Wzrost kosztów ogrzewania budynków gazem w 2022
blazej_h
Użytkownik
Grupa taryfowa dla gazu dla wspólnot to najczęściej B.W 3,6. Trudno by było, żeby grupa była inna. Chyba na skutek błędu lub zaniedbania.
Bez znajomości faktury za okres listopad-grudzień nie da się w przybliżeniu oszacować prawidłowo wzrostu cen gazu dla wspólnot w styczniu. Żaden zarządca tego nie potrafi.
Ja twierdzę że minimalna bezpieczna podwyżka zaliczki na CO, jeśli budynek jest zasilany gazem - o 15% względem poziomów dzisiejszych. Jeśli wprowadzać taką podwyżkę- to od stycznia. Czekać mogą tylko ci z dobrą płynnością finansową.
W tzw. przekaziorach znajdujemy taką informację/szacunek:
"za ogrzewania domu gazem (grupa taryfowa W-3.6) trzeba będzie zapłacić więcej o 58%, co przełoży się na podwyżkę rzędu 174 zł netto/miesięcznie."
To jest szacunek dla jednej statystycznej (bodajże trzyosobowej) rodziny zasilającej gazem jedno mieszkanie (CO +podgrzanie wody).
On daje tylko ogólne pojęcie o nadchodzącej podwyżce, ponieważ zadziała mechanizm rozkładu kosztów pomiędzy wieloma lokalami we wspólnym budynku.
PS: O tym w ogóle się nie mówi i pisze, ale wzrost cen gazu ziemnego w całym kraju oznacza często też wzrost cen ciepła systemowego, ponieważ ciepłownie zasilane są obecnie gazem ziemnym.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
https://www.tvp.info/57794918/minister-aktywow-panstwowych-jacek-sasin-wspolnoty-i-spoldzielnie-co-do-zasady-w-calosci-zostana-objete-taryfami-na-gaz
Drobny komentarz jednak. Nie obejrzałem filmiku ale mistrz propagandy Sasin mówi zdaje się o takich w tej sytuacji "zwyczajnych" zwyżkach kosztów o jedyne 50%??
Mamy od Nowego Roku obowiązujący taryfikator nr 9, więc zależy czy liczymy od taryfikatora poprzedniego (Sasin tak liczy?), czy od poziomu obwiązującego w naszych budynkach. Bo to nie to samo i nie ten sam procent.
W każdym razie te 50% to ogromnie dużo. Tak czy owak.
Jeśli chodzi o kontynuację okresów promocyjnych w roku 2022, to raczej bym nie liczył. Promocje w PNiG to jeszcze osobny temat, choć powiązany.
Dział Wsparcia Obsługi Klienta V Sekcja
Obsługi Umów
ul.Wałowa 41/43, 80-858 Gdańsk
tel. 22 515 15 15
ZNAK: S/RP/P/74208/2021
Nr Klienta :
W ślad za odpowiedzią Państwa na nasze oświadczenie odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego do wyłącznego zużycia w gospodarstwach domowych składamy korektę tego oświadczenia.
Datę rozpoczęcia poboru paliwa zgodnie z oświadczeniem (datę początku zastosowania oświadczenia) określamy jako datę dzisiejszą tj. 7.01.2022r (z radą obsługującego w biurze obsługi błędnie podana została data początku umowy z 2006r.)
Jednocześnie zawracamy się do Państwa o korektę rozliczeń od dnia uwolnienia cen gazu, tj. od 01.01.2018r.
Oprócz właściwego oświadczenia wypełnia się tabelę z danymi zw. z umową oraz z określeniem procentowego udziału paliwa itp. Data o jakiej mowa w tabeli, to data złożenia oświadczenia. Żadna wsteczna.
Tradycyjnie pełnomocnictwo do reprezentowania wspólnoty. Z tym że przed złożeniem dokumentu pełnomocnictwa trzeba koniecznie w BOK-u żeby urzędnik sprawdził, czy pełnomocnik widnieje w systemie. Jak nie widnieje, to urzędnik w BOKu jest uprawniony do wprowadzenia osoby do systemu. To ułatwi zadanie komuś w Dziale Wsparcia, bo inaczej gotowi nie wczytać się w umowę/uchwałę i odesłać oświadczenie do korekty, jak to było w moim przypadku.
