Zaświadczenie o obowiązywaniu uchwały
maga
Użytkownik
Witam,mam pytanie co zrobić ,jeżeli Zarząd wspólnoty nie chce mi wydać aktualnego zaświadczenia,potwierdzającego zgodę mieszkańców na sprzedaż alkoholu .Uchwała,wyrażająca taką zgodę była podjęta dwa lata temu-bezterminowo,pózniej była głosowana nowa uchwała cofająca zgodę,ale nie weszła,bo większość mieszkańców nie ma nic przeciwko mojej działalności. Czy Zarząd nie łamie prawa?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Proszę, tak jak napisała Gonia pisemnie zwrócić się o wydanie kserokopii uchwały, która nadal obowiązuje. Jeżeli zarząd będzie utrudniał i nie przekaże tego dokumentu - można wystąpić do sądu, który wyda nakaz w tym zakresie.
Pomocne orzecznictwo:
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 26 czerwca 2008 r., sygn. akt: I ACa 1382/07;
z uzasadnienia tego orzeczenia:
"Obowiązujące przepisy ustawy o własności lokali nie stanowią podstawy do całkowitego i bezwarunkowego pozbawienia członka wspólnoty prawa do otrzymania kserokopii dokumentacji związanej ze sprawowaniem zarządu nieruchomością wspólną. Za dopuszczalne należy uznać natomiast co do zasady wprowadzenie określonych rozwiązań organizacyjnych związanych z technicznymi aspektami realizacji uprawnień kontrolnych, w związku z koniecznością przygotowania określonych dokumentów (odszukania ich i usystematyzowania) oraz wykonania odpisów lub kserokopii, przy uwzględnieniu technicznych i kadrowych możliwości zarządu lub zarządcy danej wspólnoty oraz zatrudnionych przez nich pracowników, a także kosztów powstałych z tego tytułu. W praktyce funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych powstaje problem pogodzenia wykonywania przez właściciela czynności kontrolnych z czynnościami związanymi z zarządem nieruchomością. Niewątpliwie prawo właściciela powinno być wykonywane w sposób rozsądny. Nie może ono utrudniać ani tym bardziej uniemożliwiać normalnych czynności związanych z zarządzaniem nieruchomością. Dlatego w uchwale dotyczącej tej kwestii należy zdefiniować kryteria dostępu do dokumentacji, stanowiące skuteczny środek zapobiegawczy wobec zjawisk ewentualnego pieniactwa (por. Wiesław Sługiewicz - Glosa do postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 5 października 2006 r., Rejent nr 2 z 2008 r., s, 162 - 171)."
Treść orzeczenia na stronie czasopisma:
http://www.zarzadca.pl/content/view/611/94/
Obecny zarząd może stoi na stanowisku, że wydanie takiej zgody jest czynnością zwykłego zarządu i nie wymaga uchwały, zaś zarząd nie chce wyrazić zgody na sprzedaż alkoholu w budynku.
Dla poparcia takiego stanowiska powołam się na wyrok sądu apelacyjnego "w mieście O.", o którym pisze Janusz Gdański w numerze 12/2009 miesięcznika Administrator:
W zakresie uznania wyrażenia zgody za czynność zwykłego zarządu, czy przekraczającą zarząd zwykły orzecznictwo zatem nie jest jednolite. W tym miejscu należy zacytować także uzasadnienie orzeczenia sądu administracyjnego:
z uzasadnienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - II SA/Sz 367/08 - Wyrok WSA w Szczecinie - 2008-08-20 - orzeczenie prawomocne
"Zgodnie z art.18 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi [...], sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się na podstawie wniosku przedsiębiorcy (art. 18 ust. 2), a zgodnie z normą prawa wyrażoną w art. 18 ust. 6 pkt 3 ww. ustawy, do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży jest zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.
Celem wprowadzenia przepisu art.18 ust.6 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi było wyrażenie troski ustawodawcy dla pełnego poszanowania stanowiska wymienionych w tym przepisie podmiotów wobec zamiaru prowadzenia w budynku mieszkalnym wielorodzinnym tak specyficznej działalności gospodarczej jak sprzedaż alkoholu (wyrok NSA sygn. akt II GSK 274/06 LEX 25/2008). Dlatego też, tylko wymienione podmioty są uprawnione do wyrażenia zgody na sprzedaż alkoholu. Zgoda jest warunkiem wstępnym, jaki spełnić musi wnioskujący o wydanie zezwolenia....W świetle art. 22 ustawy o własności lokali czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie, a do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej. W niniejszej sprawie zgoda na sprzedaż alkoholu w budynku przy ul.[...] winna być wyrażona w uchwale podjętej przez właścicieli - Wspólnotę Mieszkaniową."
Jaka to różnica, czy Twoja firma zależy od trzech osób z zarządu, czy od trzynastu właścicieli? Uważasz, że łatwiej przekonać większą liczbę osób, niż mniejszą?
Czy możesz odpowiedzieć na moje pytania z poprzedniego posta?
Czy składasz nowy wniosek o zezwolenie i chcesz ponownie dołączyć uchwałę sprzed 2 lat?
Swoje pytanie powinnaś zaadresować do ustawodawcy, bo wymóg uzyskania zgody wspólnoty wynika z ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
Zgadzam się, że zachodzi tutaj nie tylko konflikt interesów (Twoich i mieszkańców), ale i wartości: prawo do spokoju i odpoczynku w miejscu zamieszkania vs swoboda działalności gospodarczej. Sprawa jest tym bardziej interesująca, że strony konfliktu mają identyczny tytuł do swoich lokali: prawo własności. Orzecznictwo sądowe w tej sprawie nie jest jednolite. Poczekajmy na odpowiedź magi. To chyba dotyczy innego wątku?
Dziękuję
Wystąp do zarządu wspólnoty z pismem o wyjaśnienie tej sprawy i zapytaj o powód poddania uchwały uchylającej wcześniej podjętą.
Ważna jest wola wszystkich właścicieli i być może oni mają jednak jakieś zastrzeżenia.
Może warto abyś sama z nimi porozmawiała, a nawet zebrała ich podpisy pod oświadczeniem, że Twoja działalnośc gospodarcza nie przeszkadza im i nie zakłóca spokoju w miejscu zamieszkania. Będziesz miała konkretne pismo potwierdzające, że tak jest i kontrargument, do uchwały, która jest ciągle w głosowaniu - bo przecież mieszkańcy ( z założenia) nie powinni mieć innego stanowiska podpisując Twoje pismo, a innego podpisując uchwałę.
Jeśli chodzi o czas głosowania uchwały, to ustawa o własności lokali nie precyzuje tego terminu, a więc wiele zależy, w tym wypadku, od dobrej woli zarządu, chęci i uczciwości w działaniu.
Ponadto, właściciele lokali mogą zmienić uchwałę, jednak nie są w tym zupełnie dowolni:
"Zmiana uchwały w przewidzianym trybie, jakkolwiek dopuszczalna, nie może pozbawiać członka wspólnoty nabytych przez niego praw, jeśli nie występują okoliczności powodujące, iż członek ten prawa uzyskał bezpodstawnie." ( z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z dnia 5 czerwca 2008 r., sygn. akt: I ACa 118/08).
Treść orzeczenia na stronie czasopisma:
http://www.zarzadca.pl/content/view/636/94/