Sprawozdanie z działalności Zarządu vs sprawozdanie finansowe Administratora?
Krzysztof82
Użytkownik
Art. 30. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną
powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy;
2) składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności;
3) zwoływać zebranie ogółu właścicieli lokali co najmniej raz w roku, nie później
niż w pierwszym kwartale każdego roku.
Czy to są dwa różne dokumenty czy takie same? Ja uważam że różne! I moje pytanie jest następujące co jak Zarząd od 12 lat nie przedstawiał takiego sprawozdania? I czy powinien, etc? Co dalej z tym fantem?
w par. 2 napisane jest
2. Przedmiotem zebrania, o którym mowa w ust. 1, powinny być
w szczególności:
1) uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną
i opłat na pokrycie kosztów zarządu;
2) ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną
powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1;
3) sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu
absolutorium
Absolutorium zawsze było i jest, natomiast sprawozdania nigdy na oczy nie widziałem!
O co chodzi?
powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy;
2) składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności;
3) zwoływać zebranie ogółu właścicieli lokali co najmniej raz w roku, nie później
niż w pierwszym kwartale każdego roku.
Czy to są dwa różne dokumenty czy takie same? Ja uważam że różne! I moje pytanie jest następujące co jak Zarząd od 12 lat nie przedstawiał takiego sprawozdania? I czy powinien, etc? Co dalej z tym fantem?
w par. 2 napisane jest
2. Przedmiotem zebrania, o którym mowa w ust. 1, powinny być
w szczególności:
1) uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną
i opłat na pokrycie kosztów zarządu;
2) ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną
powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1;
3) sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu
absolutorium
Absolutorium zawsze było i jest, natomiast sprawozdania nigdy na oczy nie widziałem!
O co chodzi?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Formę dokumentu przybiera jedynie uchwala o zatwierdzeniu tego sprawozdania lub o jego odrzuceniu. W zależności od wyniku głosowania.
Oczywiście forma podania sprawozdania też podlega ocenie właścicieli. Nie tylko treść. Całokształt składa się na kwestie udzielenia, lub nie, absolutoriom.
bo ja chyba czegoś nie rozumiem!
będę pisał rozróżniając takie strony jak Zarząd, Zarządca, Administrator
sprawozdanie finansowe administratora przedkładane i zatwierdzane podpisami na uchwale w tym temacie na zebraniu lokatorów raz w roku to chyba jest cos innego niż sprawozdanie z działalności zarządu, które powinno być osobnym dokumentem, który w jakieś części może oczywiście bazować na finansowym sprawozdaniu ADM, ale nie może być traktowane jako oba te same sprawozdania w proporcji 1:1. W ustawie Uowl jasno jest napisane że po takim sprawozdaniu z działalności zarządu za dany okres udziela się absolutorium dla Zarządu w formie uchwały, które ostatecznie i tak można wrzucić do kosza bo nie ma ono żadnej mocy prawnej, dla samego Zarządu np. jego automatyczne odwołanie lub zawieszenie. Nie ma czegoś takiego jak absolutoriom dla ADM, zatwierdza się jedynie sparwozdanie finasowe, o którym i tak nie ma chyba oni słowa w UoWL.
Gdyby był u mnie Zarządca, nie byłoby ADM i Zarządu to sprawa jest prostsza gdyż Uowl mówi w tym temacie tylko o Zarządzie i Zarządcy. Więc czy to dwa różne sprawozdania??? tak ostatecznie!
W praktyce to mogą i powinny być dwa osobne dokumenty.
Sprawozdanie finansowe w praktyce sporządza księgowy. Nie ma zbyt wielu administratorów, którzy umieliby sporządzić coś takiego. Jeszcze mniej jest takich speców spośród osób z zarządów. To najczęściej wydruk z programu. Ambitniejsi rzeźbią własne dzieła w exelu. Tam są twarde liczby, które nie giną tylko przelane na papier.
O zatwierdzaniu sprawozdania finansowego nie ma słowa w ustawie (tak jak nie ma o ADM-ie, czyli administratorze).
Sprawozdanie z działalności zarządu może spisać administrator, ale podpisać winny je osoby z zarządu. Wszak chodzi o ich działalność, nie admiratora. Formalnie to zarząd reprezentuje wspólnotę, więc to zarząd sprawozdaje co zdziałał w roku. Administrator formalnie tylko pomaga w działaniach zarządu. Sam , znowu - formalnie - nie reprezentuje wspólnoty, więc i nie sprawozdaje niczego na koniec roku.
Przedstawić na zebraniu sprawozdanie powinien więc raczej ktoś z zarządu, nie z ADM-u. Sprawozdanie przybiera postać tekstu pisanego prozą. Jak było wyżej - może być przedstawione także i ustnie i to na prawdę nie dowcip, bo były takie wyroki. Czyli sprawozdanie z działalności zarządu może nie przybierać formy pisemnej.
Z powyższych przyczyn sprawozdania z działalności bardzo często w ogóle może nie być.
W praktyce wspólnoty często zadowalają się jak jest tylko sprawozdanie finansowe na papierze. Zawsze tak jest, jak zarząd jest bierny i nie za bardzo osoby mają co sprawozdawać lub nie potrafią.
Co do absolutorium to też dobrze kombinujesz. Uchwała o jego nieudzieleniu jest jedynie rodzajem zbiorowego oświadczenia woli właścicieli. Nie skutkuje odwołaniem.
Panie Krzysztofie czy zapoznał się Pan z umową?
Preferują sprawozdanie słowne w formie trzyzdaniowej. Na więcej nie było kiedyś czasu. Zresztą dobrze wiesz jak to wygląda, jeśli choć raz byłeś na zebraniu prowadzonym przez ludzi z ADM-u. Szczególnie odbytym w ich siedzibie.