Kontrol Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej
akrim51
Użytkownik
Witam.
Dobrze że Was znalazłam.Liczę na Waszą pomoc.
Moja wspólnota składa się z ośmiu lokali,z czego dwa należą do miasta.Ja mam mieszkanie w tej kamienicy ale mieszkam gdzie indziej więc kontakt mam elektroniczny bądż poprzez pocztę.Zarząd zwołał zebranie na 10 lutego,zawiadomienie o zebraniu otrzymałam 8 lutego.Czterech właścicieli wystąpiło z wnioskiem o przesunięcie zebrania z powodu coronowirusa
na inny termin /4 właścicieli to jest 53,8% udziałów/.Po kilku dniach dostaję informację,że zebranie jednak się odbyło ,ale ponieważ nie było kworum,dalsze podpisy będą zbierane indywidualnie,tzn.Zainteresowani mają przyjść do biura zapoznać się z uchwałami i oddać głos.W sprawozdaniu które dostałam nasz wniosek o przesunięcie terminu zebrania został przedstawiony jako odwołanie zebrania.Ponieważ jedna z uchwał dotyczyła zaciągnięcia kredytu na ocieplenie kamienicy,napisałam do Zarządu pismo,w którym
zakwestionowałam działania Zarządu:
1.Zawiadomienie winno być dostarczone z wyprzedzeniem 7 dni
2.W rozliczeniach finansowych nie ma bilansu przychodów /fundusz remontowy,fundusz bieżący/ od lipca 2019 r.
3.Zarząd nie odniósł co do wniosku o przesunięcie zebrania.
4.Na zebranie przyszedł jeden właściciel i Pani z Urzędu Miasta co dało te 36,4% udziałów,dalsze 16,78% uzyskano od starszej właścicielki która przyszła kilka dni póżniej po książeczkę opłat w rozmowie ze mną powiedziała,że podpisała chociaż nie za bardzo wiedziała co /85 lat,ma kobieta/
5.Nie powiadomione innych właścicieli o odbytym zebraniu,tylko po fakcie dostarczono kopie sprawozdania
6.Czym spowodowana była podwyżka na fundusz remontowy
Na wszystkie moje zapytania nie dostałam odpowiedzi.
30 marca zadzwoniłam z zapytaniem kiedy uzyskam odpowiedż.Pani z Zarządu Twierdziła,że żadnego mojego e-maila nie dostała.Grzecznie poinforowałam ją,że gdyby go nie dostała,to ja bym taką informację otrzymała.
Ponieważ nic mi nie chciano powiedzieć na tematy finansowe,postanowiłam mając 12,56 % udziałów przeprowadzić kontrolę.Z powodu coronowirusa,napisałam e-maila,gdzie poprosiłam o przesłanie mi kopii.lub skanów potrzebnych dokumentów, :
l.Kompletna dokumentacja techniczna/książka obiektu budowlanego,protokoły przeglądów okresowych wraz z zaleceniami pokontrolnymi za lata połowa 2019 i 2020
2.Kompletna dokumentacja księgowa/wyciągi bankowe/zestawienia sald na poszczególnych kontach księgowych ze szczególnym uwzględnieniem rozrachunków z właścicielami lokali/
3.Uchwały wspólnoty mieszkaniowej wraz z kartami do głosowania,listami obecności z zebrań i protokołami ze spotkań
4Polisy ubezpieczeniowe z ogólnymi warunkami ubezpieczenia
5Rozliczenie zużycia wody,energii,wywozu śmieci
6Kompletna dokumentacja związana z remontami i modernizacjami budynku od zestawienia ofert na wykonanie poszczególnych prac kosztorysów i protokołów odbioru prac.
Zaraz na drugi dzień dostałam zaproszenie do siedziby biura gdzie zostaną mi udostępnione dokumenty do wglądu.Ustaliłam termin za cztery dni dając Pani możliwość przygotowania się do kontroli.
Na początek poszła Książka obiektu budowlanego,aby się nie ropisywać,Pierwszy wpis w książce wraz z załączonymi protokołem 4.04.2018
potem ktoś się tam rozpędził,że po roku 2018 cofnął się do 2016,trzy wpisy z przeglądów bez załączonych protokołów.
