rozliczenie wody za rok ubiegły

krzychukrzychu Użytkownik
edytowano stycznia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Deweloper wybudował budynek , w grudniu podpisał pierwsze akty przeniesienia własności na kilka mieszkań.Powstała wspólnota którą zarządza deweloper zgodnie z zapisem w akcie notarialnym. Do tej pory mieszkańcy bloku nie byli obciążeni zadnymi kosztami utrzymania , wszystkie koszty ponosił deweloper.Ale na podstawie wskażań licznika zużycia wody chcemy tym zużyciem wody na 31-12-2009r odciążyć wszystkich właścicieli mieszkań .Czy prawidłowe będzie przefakturowanie- wystawienie faktury za zużytą wodę na wspólnotę. Dodam jeszcze .że na dzien dzisiejszy czekamy na wpis do ksiegi wieczystej- jako zarządzający wspólnotą i w związku z tym nie posiadamy regonu i Nipu. Za rok 2009r wspónota nie ma zadnych dokumentów i pierwszy bilans i sprawozdanie chcemy skłądać dopiero za rok 2010 . Myślimy o takiej sytuacji : deweloper dnia 31-12-2009r obciąża -refakturuje na wspólnotę żużycie wody. Natomiast wspólnota pod datą stycznia 2010r notą obciąża kazdego mieszkańca za zużycie wody w roku 2010 r. Czy faktura otrzymana od dewelopera za rok 2009 może być ujęta w dokumentach wspólnoty w roku 2010 r. i końcowym rozliczeniu za rok 2010 ujęta w sprawozdaniu finansowym.

Komentarze

  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    krzychu więcej szczegółów.Rozumiem,że deweloper zgodnie zart 18 uwl sprawuje zarząd. Wyjaśnij mi w jakim charakterze try występując mówiąc "chcemy". Nie macie konta bankowego, więć kogo ma obciążyć deweloper-zarządca - wspólnotę, co to znaczy? Wspólnota (czyli kto) chce obciążyć notą każdego mieskańca. Wspólnota, rozumiem,że deweloper, nie ma żadnych dokumentów??? Więcej wyjaśnień poproszę.
    Mirek:bigsmile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    Do tej pory mieszkańcy bloku nie byli obciążeni zadnymi kosztami utrzymania , wszystkie koszty ponosił deweloper.
    Błąd. Od protokolarnego wydania lokali swoim klientom (jeszcze nie właścicielom), deweloper powinien obciążać ich czynszem najmu lokali oraz opłatami za zużycie mediów według wskazań liczników i kosztami wywozu śmieci (jest ich sporo w czasie wykańczania mieszkań). Widocznie nie zadbaliście o to w umowie przedwstępnej.
    Deweloper jako zarządca nie może obciążać wspólnoty, bo on reprezentuje wspólnotę. Może jej jedynie wystawić fakturę za usługę zarządzania.
    Z chwilą wyrobienia REGON-u i NIP-u wspólnoty, należy "przepisać" (cesja) na wspólnotę umowy z dostawcami lub zawrzeć nowe umowy. Wówczas wspólnota będzie otrzymywać zaliczki od właścicieli i pokrywać koszty utrzymania nieruchomości oraz wynagrodzenie zarządcy.

    Oprócz zapisu w umowie przedwstępnej, powinniście zasady indywidualnych rozliczeń kosztów z nabywcami lokali wpisać też do aktów notarialnych. Obowiązywałyby one od zawarcia notarialnej umowy sprzedaży lokalu do czasu ukonstytuowania się wspólnoty.

