Korespondencja do właścicieli a euroskrzynki

ownerowner Użytkownik
edytowano stycznia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Przymierzamy się w mojej wspólnocie do przyjęcia uchwały w sprawie dystrybucji korespondencji zarządu do właścicieli za pośrednictwem euroskrzynek pocztowych. Co sądzicie o takim rozwiązaniu? Poniżej cytuję opis takiej uchwały z innego forum:
W mojej wspólnocie jest to rozwiązane następująco. Wspólnota podjęła uchwałę (dostarczoną tradycyjnie, tj. osobiście za pokwitowaniem lub listami poleconymi), że:

1. Korespondencja masowa od zarządu jest wrzucana do euroskrzynek i z tej czynności sporządzony zostaje protokół dostarczenia korespondencji, potwierdzony przez co najmniej 2 właścicieli lokali nie będących członkami zarządu.

2. Jako termin skutecznego doręczenia tak dystrybuowanej korespondencji (do celów procesowych) uważa się 15 dzień po dacie wrzucenia korespondencji do skrzynek (przez analogię do przepisów kpc i kpa o doręczaniu korespondencji).

3. W dniu wrzucenia korespondencji do skrzynek zostają wywieszone komunikaty na klatkach schodowych i zarząd ma obowiązek dopilnować, aby te komunikaty wisiały przez 2 tygodnie.

4. Każdy właściciel lokalu może pisemnie zażądać, aby korespondencję do niego kierować - na jego koszt - w tradycyjny sposób tj. osobiście za pokwitowaniem lub listami poleconymi i jest to wiążące dla zarządu.

5. Korespondencja indywidualna jest dostarczana w tradycyjny sposób.

Ta uchwała nie została zaskarżona i stała się, obowiązującym w naszej wspólnocie i znanym wszystkim właścicielom lokali, opisem procedury dostarczania korespondencji i dokumentowania tego faktu. Podejmując tę uchwałę kierowaliśmy się względami organizacyjnymi i finansowymi (mamy wielką, 250-lokalową wspólnotę), ale maksymalnie zabezpieczyliśmy prawo poszczególnych właścicieli lokali do pewnego i prawidłowego otrzymywania korespondencji. Procedura działa od roku bez zakłóceń i reklamacji.

Oczywiście dodatkowo rozsyłamy materiały wszystkim zainteresowanym drogą elektroniczną, w tym najemcom lokali - informacje o sprawach wspólnoty nie zastrzeżonych do wyłącznej wiadomości właścicieli lokali.
Cytat za: http://wspolnoty.net.pl/viewtopic.php?p=28404#28404

Komentarze

  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tą metodę dystrybucji korespondencji stosuję od momentu montażu euroskrzynek.Jeżeli właściciel zmienia adres do korespondencji fakt ten winien zgłosić do Zarządu (ująłem to w Statucie). Nie widzę potrzeby pilnowania przez 2 tygodnie kartki na tablicy ogłoszeń. Bez przesady. Jeszcze trochę a dołączycie zdjęcie z momentu wrzucania pisma do skrzynki. Wytrwały malkontent, jeżeli będzie uparty i tak zaneguje prawidłowość doręczenia. Czy w twojej Wspólnocie jest to problem? Jeżeli tak, to nie patrz na koszty i wysyłaj polecone z potwierdzeniem odbioru. Ze swojego doświadczenia wiem czy mniej uchwał tym lepiej. Nie ma co zaskarżać. Najtaniej wyjdzie wysyłanie e-maili lub sms. Może tego chcą właściciele. Jakie czasy takie obyczaje. Dobry temat na zebranie.
    Mirek:cool:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano stycznia 2010
    Choć brzmi rozsądnie, to jednak moim zdaniem nie należy takich kwestii regulować wyłącznie uchwałą wspólnoty mieszkaniowej. Właściciel może się umówić ze wspólnotą na dany sposób doręczeń, ale nie musi, to jego prawo, nie obowiązek. Bardziej właściwe wydaje mi się jednak przyjęcie takiej procedury, ale wyłącznie w drodze umowy pomiędzy wspólnotą a właścicielem lokalu. Z jednej strony wspólnota podejmuje uchwałę o doręczeniach, z drugiej właściciel składa oświadczenie, że wyraża zgodę. Właścicielom, którzy zgody nie wyrazili wspólnota doręcza korespondencję na zasadach wynikających z k.c.
    Szczególnie razi mnie ten zapis:
    "4. Każdy właściciel lokalu może pisemnie zażądać, aby korespondencję do niego kierować - ....- w tradycyjny sposób". Uważam, że właściciel nie ma obowiązku żądać, ponieważ ma prawo do otrzymywania korespondencji w tradycyjny sposób. Należałoby trochę to odwrócić - np. właścicielom, którzy nie wyrazili zgody...korespondencja będzie doręczana w tradycyjny sposób.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję za uwagi.
    Może zastosować same oświadczenia? Wówczas uchwała byłaby niepotrzebna. Kto się zgodzi, dostanie korespondencję do skrzynki. Pozostali - tradycyjnie. To nie jest sprawa kontrowersyjna, większość pewnie się zgodzi. Zaoszczędzi to czasu i pieniędzy. W sytuacjach poważnych i tak zarządowi będzie zależało na tym, żeby mieć oficjalne potwierdzenie.

