Pobieraine wypłaty, a śmierć członka zarządu

Na początku swojego istnienia wspólnota podjęła uchwałe, żeby wypłacać członkom jej zarządu comiesięczną pensję. W uchwale tej zostali wymienieni z imienia i nazwiska członkowie zarządu oraz zostały do nich przypisane odpowiednie kwoty. Jeden z członków zarządu zmarł około 2 lat temu, a jego pensja jest dalej wypłacana co widzę w rocznym zeznaniu finansowym.
Na pytanie jednego z członków wspólnoty dlaczego pieniądze są dalej wypłacane, jeden z członków zarządu powiedział, że im się to po prostu należy (poważnie).
Poprosiłem administratora (żyjącego w zgodzie z zarządem, ale z członkami wspólnoty już niekoniecznie) o wyciąg z konta bankowego wspólnoty, ale spotkałem się z odmową. Administrator twierdzi, że znajdują się tam prywatne numery kont bankowych, które podlegają ochronie.

Co mogę zrobić z wyciągiem jeśli mam do niego prawo? Jak wymusić, aby mi go udostępnili? Czy mogę gdzieś złożyć na nich skargę? Jeśli tak to gdzie?

Co mogę zrobić z defraudacją pieniędzy należących do wspólnoty? Czy to jest sprawa dla prokuratury? Czy składając zawiadomienie muszę mieć jakieś dowody czy oni już sami o to wystąpia do administratora?

Komentarze

  • Opcje
    ph napisał użytkownik: »
    Na początku swojego istnienia wspólnota podjęła uchwałe, żeby wypłacać członkom jej zarządu comiesięczną pensję. W uchwale tej zostali wymienieni z imienia i nazwiska członkowie zarządu oraz zostały do nich przypisane odpowiednie kwoty.
    No i prawidłowo. Czyny społeczne były w PRL i wszyscy wiedzą, jak się to zazwyczaj kończyło. W czynie społecznym można sąsiadowi podlać kwiatki gdy jest na urlopie, ale nie decydować o finansach wspólnoty, w dodatku odpowiadając za to swoim majątkiem. Zgodnie z art. 28 UoWL członek zarządu może domagać się wynagrodzenia odpowiadającego nakładowi pracy i poniesionym kosztom.

    Zarząd nie ma obowiązku dostarczać ci żadnego dokumentu, czy też sporządzać jakichkolwiek zestawień, a jedynie udostępnić dokumenty do wglądu.

    W planie gospodarczym na dany rok jest określana kwota na pokrycie kosztów zarządu. Jeśli zmniejszył się jego skład (jedna osoba zmarła), być może podjęto decyzję o podzieleniu tej kwotę pomiędzy pozostałych członków zarządu. Jeśli większość właścicieli zagłosowała za podjęciem uchwały o przyjęciu takiego planu gospodarczego to wszystko jest w porządku. Wyjaśnij to z zarządem lub administratorem na spokojnie. Dowiedz się, czy jest tak jak napisałem (czyli prawidłowo) czy też wynagrodzenie wypłacane jest na rzecz rodziny zmarłej osoby (co by było naruszeniem prawa).

    Oczywiście - odpowiedź zarządu była niezgodna z prawem, ale bym był ostrożny z używaniem słowa defraudacja. Do momentu zapadnięcia prawomocnego wyroku nie ma mowy o żadnej defraudacji. Używając takich sformułowań narażasz się tylko na konsekwencje prawne. Wbrew pozorom sprawa jest poważna, bo jakkolwiek znieważenie i zniesławienie to przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego, to jednak są to sprawy karne. Np. takie bezpodstawne rozpowszechnianie oskarżeń od adresem zarządu wspólnoty na przestrzeni kilku lat kosztowało mojego sąsiada trochę pieniędzy oraz konieczność pisemnego przeproszenia pomawianego członka zarządu.
  • Opcje
    Sprawa jest jasna jak Słońce i nie ma powodu jej dodatkowo komplikować. I nie ma nic wspólnego z czynem społecznym z lat minionych, ponieważ chodzi o wynagrodzenie za pracę dla konkretnej osoby.

    W uchwale wymieniono poszczególnych członków zarządu i przypisano im kwoty wynagrodzeń?
    Jeśli tak, to osobie zmarłej wynagrodzenie się nie należy. Zmarły to zmarły. Wynagrodzenia nie pobiera, bo nie żyje. Zatem podstawa prawna i faktyczna dla wypłaty wynagrodzenia wygasa.
    A roszczenie o wynagrodzenie osoby zmarłej jeszcze nie jest dziedziczone, o ile mi wiadomo?
    Zatem wypłata tej kwoty z konta wspólnoty była i jest bezprawna. Natomiast jeżeli pozostali członkowie dzielą się tym łupem na boku - to już jest zwykła kradzież. Dziwne, że tego nie ukryli w sprawozdaniu finansowym. Widocznie zabrakło wyobraźni?