    Ponieważ w chwili obecnej jeszcze nie ma wspólnoty (brak wpisów do ksiąg wieczystych), nie tylko nie możecie, ale też nie macie kogo obciążać.
    Kiedy zamierzacie wystąpić o REGON dla wspólnoty?
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Załatwienie REGON-u to powinien być moment (wydanie tego samego dnia), do wystawienia faktury REGON wystarczy.
    Na NIP trochę poczekacie, ale w międzyczasie będziecie posługiwać się REGON-em.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pytanie: czy zarządca z art. 18.1 może podejmować czynności prawne za wspólnotę (zawierać umowy z dostawcami) i reprezentować wspólnotę (wystąpienie o REGON) przed jej powstaniem, czyli przed wpisem do Kw? Co prawda, wpis do Kw ma moc wsteczną od dnia złożenia wniosku o wpis ( http://wspolnoty.net.pl/viewtopic.php?t=4532 ), ale czy w "międzyczasie" można dokonywać takich czynności? Nie jestem pewien.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pozwolę sobie wejść do dyskusji.Widzicie panowie typowy przykład bałaganu i braku poszanowania prawa nie tylko przez deweloperów, którzy nastawieni są na szybki zysk (z tego żyją) ale również notariuszy, którzy sporządzają akty notarialne własności, która nią w tym momencie nie jest. Rozumiem,że wasz deweloper jak zarządca pracuje społecznie.Chyba, że sobie sam "uchwalił" wysokość wynagrodzenia. W tym miejscu pozwolę sobie wejść w polemikę z ownerem i wwwilnylem. Nie ma ustawowego obowiązku starania się o REGON i NIP!!!!! Jest to obowiązek dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.Ten " przymus" wynika z niespójności przepisów uwl i prawa bankowego. Załóżcie konto bankowe Wspólnoty bez podania NIP-u i REGON-u. Nie ma takiej możliwości. Bank podpina Wspólnoty pod spółki i dlatego żąda dziwnych dokumentów, akty własności,protokóły,uchwały, pełnomocnictwa.Posiadanie NIP-u wymusza kontakty i rozliczenia z US. KOŁOMYJA. Oczywiście w wielu sytuacjach jest to przydatne, zwłaszcza dla wszelkiego typu kontrahentów, dostawców usług, wykonawców itp. Nic ponadto. Firma jak nie będzie mogła wystafić faktury wystawi rachunek i po bólu. Jestem bardzo ciekaw waszego pierwszego zebrania i argumentów zarządcy aby was, członków wspólnoty obarczyć jakimikolwiek kosztami.
    Mirek:bigsmile:
  • Opcje
    TomTomTomTom Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    Nie ma ustawowego obowiązku starania się o REGON i NIP
    art 62 pkt 4 ustawy o statystyce publicznej
    Osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zgłaszania do rejestru REGON bezpośrednio w urzędzie statystycznym województwa, na którego terenie mają siedzibę, odpowiednio: wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego
    - w ciągu 14 dni od dnia powstania podmiotu, wniosku o zmianę cech objętych rejestrem
    - w ciągu 14 dni od zaistnienia zmiany oraz wniosku o skreślenie z rejestru
    - z dniem zaprzestania działalności

    w innym wątku owner:
    NIP: ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 j.t. ze zmianami):

    Art. 2. 1. Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP".
    https://forum.zarzadca.pl/discussion/723/koniecznosc-posiadania-konta-regonu-nipu-/#Item_0
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    Wspólnota mieszkaniowa a ustawa o rachunkowości 
    Na skutek zmiany prawa (patrz art. 33 1 Kodeksu cywilnego) i wydanego w związku z tym orzecznictwa, w tym orzecznictwa Sądu Najwyższego,zmienił się status wspólnoty mieszkaniowej, którą zalicza się w wyniku tych zmian do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, do których stosuje się przepisy, jak do osób prawnych.
    W uchwałach Sądu Najwyższego i orzecznictwie sądów administracyjnych nazywa się wspólnotę mieszkaniową „osobą ustawową”. 
    
    Prawo podatkowe nakłada na te jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, do których stosuje się przepisy, jak do osób prawnych, obowiązek prowadzenia odpowiedniej ewidencji rachunkowej, szczególnie ważący jest w tym zakresie art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który nakłada na podatników podatku dochodowego obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami . Przypomnieć też należy, że cyt. ustawa w art. 17 ust. 1 pkt 44 wymienia expressis verbis wspólnoty mieszkaniowe jako podatników tego podatku. 
    
