CZy potrzebna księgowa

wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
edytowano stycznia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
ZArząd czce zrezygnować z usług księgowej i sam robić finanse. Wspólnota liczy 50 mieszkań moje pytanie czy osoba prowadząca księgowość wspólnoty musi mieć specjale uprawnienia księgowej czy wystarcz, że ma studia ekonomiczne i umie to robić. Wspólnota prowadzi pozaksięgowe rozliczanie. Proszę podać podstawę prawną

Komentarze

  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A będzie za to brać wynagrodzenie?
  • Opcje
    wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak na umowę zlecenie - jest na to uchwała
  • Opcje
    WiccaWicca Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wymogi posiadania licencji MF dotyczą tych zarządców, którzy prowadzą pełną księgowość dla wspólnoty.

    Jeżeli wspólnota mieszkaniowa prowadzi tylko ewidencje pozaksięgową to zarząd (osoby fizyczne lub osoba prawna) lub zarządca nie musi posiadać uprawnień (licencji MF) do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wspólnota 80 - nie jest potrzebna, ale tylko dlatego, że występuje relacja pracodawca - zatrudniony pracownik.

    Wicca
    Nieprawda.
    Jeśli oprócz prowadzenia pozaksięgowej ewidencji kosztów, księgowy prowadzi w imieniu i na rzecz WM ewidencję do celów podatkowych oraz sporządza w imieniu i na rzecz WM zeznań i deklaracji podatkowych lub udziela im pomocy w ww. zakresie
    to tym samym za każdym razem podpada pod zapisy art. 76a ust. 2 ustawy rachunkowości i musi mieć stosowne uprawnienia.
    A wszystkie wspólnoty są płatnikami podatku CIT i tym samym muszą prowadzić stosowne ewidencje pod deklaracje podatkowe oraz sporządzać te deklaracje.
  • Opcje
    wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nIE WIDZE ZWIĄZKU Z ZAPISU W ART.76a UST.2 A MOJĄ SPRAWĄ TO NIE CHODZI O PRZECHOWYWANIE, DODAM, ŻE WSZELKIE PITY I CITY PODPISUJE ZARZĄD TO ZNACZY ŻE NIE MUSI MIEĆ TAKICH UPRAWNIEŃ, MY PŁACIMY TYLKO PODATEK OD PRACOWNIKA NA UMOWE ZLECENIE, NIE MAMY DOCHODÓW.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przecież napisałem Ci że w Waszym przypadku - zatrudniając pracownika - nie musicie mieć osoby z takim uprawnieniem.

    Art. 76a ust. 1, 2 i 3 brzmi:
    1. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świedczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6.
    2. Przedsiębiorcy, wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej:
    1) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
    2) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie
    - w zakresie określonym odrębnymi przepisami.
    3. Działalność, o której mowa w ust. 1 i 2, mogą wykonywać:
    1) przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia księg rachunkowych,
    2) pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
    

    Zarząd podpisuje deklaracje, ale ktoś je musi przygotować. Mało tego, tak prowadzić zestawienia księgowe, żeby można było te deklaracje sporządzać.
    A to wszystko są czynności, które usługowo można prowadzić tylko posiadając odpowiednie uprawnienia.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.