Proszę o informację o zarządzaniu nieruchomością

Dzień dobry. Czy ktoś orientuję się jak wygląda sprawa jeśli chce się zrezygnować z firmy zarządzającej nieruchomością,ktora jest kiepska w tym co robi i przejść na zarządzanie samemu? Czy musi być wtedy wyłoniony jeden z mieszkańców do zarzadzania, czy może kilka osób odpowiedzialnych za dane rzeczy, jak wtedy wyglądają płatności, fundusze remontowe i wszelkie niezbędne rzeczy, czy taka osoba/takie osoby muszą się znać na zarządzaniu wspólnotami, czy mogą to być laicy w tych tematach(ale przecież z tego co wiem to muszą być jakieś uchwały wspólnoty itd więc jakaś wiedzą w tym temacie musi byc). Może być to trochę nieskładne co napisałam, ale nigdy nie siedziałam w tych tematach, a współmieszkańców mam takich, że od wszystkiego umywają ręce, najlepiej żeby ktoś inny załatwił, ale pojawiają się głosy żeby może samemu zarządzać, bo będzie taniej. Dziękuję za wszelkie informacje?

Komentarze

  • Opcje
    t66t66 Użytkownik
    UWL wskazuje, że właściciele tworzący wspólnotę muszą wybrać sposób zarządu nieruchomością, tj wybrać zarząd w osobie fizycznej lub powierzyć tą funkcję podmiotowi. Wspólnota nie może funkcjonować bez zarządu. Podjęcie przez państwa decyzji o rozwiązaniu umowy z dotychczasowym zarządcą wymaga wcześniejszego podjęcia uchwały w obecności notariusza, a następnie podjęcie uchwały o wyborze nowego sposobu zarządu nieruchomością. Należy pamiętać, że zarząd/zarządca jest reprezentantem wspólnoty, to on podpisuje wszystkie umowy (np. o dostawę mediów), otrzymuje faktury i dokonuje ich rozliczenia za pośrednictwem rachunku bankowego. Do tego dochodzi zlecanie obowiązkowych kontroli technicznych budynku, prowadzenie KOB, spraw administracyjnych i księgowych wspólnoty. I co najważniejsze dokonać rozliczenia roku poprzedniego, w postaci sprawozdania merytorycznego i finansowego. Nie wiem czy w sytuacji kiedy to że właściciel wolą "umyć ręce" od tych spraw, powierzenie zarządu osobie nie mającej minimum wiedzy z tym związane wyjdzie na dobre wspólnocie, i czy rzeczywiście będzie to taniej. Może lepiej rozważyć kwestię zmiany dotychczasowego zarządcy na innego.
  • Opcje
    Anna1986Anna1986 Użytkownik
    t66 napisał użytkownik: »
    UWL wskazuje, że właściciele tworzący wspólnotę muszą wybrać sposób zarządu nieruchomością, tj wybrać zarząd w osobie fizycznej lub powierzyć tą funkcję podmiotowi. Wspólnota nie może funkcjonować bez zarządu. Podjęcie przez państwa decyzji o rozwiązaniu umowy z dotychczasowym zarządcą wymaga wcześniejszego podjęcia uchwały w obecności notariusza, a następnie podjęcie uchwały o wyborze nowego sposobu zarządu nieruchomością. Należy pamiętać, że zarząd/zarządca jest reprezentantem wspólnoty, to on podpisuje wszystkie umowy (np. o dostawę mediów), otrzymuje faktury i dokonuje ich rozliczenia za pośrednictwem rachunku bankowego. Do tego dochodzi zlecanie obowiązkowych kontroli technicznych budynku, prowadzenie KOB, spraw administracyjnych i księgowych wspólnoty. I co najważniejsze dokonać rozliczenia roku poprzedniego, w postaci sprawozdania merytorycznego i finansowego. Nie wiem czy w sytuacji kiedy to że właściciel wolą "umyć ręce" od tych spraw, powierzenie zarządu osobie nie mającej minimum wiedzy z tym związane wyjdzie na dobre wspólnocie, i czy rzeczywiście będzie to taniej. Może lepiej rozważyć kwestię zmiany dotychczasowego zarządcy na innego.
    Ale proszę mi jeszcze powiedzieć,kto jest organem nadzorczym, bo załóżmy rezygnuję się z obecnej firmy zarządzającej, wpisuje się zarządzającego mieszkanca z danego budynku(wspólnoty są dwie, bo budynki są na odrębny działkach jak się okazało, to tylko takie dopowiedzenie) , natomiast on już nie tworzy żadnych uchwał, wszystko odbywa się w taki sposób jak nie powinno(nie ma żadnych spotkań, nic nie jest uchwalane, wszystko jest załatwiane jak jeszcze z czasów gdy nikt nie zarządzał) , ale jest to za zgodą właścicieli lokali, czy w takim razie jakaś instytucja może przyjść i nałożyć karę?
