Zarządzanie małą wspólnotą przez najemce lokalu

Witam
Mieszkam w budynku, w którym jestem najemcą lokalu (jestem również na etapie wykupu nieruchomości, ale poprzez zaniedbania poprzedniego zarządcy procedura się wydłużyła). W budynku jest dwóch właścicieli, jeden prywatny, oraz Miasto, które ma około 51% udziału. Po przeanalizowaniu tematu rozumiem, że małą wspólnotę obowiązują przepisy Kodeksu Cywilnego. Dotychczasowy zarządca/administrator budynku (nie wiem jaką miał umowę) złożył wypowiedzenie i "pracuje" do końca czerwca tego roku.
Mimo, że jest to mała wspólnota, to działała podobnie jak duża, ma założone konto, są pobierane zaliczki na utrzymywanie części wspólnych, oraz koszty administracyjne, założony jest też fundusz remontowy, oraz spłacany kredyt na remont dachu, itp.
Czy ja jako najemca lokalu, mogę zarządzać lub być administratorem budynku, jeżeli wyrażą na to zgodę właściciele. Jeżeli tak, to zgodnie z art.18.1 ustawy o własności lokali, właściciele mogą podpisać umowę ze mną, w formie aktu notarialnego o wprowadzenie zasad zarządzania obowiązujących jak w dużej wspólnocie.
Czy lepiej jest podpisać umowę o bycie administratorem budynku jako osoba prywata, wtedy rozumie, że nie potrzeba tego robić w formie aktu notarialnego???
Która opcja jest lepsza, tak żebym mógł po przejęciu obowiązków samodzielnie móc podpisać umowy na media, zawierać umowy z wykonawcami, oraz zarządzać finansami oraz kontem bankowym, czy i tak wszędzie do nowych umów i dostępu do konta bankowego, będą ciągani właściciele, może to być problematyczne dla przedstawiciela Miasta.


Komentarze

  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    Ile lokali jest w nieruchomości ?
  • Opcje
    szynak1szynak1 Użytkownik
    3 lokale, dwóch właścicieli
  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    Silną i samodzielną pozycje osoby sprawującej zarząd nad nieruchomością dałoby zastosowanie przepisów art 18 par 1. Sprawowałbyś wtedy tzw. zarząd powierzony.

    Bez tego obowiązują waszą wspólnotę przepisy rozdziału 4 ustawy (patrz 18.3), a jeżeli wspólnota jest tzw. "mała" to w szczególności działa art 19 odwołująca do KC.

    Przy czym tu nie ma alternatywy, ponieważ rozwiązania są dokładnie sprzeczne w swoich celach i skutkach:
    - odwołanie do KC to demokracja, współdecydowanie o majątku wspólnym
    - Zarząd powierzony to zaprzeczenie demokracji - wprowadza jedynowładztwo.

    Wobec czego trudno tutaj mówić o że te rozwiązania są wobec siebie alternatywne. Absolutnie nie są!!

  • Opcje
    gabgab Użytkownik
    edytowano czerwca 2023
    Waszą wspólnotę obowiązuja zapisy ustawy o własności lokali do art.19 włącznie. A tylko w kwestii zarządzania mają odpowiednio zastosowanie zapisy kc i kpc.
    Na powierzenie zarządu na podstawie art.18.1 osobie bez kwalifikacji gmina się raczej nie zgodzi.
    Jako najemca nie masz w tej chwili żadnych praw. Chyba że masz działalność z zakresu zarządzania p/ administrownia nieruchomościami. Możesz złożyć ofertę. Może gmina się zgodzi. ;-)
    Na zmianę sposobu zarządu na taką, jak w dużej wspólnocie, potrzebujesz umowy notarialnej i zgody wszystkich właścicieli. Gmina raczej się nie zgodzi.
    Gdy wykupisz już mieszkanie, to jako właściciel możesz prowadzić sprawy wspólnoty. Jeśli gmina się zgodzi. ;-)
    NIP, REGON, rachunek bankowy powinna posiadać każda wspólnota.




