jeszcze raz dziękuje.
KubaP dzięki za linka. Na pewno przeczytam.
Uważam temat za zamknięty.
Wesołych i spokojnych Świąt.
Adam
Amadeusz może mieć rację. W tym kontekście, że ludzie są tylko ludźmi. Wynagrodzenie prowizyjne może (nie musi, ale może) wykluczać się ze zasadą starannego działania. Innymi słowy - taki administrator na dodatkowej prowizji może robić wiele, aby remont był droższy niż tańszy. Do patologii już tylko krok. Zwłaszcza przy braku kontroli ze strony przy najmniej zarządu.
Wątek księgowy to już czysta patologia. Czysta, bo zaplanowana.
Wynagrodzenie prowizyjne zwane u was bardzo pokracznie "opłatą finansową" to ...wynagrodzenie. Wynagrodzenie administratora.
Nie ma tu ścisłego związku z remontem, więc finansujemy z funduszu każdego innego niż fundusz remontowy. Remont to remont. Wynagrodzenie to wynagrodzenie.
Zasada księgowania tych wynagrodzeń z funduszu remontowego wzięła się u administratorów z tego, że najczęściej fundusz remontowy posiada rezerwę na różne wydatki dodatkowe.
A fundusz eksploatacyjny zazwyczaj ich nie posiada. Jest więc z czego czerpać pełnymi garściami. Wystarczy popełnić taki "błąd" księgowań.
Przy założeniu, że stosujcie jakiś prosty plan kont - księgowałbym to wynagrodzenie nawet poza kontem pt. "wynagrodzenie zarządcy". Np na koncie "wynagrodzenia dodatkowe administratora".
Radziłbym szanownemu administratorowi nawet założyć, bo ktoś kiedyś zapyta grzecznie i potem będzie pytał ciągle: ile to właściwie ten pan/firma dostał tych wynagrodzeń dodatkowych?
Gdyby ktoś zechciał ustalić jakieś proste przepisy dot. funduszu remontowego w uwol, to w pierwszej kolejności zakazałbym zaliczania takich wynagrodzeń do kosztów remontów. Z uwagi na niezgodność z przeznaczeniem środków na tym funduszu. :cool:
Ale odpowiadając na pytanie otwierające wątek: może. Nie jest to zakazane. Wystarczy że właściciele się na to zgodzą.
Pozdrawiam.
Chyba, że się robi wszystko na słowo, a nie na podstawie dokumentacji , umowy o nadzór inwestorski, kosztorys inwestorski ...
... nie muszą korzystać z usług administratora ws remontów NW . Zatrudnią "swojego" inspektora nadzoru do wykonywania remontów na NW i swojego wykonawcę ... pociotka krzykacz od patologii i sztucznych zastępczych tematów, aby tylko nie wypłacić Administratorowi wynagrodzenia za dodatkową prace .
Jak ktoś takiej sprawy nie przeprowadził w realu np. ocieplenia budynku , czy wymiany instalacji wod-kan w budynku , to może takie dyr_dymały wypisywać jak #Amadeusz
a z czego należy zapłacić wynagrodzenie za pracę ?
Przecież FR służy .... i na zakup materiałów do remontu i na opłaty cywilnoprawne np. zajęcie pasa drogowego i WYNAGRODZENIE za pracę .... tych co wykonywali , nadzorowali , przygotowali proces wykonawczy ( pozwolenia ), ect.
#blazejh masz blade pojęcie o księgowaniu zwłaszcza we WM ... wiesz, co to jest konto "Rozrachunki z Wykonawcami / Dostawcami usług na rzecz WM...." ? , które każda ewidencja pozaksięgowa WM posiada ... moja posiada ...
WM ma jedno konto bankowe. "Znafca tematyki WP" nie rozróznia konta bankowego od konta w rozumieniu księgowości.Nie czuję wewnętrznej potrzeby nauki KP, mission impossible.
Z konta rozrachunkowego kontrahenta, Panie KuboP szanowny, ustalmy to raz jeszcze, nie dowiemy się w prosty i czytelny sposób jaką część z wynagrodzeń taki zarządca- nadzorca otrzymał w ramach wynagrodzenia podstawowego, a jaką wyszarpał w ramach prowizji dodatkowych. Saldo na "dwójce" jest wspólne dla obydwu źródeł przychodów administratora - nadzorcy.
