Opłata za kontenery na gruz. Czy gruz to "media"?
Double_G
Użytkownik
Witam,
Deweloper podczas robót budowlanych wykończeniowych postawił na terenie budowanego osiedla kilka kontenerów na gruz. Korzystały z nich jego ekipy budowlane wykańczające inwestycję. Gdy przyszedł czas remontów mieszkań przez ich właścicieli pracownicy biura sprzedaży oznajmili, że można wynosić gruz z mieszkań do tych kontenerów (nie trzeba zamawiać swoich) a koszt wywozu pokryje Deweloper, gdyż jeszcze nie skończył swoich robót na inwestycji (nie mam tego na piśmie ale mnóstwo osób dostało taką informację ustnie) i będą one stały do momentu zakończenia tych robót. Dalej klasyka. Po jakimś czasie Deweloper zwrócił się do właścicieli mieszkań o partycypowanie w kosztach wywozu twierdząc, że kontenery postawili specjalnie dla przyszłych mieszkańców żeby nie zawalić osiedla ich prywatnymi boksami na gruz. Deweloper przyjął sobie, że właściciele mieszkań zapłacą za 6 miesięcy wywozu gruzu od września 2020 (powstanie Wspólnoty Mieszkaniowej) do lutego 2021 (końcówka remontów mieszkań). Przedstawił wyliczenia kosztów wywozu gruzu i podzielił kwotę na powierzchnię mieszkań obciążając każdego wedle ilości posiadanych m2. Jednak nie była to jednostkowa zapłata tylko kwota ta została wliczona w czynsz za media na okres 6 miesięcy. Czy można wliczyć opłatę za wywóz gruzu do "mediów"? Mało tego Deweloper domaga się również opłaty za wywóz kontenerów na gruz w 2-miesięcznym okresie deweloperskim poprzedzającym utworzenie WM (lipiec-sierpień 2020) powołując się na zapis w protokole odbioru mieszkania, że w momencie odbioru mieszkania w okresie deweloperskim zgodziliśmy się na ponoszenie kosztów utrzymania części wspólnych budynku i nieruchomości oraz kosztów mediów dostarczanych do lokalu tym samym powinniśmy zapłacić za podstawione przez Dewelopera kontenery. Proszę o pomoc w ocenie sytuacji i pomysł na jej rozwiązanie.
Deweloper podczas robót budowlanych wykończeniowych postawił na terenie budowanego osiedla kilka kontenerów na gruz. Korzystały z nich jego ekipy budowlane wykańczające inwestycję. Gdy przyszedł czas remontów mieszkań przez ich właścicieli pracownicy biura sprzedaży oznajmili, że można wynosić gruz z mieszkań do tych kontenerów (nie trzeba zamawiać swoich) a koszt wywozu pokryje Deweloper, gdyż jeszcze nie skończył swoich robót na inwestycji (nie mam tego na piśmie ale mnóstwo osób dostało taką informację ustnie) i będą one stały do momentu zakończenia tych robót. Dalej klasyka. Po jakimś czasie Deweloper zwrócił się do właścicieli mieszkań o partycypowanie w kosztach wywozu twierdząc, że kontenery postawili specjalnie dla przyszłych mieszkańców żeby nie zawalić osiedla ich prywatnymi boksami na gruz. Deweloper przyjął sobie, że właściciele mieszkań zapłacą za 6 miesięcy wywozu gruzu od września 2020 (powstanie Wspólnoty Mieszkaniowej) do lutego 2021 (końcówka remontów mieszkań). Przedstawił wyliczenia kosztów wywozu gruzu i podzielił kwotę na powierzchnię mieszkań obciążając każdego wedle ilości posiadanych m2. Jednak nie była to jednostkowa zapłata tylko kwota ta została wliczona w czynsz za media na okres 6 miesięcy. Czy można wliczyć opłatę za wywóz gruzu do "mediów"? Mało tego Deweloper domaga się również opłaty za wywóz kontenerów na gruz w 2-miesięcznym okresie deweloperskim poprzedzającym utworzenie WM (lipiec-sierpień 2020) powołując się na zapis w protokole odbioru mieszkania, że w momencie odbioru mieszkania w okresie deweloperskim zgodziliśmy się na ponoszenie kosztów utrzymania części wspólnych budynku i nieruchomości oraz kosztów mediów dostarczanych do lokalu tym samym powinniśmy zapłacić za podstawione przez Dewelopera kontenery. Proszę o pomoc w ocenie sytuacji i pomysł na jej rozwiązanie.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Czy to nie wszystko jedno jak deweloper nazwał sobie własną wierzytelność? Niech będzie i "media"!
Możesz tego nie płacić. Będziesz dłużnikiem dewelopera (zdaniem dewelopera), a nie wspólnoty. Zaczniesz się martwić dopiero jeśli z tym długiem deweloper zwróci się o nakaz zapłaty.
Wygląda na to że deweloper chciałby swój okres poprzesuwać na terminy odleglejsze niż graniczna data 2.09.2020. Nie pozawalajcie mu na to. Niech płaci za własne błędy własnymi pieniędzmi.
Pomocne orzecznictwo:
z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 3 kwietnia 2019 r., sygn. akt: VII AGa 1959/18:
"... wskazanej klauzuli wiąże się również z brakiem wskazania kosztów - ich rodzaju i wysokości, do których ponoszenia miałby być zobowiązany nabywca. Jest więc nieprecyzyjna i niejasna, co oznacza, że to deweloper będzie ostatecznie określał, które koszty będzie zobowiązany konsument ponieść. Uznać więc należy, że stanowi ona klauzulę wymienioną w art. 385 (3) pkt 9 k.c., czyli taką, która przyznaje kontrahentowi konsumenta uprawnienie do dokonywania wiążącej interpretacji umowy."
Przytoczona powyżej klauzula spełnia moim zdaniem przesłanki klauzuli abuzywnej, ponieważ zobowiązuje nabywcę do ponoszenia kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, mimo że: nie jest ona współwłaścicielem tej wspólnej nieruchomości i są to koszty dewelopera, ponadto nie były one znane nabywcy, nie miał na nie żadnego wpływu. Powyższe znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów powszechnych.
Pomocne orzecznictwo:
z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 3 kwietnia 2019 r., sygn. akt: VII AGa 1959/18:
"... wskazanej klauzuli wiąże się również z brakiem wskazania kosztów - ich rodzaju i wysokości, do których ponoszenia miałby być zobowiązany nabywca. Jest więc nieprecyzyjna i niejasna, co oznacza, że to deweloper będzie ostatecznie określał, które koszty będzie zobowiązany konsument ponieść. Uznać więc należy, że stanowi ona klauzulę wymienioną w art. 385 (3) pkt 9 k.c., czyli taką, która przyznaje kontrahentowi konsumenta uprawnienie do dokonywania wiążącej interpretacji umowy."