  • Opcje
    szynak1szynak1 Użytkownik
    gab napisał użytkownik: »
    Waszą wspólnotę obowiązuja zapisy ustawy o własności lokali do art.19 włącznie. A tylko w kwestii zarządzania mają odpowiednio zastosowanie zapisy kc i kpc.
    Na powierzenie zarządu na podstawie art.18.1 osobie bez kwalifikacji gmina się raczej nie zgodzi.
    Jako najemca nie masz w tej chwili żadnych praw. Chyba że masz działalność z zakresu zarządzania p/ administrownia nieruchomościami. Możesz złożyć ofertę. Może gmina się zgodzi. ;-)
    Na zmianę sposobu zarządu na taką, jak w dużej wspólnocie, potrzebujesz umowy notarialnej i zgody wszystkich właścicieli. Gmina raczej się nie zgodzi.
    Gdy wykupisz już mieszkanie, to jako właściciel możesz prowadzić sprawy wspólnoty. Jeśli gmina się zgodzi. ;-)
    NIP, REGON, rachunek bankowy powinna posiadać każda wspólnota.




    W taki razie, jeżeli właściciele chcieli by prowadzić sprawy wspólnoty, za zgodą gminy, potrzebna wtedy jest umowa o administrowanie wspólnoty ( czy do tego zawsze trzeba mieć działalność z zakresu zarządzania / administrowania nieruchomościami??? ),czy wystarczy jakaś uchwała albo pisemna zgoda z gmina na prowadzenie spraw wspólnoty??
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    szynak1 napisał użytkownik: »
    3 lokale, dwóch właścicieli
    to Was obowiązuje zapis Kodeksu Cywilnego, dział 4 Współwłasność od art 195 ....

    szynak1 napisał użytkownik: »
    Mimo, że jest to mała wspólnota, to działała podobnie jak duża, ma założone konto, są pobierane zaliczki na utrzymywanie części wspólnych, oraz koszty administracyjne, założony jest też fundusz remontowy, oraz spłacany kredyt na remont dachu, itp.
    "Małe" czy "duże" WM działają podobnie , i nie ma to większego znaczenia. Tu, trzeba przyznać, że jest dobrze zorganizowana i jej działania są przejrzyste .

    szynak1 napisał użytkownik: »
    Czy ja jako najemca lokalu, mogę zarządzać lub być administratorem budynku,
    Jeżeli taką uchwałę podejmie 100% właścicieli lokali to TAK.

  • Opcje
    gabgab Użytkownik
    edytowano czerwca 2023
    szynak1 napisał użytkownik: »

    W taki razie, jeżeli właściciele chcieli by prowadzić sprawy wspólnoty, za zgodą gminy, potrzebna wtedy jest umowa o administrowanie wspólnoty ( czy do tego zawsze trzeba mieć działalność z zakresu zarządzania / administrowania nieruchomościami??? ),czy wystarczy jakaś uchwała albo pisemna zgoda z gmina na prowadzenie spraw wspólnoty??
    Gdyby właściciele chcieli prowadzić sprawy wspólnoty, to potrzebna jednomyślna "uchwała" (decyzja) w tej sprawie, w której określa się kto i czym się zajmuje. I czy będzie za to pobierać wynagrodzenie czy nie. Inna umowa nie jest potrzebna.
    Właściciel nie musi prowadzić działalności w tym zakresie.

    I jeszcze jedna rada. Myśl realnie a nie życzeniowo.
    WM ma kredyt. Gmina nie będzie chciała powierzyć zarządzania/administrowania osobie znikąd, bo rodzi to niebezpieczeństwo, że kredyt nie będzie spłacany. Tak samo z rachunkiem bankowym. Gmina może się bać o bezpieczeństwo pieniędzy tam zgromadzonych i płynność finansową. Gdy staniesz się właścicielem lokalu, to zmieni się Twój status. Gmina nadal może mieć powyższe obawy ale łatwiej będzie przeforsować wolę większości właścicieli,
    Przeczytaj ustawę o własności lokali. A potem kodeks cywilny - dział współwłasność.
    Zdobądź potrzebną podstawową wiedzę, łatwiej przekonasz przedstawicieli gminy.

    Czemu Wasz dotychczasowy administrator rezygnuje?
    Czy najemca 3 lokalu chce ten lokal wykupic?
    Czy nikt nie ma zaległoścì? Gmina albo prywatny własciciel!

    Ważne! Z kodeksu cywilnego do zarządzania mają zastosowanie tylko art. 199 do art.209 i art.221.










    Komentarz edytowany gab
  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    edytowano czerwca 2023
    Reasumując: jeżeli ktokolwiek miałby sprawować zarząd powierzony tą wspólnotką, to tylko podmiot gwarantujący realizację interesów gminy.
    Dlaczego? Ponieważ cele i interesy Gminy są zazwyczaj sprzeczne z interesami pojedynczych właścicieli lokali.

