Zarząd powierzony i administrator jednocześnie

Hej jestem nowy w tym temacie i chciałbym podpytać czy dobrze rozumiem.

Mieszkam na nowym osiedlu na którym deweloper podpisał umowę z firmą administrującą nieruchomością.

Przy podpisywaniu aktua notarialnego dostałem informację że będzie tam zarząd powierzony.
I teraz tak chciałem uzyskać wgląd do umowy między administratorem, a zarządcą, ale mi odmówiono. Powiedziano że nie istnieje żadna umowa pomiędzy wspólnotą a administracją i jest tylko między zarządem powierzonym, a administracją. Czyli jak dobrze rozumiem zarząd powierzony po prostu przekazuje administratorowi część swoich obowiązków? jest to możliwe w takim przypadku że administrator zarządza naszymi rachunkami i danymi?

Widziałem że zawarta była uchwała rok temu pozwalająca na podpisanie umowy z zarządcą. Czyli jak rozumiem gdy chcielibyśmy odwołać zarząd powierzony to będzie jakiś okres wypowiedzenia i to jak wypowiemy umowę zarządcy to nie będziemy musieli tego robić administratorowi?

Komentarze

  • Opcje
    NowNow Użytkownik
    A co na to pozostali członkowie wspólnoty?
  • Opcje
    mateush90mateush90 Użytkownik
    Nie rozumiem pytania jest dużo osób chętnych do zmiany
  • Opcje
    NowNow Użytkownik
    Dużo to pojęcie względne. Liczy się suma udziałów w cz. wsp. Tu są osoby, które Ci wyłożą podstawy prawne. Ja swoje rady wolę sprowadzać do, moim zdaniem najważniejszego - chęci współwłaścicieli do działania i to oficjalnego, nie narzekania po kątach, że jest źle i niech ,,ktoś" coś zrobi.
    ,,...dostałem informację....." to ma być zapisane w AN, co tam masz napisane nt. zarządu. ,,....widziałem rok temu uchwałę...." był notariusz?
    Patrz rozdział 4 uwl
  • Opcje
    mateush90mateush90 Użytkownik
    Nie zgadzam się z Tobą że narzekam, szukam rozwiązania i sam aktywnie co możesz zobaczyć po tym że sam szukam wsparcia tu chociażby na forum jakie działania podjąć u osób które też są tu bardziej doświadczone.
    Jeśli nie było chęci współwłaścicieli na to aby działać nie pisałbym tutaj, na ten moment nie jestem w stanie odpowiedzieć Ci czy jest chęć 50%+1 głos do zmiany zarządcy, gdyż to głosowanie się nie odbyło ale jest planowane.

    Więc wydaje mi się że sam sobie połączyłem kropki że mamy umowę i wpis w księgach wieczystych (poprzez akt notarialny) co do zarządcy powierzonego. Jest to spółka powiązana z deweloperem, nie widziałem jeszcze tej umowy, gdyż jest weekend dopiero o nią poprosiłem i zobaczę co będzie dalej. Dla mnie zaskakujące jest to że nie mamy bezpośredniej umowy z administratorem (spółka zaprzyjaźniona z deweloperem). Ale prawdopodobnie więcej się dowiem po sprawdzeniu umowy z zarządcą.
  • Opcje
    gabgab Użytkownik
    Żeby odwołać zarząd powierzony, właściciele lokali, których suma udziałów wynosi ponad 50 %, muszą podjąć uchwałę protokołowaną przez notariusza, o tym że rezygnują z zarządu powierzonego i przechodzą na zarządzanie zapisane w art.20.1 (i dalszych) ustawy o własności lokali.
    Potem muszą wybrać zarząd osobowy i ewentualnie zatrudnić administratora. Jeśli nie ma umiwy z aktualnym administratorem, to nie ma żadnego okresu wypowiedzenia.
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    mateush90 napisał użytkownik: »
    Czyli jak dobrze rozumiem zarząd powierzony po prostu przekazuje administratorowi część swoich obowiązków? jest to możliwe w takim przypadku że administrator zarządza naszymi rachunkami i danymi?

    Poczytaj sobie treść ustawy o własności lokali

  • Opcje
    mateush90mateush90 Użytkownik
    gab napisał użytkownik: »
    Żeby odwołać zarząd powierzony, właściciele lokali, których suma udziałów wynosi ponad 50 %, muszą podjąć uchwałę protokołowaną przez notariusza, o tym że rezygnują z zarządu powierzonego i przechodzą na zarządzanie zapisane w art.20.1 (i dalszych) ustawy o własności lokali.
    Potem muszą wybrać zarząd osobowy i ewentualnie zatrudnić administratora. Jeśli nie ma umiwy z aktualnym administratorem, to nie ma żadnego okresu wypowiedzenia.

    Dzięki gab :)
  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    edytowano 12 lutego
    mateush90 napisał użytkownik: »
    Widziałem że zawarta była uchwała rok temu pozwalająca na podpisanie umowy z zarządcą. Czyli jak rozumiem gdybyśmy chcieli odwołać zarząd powierzony, to będzie jakiś okres wypowiedzenia i to jak wypowiemy umowę zarządcy to nie będziemy musieli tego robić administratorowi?