I rzecz najważniejsza: wnioskujesz także o korektę wstecz licząc od 1.01.2018. Czyli składasz pisemko przewodnie żeby zawnioskować o korektę. W Twoim Boku być może mają jakiś formularzyk na okoliczność korekty(?). A jak nie mają, to zaraz sprokurują, wszak sprawa jest mocno rozwojowa.
Rezultatem złożenia poprawnego oświadczenia ma być, że przyjdzie na adres kompletnie nowa umowa o dostawę gazu.
Nie będzie w niej gwarancji utrzymania cen przez dwa lata, ponieważ prawdopodobnie okres tzw. promocji minął i nieprędko wróci.
Powinno z niej wynikać, że wspólnota nie wpada w pułapkę taryfy BW i przechodzi do taryfy W. Czyli tej aktualnie bezpieczniejszej i tańszej.
Prawdopodobnie wspólnoty jeszcze objęte (wygasającymi sukcesywnie) promocjami nie powinny przegapić momentu ich wygaśnięcia i też składać te oświadczenia. Bo prawdopodobnie jest tak, że może być dana wspólnota na dwuletniej promocji, będąc nadal w taryfie BW. Od listopada jest jasne, że z taryfy BW trzeba bezwzględnie uciekać - najpóźniej wraz z wygaśnięciem promocji.
Proszą żeby tego nie wypełniać. W każdym BOKu powinien być właściwy załącznik.
https://pgnig.pl/documents/10184/2704356/Oświadczenie+Odbiorcy_URE+76_2018_04.09.2019_INT.pdf/f9ad6ad8-3fa1-4c2f-a133-f656a1ba03c6
Za bałagan informacyjny serdecznie przepraszają. Tzn. mogliby, gdyby chcieli przepraszać.
Więcej na ten temat w artykule: "Gigantyczne podwyżki cen gazu we wspólnotach mieszkaniowych"
Artykuł na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny
https://zarzadca.pl/artykuly/gigantyczne-podwyzki-cen-gazu-we-wspolnotach-mieszkaniowych
Natomiast zarządcy powinni już od zaraz składać wnioski. Zaraz jak Duda podpisze tę nowelizację. Ale już prawdopodobnie nie te wnioski, co podlinkowałem powyżej, ponieważ znowu zmienią wzór, bo wniosek uzyska zaraz podstawę ustawową. A ten podlinkowany wisi na stronie monopolisty i pewno zaraz zniknie. On jest jeszcze sprokurowany na podstawie komunikatu URE.
Ten nowy wniosek w zasadzie będzie taki sam, ale sadzę, że wszyscy (wszyscy czyli te 10% wspólnot, które zdarzyły złożyć stare wnioski) od nowa będą musieli poskładać. Z tym, że wszyscy mamy na to czas, bo ceny zostaną zamrożone do końca roku i jest w projekcie zapis o planowanych korektach faktur.
Wszyscy - mam też namyśli wspólnoty łapiące się nadal na okresy promocyjne cen gwarantowanych na dwa lata. Wszyscy to wszyscy.
W projekcie jest rodzaj gwarancji, ze okresy promocyjne nie zostaną zerwane.
Te wnioski będziemy ponawiali w styczniu każdego roku, ponieważ istnieje założenie, że konfiguracja lokali mieszkalnych i użytkowych nie jest stała.
A naliczenia na fakturach styczniowych nie będą wcale "błędne". Będą bardzo wysokie, ale prawidłowe. Będą zgodne ze stanem prawnym obowiązującym do nowelizacji prawa energetycznego. A następnie zostaną skorygowane wstecz od daty 1.01.2022r. Sądzę, że niektóre wspólnoty od razu "błędne" naliczenie dostaną w formie skorygowanej. Faktury będą po prostu bardzo rozbudowane. Sądzę także, że jeszcze chwilkę poczekamy na te faktury.
Tutaj pierwsze wątpliwości rozwiewa (?) sam początek noweli, w którym, w celach osłonowych (lepiej za późno o dwadzieścia lat, niż wcale) szczegółowo definiuje się "odbiorcę paliw gazowych".
Dla wspólnot jest precedens: po raz pierwszy w ustawie Prawo Energetyczne (lub podobnej) wspólnotę mieszkaniowa (w parze ze spółdzielniami) wyraźnie określa się mianem odbiorcy paliw. Z ustawy znika pojęcie "odbiorcy końcowego", jest "odbiorca paliw".
