Odpady komunalne, organizacja wywozu - krok po kroku

Dzień dobry,
Potrzebuję pomocy w ustaleniu kolejnych kroków związanych z organizacją wywozu odpadów komunalnych z budynku wielolokalowego, w którym ustanowiono odrębną własność lokali, oraz zasady finansowania.
Wg przepisów, w ciągu 14 dni od zamieszkania pierwszego mieszkańca, należy złożyć deklarację śmieciową. W budynku nie ma jeszcze wspólnoty, ale jest zarządca. Rozumiem, że w takiej sytuacji zarządca składa taką deklarację, tylko skąd wie o tym, że ktoś już faktycznie mieszka w lokalu?
Czy mając dajmy na to 30 mieszkań w budynku, trzeba składać 30 razy z osobna deklarację, czy można to zrobić jakoś zbiorczo, raz na jakiś czas?
Co się dzieje dalej? Mieszkańcy płacą co miesiąc opłatę za wywóz śmieci. Te pieniądze idą do gminy, czy zostają u zarządcy i to z tej puli opłacany jest serwis przez zakład utylizacji odpadów?
W którym momencie można podpisać z takim zakładem umowę? Trzeba czekać na zawiązanie się wspólnoty, czy można to zrobić wcześniej?

Może gdzieś cały ten proces jest wyjaśniony?

Komentarze

  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    Czasy umów minęły wraz z wprowadzeniem ogólnej reformy śmieciowej w 2013 roku.
    Teraz jest stosunek administracyjny. Płatnikiem opłaty administracyjnej jest wspólnota. Administrator/zarządca jest zobowiązany do złożenia pierwszej deklaracji i następnych korygujących. Deklaracje składa sie co najwyżej raz w miesiącu, nie czesciej. deklaracja jest jedna dla jednego płatnika, którym jest wspólnota.
    Dalszymi szczegółami, tj. składaniem korekt martwi się zarządca. Ma z tym tym więcej kłopotu, im bardziej skomplikowany jest system deklarowania do opłat za wywóz śmiać w danej gminie.
    Tzn. tak jest przeciętni i w normalnej wspólnocie, tj. w takiej, w której takimi rzeczami nie muszą się martwic właściciele lokali.

    Czy można wcześniej przed zawiązaniem?
    To byłoby wbrew ustawie i trochę wbrew zasadom, ale spróbować nie zaszkodzi. Po piersze co gmina to obyczaj. Zawsze tak było i będzie.
    Po drugie: generalnie urzędy miast/gmin mają wydziały gospodarki odpadami i tego tupu struktury i te struktury wraz z przyjęciem pierwszej deklaracji śmieciowej zakładają rodzaj kartoteki każdej wspólnocie. I często gęsto zbierają za pierwszym kontaktem jakieś papiery założycielskie wspólnoty. Po prostu dołączają wspólnotę do swojej ewidencji i zakładają jej konto ewidencyjne w systemie komputerowym.
    Ale takim papierem założycielskim powiedzmy, może być nawet umowa o zarxzadzanie. Pytanie jednak czy w ogóle taka macie.

    Więc raczej się zdarzy, że wcześniej się nie da załatwić wywozu "na wspólnotę". Na pierwsze wywozy są inne sposoby ale wymagają one sprawnej organizacji.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.