Poprosiłam Panią o skopiowanie dwóch dokumentów.Odmówiła,i w sposób,że przekupka na targu to dama w tym porównaniu,a jak poprosiłami o wyciągi z kont bankowych,to już Kobieta i jej pracownik przestali nad sobą panować.Jeden przed drugim głośno informowali mnie że nie dadzą i nie pozwalają nic kopiować.Poprosiłam o to aby się uspokoili i posłuchali.Przeczytałam im to, co znalazłam na jednym forum prawniczym./Podaję może się komuś ta wiedza przyda/
ZGODNIE Z ART.29 USTAWY O WŁASNOŚCI LOKALI WE WSPÓLNOCIE MIESZKANIOWEJ,WŁAŚCICIELOM LOKALI PRZYSŁUGUJE PRAWO KONTROLI ZARZĄDU,CAŁKOWICIE ZGODNE Z PRAWEM JEST RÓWNEŻ ŻĄDANIE KOPII DOKUMENTÓW.TRUDNO SOBIE WYOBRAZIĆ ABY WŁAŚCICIE ZAPAMIĘTAŁ SZCZEGÓŁOWO WSZYSTKIE INTERESUJĄCE GO INFORMACJE ZAWARTE W DOKUMENTACH.
dalej
"OBOWIĄZKIEM ZARZĄDU WSPÓLNOTY JEST UMOŻLIWIENIE WŁAŚCICIELOM LOKALI SPRAWOWANIA KONTROLI DZIAŁALNOŚCI ZARZĄDU.TO WŁAŚCICIEL LOKALU POWINIEN DECYDOWAĆ CZY W TYM CELU WYSTARCZY MU POKAZANIE,WYKONANIE ICH KSEROKOPII,FOTOKOPII CZY TEŻ SKANU'
Nic to nie pomogło,wytoczono kaliber RODO.I na to też byłam Przygotowana.
MONITOR URZĘDOWY
:PRZEPISY JASNO WSKAZUJĄ,ŻE WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH/A JUŻ NA PEWNO RODO/NIE OBEJMUJĄ CZYNNOŚCI ZWIĄZANYCH Z PRAWNYM DOSTĘPEM POSZCZEGÓLNYCH ORGANÓW DO OKRESLONYCH INFORMACJI.TYM SAMYM,JEŻELI W PRZEPISACH PRAWA WŁAŚCICIEL LOKALU MA PRAWO DO KONTROLI ZARZĄDU /RÓWNIEŻ W FORMIE ANALIZY TREŚCI DOKUMENTÓW/ TO TAKIE PRAWO JEST NIEZBYWALNE I TO NIEZALEŻNIE OD STOPNIA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH.
Nic to nie pomogło,Przerwałam kontrol,nawet mnie nie dopuścili do głosu.Podziekowałam i wyszłam.
Zdążyłam jeszcze zerknąć na listy podpisów pod uchwałami.Wszystkie były na jednej liście danej uchwały,czy nie powinny być dwie listy podpisów ,jedna z zebrania 10.02 a druga z datą zebranych podpisów w drodze indywidualnego głosowania.W tak przedstawionych dokumentach wygląda to na obecność tych osób na zebraniu.
Bardzo Was proszę podpowiedzcie mi co mam dalej robić.Profewsjonalny audyt odpada z powodu kosztów,
Dobrze że Was znalazłam.Liczę na Waszą pomoc.
Moja wspólnota składa się z ośmiu lokali,z czego dwa należą do miasta.Ja mam mieszkanie w tej kamienicy ale mieszkam gdzie indziej więc kontakt mam elektroniczny bądż poprzez pocztę.Zarząd zwołał zebranie na 10 lutego,zawiadomienie o zebraniu otrzymałam 8 lutego.Czterech właścicieli wystąpiło z wnioskiem o przesunięcie zebrania z powodu coronowirusa
na inny termin /4 właścicieli to jest 53,8% udziałów/.Po kilku dniach dostaję informację,że zebranie jednak się odbyło ,ale ponieważ nie było kworum,dalsze podpisy będą zbierane indywidualnie,tzn.Zainteresowani mają przyjść do biura zapoznać się z uchwałami i oddać głos.W sprawozdaniu które dostałam nasz wniosek o przesunięcie terminu zebrania został przedstawiony jako odwołanie zebrania.Ponieważ jedna z uchwał dotyczyła zaciągnięcia kredytu na ocieplenie kamienicy,napisałam do Zarządu pismo,w którym
zakwestionowałam działania Zarządu:
1.Zawiadomienie winno być dostarczone z wyprzedzeniem 7 dni
2.W rozliczeniach finansowych nie ma bilansu przychodów /fundusz remontowy,fundusz bieżący/ od lipca 2019 r.
