Zarządzanie nieruchomościami gminnymi - kontrola NIK
Tube
Użytkownik
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/px_2007157.wmv
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Data publikacji: 05/2008
Dział tematyczny: budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa
Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia pod względem legalności, gospodarności i rzetelności zarządzanie nieruchomościami gminnymi. Ocena ta uzasadniona jest stwierdzeniem istotnych nieprawidłowości w procesie zarządzania tymi nieruchomościami.
Kontrolę zarządzania nieruchomościami gminnymi. NIK przeprowadziła na terenie dziewięciu województw w 60 jednostkach: 33 urzędach gmin i 27 jednostkach zarządzających nieruchomościami.
Celem kontroli było dokonanie oceny wykonywania ustawowych zadań własnych gmin w obszarze gospodarowania nieruchomościami gminnymi, w tym przestrzeganie zasad prawidłowej gospodarki dla różnych form instytucjonalnych stosowanych przy zarządzaniu nieruchomościami.
Kontrola wykazała że :
1. Nieprawidłowo funkcjonowały w 75,8% kontrolowanych gmin systemy ewidencjonowania nieruchomości.
2. Jedynie w sześciu gminach (18,2%) opracowano plany wykorzystania nieruchomości oraz wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
3. Żaden z wójtów nie powierzył w zarządzanie całości gminnych nieruchomości. Bezpośredni system zarządzania, przez pracowników urzędu, mieszkaniowym zasobem funkcjonował w 5 gminach, w 27 powierzono gminnym jednostkom organizacyjnym (system pośredni), a w 1 – prywatnej spółce (system zleceniowy).
Znikomy zakres prywatyzacji usług zarządzania wynikał głównie z obaw wójtów przed utratą wpływu na zarządzanie gminnymi zasobami mieszkaniowymi.
4. Wójtowie nie wykazywali należytej troski o poprawę efektywności zarządzania nieruchomościami. Tylko jeden przeprowadzał analizy efektów zarządzania nimi w realizowanej formie oraz możliwych do uzyskania przy zastosowaniu innych form. Niewystarczający był też nadzór wójtów nad działalnością podmiotów zarządzających - w 18 gminach w ogóle nie podejmowano takiej kontroli.
a) Większość wójtów nie zapewniła skutecznej realizacji procesów służących gospodarowaniu nieruchomościami, a powierzanie i realizacja zadań w tym zakresie odbywała się z naruszeniem obowiązujących przepisów. Jedynie w 3 gminach podmioty zarządzające zostały wyłonione w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.
b) Ponad 71% kontrolowanych wójtów nie przekazało podmiotom zarządzającym danych ewidencyjnych nieruchomości (działek) zabudowanych budynkami z lokalami mieszkalnymi, co utrudniało gospodarowanie nimi..
c) Z naruszeniem przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami powierzono 17 podmiotom zarządzającym zawieranie umów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych, dokonywanie zamian oraz podejmowanie czynności przed sądem dot. opróżnienia lokali. Natomiast 16 wójtów upoważniło ww. podmioty do występowania do sądów w sprawach windykacji należności czynszowych.
d) W 27 gminach, w których zarządzanie zlecono podmiotom komunalnym, zarządzały one również nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych; w 6 z tych gmin zlecenie nastąpiło na podstawie uchwały rady gminy, co może wskazywać na stosowanie przez nie praktyk monopolistycznych.
e) Zakres remontów i modernizacji zasobów mieszkaniowych wykonywanych zarówno przez urzędy gmin jak i podmioty zarządzające nie zapewniał utrzymania budynków co najmniej w stanie niepogorszonym.
Ponad 64% podmiotów zarządzających nie przeprowadzało obowiązkowych, okresowych przeglądów technicznych oraz nie prowadziło książek obiektów budowlanych, do czego zobowiązuje ustawa Prawo budowlane.
f) W 23 gminach wójtowie nie zabezpieczyli w pełni interesów gmin we wspólnotach mieszkaniowych oraz należytej współpracy z nimi.
g) Nieprawidłowo funkcjonowały systemy realizacji dochodów z majątku gminnego i rejestrowania zdarzeń ekonomiczno-finansowych związanych z gospodarowaniem nieruchomościami.