Z tej okazji możemy otworzyć pierwszego szampana, ponieważ odpadają nam wreszcie wszystkie te wieloletnie zagorzałe dywagacje, czy wspólnota mieszkaniowa jest aby tylko pośrednikiem pomiędzy dostawcą, a właścicielem lokalu, czy już odbiorcą końcowym.
Wspólnota nie jest żadnym pośrednikiem w dostawie gazu. Zresztą nigdy nie była. Ludzie sobie wymyślili taką konstrukcję, żeby zabłyszczeć na tym forum i toczyli całe lata boje o coś, co nie istnieje. Istnieje tylko wspólnota jako odbiorca paliw. Po staremu - możemy dodać, że "końcowy".
Tego szampana od razu jednak zamykamy, ponieważ definicja pojawiła się tylko dlatego, że będzie od stycznia drożej bo rynki europejskie cen paliw gazowych powariowały i będzie dłuższą chwila z zamieszaniem przy fakturach i ze składaniem oświadczeń, a nie dlatego, że ktoś się upierał przy głupiej koncepcji.
Sądzę że pan Sasin własnie w styczniu dowiedział się, że istnieją wspólnoty mieszkaniowe. Stąd ta nowela. Dobra jego, dobra nasza.
Dalsze wątpliwości trochę rozwiewa cała lista podmiotów o działalności szczególnej. Typu opieka zdrowotna, działalność pożytku publicznego, działalność archiwalna, jednostki straży pożarnej itp. Niektóre z tych działalności to będą podmioty z siedzibą w lokalu użytkowym, które pomimo tego, że siedzą w użytkowym, to tez podpadną pod taryfę lokali mieszkalnych. Pod warunkiem, że to będzie wynikało z oświadczenia. Lista tych podmiotów upewnia mnie że czekamy na kolejny jego wzór.
Pozostają jeszcze lokale mieszkalne na pietrach, w których prowadzona jest działalność gospodarcza.
Nikt rozsądny nie zgłosi tych lokali w tych oświadczeniach. Tu ja nie mam wątpliwości. Czyli one będą zgłoszone tak, jak do podatku od nieruchomości, czyli jak lokale czysto mieszkalne. Dlatego ja, na potrzeby tych osłon gazowniczych co do zasady posługuję się nadal pojęciem : lokal użytkowy. Naliczenia co do zasady podzielimy więc na tańsze - dla właścicieli z pieter, i droższe dla lokali użytkowych z uwzględnieniem tej listy działalności , które podpadają pod silniejszą osłonę przed wzrostem cen na równi z mieszkalnymi.
PS. W definicji w zapisie dla wspólnot i spółdzielni zabrakło miejsca dla kondominiów. Sądzę, że każde kondominium podpada pod definicję z literki następnej. Czyli jak my jesteśmy ujęci w art 62b ust 1 pkt.2 lit b), to ci biedacy wrzuceni są w literkę c). I oni też są odbiorcą końcowym. Przepraszam: odbiorcą paliw gazowych.
Prawda że proste?
Ja nie mam żadnych wątpliwości. Oprócz tych, że jeszcze będzie bałagan.
https://orka.sejm.gov.pl/opinie9.nsf/nazwa/1902_u/$file/1902_u.pdf
Kwota za analogiczny okres rok temu wyniosła 4.450,34.
Przy czym: zużycie w okresie analogicznym był wyższe (styczeń był chłodniejszy), stawki oczywiście niższe, i wyższy był VAT.
Vat obecnie obliczany jest od każdej pozycji od Nowego Roku w stawce obniżonej 8%.
Faktura nie zawiera korekty. Jest fizycznie po prostu nie do opłacenia, z terminem płatności 8.02.2022.
Jest w całości objęta taryfą BW 3,6.
Oświadczenie, jak widać powyżej, złożyłem 7.01.2022, czyli pod rządami ustawy nieznowelizowanej.
Podobno w lutym wchodzi w życie nowelizacja.
Na skutek mojego pisemka z dn. 7.01., przypominam:
"W ślad za odpowiedzią Państwa na nasze oświadczenie odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego do wyłącznego zużycia w gospodarstwach domowych składamy korektę tego oświadczenia.
Datę rozpoczęcia poboru paliwa zgodnie z oświadczeniem (datę początku zastosowania oświadczenia) określamy jako datę dzisiejszą tj. 7.01.2022r (z radą obsługującego w biurze obsługi błędnie podana została data początku umowy z 2006r.)
Jednocześnie zawracamy się do Państwa o korektę rozliczeń od dnia uwolnienia cen gazu, tj. od 01.01.2018r."