3.Zarząd nie odniósł co do wniosku o przesunięcie zebrania.
4.Na zebranie przyszedł jeden właściciel i Pani z Urzędu Miasta co dało te 36,4% udziałów,dalsze 16,78% uzyskano od starszej właścicielki która przyszła kilka dni póżniej po książeczkę opłat w rozmowie ze mną powiedziała,że podpisała chociaż nie za bardzo wiedziała co /85 lat,ma kobieta/
5.Nie powiadomione innych właścicieli o odbytym zebraniu,tylko po fakcie dostarczono kopie sprawozdania
6.Czym spowodowana była podwyżka na fundusz remontowy
Na wszystkie moje zapytania nie dostałam odpowiedzi.
30 marca zadzwoniłam z zapytaniem kiedy uzyskam odpowiedż.Pani z Zarządu Twierdziła,że żadnego mojego e-maila nie dostała.Grzecznie poinforowałam ją,że gdyby go nie dostała,to ja bym taką informację otrzymała.
Ponieważ nic mi nie chciano powiedzieć na tematy finansowe,postanowiłam mając 12,56 % udziałów przeprowadzić kontrolę.Z powodu coronowirusa,napisałam e-maila,gdzie poprosiłam o przesłanie mi kopii.lub skanów potrzebnych dokumentów, :
l.Kompletna dokumentacja techniczna/książka obiektu budowlanego,protokoły przeglądów okresowych wraz z zaleceniami pokontrolnymi za lata połowa 2019 i 2020
2.Kompletna dokumentacja księgowa/wyciągi bankowe/zestawienia sald na poszczególnych kontach księgowych ze szczególnym uwzględnieniem rozrachunków z właścicielami lokali/
3.Uchwały wspólnoty mieszkaniowej wraz z kartami do głosowania,listami obecności z zebrań i protokołami ze spotkań
4Polisy ubezpieczeniowe z ogólnymi warunkami ubezpieczenia
5Rozliczenie zużycia wody,energii,wywozu śmieci
6Kompletna dokumentacja związana z remontami i modernizacjami budynku od zestawienia ofert na wykonanie poszczególnych prac kosztorysów i protokołów odbioru prac.
Zaraz na drugi dzień dostałam zaproszenie do siedziby biura gdzie zostaną mi udostępnione dokumenty do wglądu.Ustaliłam termin za cztery dni dając Pani możliwość przygotowania się do kontroli.
Na początek poszła Książka obiektu budowlanego,aby się nie ropisywać,Pierwszy wpis w książce wraz z załączonymi protokołem 4.04.2018
potem ktoś się tam rozpędził,że po roku 2018 cofnął się do 2016,trzy wpisy z przeglądów bez załączonych protokołów.
Poprosiłam Panią o skopiowanie dwóch dokumentów.Odmówiła,i w sposób,że przekupka na targu to dama w tym porównaniu,a jak poprosiłami o wyciągi z kont bankowych,to już Kobieta i jej pracownik przestali nad sobą panować.Jeden przed drugim głośno informowali mnie że nie dadzą i nie pozwalają nic kopiować.Poprosiłam o to aby się uspokoili i posłuchali.Przeczytałam im to, co znalazłam na jednym forum prawniczym./Podaję może się komuś ta wiedza przyda/
ZGODNIE Z ART.29 USTAWY O WŁASNOŚCI LOKALI WE WSPÓLNOCIE MIESZKANIOWEJ,WŁAŚCICIELOM LOKALI PRZYSŁUGUJE PRAWO KONTROLI ZARZĄDU,CAŁKOWICIE ZGODNE Z PRAWEM JEST RÓWNEŻ ŻĄDANIE KOPII DOKUMENTÓW.TRUDNO SOBIE WYOBRAZIĆ ABY WŁAŚCICIE ZAPAMIĘTAŁ SZCZEGÓŁOWO WSZYSTKIE INTERESUJĄCE GO INFORMACJE ZAWARTE W DOKUMENTACH.
