Zakończenie roku

piterpiter Użytkownik
edytowano stycznia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Jesteśmy małą WM która nie zatrudnia nikogo, zbiera tylko kasę w roku 2009 około 16000 zł Co musimy zrobić aby rozliczyć się lub zamknąć rok finansowy ?

Komentarze

  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Piter napisz coś więcej o wspólnocie. Czy macie Zarząd? Gdzie jest ta kasa? Na koncie, w gotówce? Mam za mało informacji żeby coś doradzić.
    Mirek:bigsmile:
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wy jesteście niewielką wspólnotą, a nie małą wspólnotą.

    Mała wspólnota to pojęcie prawne. Dotyczy wspólnot, w których ilość lokali nie przekracza 7, a Wy macie 8 lokali.

    Należy zamknąć księgowo rok i sporządzić sprawozdanie zarządu (w tym sprawozdanie finansowe).
    Art. 30. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
      1)   dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy,
      2)   składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności,
    
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] piter:[/cite]Jesteśmy małą WM
    Tutaj pisałeś, że jest u Was 8 lokali, a to już "duża" wspólnota: http://je.pl/1jkt
    [cite] piter:[/cite]Co musimy zrobić aby rozliczyć się lub zamknąć rok finansowy ?
    Sporządzić sprawozdanie z działalności zarządu w ubiegłym roku, dołączyć sprawozdanie finansowe (saldo rachunku bankowego; wpływy i wydatki; należności i zobowiązania na dzień 31.12.2009; ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami; rozliczenie z poszczególnymi właścicielami lokali). Zwołać zebranie, poddać pod głosowanie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania i udzielenia absolutorium zarządowi, przyjąć uchwały ws. przeznaczenia nadwyżki finansowej oraz planu gospodarczego i wysokości zaliczek na 2010 rok.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W części popieram stanowisko ownera.Nie widzę konieczności dołaczania rozliczeń finansowych właścicieli. To nie jest sprawa fiskusa.Ponieważ US mylą wspólnoty ze spólkami ja dołączam do deklaracji CIT-8, sprawozdanie finansowe, uchwałę o udzieleniu absolutorium Zarządowi oraz uchwałę o przeksięgowaniu bilansu wspólnoty na poczet roku następnego. Jeżeli tego nie zrobicie US ściągnie z Was podatek od zysku!!!
    Mirek:bigsmile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] MirekL:[/cite]Nie widzę konieczności dołaczania rozliczeń finansowych właścicieli. To nie jest sprawa fiskusa.
    Ja nie piszę o dokumentach składanych w Urzędzie Skarbowym, lecz przekazywanych właścicielom wraz z zawiadomieniem o zebraniu rocznym.
    Jeżeli tego nie zrobicie US ściągnie z Was podatek od zysku!!!
    Jakiego zysku?
    Na jakiej podstawie prawnej?
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mówiąc zysk mam na myśli dochód wspólnoty. Nadwyżka przychodów nad kosztami jest dochodem wspólnoty i jeżeli nie wykażesz w US, że została przeznaczona w całości na zarządzanie zostanie opodatkowana. Na jakiej podstawie. Woli urzędników skarbówki. Sprawdź w swoim US. Chociaż nie radzę. Jeżeli miałeś na myśli tylko dokumenty dla właścicieli. To art. 32 ust. 2 nic o tym nie wspomina. Oczywiście jest wysoce racjonalne dostarczyć członkom Wspólnoty tego typu informacje aby ułatwić sobie sprawozdanie z pracy Zarządu. Ja tak robię ale nie jest to wymóg ustawowy.Bardziej zastanawia mnie określenie wwwinyla " zamknąć księgowo
    rok" :surprised:
  • Opcje
    piterpiter Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ok miałem na myśli mała WM te 8 lokali Przepraszam za złe podanie info: Jesteśmy WM mamy rachunek bankowy. Na odwrocie faktur robimy opis i podpisy mój zastępcy i 1 lokatora, do tego na koniec roku podzieliliśmy finanse na 4 grupy tzn. Remontowy , prąd, woda i remont dachu. Wpłaty w roku 2009 to kwota 15.000 zł
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A prowadzenie rachunku bankowego, a ubezpieczenie budynku, a sprzatanie, wywóz nieczystości, przeglądy i wiele, wiele innych?
  • Opcje
    piterpiter Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    podciągamy to pod remontowy fakt śmieci oddzielnie sprzątaczek PZU brak
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    podciągamy to pod remontowy
    :surprised:
    Prawdę mówiąc możecie robić jak chcecie bylebyście umieli właścicielom wytłumaczyć. Najwazniejszym jest rozdzielenie mediów od kunw - kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej (eksploatacja + remonty). Bo media podlegają rozliczeniu z właścicielami, a ewentualna nadwyżka nad kunw może pozostać we wspólnocie jeśli właściciele tak zechcą.
    PZU brak
    :surprised::surprised::surprised:
    No comments!
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] piter:[/cite]podciągamy to pod remontowy fakt śmieci oddzielnie sprzątaczek PZU brak
    Nie ma żadnego podciągamy, bo te kalesonki, gdy już gumka nie wytrzyma podciągania oraz naciągania w czasie i tak opadną.
    Będzie bałagan w finansach wspólnty i już. To naprawdę tylko kwestia czasu i zainteresowania właścicieli.
    Pieniądze przeznaczona na remonty mają być wykorzystywane tylko i wyłącznie ze swoim przeznaczeniem.
    Na koszty eksploatacji bieżącej pwinniście mieć określone zaliczki, a więc pieniądze do dyspozycji zgodnie z ich przeznaczeniem.
  • Opcje
    piterpiter Użytkownik
    edytowano listopada -1
    dziękuje i uważam temat za zamknięty
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.