    A ponieważ zazwyczaj (i z natury rzeczy) są sprzeczne, to odesłanie do KC sprawia, że gminy zawsze zachowują kontrolę nad tym co się dzieje w nieruchomości, gdzie jest udział Gminy.
    W małej wspólnocie minimum kontroli zapewni zasada jednomyślności w sprawach przekraczających zakres czynności zwykłego zarządu. W dużej - kontrolę Gminie zapewni instytucja zarządu powierzonego z art. 18.1.
    O ile ten zarząd powierzony będzie podmiotowi kontrolowanemu przez Gminę. Wtedy to będzie: albo jednostka zakładu budżetowego Gminy albo TBS, którego założycielem jest Gmina.
  • Opcje
    gabgab Użytkownik
    edytowano czerwca 2023
    blazej_h napisał użytkownik: »
    Reasumując: jeżeli ktokolwiek miałby sprawować zarząd powierzony tą wspólnotką, to tylko podmiot gwarantujący realizację interesów gminy.
    Dlaczego? Ponieważ cele i interesy Gminy są zazwyczaj sprzeczne z interesami pojedynczych właścicieli lokali.

    A ponieważ zazwyczaj (i z natury rzeczy) są sprzeczne, to odesłanie do KC sprawia, że gminy zawsze zachowują kontrolę nad tym co się dzieje w nieruchomości, gdzie jest udział Gminy.
    W małej wspólnocie zapewnia go zasada jednomyślności w sprawach przekraczających zakres czynności zwykłego zarządu. W dużej - kontrolę Gminie zapewni instytucja zarządu powierzonego z art. 18.1.
    Po co właściciele (w tej chwili 1 prywatny) mają wiązać sobie ręce i pchać się w zarząd powierzony?

    Wyciągasz złe wnioski. Znam wspólnoty, gdzie gmina to głos rozsądku a właściciele chcą realizować jeden cel- nie płacić i nie remontować.
    I o jakich sprzecznych interesach piszesz? Podaj przykład.
    W małej wspólnocie jest wymagana jednomyślność w sprawach przekraczających zwykły zarząd ale nie daje to gminie uprzywilejowanej pozycji, bo każdy może wystąpić do sądu i uzyskać zgodę zastępczą. Gmina nie może już być zarządcą z art.18.1. Może być jakaś spółka z udziałem gminy, która niekoniecznie musi realizować interes gminy.










    Komentarz edytowany gab
  • Opcje
    gabgab Użytkownik
    A tak na marginesie. Jeśli gmina nie wpłaca zaliczek, to komornik nie będzie miał problemów ze znaleziem pieniędzy.
    Jeśli nie płaci właściciel prywatny i nie ma legalnych jawnych dochodów, to wspólnota musi zlicytować lokal. A to jest i długotrwałe i kosztowne.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    Odpowiadając na postawione na wstępie pytanie: w mojej ocenie najlepszym rozwiązaniem będzie zawarcie umowy o administrowanie, w której zostaną wyszczególnione prawa i obowiązki oraz wynagrodzenie administratora. Umowy w sprawach zwykłego zarządu będą podpisywać właściciele lokali, przynajmniej połowa (większość udziałów). Proszę zauważyć, że również tzw. mała wspólnota, to jednak wspólnota mieszkaniowa.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    gabgab Użytkownik
    Pytanie brzmiało:
    "Czy ja jako najemca lokalu, mogę zarządzać lub być administratorem budynku, jeżeli wyrażą na to zgodę właściciele. Jeżeli tak, to zgodnie z art.18.1 ustawy o własności lokali, właściciele mogą podpisać umowę ze mną, w formie aktu notarialnego o wprowadzenie zasad zarządzania obowiązujących jak w dużej wspólnocie.
    Czy lepiej jest podpisać umowę o bycie administratorem budynku jako osoba prywata, wtedy rozumie, że nie potrzeba tego robić w formie aktu notarialnego???"
    Z dalszych informacji wynika, że pytający nie ma działalności w zakresie administrowania/zarządzania.






  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano czerwca 2023
    Najlepszym rozwiązaniem byłoby zawarcie umowy o administrowanie ze wspólnotą mieszkaniową, czynność przekracza zarząd zwykły, dlatego winni zgodzić się wszyscy właściciele lokali. Forma aktu notarialnego nie jest wymagana. Taki wymóg istniałby, ale w odniesieniu do umowy zawartej przez właścicieli lokali (gdy właściciele zawierają umowę ze sobą) - określenie sposobu zarządu w sposób odmienny, aniżeli wynikałoby z przepisów kodeksu cywilnego i kpc. Mogliby wtedy zdecydować o tym, że rezygnują z części swoich ustawowych uprawnień na rzecz zarządcy.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.