Czy fakturować wynajem 1 lokalu na 2 firmy?

OrewinOrewin Użytkownik
Dzień dobry forumowiczom! Mam pewien problem i chciałem Was prosić o podzielenie się doświadczeniem. Zarządzam od niedawna budynkiem magazynowo-produkcyjnym i takie głównie działalności tam są, plus kilka biur. Jeden z najemców chciałby, żeby fakturowanie za pomieszczenie magazynowe przez niego wynajmowane rozdzielić na dwie firmy. Obie firmy są małe, osobowo powiązane. Do tej pory najemca bezproblemowy.
Waham się, czy w ogóle wyrazić na to zgodę.
- Po pierwsze ciężko dokonać ścisłego podziału, ponieważ jest to jedno pomieszczenie magazynowe, bez wydzielonych podpomieszczeń. Choć może można by to określić udziałem procentowym (?).
- Po drugie - jak to formalnie ograć? Zaproponowałem, żeby refakturował podnajem na drugą spółkę, ale nie chce tego robić tłumacząc się względami podatkowymi.
Inne rozwiązanie to jedna umowa z dwoma najemcami i odpowiedzialność solidarna. I chyba najgorsze - dwie umowy z dwiema firmami?
Czy mieliście już takie przypadki u siebie? Jakie plusy i minusy widzieliście rozwiązań, które przyjęliście?

Komentarze

  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano czerwca 2023
    Jeżeli są dwie umowy najmu, to wystawia Pan dwie faktury, jeżeli jedna umowa, to najemca we własnym zakresie to rozwiązuje. Najemca może rozwiązać problem we własnym zakresie, podnajmując lokal, wtedy zawiera umowę z tą drugą firmą i na jej podstawie wystawia faktury. Należałoby jednak dopuścić możliwość podnajmu w umowie najmu.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    OrewinOrewin Użytkownik
    Dzięki @Zarządca, nie ma sztywnego zakazu podnajmu, warunek to zgoda zarządcy. Ale przed tym rozwiązaniem najemca się broni.
    Może doprecyzuję pytanie - w którym kierunku pójść jeśli chodzi o formalne rozwiązanie sprawy: czy dwie oddzielne umowy z dwoma najemcami, czy jedna umowa obejmująca dwóch najemców w jednym lokalu? Plusy/minusy? Pod tym kątem na razie trudno zebrać mi informacje ;)
  • Opcje
    borowskiborowski Użytkownik
    Dzień dobry, wynajmuję pokoje w dużym mieszkaniu, płacę ryczałt. Zgłosiła się do mnie firma chcąca wynająć całe mieszkanie na 5 lat, podzielić pokoje na mniejsze i podnajmować je studentom na umowy roczne.
    Czy konieczna będzie zmiana formy opodatkowania na książkę?
    Czy będę zobowiązana do odprowadzania podatku VAT?
    Czy jeszcze na coś muszę zwrócić uwagę ( o podatku o nieruch. wiem) ?
  • Opcje
    brakarbrakar Użytkownik
    Czy konieczna będzie zmiana formy opodatkowania na książkę?
    Nie.
    Czy będę zobowiązana do odprowadzania podatku VAT?
    Tak jeżeli jesteś lub staniesz się podatnikiem VAT czynnym.

    Od siebie daję namiar na dobre biuro rachunkowe Tactis: https://tactis.pl/ Dopytaj się jeszcze u nich.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.