Wójtowie 19 gmin nie wprowadzili procedur opisujących proces gromadzenia dochodów z gospodarowania mieniem komunalnym oraz procedur kontroli finansowej, wymaganych przepisami ustawy o finansach publicznych.
Ponad połowa gmin nie dokonała za 2006 r. prognozy dochodów z gospodarowania nieruchomościami, w tym z zasobu mieszkaniowego. Zaległości na koniec 2005 i 2006 r. wystąpiły we wszystkich skontrolowanych urzędach oraz podmiotach zarządzających i wyniosły łącznie 93,2 mln zł na koniec marca 2007 r. Działania windykacyjne prowadzone przez 18 podmiotów zarządzających wobec zalegających z czynszami i opłatami z tytułu najmu lokali oraz zaliczkami na bieżące utrzymanie nieruchomości wspólnych we wspólnotach mieszkaniowych były niewystarczające, nieskuteczne oraz prowadzone opieszale.
W celu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości, Izba przekazała kierownikom skontrolowanych jednostek 299 wniosków pokontrolnych.
Najwyższa Izba Kontroli sformułowała również trzy wnioski de lege ferenda.
Urząd Miasta Hrubieszów:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/k_08_003_200811051147091225882029/llu/id_jk_llu_k_08_003_200811051147091225882029_id1/px_remote_llu_k_08_003_200811051147091225882029_id1_01
Urząd Miasta Lublin:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/k_08_003_200811051147091225882029/llu/id_jk_llu_k_08_003_200811051147091225882029_id0/px_remote_llu_k_08_003_200811051147091225882029_id0_01
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Hrubieszowie:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/k_08_003_200811051147091225882029/llu/id_jk_llu_k_08_003_200811051147091225882029_id2/px_remote_llu_k_08_003_200811051147091225882029_id2_01
Delegatura NIK w Białymstoku:
Starostwo Powiatowe w Kolnie:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lbi/id_jk_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id1/px_remote_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id1_01
Starostwo Powiatowe w Łomży:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lbi/id_jk_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id0/px_remote_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id0_01
Urząd Gminy w Łomży:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lbi/id_jk_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id3/px_remote_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id3_01
Urząd Gminy w Kolnie:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lbi/id_jk_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id2/px_remote_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id2_01
Urząd Miejski w Stawiskach:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lbi/id_jk_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id5/px_remote_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id5_01
Urząd Gminy w Miastkowie:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lbi/id_jk_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id4/px_remote_lbi_p_08_001_200806190954461213862086_id4_01
Delegatura NIK w Bydgoszczy:
Urząd Gminy Cekcyn:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lby/id_jk_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id1/px_remote_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id1_01
Urząd Gminy Rogowo:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lby/id_jk_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id0/px_remote_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id0_01
Urząd Gminy Skrwilno:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lby/id_jk_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id3/px_remote_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id3_01
Starostwo Powiatowe Rypin:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lby/id_jk_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id2/px_remote_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id2_01
Urząd Gminy Gostycyn:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lby/id_jk_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id5/px_remote_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id5_01
Starostwo Powiatowe Tuchola:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/lby/id_jk_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id4/px_remote_lby_p_08_001_200806190954461213862086_id4_01
Delegatura NIK w Łodzi:
Urząd Miasta i Gminy w Warcie:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/llo/id_jk_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id1/px_remote_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id1_01
Starostwo Powiatowe w Sieradzu:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/llo/id_jk_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id0/px_remote_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id0_01
Starostwo Powiatowe w Pajęcznie:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/llo/id_jk_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id3/px_remote_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id3_01
Urząd Gminy w Sieradzu:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/llo/id_jk_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id2/px_remote_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id2_01
Urząd Gminy w Rząśni:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/llo/id_jk_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id5/px_remote_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id5_01
Urząd Gminy w Kiełczygłowie:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2008/p_08_001_200806190954461213862086/llo/id_jk_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id4/px_remote_llo_p_08_001_200806190954461213862086_id4_01