Jeśli jednak, o czym pisałem dość jasno miałem wrażenie, bo prawie wszyscy zrozumieli, na tzw. czwórkach rozbijemy te wynagrodzenia na dwa osobne konta analityczne (wiem trudno słowo, ale innego nie ma)
to łatwo prześledzimy ile zarządca zarobił jako zarządca, a ile zarobił jako nadzorca remontów. O tym była mowa i tylko o tym. Było to całkiem na temat, wystarczyło zrozumieć, ewentualnie doczytać. I nie szpanować niewiedzą z dziedziny księgowości.
Na właśnie takiej niewiedzy żerują ci ludzie, o których napisał Amadeusz.
Tam się analityki na na kontach dot. prowizji i wynagrodzeń na pewno nie prowadzi. Tyko szczegółowa kontrola krzyżowa wykazałaby z ilu źródeł jakieś prowizje pobiera taki "nadzorca remontów".
Polegałaby pewnie na tym , co wymyślił pan KubP - na grzebaniu za poszczególnymi pozycjami kwot po "dwójce". Czyli na przeszukiwaniu konta kontrahenta.
Można upraszczać całkowicie całą księgowość, ale taki kontrolujący pomyłaby, że księgowy d_upa jest, nie księgowy. Chyba, że taki księgowy lubi pływać w kisielu razem z KubąP oraz z nadzorcą remontów?
Dokładnie, to sobie przez chwilę pomyślałem po przeczytaniu ostatnich wpisów.
Weźmy takiego Administratora przykładowo ...
On wystawia faktury za:
administrowanie NW,
za wysyłkę korespondencji,
nadzór inwestorski ,
zakupy materiałów na rzecz wspólnoty
czy za usługi transportowe . ot tak przykładowo ...
i dochodzimy do ściany , W związku z tym, że niewiele masz do powiedzenia, włączasz tu KOSZTY podzielone na grupy(konta) które gmatwają sprawę ku uciesz gawiedzi i pochlebców.
To nie było tematem dyskusji, jakie koszty, tylko czy z ewidencji pozaksięgowej można się dowiedzieć ile zarobił administrator, a wg ciebie na ile naciągnął wspólnotę i za co .
Ty tego nie udowodniłeś , tylko ogólnika i dyr_dymałami zagmatwałeś sprawę .
pogrzebać to sobie możesz między pośladkami panie
ewidencję się analizuje , zapisy w ewidencji można posortować , wszystko zależy, jakie WM narzuci zasady ws prowadzenia ewidencji pozaksięgowej WM.
Rasowy księgowy nie ma tu nic do powiedzenia i szukania . Zawsze się wygłupi ...
Ech... Amatorzy od ewidencji w zeszycie w kratkę...
blazejh - praktyczniej korzystać z piątek niż z czwórek...
a po ichniemu na ile skroił wspólnotę ....:bigsmile:
a tak na marginesie ewidencję pozaksięgową wspólnoty nie trzeba robić w zeszycie w kratkę, ale w oparciu o prosty program komputerowy do rachunkowości np. Weles3
Nie wiem jak tam w kombajnach kalibru Welles3, ale mój program nie pozwala na powiązanie "czwórek" z "piątkami".
Jak głosi nauka i praktyka na stronie Wn kont zespołu 5 ujmuje się m.in. poniesione koszty rodzajowe ujęte uprzednio na kontach: 400, 401, 402, 403, 404, 405, 409, w korespondencji ze stroną Ma konta 490...
To w produkcji. Wspólnotom to niepotrzebne, więc większość programów dla wspólnot tego powiązania raczej nie przewiduje.
PS
Nie wiem jak tam w Welesie3? Może przewiduje dla Kuby?
Tylko po co chłop grzebie się w "dwójkach", skoro miałby powiązanie "czwórek" z "piątkami"?
a po twojemu #blazejh: na ile skroił wspólnotę ....:bigsmile: bo Wspólnoty Mieszkaniowe wszyscy wykonawcy usług KROJĄ ile się da i jak się da
Nikogo nie obchodzi pozycja: usługi obce. Natomiast interesująca informacja, to koszty prowizji bankowych, konserwacji, DDD, czy przeglądów, (o ile są w eksploatacji, a nie w remontowym)...