    Według orzecznictwa te „odrębne przepisy”, o których mowa w art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to właśnie ustawa o rachunkowości. 
    
    Przypomnieć przy okazji należy, że wspólnoty mieszkaniowe podlegają jako podatnicy przepisom ustawy o podatku od towarów i usług wraz z przepisami wykonawczymi oraz przepisom Ordynacji podatkowej; w związku z tym mają obowiązek prowadzenia odpowiedniej ewidencji według art. 109 ustawy o podatku od towarów i usług, nawet wtedy, gdy nie są podatnikami czynnymi VAT i wystawiają nie faktury VAT, lecz tylko rachunki. Cyt. przepis mówi, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ustawy muszą prowadzić ewidencję sprzedaży. 
    
    Nie prowadzenie ewidencji, do której podatnik jest zobowiązany w sposób określony przez prawo podatkowe, rodzi konsekwencjami tego prawa. Dotyczy to wymienionych ustaw podatkowych.
    
    Wspólnota mieszkaniowa, jako „osoba ustawowa” jest zobowiązana na podstawie art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do odpowiedniego prowadzenia ewidencji rachunkowej. Na obowiązek ten wskazują interpretacje podatkowe wydane w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, wskazując na konieczność prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów, oraz rozliczeń a także do odpowiedniego stosowania rachunkowości.
    
    W jednej z interpretacji napisano: „Każda wspólnota mieszkaniowa jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Ponieważ powołane wyżej przepisy ustawy o własności lokali i ustawy o rachunkowości nie mają charakteru podatkotwórczego, wspólnota powinna odpowiednio dostosować prowadzona ewidencję księgową do wymogów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych”. 
    
    O konieczności odpowiedniego stosowania postanowień ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości przez wspólnotę mieszkaniową orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 28 stycznia 2009 r., sygn. II FSK 1508/07 stwierdzając, że: Przepisy ustawy z 1994 r. o rachunkowości stosuje się do wspólnot mieszkaniowych w zakresie uwzględniającym to, że jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej nie mogą prowadzić działalności gospodarczej. Obowiązki nałożone tą ustawą istnieją niezależnie od wprowadzonego w art. 29 ustawy z 1994 r. o własności lokali obowiązku prowadzenia przez zarząd ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. 
    
    Szczególnie istotne dla sposobu prowadzenia rachunkowości we wspólnocie mieszkaniowej są odpowiednie postanowienia ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w tym art. 7, 9, 12, 15 i 17 cyt. ustawy.
    
    W konsekwencji wspólnota mieszkaniowa, będąca „osobą ustawową” jest zobowiązana według postanowień odpowiednich ustawy o rachunkowości ustalić swoje zasady rachunkowości. Za prowadzenie rachunkowości we wspólnocie dużej odpowiada jej organ, ale zasady odpowiednie rachunkowości w związku z cytowanymi wyżej przepisami, w tym w związku z ustawą o rachunkowości, powinna przyjąć wspólnota mieszkaniowa. Patrz w tej sprawie na mój artykuł „NSA o rachunkowości wspólnoty mieszkaniowej”, jak też inne tej tematyce poświęcone.
    
    
    
    Eugenia Śleszyńska, Portal Rynku Zarządzania Nieruchomościami Zarzadcy.com.pl
    publikacja: poniedziałek, wrzesień 28, 2009 Etykiety: NIERUCHOMOŚCI 0 komentarzy
    