dalej
"OBOWIĄZKIEM ZARZĄDU WSPÓLNOTY JEST UMOŻLIWIENIE WŁAŚCICIELOM LOKALI SPRAWOWANIA KONTROLI DZIAŁALNOŚCI ZARZĄDU.TO WŁAŚCICIEL LOKALU POWINIEN DECYDOWAĆ CZY W TYM CELU WYSTARCZY MU POKAZANIE,WYKONANIE ICH KSEROKOPII,FOTOKOPII CZY TEŻ SKANU'
Nic to nie pomogło,wytoczono kaliber RODO.I na to też byłam Przygotowana.
MONITOR URZĘDOWY
:PRZEPISY JASNO WSKAZUJĄ,ŻE WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH/A JUŻ NA PEWNO RODO/NIE OBEJMUJĄ CZYNNOŚCI ZWIĄZANYCH Z PRAWNYM DOSTĘPEM POSZCZEGÓLNYCH ORGANÓW DO OKRESLONYCH INFORMACJI.TYM SAMYM,JEŻELI W PRZEPISACH PRAWA WŁAŚCICIEL LOKALU MA PRAWO DO KONTROLI ZARZĄDU /RÓWNIEŻ W FORMIE ANALIZY TREŚCI DOKUMENTÓW/ TO TAKIE PRAWO JEST NIEZBYWALNE I TO NIEZALEŻNIE OD STOPNIA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH.
Nic to nie pomogło,Przerwałam kontrol,nawet mnie nie dopuścili do głosu.Podziekowałam i wyszłam.
Zdążyłam jeszcze zerknąć na listy podpisów pod uchwałami.Wszystkie były na jednej liście danej uchwały,czy nie powinny być dwie listy podpisów ,jedna z zebrania 10.02 a druga z datą zebranych podpisów w drodze indywidualnego głosowania.W tak przedstawionych dokumentach wygląda to na obecność tych osób na zebraniu.
Bardzo Was proszę podpowiedzcie mi co mam dalej robić.Profewsjonalny audyt odpada z powodu kosztów,
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Głosuje się natomiast niezbędne uchwały, aby WM mogła funkcjonować ( absolutorium dla członków zarządu , Plan gospodarczy , Plan remontów NW, ect )
Głosowanie odbywa się w drodze indywidualnego zbierania głosów ; na indywidualnych kartach do głosowania
PS. Monitor zostaw w spokoju ...
Powoływanie się tutaj na RODO jest łamaniem prawa, ponieważ RODO nie wyłącza działania przepisu art. 29 ust 3 ustawy.
Wspólnota nie ma obowiązku tego robić. To jest ogrom pracy, za który nikt nikomu nie zapłaci.
Wspólnota ma natomiast obowiązek udostępnienia ci dokumentów do wglądu. Możesz je sobie sfotografować. Albo skopiować, jak przyjdziesz z własną drukarką. Umów się z osobą, która trzyma pieczę nad dokumentami i przy zachowaniu reżimu sanitarnego, będziesz mogĺa zajrzeć do dokumentów.
Zebrań się nie przeprowadza z powodu pandemii. Zostaje tylko indywidualne zbieranie głosòw.
RODO we WM obowiązuje w ograniczonym zakresie.
Właściciel ma prawo wglądu do każdego dokumentu WM, również do wyciągów bankowych.
Jeśli nie udostępnią wyciągów, to możesz skierować sprazwę do sądu w tej sprawie.
KubaP vel gab - Czy Ty rozumiesz to co piszesz? Tak Was wyuczuli na kursach? To oświeć Nas laików, do jakiego sądu i jaki pozew? Za trudne pytanie?
W jednym masz rację. Jesteś laikiem PrezesieOd13 łat.
Pozew się składa w sądzie rejonowym wĺaściwym dla położenia nieruchomości. Wydział cywilny.