Otrzymałem w dniu 20.01.2022 wstępną odpowiedź maliową z adresu kontakt@pgnig.pl. Cytuję dosłownie:
"Informujemy, że sprawa otrzymała nr (tu nr sprawy). Sprawa jest w trakcie realizacji, ponieważ jej zakres wymaga dodatkowej analizy. Odpowiedzi udzielimy niezwłocznie po dokładnym zweryfikowaniu i wyjaśnieniu".
Uchwalona przez Sejm 13 stycznia 2022 r. i skierowana do prac Senatu RP Tarcza Antyinflacyjna 2.0. przewiduje czasową obniżkę stawek podatku VAT na niektóre towary. To paliwa, autogaz, ciepło i energia elektryczna. Ponadto wprowadzi ona zerowy VAT na żywność, gaz ziemny oraz nawozy i inne wybrane środki wykorzystywane w produkcji rolniczej. Obniżki będą obowiązywać od 1 lutego 2022 r. na okres sześciu miesięcy, tj. do końca lipca 2022 r.
Warto dodać, że stawka VAT na paliwa gazowe (nie wiem jak inne?) za styczeń br. jest obniżony do stawki 8%.
Taryfa 3,6
Na dzisiaj z zestawienia stawek za paliwo gazowe wynika że:
licząc pomiędzy wrześniem a druga połową stycznia stawki dla wspólnoty wzrosły o 77%
licząc od listopada - o 61%
Półoficjalnie różnica pomiędzy kolejnymi ostatnimi dwoma taryfikatorami to dokładnie 57,96% (przy stawce VAT obniżonej do 8% obowiązującej tylko kawałek stycznia)
Wiemy też, że VAT w okresie luty - koniec lipca stawka VAT ma wynosić 0%. Co w sierpniu z VAT-em, nikt nie wie.
Wiemy jeszcze. że ceny paliw zamrożono do 31.12.2022. Więc teoretycznie za rok będzie kolejny skok cenowy gazu.
Z braku podstaw dla konkretnych wyliczeń proponuję zastosować podwyżkę zaliczek na CO i CWU o 50% - od lutego.
Z marginesem błędu z powodu niewiadomej co z Vatem w sierpniu - 55%.
................................. wnosimy o odroczenie płatności części fv 691975/20/2022/F.
Załączam dowód wpłaty kwoty 3.000,-.
Wnoszę zatem o odroczenie płatności pozostałej kwoty 9368,34 pln. Do momentu wyjaśnienia sprawy o nr S/RP/P/2781/2022 zapoczątkowanej jeszcze przed wejściem nowelizacji Prawa Energetycznego i po złożeniu korekty wniosku z dn. 7.01.2022r.
Wnoszę także o nienaliczanie żadnych odsetek od kwoty 9368,34 pln., ani od żadnej innej kwoty która wynikałaby z zamieszania na rynku dostaw i sprzedaży gazu zapoczątkowanego jesienią ub. roku.
Rozumiemy, ze PGNIG ustala obecnie zasady udzielania korekt, cytujemy: „od dnia uwolnienia cen gazu”, o których mowa w waszym piśmie do naszej wspólnoty z dnia 31.12.2021r.
Zdajemy sobie także sprawę, że trwają jakieś usilne starania w związku ze zmianami rozliczeń od 1.01.2022 i potem od 1.02.2022!!! Domyślamy się, że tutaj także chodziłoby o korektę rozliczeń, konkretnie fv nr 691975/20/2022/F, tym razem za okres zużycia gazu przez wspólnotę po Nowym Roku, do dnia odczytu z dn. 21.01.2022r.
Jeśli źle interpretujemy stan faktyczny i prawny, lub jeśli stan prawny zmienił się w tak zwanym międzyczasie, to wnosimy także o wyrozumiałość. Z punktu widzenia pojedynczej wspólnoty mieszkaniowej bałagan z gazem jest ostatnio nie do ogarnięcia.
Tym bardziej uważamy nasze wnioski za zasadne.
policzono 12368,34
należało policzyć 9442,41
tj. do zwrotu 2925,93
zapłaciłem w terminie równe 3,000,- w terminie i wniosłem jak wyżej o odroczenie dalszej płatności, ale brak odpowiedzi na obydwa pisma
pozostało jedyne 6442,41 do zapłaty
W przypadku nowych klientów oświadczenia powinny być składane przed zawarciem umowy z PGNiG Obrót Detaliczny. Pełna lista podmiotów uprawnionych do ochrony taryfowej, dostępna jest pod adresem: https://pgnig.pl/ochrona-taryfowa.