    Wszyscy się uwzięli na Mirka - NSA również. :bigsmile:
  • Opcje
    krzychukrzychu Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Występuję w podwójnej roli jako deweloper który wybudował mieszkania i jako zarządca wspólnotą na podstawie zapisu w akcie notarialnym. Do tej pory nie obciąząliśmy mieszkańców żadnymi kosztami pomino takiego zapisu w umowie przedwstępnej na wybudowanie lokalu mieszkalnego ( śmieci , energia) . Ponieważ każde mieszkanie ma wodomierz - to na podatwie indywidualnego zużycia wody chcemy jednorazowo obciążyć mieszkanców zużyciem wody ( pozostałe koszty im darujemy).
    Regonu na dzień dzisiejszy nie mamy , bo czekamy na wpis do kw o przeniesieniu własności lokalu na pierszego właściciela , ( w tym tygodniu powinniśmy mieć wpis do kw a zatem postaramy się REGON ) .
    Wg mnie mamy dwie możliwości :
    1. jako deweloper wystawić 50 faktur vat( rekaturować zużycie wody na 50 mieszkańców ),
    2.wystawić jedną refakturę na wspólnotę pod datą 31-12-2009r a wspólnota na podstawie not obciąży mieszkanców w styczniu 2010 roku. Tylko czy koszty zużycia wody za 2009r mogę rozliczać w sprawozadniu i bilansie za 2010r jaki będziemy sporządzać w przyszłości jako zarządzający wspólnotą .
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Według orzecznictwa te „odrębne przepisy”, o których mowa w art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to właśnie ustawa o rachunkowości.
    Nie, to przede wszystkim ustawa o własności lokali.
    Przypomnieć przy okazji należy, że wspólnoty mieszkaniowe podlegają jako podatnicy przepisom ustawy o podatku od towarów i usług wraz z przepisami wykonawczymi oraz przepisom Ordynacji podatkowej; w związku z tym mają obowiązek prowadzenia odpowiedniej ewidencji według art. 109 ustawy o podatku od towarów i usług, nawet wtedy, gdy nie są podatnikami czynnymi VAT i wystawiają nie faktury VAT, lecz tylko rachunki. Cyt. przepis mówi, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ustawy muszą prowadzić ewidencję sprzedaży
    Co to ma wspólnego ze wspólnotami mieszkaniowymi?
    Jaką sprzedaż prowadzą wspólnoty?
    Wspólnota mieszkaniowa, jako „osoba ustawowa” jest zobowiązana na podstawie art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do odpowiedniego prowadzenia ewidencji rachunkowej. Na obowiązek ten wskazują interpretacje podatkowe (...) W jednej z interpretacji napisano
    Żyjemy w ciekawym kraju - obowiązki obywateli nie wynikają bezpośrednio z ustaw, ale z "interpretacji".
    W konsekwencji wspólnota mieszkaniowa, będąca „osobą ustawową” jest zobowiązana według postanowień odpowiednich ustawy o rachunkowości ustalić swoje zasady rachunkowości.
    Nie, taki obowiązek wynika z przede wszystkim ustawy o własności lokali (art. 29.1).

    Cały ten tekst to jedna wielka "interpretacja".
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] krzychu:[/cite]
    Wg mnie mamy dwie możliwości
    A według mnie - tylko jedną - tę pierwszą.
    Przecież macie zapis w umowie przedwstępnej.
    Do dzisiaj nie istnieje wspólnota, a Ty chcesz wystawić na nią fakturę z datą 31.12.2009?
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jestem załamany. Mam zobowiązać właścicieli, żeby wbrew postanowieniem uwl zmienili ewidencje pozaksięgową na księgową, zgodnie z ustawą o rachunkowości. Wspólnota nie jest osobą prawną ale należy domniemywać że nią jest. Oczywiście jeżeli zwróciłbym się do US o poradę, to dowiedziałbym się,że jesteśmy jednak podatnikiem podatku. PARANOJA.
    krzychu - można.
    Mirek:cry:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] MirekL:[/cite]Jestem załamany.
    To dobry objaw. Załamanie przejdzie i może wyciągniesz prawidłowe wnioski.
    Może oprócz czerpania wiedzy z własnego doświadczenia, zaczniesz się uczyć również z ustaw? :tongue:
    Dzisiaj czegoś się nauczyłeś: wspólnota ma ustawowy obowiązek uzyskać REGON i NIP (zagrożony karą grzywny).
    Musi też składać deklaracje podatkowe do US.
    WM jest jednostką organizacyjną bez osobowości prawnej, ale z pewnymi cechami osób prawnych.