I jest to pozew o nakaz udostępnienia dokumentòw wspòlnoty.
https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/orzeczenia-sadow/i-c-146-16-wyrok-sadu-rejonowego-w-nowym-dworze-522606495
"Na zarządzie spoczywa obowiązek udzielania właścicielom informacji związanych z zarządem nieruchomością wspólną, właściciel ma prawo do osobistego wglądu przeglądania wszelkich ksiąg i dokumentacji. Jeśli jest to niezbędne do współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną oraz do sprawowania kontroli działalności zarządu wspólnoty, każdy jej członek ma prawo do pozyskiwania informacji o sposobie ponoszenia wydatków i ciężarów na utrzymanie wspólnej nieruchomości, natomiast zarząd lub zarządca na żądanie każdego członka wspólnoty ma obowiązek udostępnić dokumentację zawierającą dane o kosztach zarządu nieruchomością wspólnotą. Efektywna kontrola możliwa jest jedynie wtedy, gdy członek wspólnoty otrzyma konkretne informacje o stanie majątku (aktywów i pasywów) wspólnoty, który de facto jest majątkiem wszystkich jej członków. "
KubaP - JAK WYMYŚLASZ WĄTKI TO JE NAJPIERW PRZEMYŚL.
WM z 7 właścicielami, Zarządem i Administratorem. Na pewno jest jeszcze Zastępca, Skarbnik, Pierwszy Sekretarz i słynna u KubyP Rada właścicieli.
Czyżbyś uważał, że właściciele nie mają prawa do kontroli dokumentów wspólnoty?
A może znasz jakiś cudowny sposób na uzyskanie informacji o wspólnocie w podobnych przypadkach?
. Ale w SR orzekają "młodzi studenci po prawie" i to jest typowy obraz stanu sądownictwa w Polsce. Kasta sędziowska nie wydaje wyroków zgodnie z przepisami, ona tworzy prawo wg swojego widzimisie.
Czyli nie ma przepisów ale dobrze by bylo gdyby........ I tu powinna zobowiązać WM do podjęcia uchwały, i kazać się wszystkim zaszczepić. TO JEST BEZPRAWIWE. Kogo dotyczy ten wyrok? WM, czyli wszystkich członków. To nie jest wyrok dla Zarządu czy administratora.TO KAWALEK ŚWISTKA PAPIERU, za który Pani z łańcuchem na piersi nie odpowiada. Wyrzucam taki papierek do kosza i jaka jest sankcja? ŻADNA. A o jakich dokumentach mówimy? Wszystkich? Bz----ra, Domniemywam ,że znasz uowl? A jakie tam są wymienione dokumenty? pokaż mi przepis o jakiś dokumentach finansowych, polisach, rozliczeniach, uchwalach, listach obecności i innych pie
kach. nawet jakby we WM uchwalono szczegółowe zasady z dokumentami to ich nieprzestrzeganie nie grozi niczym, najwyżej odwołaniem zarządu, co można zrobić bez jakiejkolwiek przyczyny, ot tak dla zabawy.
Kolejny wątek KP jest IDIOTYCZNY. Przeczytaj go uważnie. Zarząd, biuro Zarządu i jedna pieniaczka żądająca wyciągów bankowych. KABARET.
Niestety w tym wypadku prezes ma rację. Pani sędzia nie popisała się stwierdzając m.in. w uzasadnieniu: To tak jakby w procesie karnym sędzia uzasadniał skazanie na karę śmierci stwierdzając, że wprawdzie kodeks karny nie reguluje kwestii skazywania na karę śmierci ale przyjmuje się że skoro sprawca zabił 10 osób to sąd ma prawo go skazać na tę karę.
Reasumując: epatowanie wyrokiem jakiegoś sądu rejonowego z Pcimia Dolnego jest podpuszczaniem ludzi zrozpaczonych brakiem dostępu do "dokumentów wspólnoty". Idąc dalej, uparty zarząd będzie robił różne gimnastyki aby nakazu nie wykonać. I co ...kolejny pozew i tak w kółko?! Bez sensu.
Na takie postępowanie zarządów nie ma innego cudownego lekarstwa jak to zapisane w art. 20 ust.2. Niestety - banał ale jedyne, jako takie narzędzie.