    Zatwierdzanie kolejnych planów gospodarczych z kwotą przynależną konkretnej osobie jest tu faktem bez znaczenia prawnego. Kwota przysługiwała osobie, nie zarządowi jako całości. Zarząd nie ma zdolności prawnej do pobierania cudzych wynagrodzeń. Wynagrodzenia, choćby za prace społeczną przysługują ludziom, nie organowi.
    Czy ludzie którzy dzielili się tą kwotą wykazali je w swoich zeznaniach rocznych PIT? Bo pobrane wynagrodzenia za pracę społeczna wprawdzie nie sa opodatkowane, ale powinny być w zeznaniach wykazywane jako przychód nieopodatkowany. To jaki przychód wykazywali przez dwa lata z rzędu owi żyjący członkowie zarządu?
    Żeby chociaż w skarbówce się zgadzało, to powinni wykazywać zawyżony, ponieważ pobierali prawdopodobnie zawyżone wynagrodzenia. :)

    No i znowu mamy RODO. Temat chyba we wspólnotach już nie do wygrania!!
    Zasłanianie się RODO często służy maskowaniu kradzieży wspólnych pieniędzy. Wygląda na to, że tak jest i w tym przypadku. RODO świetnie służy złodziejom. Rzadko wspólnocie. Administrator kryje tyłek ludziom z zarządu?

  • Opcje
    phph Użytkownik
    blazej_h napisał użytkownik: »
    Administrator kryje tyłek ludziom z zarządu?
    Nie tylko w tej sprawie, ale i wielu innych. Ale nie o tym wątek, więc nie będę się rozpisywał :)

    Co mogę z tym zrobić więdząc, że nie mogę liczyć na pomoc administratora? Właściwie tych wyciągów sam dla siebie nie potrzebuje, bo wiem jak sytuacja wygląda. Chciałem je mieć jako dowód dla urzędu, w którym chciałbym to zgłosić. Tylko pytanie gdzie mogę to zgłosić?

  • Opcje
    Kopii wyciągów z oczywistych względów nie dostaniesz. Nie po to zasłaniają się RODO, żeby udostępniać kopie. Z wglądu (wężykiem?) do wyciągów też nici.
    Zaproponuj właścicielom uchwałę znoszącą wypłaty nienależnego wynagrodzenia.
    Nikt rozsądny nie zaneguje takiej uchwały.
    Takich administratorów i takie zarządy należy raczej omijać z daleka. Masz próbkę takich poglądów powyżej - i widzisz, że polemika mija się z celem. Kręciłbyś się tylko w kółko.
    Zbieraj większość 50+1 do zmian.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    Proszę w pierwszej koljeności sprawdzić wszystkie uchwały dotyczące wynagrodzenia, być może coś się w tej kwestii zmieniło.
    Jeżeli nie i faktycznie jest tak, jak Pan pisze, to mamy do czynienia z przypadkiem bezpodstawnego wzbogacenia (nienależne świadczenie). Należy wezwać do zwrotu środków. Może to zrobić każdy właściciel samodzielnie, ponieważ zastosowania ma w tej sprawie art. 209 Kodeksu cywilnego ("Każdy ze współwłaścicieli może wykonywać wszelkie czynności
    i dochodzić wszelkich roszczeń, które zmierzają do zachowania wspólnego prawa").
    Oczywiście, odnośnie kontroli dokumentów - to zarząd ma obowiązek je okazać, odmowa to przestępstwo (ukrywanie dokumentacji).

    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    Kwoty odpowiedniej pozycji kolejnych sprawozdań są wciąż takie same, więc jeśli coś uchwałami pozmieniano względem wynagrodzeń członków zarządu, to ewidentnie niezgodnie z prawem.
    Jeśli podzielili się tym wynagrodzeniem jak łupem, to ca za różnica, czy przepchnęli to uchwałą, czy zrobili to po ciuchu?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    Jeżeli jest uchwała, to nie ma bezpodstawnego wzbogacenia, działają zgodnie z prawem
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    Zarządca napisał użytkownik: »
    Jeżeli jest uchwała, to nie ma bezpodstawnego wzbogacenia, działają zgodnie z prawem
    Dokładnie do tego zmierzałem. Aby mówić o defraudacji czy przywłaszczeniu trzeba mieć pewność, że właściciele nie podjęli uchwały o zmianie wynagrodzenia poszczególnych członków zarządu. Nie ma przepisu który by zabraniał im tego i nie jest to żaden łup. Natomiast istnieją przepisy penalizujące pomawianie i zniesławianie innych.