    Odwiedzaj nas częściej. Tutaj można tylko zyskać. :smile:
    [cite] MirekL:[/cite]krzychu - można.
    Ale - co można?
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pozwolę sobie pozostać przy swoim zdaniu. Nie przekona mnie żaden artykuł o idiotycznej interpretacji przez sądy wyrażnych przepisów prawa. Oczywiście mam REGON, który mówi,że wspólnota prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zarządzanie nieruchomościami (przecież to absurd, tym zajmują się licencjonowani zarządcy a właściwie ich firmy) i NIP, który był mi potrzebny do założenia konta. Znam wspólnotę, w której mają swojego płatnika, który jak inkasent zbiera pieniądze, którymi regulują rachunki. I funkcjonują i to nieżle. Niepotrzebny im ani REGON ani NIP.Zarządzanie nieruchomościami to biznes, a pieniądza
    e właścicieli to łakomy kąsek dla fiskusa, stąd te absurdy.:bigsmile:
  • Opcje
    krzychukrzychu Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie wiem czy dobdze zrozumiałam wypowiedz :
    Deweloper jako zarządca nie może obciążać wspólnoty, bo on reprezentuje wspólnotę. Może jej jedynie wystawić fakturę za usługę zarządzania.
    Od lutego chcemy aby mieszkańcy płacili pełne koszty zarządu - nasze wynagrodzenie (zapisane w akcie notarialnym ) oraz koszty utrzymania częśći wspólnej , zuzycia energii na klatkach schodowych , wywóz śmieci, fundusz remontowy , zaliczkę na wodę itp. Do tej pory niczym nie odciążąlismy nabywców mieszkań . Czy jeżeli wystawimy fakturę na wspólnotę na pokrycie naszych kosztów zarządu w wysokości 1 zł( zgodnie z aktem not.) to w tej złotówce musimy ująć także fakturę za światło na klatce schodowej .Czy na podstawie faktury otrzymanej z Zakładu Energetycznego kwotę zuzycia energii możemy dodatkowe refakturować na wspólnotę ( bo do tej pory jesteśmy płatnikiem energii zgodnie z podpisaną umową z zakłądem energetycznym > podobnie wygląda sprawa wywozu śmieci. Chodzi mi oczywiście o koszty zużycia energii , wody , wywozu smieci poniesione w tym roku do momentu przepisania umowy dostawę mediów na wspólnotę mieszkaniową .
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    [cite] MirekL:[/cite]Pozwolę sobie pozostać przy swoim zdaniu. Nie przekona mnie żaden artykuł o idiotycznej interpretacji przez sądy wyrażnych przepisów prawa.
    Takimi wyraźnymi przepisami prawa są przytoczone artykuły ustaw o obowiązku posiadania REGON i NIP. Spróbuj się spóźnić z wnioskiem o NIP lub jego aktualizacją, a sam się przekonasz, jak działa prawo.
    [cite] MirekL:[/cite]Znam wspólnotę, w której mają swojego płatnika, który jak inkasent zbiera pieniądze, którymi regulują rachunki. I funkcjonują i to nieżle. Niepotrzebny im ani REGON ani NIP.
    Czy wzorem dla Ciebie są wspólnoty, które działają niezgodnie z prawem? To, że takie są, wiemy wszyscy, ale nie są to przykłady godne naśladowania.
    Ja bym nie płacił "do kapelusza", wolę na konto bankowe. Wszystko jest dobrze, jak jest dobrze. Ale jak raz właściciele zapłacą podwójnie, bo ich pieniądze "wyparują", to może się ockną.

    Reprezentujesz podejście, że w szarej strefie żyje się lepiej i łatwiej. To ma również swoje ciemne strony.
    W naszej wspólnocie mamy zadłużonego współwłaściciela lokalu, który pracuje "na czarno". Oficjalnie: bezrobotny, ale przy forsie, bo to niezły budowlaniec. Nie ma jak ściągnąć z niego długu, bo jedynym jego majątkiem jest własność udziału w lokalu. Zlicytować udział można, ale to ciężka sprawa, bo nie ma chętnych. Kupiłbyś połowę mieszkania, w którym mieszka rodzina z małym dzieckiem?
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Za samo zarządzanie 1 zł (od m2) to dużo, za całą eksploatację to trochę mało.