  • Opcje
    t66t66 Użytkownik
    Wspólnota nie posiada "organu nadzorczego". Zgodnie z UWL to wszyscy właściciel są zobowiązani do zarządzania nieruchomością zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Dziwi mnie fakt, że godzicie się Państwo na takie zachowanie, to są Wasze pieniądze i konsekwencje mogą okazać się tragiczne w skutkach. Może należy rozważyć wystąpienie na drogę sądową - wyznaczenie przez sąd zarządcy sądowego.
  • Opcje
    Anna1986Anna1986 Użytkownik
    To znaczy... chyba Pan/Pani mnie źle zrozumiał. Obecnie nadal jeszcze zarządza ta firma, która kiepsko to robi, tylko się zastanawiam co by było gdybyśmy w papierach wybrali kogoś z mieszkańców jako zarządzającego ale tylko było by to na papierze, a tak w rzeczywistości zostało tak jak to wyglądało, gdy ludzie już mieszkali, ale jeszcze nikt nie zarządzał, czyli jedna osoba zajmuje się organizacją wywozu szamba(bo to akurat wieś), każdy sam ma złożona deklaracje na wywóz odpadów, inna osoba zajmuje sie koszeniem wokół budynkow, każdy sprząta sobie sam swój teren przed budynkiem,odsnieża sobie też sam, etc.
  • Opcje
    t66t66 Użytkownik
    Jerżeli wybór kogoś z mieszkańców, to uchwała w obecności notariusza - wybór zarządu tzw. właścicielskiego. Reszta taki jak za firmy zarządzającej, nadal obowiązują uchwały, rozliczenia z poszczególnymi właścicielami, dostawcami mediów, z US, z wykonawcami prac etc. Pytanie tylko, jeżeli ten ktoś nie ma "zielonego" pojęcia w tym temacie, czy jest to dobre rozwiązanie?
  • Opcje
    Anna1986Anna1986 Użytkownik
    A jeśli wybrany zarządzający wybrany z mieszkancow nie będzie wykonywał czynnosci, które ustawa na niego naklada. Czytałam w ustawie, że może być w każdej chwili odwołany, ale czy również ktoś z mieszkańców może go podać do sądu?Odpowiada karnie za coś?
    Czytałam również, że np. takie rzeczy wymagają uchwały i zgody właścicieli lokali:ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej, przyjęcie rocznego planu gospodarczego, ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu. Czy jeśli zarządca wysłał nam już informacje o zaliczce i podał konto na jaki należy wpłacić, ale nie odbyło się to w formie uchwały ani za zgodą właścicieli(a na pewno już nie pisemna zgoda) , to zasadne jest, że żąda tej zaliczki? Jeśli już ją ktoś wpłacił to ja odzyska?
  • Opcje
    t66t66 Użytkownik
    Zarząd możę w każdej chwili zostać odwołany - stosowna uchwał (wstaryczy większość głosów). Jeśeli jesteściePaństwo w posiadaniu stosownych dowodów przeciowko tej osobie, każdy z właścicieli może wystąpić z powództwa cywilnego przeciwko osobie pełniącej obowiązki zarzadu we wspólnocie.
    Pytanie podstawowe kto jest właścicielm konta bankowego, na które Państwo dokonujecie wpłaty - wspólnota, czy osoba z zarządu?. Konsto winno zawsze być założone na wspólnotę, a nie na osobę ficzyczną (członek zarządu wspólnoty). Wystarczy podejść do banku i zapytać. Jeżeli jest to konto osoby z zarządu, w pierwszej kolejności należy spawdzić, czy są dokonywane płatności faktur obciążających wspólnotę. Zawsze, jeżeli została dokonana płatność na indywuidualne konto osby z zarządu, sądownie można zarządąć zwrotu wpłaconej kwoty, jeżęli będą na to dowody, żę osoba ta nie dokonuje bieżących opłat wynikających z tytułu zarządu nad nieruchomością. Ale to już wymaga popmocy radcy prawnego lub adwokata, i oczywiście czasu.
    Wysokość zaliczki jest ściciel uzależniona od przyjęcia wcześniej stosownej uchwały - planu gospodarczego na dany rok obrachunkowy. W planie tym winny się znależć wszystkie pozycje, które wymagają pokrycia kosztów (energia elektryczna, woda i ścieki, wynagrodzenie zarządu/cy, przeglądy techniczne, itp.)
  • Opcje
    Anna1986Anna1986 Użytkownik
    Bardzo dziękuję za wszelkie informacje. Super, że są jeszcze ludzie, którzy dzielą się swoją wiedzą nieodpłatnie, w dzisiejszych czasach bezcenne?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.