    Oczywiście podkreślam tu, że nie neguję faktu, iż zarząd powinien udzielić Właścicielowi pełnej informacji dotyczącej zasad i podstaw wynagradzania i okazać niezbędne dokumenty do wglądu.
    A podejmowanie głupich uchwał znoszących wypłaty nienależnego wynagrodzenia to jakieś kuriozum. Takie sprawy regulują już istniejące przepisy prawa. Równie dobrze można podjąć uchwałę, że w danej wspólnocie wszyscy mieszkańcy w czwartki otwierają drzwi lewą ręką.

    PS najlepsze jest to, że w 99,9% takich spraw meritum jest fakt, że kogoś boli, że członek zarządu pobiera 100 zamiast 70 PLN. Witamy w Polsce. W ogóle zapraszam założyciela wątku do włączenia się w pracę zarządu, to pewnie zmieni zdanie.
  • Opcje
    Kwestia badania historycznych uchwał to bicie piany. Nie ma wglądu do historii uchwał bo w tym ZGM-ie obowiązuje RODO.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    Kolejna kwestia to uchwały podsumowujące pracę zarządu, jeżeli właściciele przyjęli sprawozdania, udzielali absolutorium, to trudno byłoby (choć nie twierdzę, że to niemożliwe) doprowadzić do pozytywnego rozstrzygnięcia w ewentualnym procesie o zwrot nienależnego świadczenia.

    Odnośnie RODO, to faktycznie zdarzają się zarządcy, którzy nie do końca chyba rozumieją tę regulację.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    >>>>Odnośnie RODO, to faktycznie zdarzają się zarządcy, którzy nie do końca chyba rozumieją tę regulację.>>>>
    Tu masz pelną rację ZARZĄDCO.PL
  • Opcje
    ph napisał użytkownik: »
    Jeden z członków zarządu zmarł około 2 lat temu, a jego pensja jest dalej wypłacana co widzę w rocznym zeznaniu finansowym.
    czy został uzupełniony skład zarządu po śmierci ?

  • Opcje
    phph Użytkownik
    KubaP napisał użytkownik: »
    ph napisał użytkownik: »
    Jeden z członków zarządu zmarł około 2 lat temu, a jego pensja jest dalej wypłacana co widzę w rocznym zeznaniu finansowym.
    czy został uzupełniony skład zarządu po śmierci ?

    Jeśli skład uzupełnia się uchwałą to nie, nie został. Od czasu jego śmierci nie została podjęta żadna uchwała związana z zarządem. Nie wiem czy to ma znaczenie, ale dodam że zmarły był przewodniczącym tegoż zarządu.
  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    Minęły dwa lata.
    Czy w sprawozdaniu za rok 2022 kwota tytułem wynagrodzeń członków zarządu (po stronie kosztów) była znowu taka sama, jak w sprawozdaniu za rok 2021?
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    ph napisał użytkownik: »
    Jeśli skład uzupełnia się uchwałą to nie, nie został. Od czasu jego śmierci nie została podjęta żadna uchwała związana z zarządem. Nie wiem czy to ma znaczenie, ale dodam że zmarły był przewodniczącym tegoż zarządu.

    W uchwale tej zostali wymienieni z imienia i nazwiska członkowie zarządu oraz zostały do nich przypisane odpowiednie kwoty...

    A jaka jest treść (pierwotna) uchwały przyznająca wynagrodzenie Zarządowi ?

  • Opcje
    phph Użytkownik
    blazej_h napisał użytkownik: »
    Minęły dwa lata.
    Czy w sprawozdaniu za rok 2022 kwota tytułem wynagrodzeń członków zarządu (po stronie kosztów) była znowu taka sama, jak w sprawozdaniu za rok 2021?

    Tak, na sprawozdaniu za rok 2022 jest ta sama kwota.
  • Opcje
    phph Użytkownik
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    ph napisał użytkownik: »
    Jeśli skład uzupełnia się uchwałą to nie, nie został. Od czasu jego śmierci nie została podjęta żadna uchwała związana z zarządem. Nie wiem czy to ma znaczenie, ale dodam że zmarły był przewodniczącym tegoż zarządu.