    Nie wiemy jak brzmią zapisy.

    Najgorzej będzie, jeśli Wy będziecie myśleli, że ta 1 zł to za zarządzanie, a oni (właściciele) że za wszystko.

    Właściciele wpłacają zaliczki na konto wspólnoty.

    Dostawcy obciążają wspólnotę zbiorczo. Skoro aktualnie umowy są na Was, to powinniście refakturować, ale...
    ale trzeba wiedzieć jakim kluczem podzielić koszty, a wspólnota powinna zaakceptować taki sposób obciążenia.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie można refakturować na nieistniejącą wspólnotę, lecz na poszczególnych nabywców lokali.
    Jak będzie wspólnota, to wtedy tak. Ale wówczas lepiej będzie, jak od razu wspólnota zawrze umowy "na siebie".
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zgadza sie tak będzie najlepiej.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Owner powinniśmy otworzyć nowy wątek i sobie polemizować.Nie reprezentuję pojęcia ,że szara strefa jest OK. Na pewno jestem mniej doświadczony od Ciebie, ale to nie znaczy,że muszę jedynie przytakiwać.Mówiąc o doświadczeniu, miałem na myśli fakt, że pełnię funkcje Zarządu właścicielskiego,administratora i księgowego. Nie mów o wyraźnych przepisach prawa skoro poddane one zostały "dziwnej" interpretacji SN I NSA.Sam oceniłeś to negatywnie.Również mam dłużnika,którego próbuję skłonić do spłaty. Nie chcę występować tu jako "czarny charakter", poddam tę sprawę pod dyskusję członkom Wspólnoty. Niech zdecydują co dalej.
    Ale wracam do sprawy krzycha.
    Po raz pierwszy spotykam się z sytuacją, gdy w akcie notarialnym określono koszty zarządzania i to spore 1 zł/m2. Czyli do kńca świata i jeden dzień dłużej Zarząd/Zarządca będzie domagał się zapłaty.W jaki sposób można refakturować na właściciela jakichkolwiek kosztów. Przecież nie jest związany jakąkolwiek umową z deweloperem.Należy, moim zdaniem,jak najszybciej doprowadzić do zebrania wspólnoty i podjąć właściwe uchwały.
    krzychu nie myl kosztów zarządzania z kosztami zarządu (art.14)Jeżeli pozostaniesz zarządcą nie widzę problemów, rozliczysz te koszty, jeżeli właściciele wyznaczą zarząd włascicielski może być różnie.

    :bigsmile:
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyli do kńca świata i jeden dzień dłużej Zarząd/Zarządca będzie domagał się zapłaty.

    Co notarialnie zakręcono, to notarialnie można odkręcić.

    I prędzej czy później do tego dojdzie.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak oczywiście. Ale może być trudne. U mnie w Szczecinie, trzy lata temu nie mogłem znależć chętnego notariusza. Za małe pieniądze, a za dużo fatygi. A ponadto musiałoby być kworum, co też może być trudne.:bigsmile:
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A ponadto musiałoby być kworum, co też może być trudne.

    Masz rację, to jest trudne, choć pełnomocnictwa mogą ratować sprawę.

    Ale im bardzie właściciele będą niezadowoleni z zarządzania tym chętniej przyjdą, żeby go zmienić.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie mów o wyraźnych przepisach prawa skoro poddane one zostały "dziwnej" interpretacji SN I NSA.Sam oceniłeś to negatywnie.
    Negatywnie oceniłem artykuł (nie wyroki): naginanie przez autorkę przepisów do swojej tezy i opieranie się bardziej na "interpretacjach", niż na prawie - a jeśli już, to na ustawie o rachunkowości, a nie na uwl. Sądy też miewają problemy z interpretacją prawa, bo jego jakość nie zawsze jest wysoka.

