Rozliczenie zarządcy
MOOE31
Użytkownik
Dzień dobry,
Na początku kwietnia 2023 roku, przy większości wspólnoty, udało nam się odsunąć zarządca, który był powołany przez dewelopera na zarządca, który w tym momencie jest niezależny. Przy zmianie zarządcy, deweloper zaczął się rozliczać z członkami wspólnoty. W dniu dzisiejszym otrzymałem rozliczenie za wspólnotę a dokładnie "Rozliczenie kosztów i przychodów za okres 12.2020-04.2023". Chciałbym się podpytać, czy deweloper może brać pod uwagę koszta o za okres w którym nie byłem członkiem wspólnoty?
Akt notarialny został podpisany we wrześniu 2021 roku. Budynek został oddany do użytku w grudniu 2020 roku, gdzie automatycznie powstała wspólnota mieszkaniowa, więc właścicielem mieszkania stałem się we wrześniu 2021 roku, a do września 2021 roku to deweloper odpowiada za mieszkanie i opłaty ponieważ w akcie notarialnym widniał. Czy źle myślę?
Proszę o informację.
Dziękuję
Na początku kwietnia 2023 roku, przy większości wspólnoty, udało nam się odsunąć zarządca, który był powołany przez dewelopera na zarządca, który w tym momencie jest niezależny. Przy zmianie zarządcy, deweloper zaczął się rozliczać z członkami wspólnoty. W dniu dzisiejszym otrzymałem rozliczenie za wspólnotę a dokładnie "Rozliczenie kosztów i przychodów za okres 12.2020-04.2023". Chciałbym się podpytać, czy deweloper może brać pod uwagę koszta o za okres w którym nie byłem członkiem wspólnoty?
Akt notarialny został podpisany we wrześniu 2021 roku. Budynek został oddany do użytku w grudniu 2020 roku, gdzie automatycznie powstała wspólnota mieszkaniowa, więc właścicielem mieszkania stałem się we wrześniu 2021 roku, a do września 2021 roku to deweloper odpowiada za mieszkanie i opłaty ponieważ w akcie notarialnym widniał. Czy źle myślę?
Proszę o informację.
Dziękuję
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Odpowiedzi
Pierwsza uwaga.
WM powstała z chwilą powstania pierwszego AN , gdzie deweloper zbył lokal i część udziałów do NW z nim związany.
Po drugie....
Rozliczenie winno być wykonane za okres roku kalendarzowego,
czyli pierwsze za grudzień 2020 ;
drugie za styczeń - grudzień 2021 ,
trzecie za styczeń - grudzień 2022 i
czwarte od stycznia 2023 do momentu zakończenia zarządzania NW przez "deweloperskiego zarządcę " , a każdy właściciel winien otrzymać od momentu spisania AN.
Nie wiem jak to było zapisanie w AN przedwstępnym ws ponoszenia kosztów w okresie od przekazania lokalu do stworzenia AN przeniesienia własności. Często deweloperzy zapisują, że wszelkie koszty utrzymania nieruchomości ( lokal + NW) ponoszą przyszli właściciele lokali.
1. W rozliczeniu indywidualnym pomiędzy deweloperem a właścicielem lokalu może być ujęty tylko okres sprzed daty nabycia lokalu.
Wtedy chodzi o okres, w jaki wspólnot wprawdzie już istnieje, ale jeszcze nie w pełni stosuje się do przepisów ustawy o własności lokali.
Po tej dacie może chodzić już tylko o indywidualne rozliczenia pomiędzy wspólnotą, a właścicielem lokalu. Wtedy chodzi o koszty części wspólnych nieruchomości już w pełni funkcjonującej wspólnoty.
2. Jeżeli rozliczenie, o które pytasz nazywa się "Rozliczenie kosztów i przychodów za okres 12.2020-04.2023", to może chodzić po prostu o sprawozdania finansowe wspólnoty. Nie o rozliczenie kosztów z indywidualnym właścicielem. Ale wtedy, jak wyżej wspomniano - sprawozdania finansowe ujmowane powinny być w okresach rocznych w ujęciu kalendarzowym. Trzyletnie sprawozdanie finansowe wspólnoty byłoby złamaniem wprost przepisów ustawy o własności lokali.