    Jest jeszcze inne wyjście - niczego nie załatwiać formalnie, a mniej ważne "kwity" i tak dostarczać do skrzynek. Co o tym myślicie?
  • Opcje
    Jarek69Jarek69 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No tak, to właściciel a nie wspólnota określa kierunek wtedy tylko oświadczenia a nie uchwała do niczego nie jest potrzebna.
    Równie dobrze w oświadczeniach właściciele mogą wyrazić zgodę na otrzymywanie korespondencji elektronicznej na wskazany adres email.
    Najtańsza metoda i oszczędność papieru.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Poniżej fragment uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 17.03.2009 roku, sygn. akt: I ACa 149/09 (niepubl.), który dotyczy co prawda określenia zasad korzystania z części wspólnej nieruchomości, lecz poruszono w nim kwestię związania członków wspólnoty uchwałą, dlatego moim zdaniem warto go tutaj przytoczyć:
    "Na wstępie należy wskazać, iż określenie zasad korzystania z części wspólnej nieruchomości może nastąpić w drodze umowy między współwłaścicielami, w szczególności między wspólnotą mieszkaniową a jej członkiem. .. Nietrafne są więc wywody skarżącej, iż wiążącym dla powodów byłoby określenie zasad korzystania z części wspólnej nieruchomości w uchwale."
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Moim zdaniem, euroskrzynki nie są częścią wspólną.
    Każdy właściciel lokalu ma skrzynkę wyłącznie dla siebie.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Zgadzam się z Tobą, dlatego tym bardziej uważam, że sama uchwała nie wystarczy.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zatem uchwała + oświadczenie?
    A dlaczego nie samo oświadczenie?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Z daleko posuniętej ostrożności procesowej.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mam jeszcze pytanie odnośnie do pkt 2:
    2. Jako termin skutecznego doręczenia tak dystrybuowanej korespondencji (do celów procesowych) uważa się 15 dzień po dacie wrzucenia korespondencji do skrzynek (przez analogię do przepisów kpc i kpa o doręczaniu korespondencji).
    Czy tego terminu nie można skrócić?
    Zgodnie z ustawą, do zawiadomienia o zebraniu wystarczy 7 dni. Po wprowadzeniu takiego zapisu, jak w omawianej uchwale, wydłuża się czas postoju na "jałowym biegu", kiedy to wszystkie dokumenty są już gotowe, sala załatwiona, zawiadomienia ze sprawozdaniem i projektami uchwał u właścicieli, a trzeba odczekać dodatkowy tydzień. Jeśli będzie przyjęta uchwała plus indywidualne oświadczenia o wyrażeniu zgody, to po co ten tydzień? Czy zastosowanie analogii do przepisów kpc i kpa ma tutaj jakieś znaczenie procesowe? Czy to pomoże wspólnocie w "wybronieniu się" przed zarzutem niedostarczenia zawiadomienia o zebraniu lub o treści uchwały podjętej obiegiem? Z doświadczenia wiem, że dużo wcześniejsze powiadomienie o zebraniu wcale nie sprzyja zainteresowaniu i frekwencji - wręcz przeciwnie: im dalej od zawiadomienia do zebrania, tym więcej osób zapomina o nim.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano stycznia 2010
    Rzeczywiście ten termin wydaje się nie mieć znaczenia, jednak 7 dni to za krótki okres czasu - w ustawie zakreślono termin tygodnia, a dnia, w którym umieszczono korespondencję się nie wlicza.
    Wydaje mi się, że również poczta ma takie rozwiązanie, że można złożyć oświadczenie wyrażające zgodę na doręczanie przesyłek poleconych poprzez umieszczanie ich w skrzynce (bez konieczności potwierdzania odbioru),
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    [cite] Zarządca:[/cite]jednak 7 dni to za krótki okres czasu - w ustawie zakreślono termin tygodnia, a dnia, w którym umieszczono korespondencję się nie wlicza.
    Ustawa o własności lokali:
    Art. 32. 1. O zebraniu właścicieli zarząd lub zarządca, (...) zawiadamia każdego właściciela lokalu na piśmie przynajmniej na tydzień przed terminem zebrania.