    Co do obowiązku posiadania REGON-u i NIP-u nie mam wątpliwości.
    W jaki sposób można refakturować na właściciela jakichkolwiek kosztów. Przecież nie jest związany jakąkolwiek umową z deweloperem.
    A to ciekawe. To w jaki sposób stał się (stanie się niedługo) właścicielem? A umowa przedwstępna?
    [cite] krzychu:[/cite]Występuję w podwójnej roli jako deweloper który wybudował mieszkania i jako zarządca wspólnotą na podstawie zapisu w akcie notarialnym. Do tej pory nie obciąząliśmy mieszkańców żadnymi kosztami pomino takiego zapisu w umowie przedwstępnej na wybudowanie lokalu mieszkalnego ( śmieci , energia) .
    Mirek - ludzie mieszkają, używają wody, ciepła, wytwarzają śmieci - i to wszystko ma im fundować deweloper? Może u Was w Szczecinie tak jest, ale ja pierwsze słyszę.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    owner - Znowu jesteś złośliwy. Jeżeli jest to ujęte w umowie przedwstępnej to po co te pytanie. Obciążeni będą poszczególni właściciele. Mówimy o ich indywidualnych kosztach . Proszę wręczyć im nakaz zapłaty z numerem konta dewelopera. Mówimy o obciążeniu kosztami Wspólnoty, której jeszcze nie ma. Jak powstanie, a to troche potrwa sytuacja się wyklaruje. Nie stoję ani po jednej ani po drugiej stronie. Wyrażam tylko swoją opinię. Są to nowe mieszkania, więc koszty zarządu,jeżeli krzychu zarządza za darmo są zerowe. Nie można obciążać przyszłą wspólnotę kosztami indywidualnymi właścicieli, tylko kosztami utrzymania części wspólnej. Myślę,że tak jest w Szczecinie.:bigsmile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] MirekL:[/cite]Są to nowe mieszkania, więc koszty zarządu,jeżeli krzychu zarządza za darmo są zerowe.
    Przeczytaj wątek od początku, bo piszesz bez związku z wcześniejszymi postami.
    Krzychu nie zarządza za darmo.
    Koszty zarządu nigdy nie są zerowe.
    Ktoś musi odśnieżać, sprzątać klatki schodowe, ubezpieczyć nieruchomość, naprawiać klamki, prowadzić księgowość. Kosztuje też oświetlenie klatki schodowej itp., itd.
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    [cite] MirekL:[/cite]Również mam dłużnika,którego próbuję skłonić do spłaty. Nie chcę występować tu jako "czarny charakter", poddam tę sprawę pod dyskusję członkom Wspólnoty. Niech zdecydują co dalej.
    MirekL, z całym szacunkiem dla Ciebie, jako członka zarządu właścicielskiego, ale dlaczego nie windykujesz należności od członka wspólnoty, co jest Twoim obowiązkiem?
    Czym innym jest nakłanianie do spłaty , a czym innym zdecydowane działanie i ochrona interesów wspólnoty. Chyba, że do takiego zachowania są jakieś inne przesłanki, o których tu nie wiemy.
    Kiedy wspólnota rozpocznie dyskusję na temat zadłużenia może być już ciut, ciut za późno i kolor Twojego charakteru nie będzie nic miał do rzeczy.
    :smile:
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    owner - podchodzisz bardzo osobiście do dyskusji. To jest nowy budynek (oddany w grudniu), w tym momencie koszty zarządzania to jedynie wynagrodzenie krzycha (kto mu teraz za to płaci?) i ewentualnie koszty oświetlenia klatek schodowych. Ktoś tam już sprząta,naprawia,prowadzi księgowość? Mówię o tej konkretnej sytuacji. Poczekajmy co krzychu nam powie. Widzę,że nie lubisz prowadzić dyskusji, tylko monologi.
    Haneczko - ja nie jestem licencjonowanym zarządcą dla którego jest to jedynie wykonywany zawód. Ja jestem również mieszkańcem tej nieruchomości, sąsiadem. Dziś jestem zarządem, po następnym zabraniu mogę nim już nie być. Ja nie mówię o rozpoczęciu nigdy niekończącej się dyskusji na temat dłużnika, którego trudną sytuację znam. Skąd wiesz jak zebranie zareaguje? Może poleci odpracować dług. Ściąganie należności od dłużników nie jest OBOWIĄZKIEM lecz prawem wspólnoty (art.15.2 uwl). Ja nie pałam zemstą, a sąd uważam za ostateczność,. Nie martw się, nie dopuszczę do przedawnienia długu.:bigsmile:
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    [cite] MirekL:[/cite] Ja jestem również mieszkańcem tej nieruchomości, sąsiadem. Dziś jestem zarządem, po następnym zabraniu mogę nim już nie być. Ja nie mówię o rozpoczęciu nigdy niekończącej się dyskusji na temat dłużnika, którego trudną sytuację znam. Skąd wiesz jak zebranie zareaguje? Może poleci odpracować dług. (...)Ja nie pałam zemstą, a sąd uważam za ostateczność. Nie martw się, nie dopuszczę do przedawnienia długu.:bigsmile:
    Ja się wcale nie martwię, bo to Twoja wspólnota. :cool: Ty ponosisz odpowiedzialność wobec właścicieli, za to, co robisz.
    Wiem, że sytuacje mogą być różne i tutaj wyłącznie w gestii właścicieli leży dobrowolne sponsorowanie dłużników, ze względu na trudną sytuację materialną, wynikającą z różnych sytuacji życiowych.
    Jednak członek zarządu musi robić to, co do niego należy, a jeśli jest inaczej to musi mieć zgodę właścicieli. To naprawdę nie jest kwestia zemsty, winy i kary - tylko pewnej przejrzystości i jawności działania w interesie wszystkich właścicieli.
    [cite] MirekL:[/cite]Ściąganie należności od dłużników nie jest OBOWIĄZKIEM lecz prawem wspólnoty (art.15.2 uwl).
    Mówimy o obowiązkach członka zarządu. :smile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] MirekL:[/cite]Dziś jestem zarządem, po następnym zabraniu mogę nim już nie być.
    Do odwołania zarządu potrzebna jest uchwała, których u Was nie ma i których brak tak wychwalasz. Jesteś zatem nieusuwalny.
    [cite] MirekL:[/cite]Skąd wiesz jak zebranie zareaguje? Może poleci odpracować dług. Ściąganie należności od dłużników nie jest OBOWIĄZKIEM lecz prawem wspólnoty (art.15.2 uwl).
    1) Kto płaci za dłużnika?
    2) Zebranie nie ma nic do ściągania długów, to jest czynność zwykłego zarządu.
    2) Ściąganie należności od dłużników jest obowiązkiem zarządu. Zarząd to Ty. Przez Twoją bezczynność wspólnota może ponieść straty. Może już ponosi.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    Ustawa z dnia 7.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (tj. Dz.U. z 2006r. Nr.123, poz.858)
    1. Art.26 ust.2 - obowiązek rozliczania kosztów wody i odprowadzenia ścieków
    2. Art.6 ust.6 pkt 3 - obowiązek ustalania sposobu rozliczania uchybu
    3. Art. 26 ust.2 i art.26 ust.3 - obciążanie użytkownika kosztem wody zużytej w lokalu i części kosztów uchybu

    Art.26.2. Jeżeli odbiorcą usług jest wyłącznie właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych, jest on obowiązany do rozliczenia kosztów tych usług. Suma obciążeń za wodę lub ścieki nie może być wyższa od ponoszonych przez właściciela lub zarządcę na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

    Art.6.6. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zawiera umowę, o której mowa w ust. 1, także z osobą korzystającą z lokalu wskazaną we wniosku, jeżeli:
    3) właściciel lub zarządca rozlicza, zgodnie z art. 26 ust. 3, różnicę wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody;

    26.3. Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych dokonuje wyboru metody rozliczania kosztów różnicy wskazań, o której mowa w art. 6 ust. 6 pkt 3. Należnościami wynikającymi z przyjętej metody rozliczania obciąża osobę korzystającą z lokalu w tych budynkach.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.