    W uchwale tej zostali wymienieni z imienia i nazwiska członkowie zarządu oraz zostały do nich przypisane odpowiednie kwoty...

    A jaka jest treść (pierwotna) uchwały przyznająca wynagrodzenie Zarządowi ?

    §1
    Ustalić koszty zarządu nieruchomością wspólną w kwocie [kwota] zł/m2 powierzchni użytkowej celem zaspokojenia wydatków członków Zarządu niezbędnych przy zarządzaniu nieruchomością wspólną (telefony, dojazdy, ksero itp).
    §2 Poszczególnym członkom miesięcznie wypłacać:
    1. Przewodniczący Zarządu Pan [imię i nazwisko] Pesel [pesel], nr dowodu osobistego [nr dowodu] - [kwota] zł
    2. Zastępca Przewodniczącego Zarządu Pan [imię i nazwisko] Pesel [pesel], nr dowodu osobistego [nr dowodu] - [kwota] zł
    3. Członek Zarządu Pan [imię i nazwisko] Pesel [pesel], nr dowodu osobistego [nr dowodu] - [kwota] zł
    §3
    Uchwała wchodzi w życie z dniem jej uchwalenia i mocą obowiązującą od następnego miesiąca po uchwaleniu.
  • Opcje
    KamiloKamilo Użytkownik
    ph napisał użytkownik: »
    zmarły był przewodniczącym tegoż zarządu.

    Dobre :)

  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    edytowano grudnia 2023
    Tytuł przewodniczącego świetnie uzasadnia zróżnicowanie kwot wynagrodzeń członków zarządu. Nie ma lepszej fuchy w zarządzie jak przewodniczący tego gremium.

    Ale bez żartów. Uchwała przewiduje aż dwa elementy zawiązane z funkcjonowaniem członków zarządu w tej wspólnocie.
    W pierwszym paragrafie jest wyraźnie wskazane, że wspólnota ponosi inne niż wynagrodzenia wydatki związane z pracą społeczną panów w zarządzie.
    A drugim paragrafem wspólnota przyznaje im konkretne kwoty wynagrodzeń. Zatem przyjęto po prostu, że kwoty wynagrodzeń nie stanowią w zadnym zakresie zwrotu ewentualnych bieżących wydatków. Są czystym wynagrodzeniem za pracę. Odpowiednikiem wynagrodzenia za pracę.
    Taki kształt tej uchwały narzuca na wspólnocie obowiązek wykazania (w rzetelnym) sprawozdaniu rocznym dwóch odrębnych pozycji kosztowych. Ty piszesz wciąż o jednej, tj. tylko o wynagrodzeniach.
    Każde sprawozdanie roczne powinno uwzględniać podział kosztów wynikających z tej uchwały. Jeśli nie uwęglenia, to już masz powód żeby uznać że sprawozdania są nierzetelnie sporządzane. Że co najmniej księgowość macie tam w proszku.
    W przypadku kosztów z pierwszego paragrafu to widzę oczywisty problem z ich dokumentowaniem, stąd możliwe, że one w ogóle nigdy nie występowały. Ale nawet jeśli, to powinno to także wynikać ze sprawozdania.

    Drugie kolejne sprawozdanie także powinno pokazać, że wypłaty osobie zmarłej ustały. Kwoty winny być znacząco różne.

    Skład zarządu zmieniamy uchwałą. Wyjątkiem tutaj właśnie śmierć, albo pisemna rezygnacja. Bo nie wyprowadzka do innego miasta.










  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    blazej_h napisał użytkownik: »
    Taki kształt tej uchwały narzuca na wspólnocie obowiązek wykazania (w rzetelnym) sprawozdaniu rocznym dwóch odrębnych pozycji kosztowych. Ty piszesz wciąż o jednej, tj. tylko o wynagrodzeniach.

    Nie ma takiego obowiązku . Pozycje w SF za rok obrachunkowy winny odzwierciedlać wyliczane zaliczki . Jak w zaliczce jest pozycja "Utrzymanie Zarządu WM" .... to nie musi być dwóch pozycji na SF .



    blazej_h napisał użytkownik: »
    Każde sprawozdanie roczne powinno uwzględniać podział kosztów wynikających z tej uchwały.



    Każde sprawozdanie z działalności WM powinno uwzględniać podział kosztów w ewidencji pozaksięgowej WM winien odzwierciedlać "Plan gospodarczy" na dany rok obrachunkowy oraz strukturę naliczanych zaliczek

Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.