    Kodeks cywilny:
    Art. 111. § 1. Termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia.
    § 2. Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło.
    Art. 112. Termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. (...)

    Czyli należałoby użyć sformułowania: "Jako termin skutecznego doręczenia uważa się 8 dzień po dacie wrzucenia korespondencji do skrzynek".
    W sumie i tak trzeba na to 15 dni: jeśli zarząd chciałby zwołać zebranie 20 lutego, zawiadomienia musi wrzucić do skrzynek najpóźniej 5 lutego. Osiem dni mija 13 lutego, czyli 7 dni przed terminem zebrania (uwl). Zgadza się? :smile:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Zgadza się.

    Ten projekt uchwały budzi moje kolejne wątpliwości-

    "Każdy właściciel lokalu może pisemnie zażądać, aby korespondencję do niego kierować - na jego koszt - w tradycyjny sposób tj. osobiście za pokwitowaniem lub listami poleconymi i jest to wiążące dla zarządu."
    No cóż, sądzę, że w razie zaskarżenia Sąd mógłby ten zapis uchylić. O ile zasadne jest obciążanie dłużnika kosztami korespondencji związanej z windykacją, to nie zgadzam się jednak z poglądem, aby wspólnota miała prawo obciążać właściciela kosztami doręczeń kierowanej do niego korespondencji.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Podzielam w pełni wczorajsze stanowisko ownera. Jezeli zebranie będzie dotyczyć ważnych spraw, np. wydatkowanie na remont dużej sumy lub podejmowany temat w ocenie zarządu będzie "kontrowersyjny" , mogący podzielić członków, i będzie uzasadniona obawa, że może być zaskarżana , nie patrzmy na koszty - ślijmy polecone z potwierdzeniem odbioru. W pozostałych sprawach euroskrzynki wystarczą. Niezadowolony właściciel będzie musiał przed sądem jakoś uzasadnić naruszenie swojego interesu prawnego. Nawet jeżeli mu się ta sztuka uda, narazi się na ostracyzm reszty. :bigsmile:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    We wspólnotach licznych właścicieli są oni dla siebie anonimowi, dlatego nie zawsze da się przewidzieć czy ktoś zaskarży uchwałę.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Co w przypadku braku zgody lub - co bardziej prawdopodobne - niedostarczenia zarządowi oświadczenia ze zgodą lub jej brakiem? Czy po przyjęciu uchwały można tym "milczącym" właścicielom dostarczać korespondencję do skrzynek?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano stycznia 2010
    Moim zdaniem jest to wykluczone. Ta uchwała nie zastąpi oświadczenia woli.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.