Zarząd nie chce przedstawić sytuacji finansowej Wspólnoty
D'Artagnan
Użytkownik
Trudna sytuacja finansowa Wspólnoty. Zarząd nie chce przedstawić sytuacji finansowej Wspólnoty tłumacząc swoją decyzję tym, że ma obowiązek zrobić to raz w roku tzw. sprawozdanie finansowe. Czy jest to zgodne z prawem.
Jako Właściciel poprosiłem o zestawienie wydatków z funduszu remontowego w roku obecnym oraz stan konta funduszu remontowego.
Co mogę w takiej sytuacji zrobić?
Jako Właściciel poprosiłem o zestawienie wydatków z funduszu remontowego w roku obecnym oraz stan konta funduszu remontowego.
Co mogę w takiej sytuacji zrobić?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Wg ustawy o własności lokali, zarząd, jest obowiązany:
1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy;
2) składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności;
3) zwoływać zebranie ogółu właścicieli lokali co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku.
Ustawa nie precyzuje, jak ma wyglądać sprawozdanie, chociaż trudno sobie wyobrazić by nie było w nim przedstawionego bilansu finansowego za ubiegły rok.
Zatem zarząd nie ma obowiązku przygotowywać sprawozdania finansowego na życzenie właściciela, ale ma obowiązek umożliwić wgląd do dokumentacji, w tym finansowej.
Jeżeli nie ufacie zarządowi, to go po prostu zmieńcie na taki, jaki będzie wam odpowiadał.
dlaczego nie od razu trybunał konstytucyjny? Ty jednak masz coś z rycerza ?
Zestawienie wydatków z funduszu remontowego czy stan konta to nie sprawozdanie finansowe. Właściciel ma ustawowe prawo do tych informacji.
"Właściciel lokalu ma nie tylko prawo, ale i obowiązek współdziałać w zarządzie nieruchomością wspólną, o czym stanowi art. 27 ustawy o własności lokali. To właśnie ten przepis jest bazą do kreowania dalszych uprawnień i zobowiązań właścicielskich w zakresie dotyczącym przedmiotu współwłasności, przy czym niektóre z nich zostały wysłowione wprost w ustawie o własności lokali."
Więcej na ten temat w artykule: Kontrola we wspólnocie mieszkaniowej
Artykuł na stronie zarzadca.pl
https://zarzadca.pl/artykuly/kontrola-we-wspolnocie-mieszkaniowej
Ma obowiązek raz w roku składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności. Ma też obowiązek, na życzenie właściciela, umożliwić wgląd (wykonanie fotokopii) do dokumentów dotyczących zarządu nieruchomością wspólną (w tym finansowych), o tym m.in. stanowi art. 27 uwl.
Nie zgodzę się z tym twierdzeniem. Zarząd winien znać na bieżąco analizować sytuację finansową wspólnoty, o ile wywiązuje się ze swoich obowiązków. W trakcie roku obrachunkowego należy przeprowadzać windykację należności, spłacać i zaciągać zobowiązania. Te informacje należy udostępniać właścicielom na ich żądanie. Oczywiście nie ma przepisu w ustawie, który mówi wprost jakie konkretnie dokumenty należy przedstawiać do wglądu, ale to nie znaczy, że brak obowiązku. Podstawą jest art. 27 w zw. z art. 29 uwl