Zgodnie z ustawą wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe zostają automatycznie objęte ochroną taryfową. Zarządzający wspólnotami i spółdzielniami mają jednak obowiązek złożenia stosownych oświadczeń, w których zadeklarują, jaka część kupowanego gazu trafia na cele gospodarstw domowych, a jaka na inne cele. Obowiązek złożenia oświadczenia dotyczy również zarządzających wspólnotami i spółdzielniami mieszkaniowymi, w których całość kupowanego gazu będzie przeznaczona wyłącznie na potrzeby gospodarstw domowych.
Pełna treść Ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu znajduje się pod adresem: https://dziennikustaw.gov.pl/D2022000020201.pdf
Czyli mamy już trzeci w przeciągu dwóch miesięcy wzór wniosku.
Można próbować złożyć ten wniosek elektronicznie poprzez ebook - mnie dzisiaj sztuka się nie udała.
Ustawa przewiduje trzy nowe kategorie odbiorców, którzy podlegają rozliczaniu na podstawie Taryfy:
Wybierz typ podmiotu:
1) Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe (art. 62b ust. 1 pkt 2) lit. b) ustawy Prawo energetyczne) oraz inne podmioty, które zapewniają paliwo gazowe (art. 62b ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Prawo energetyczne):
w lokalach mieszkalnych na potrzeby zużycia przez gospodarstwa domowe;
lub w lokalach podmiotów wskazanych w pkt 2) poniżej;
lub do lokalnej produkcji ciepła zużywanego w gospodarstwach domowych w budynkach wielolokalowych lub lokalach podmiotów z pkt 2) poniżej.
spełnia warunki pozwalające uznać go za odbiorcę, o którym mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2)
lit. b ustawy (wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe)
lit. c ustawy (inne podmioty zapewniające paliwo gazowe na cele wskazane powyżej)
2) Ściśle określone podmioty (art. 62b ust. 1 pkt 2) lit. d) ustawy Prawo energetyczne), takie jak m.in. szpitale finansowane ze środków publicznych, domy dziecka, szkoły, żłobki, organizacje pozarządowe, ochotnicze straże pożarne.
Formularz jest dostępny i z poziomy e-booka i spoza niego. Sam E-book nie ma znaczenia.
Zalecają żeby podpisywać podpisem kwalifikowanym. Jak nie to wydruk i poczta zwykłą na adres Jana Kazimierza w Warszawie.
Jest coś co może denerwować, poza tym co już wiemy o tym nowym ładzie u gazowników.
Każda wspólnota wisząca na jednym liczniku gazowym rozumie, że złożenie tego oświadczenia leży w wyłącznym interesie ekonomicznym tej wspólnoty. Że niezłożenie nie w chodzi w ogóle w rachubę.
Ale jakby ktoś się zagapił i miał płacić cztery razy więcej, to nie można! Tzn. można, ale ustawowo należy się jeszcze jakaś sankcja pieniężna za niezłożenie tego oświadczenia.
Komuś potrzeba lepszego dowodu, że rządzą nami idioci?
Termin składania upływa 15 marca br. Czyli 45 dni od wejścia w życie. Tak obliczył mój opiekun.
Teraz jest inaczej z tą cholerną datą. W kolumnie VI Data zmiany... blablabla... wpisujemy datę: 1.02.2022. Pierwszego lutego!
Z tą datą związana będzie kolejna faktura korygująca. Korekta będzie z dwóch powodów:
zmieni się po raz wtóry stawka VAT, tym razem z 8 % na 0%.
Drugim powodem korekty będą zmiany stawek, bo zejdziemy wreszcie z taryf BW 3.6 na W.
Czyli to bedą takie chyba lekko bardziej skomplikowane korekty do prześledzenia. Jeśli kto ma ochotę jeszcze to śledzić...
Poprzednie korekty, te co się pojawiły przed lutym, związane były jedynie ze zmianą stawek Vat-u z 23% na 8%.
Vat zerowy do sierpnia.
Problem raczej nie leży w samym czujniku, tylko w jego lokalizacji, więc chciałbym zadać jakiś offset na ten parametr.
https://uprawnieniaelektryczne.pl/uprawnienia-energetyczne-g3/ Orientujecie się może czy do takich działań potrzebuję uprawnień?