    Jeżeli notarialnie odwołacie uchwałą zapis dot. zarządu powierzonego, to w tej samej uchwale możecie ustalić np. 3 m-czny okres dot. sprawowania przez dewelopera obowiązków wynikających z umowy o zarząd powierzony. Taki okres , po którym ona ostatecznie wygasa.
    Ustanowienie nowego sposobu zarządu nieruchomością wspólną na podstawie art 20.1 (i dalszych ) mogłoby obowiązywać od dnia następnego od upływu w/w 3 miesięcznego terminu.
    W ten czas nie masz ukresu dualizmu prawnego we wspólnocie. Byłoby jasne następstwo dwóch instytucji prawnych przewidzianych w ustawie.
    Umowa dewelopera o administrowanie z firmą administrującą nie jest dokumentem wspólnoty. Jest dokumentem dewelopera.
    Deweloper w tej umowie nie przekazuje obowiązków. On po prostu zleca ich wykonanie administratorowi. Obowiązki dot. zarządu nieruchomością nadal spoczywają formalnie na deweloperze.
    Skutki prawne zawarcia i obowiązywania tej umowy dla ogółu właścicieli lokali są w praktyce znikome. Co innego skutki faktyczne, ale prawne - są niestety dla Ciebie prawie żadne.
    Dość powiedzieć, że czego jak czego, ale wglądu w tę umowę, to na pewno nie dostaniesz.


  • Opcje
    gabgab Użytkownik
    edytowano 12 lutego
    A po co mają uchwalać 3 miesięczny okres wypowiedzenia? Żeby deweloperowi dać zarobić?
    I o jakim "-dualiźmie" piszesz? Widzę, że wciąż nie rozumiesz czym jest powierzenie zarządu.
    POWIERZENIE ZARZĄDU to jest:
    1. Umowa między wszystkimi właścicielami lokali, że rezygnują z ustawowego (domyślnego) sposobu zarządu na rzecz umownego sposobu zarządu.

    3. Drugi krok: to UMOWA między WM a podmiotem ten zarząd przyjmującym.

    Gdy chce się "odkręcić" instytucję zarządu powierzonego to najpierw należy podjąć uchwałę protokołowaną przez notariusza o rezygnacji z takiego sposobu zarządu na rzecz tego zapisanego w uwl. Tutaj ustawodawcy wystarczy wola większości.
    Gdy już taką uchwałę protokołowaną przez notariusza się podejmie, to należy podjąć już zwykłą uchwalę o wyborze członķów zarządu.
    I od tej chwili wspólnotę reprezentuje wybrany zarząd. Owszem uchwały można zaskarżyć ale jeśli zostały podjęte prawidłowo nie ma powodów do ich uchylenia.
    Wybrany zarząd wzywa administratora do przekazania dokumentacji, przekazania konta w banku. . Oczywiście , ze względów organizacyjnych, może to zająć nawet do miesiąca ale nie trzy miesiące.

    Komentarz edytowany gab
  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    Żeby się nie rozstawać z dnia na dzień, lub z miesiąca na miesiąc. Przecież pcheł nie łapią.
  • Opcje
    etraetra Użytkownik
    Do notariusza moze isc nawet jedna osoba, z pelnomocnictwami szczegolowymi wlascicieli. Jesli ktos mieszka daleko, to mozna podpisac takie pelnomocnictwo przez epuap .
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    Jeżeli zarządca zawarł umowę z administratorem, to rozumiem, że sam sie z nim rozlicza? Ponadto proszę zauważyć, że mamy tu do czynienia ze stosunkiem prawnym, do którego stosuje się przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia:
    Art. 738. Wykonanie zlecenia przez osobę trzecią
    § 1. Przyjmujący zlecenie może powierzyć wykonanie zlecenia osobie trzeciej tylko wtedy, gdy to wynika z umowy lub ze zwyczaju albo gdy jest do tego zmuszony przez okoliczności. W wypadku takim obowiązany jest zawiadomić niezwłocznie dającego zlecenie o osobie i o miejscu zamieszkania swego zastępcy i w razie zawiadomienia odpowiedzialny jest tylko za brak należytej staranności w wyborze zastępcy.
    § 2. Zastępca odpowiedzialny jest za wykonanie zlecenia także względem dającego zlecenie. Jeżeli przyjmujący zlecenie ponosi odpowiedzialność za czynności swego zastępcy jak za swoje własne czynności, ich odpowiedzialność jest solidarna.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    Na jakiej podstawie zarządca powierzył wykonanie zlecenia osobie trzeciej? Proszę w tej sytuacji zwrócić sie o okazanie umowy zawartej z zarządcą. Proszę sie upewnić czy rzeczywiście zarządca opłaca administratora ze swojego wynagrodzenia.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    Słuszna uwaga poprzednika (co z umową OC).

    Proszę zauważyć, że zgodnie z cytowanym powyżej przepisem, tj. zgodnie z art. 738 paragraf 2 Kodeksu cywilnego:

    "Zastępca odpowiedzialny jest za wykonanie zlecenia także względem dającego zlecenie. Jeżeli przyjmujący zlecenie ponosi odpowiedzialność za czynności swego zastępcy jak za swoje własne czynności, ich odpowiedzialność jest solidarna."

    Podsumowując: zarzadca winien wskazać na jakiej podstawie zawarł umowę z administratorem, należy zapoznać sie z umową wspólnoty mieszkaniowej zawartą z zarządcą, sprawdzić czy faktycznie opłaca wynagrodzenie we własnym zakresie, a nie ze środków wspólnoty mieszkaniowej i oczywiście zwrócić się o wydanie kopii polisy oc.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.