Zarząd powierzony i administrator jednocześnie
mateush90
Użytkownik
Hej jestem nowy w tym temacie i chciałbym podpytać czy dobrze rozumiem.
Mieszkam na nowym osiedlu na którym deweloper podpisał umowę z firmą administrującą nieruchomością.
Przy podpisywaniu aktua notarialnego dostałem informację że będzie tam zarząd powierzony.
I teraz tak chciałem uzyskać wgląd do umowy między administratorem, a zarządcą, ale mi odmówiono. Powiedziano że nie istnieje żadna umowa pomiędzy wspólnotą a administracją i jest tylko między zarządem powierzonym, a administracją. Czyli jak dobrze rozumiem zarząd powierzony po prostu przekazuje administratorowi część swoich obowiązków? jest to możliwe w takim przypadku że administrator zarządza naszymi rachunkami i danymi?
Widziałem że zawarta była uchwała rok temu pozwalająca na podpisanie umowy z zarządcą. Czyli jak rozumiem gdy chcielibyśmy odwołać zarząd powierzony to będzie jakiś okres wypowiedzenia i to jak wypowiemy umowę zarządcy to nie będziemy musieli tego robić administratorowi?
Mieszkam na nowym osiedlu na którym deweloper podpisał umowę z firmą administrującą nieruchomością.
Przy podpisywaniu aktua notarialnego dostałem informację że będzie tam zarząd powierzony.
I teraz tak chciałem uzyskać wgląd do umowy między administratorem, a zarządcą, ale mi odmówiono. Powiedziano że nie istnieje żadna umowa pomiędzy wspólnotą a administracją i jest tylko między zarządem powierzonym, a administracją. Czyli jak dobrze rozumiem zarząd powierzony po prostu przekazuje administratorowi część swoich obowiązków? jest to możliwe w takim przypadku że administrator zarządza naszymi rachunkami i danymi?
Widziałem że zawarta była uchwała rok temu pozwalająca na podpisanie umowy z zarządcą. Czyli jak rozumiem gdy chcielibyśmy odwołać zarząd powierzony to będzie jakiś okres wypowiedzenia i to jak wypowiemy umowę zarządcy to nie będziemy musieli tego robić administratorowi?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
,,...dostałem informację....." to ma być zapisane w AN, co tam masz napisane nt. zarządu. ,,....widziałem rok temu uchwałę...." był notariusz?
Patrz rozdział 4 uwl
Jeśli nie było chęci współwłaścicieli na to aby działać nie pisałbym tutaj, na ten moment nie jestem w stanie odpowiedzieć Ci czy jest chęć 50%+1 głos do zmiany zarządcy, gdyż to głosowanie się nie odbyło ale jest planowane.
Więc wydaje mi się że sam sobie połączyłem kropki że mamy umowę i wpis w księgach wieczystych (poprzez akt notarialny) co do zarządcy powierzonego. Jest to spółka powiązana z deweloperem, nie widziałem jeszcze tej umowy, gdyż jest weekend dopiero o nią poprosiłem i zobaczę co będzie dalej. Dla mnie zaskakujące jest to że nie mamy bezpośredniej umowy z administratorem (spółka zaprzyjaźniona z deweloperem). Ale prawdopodobnie więcej się dowiem po sprawdzeniu umowy z zarządcą.
Potem muszą wybrać zarząd osobowy i ewentualnie zatrudnić administratora. Jeśli nie ma umiwy z aktualnym administratorem, to nie ma żadnego okresu wypowiedzenia.
Poczytaj sobie treść ustawy o własności lokali
Dzięki gab
Jeżeli notarialnie odwołacie uchwałą zapis dot. zarządu powierzonego, to w tej samej uchwale możecie ustalić np. 3 m-czny okres dot. sprawowania przez dewelopera obowiązków wynikających z umowy o zarząd powierzony. Taki okres , po którym ona ostatecznie wygasa.
Ustanowienie nowego sposobu zarządu nieruchomością wspólną na podstawie art 20.1 (i dalszych ) mogłoby obowiązywać od dnia następnego od upływu w/w 3 miesięcznego terminu.
W ten czas nie masz ukresu dualizmu prawnego we wspólnocie. Byłoby jasne następstwo dwóch instytucji prawnych przewidzianych w ustawie.
Umowa dewelopera o administrowanie z firmą administrującą nie jest dokumentem wspólnoty. Jest dokumentem dewelopera.
Deweloper w tej umowie nie przekazuje obowiązków. On po prostu zleca ich wykonanie administratorowi. Obowiązki dot. zarządu nieruchomością nadal spoczywają formalnie na deweloperze.
Skutki prawne zawarcia i obowiązywania tej umowy dla ogółu właścicieli lokali są w praktyce znikome. Co innego skutki faktyczne, ale prawne - są niestety dla Ciebie prawie żadne.
Dość powiedzieć, że czego jak czego, ale wglądu w tę umowę, to na pewno nie dostaniesz.
I o jakim "-dualiźmie" piszesz? Widzę, że wciąż nie rozumiesz czym jest powierzenie zarządu.
POWIERZENIE ZARZĄDU to jest:
1. Umowa między wszystkimi właścicielami lokali, że rezygnują z ustawowego (domyślnego) sposobu zarządu na rzecz umownego sposobu zarządu.
3. Drugi krok: to UMOWA między WM a podmiotem ten zarząd przyjmującym.
Gdy chce się "odkręcić" instytucję zarządu powierzonego to najpierw należy podjąć uchwałę protokołowaną przez notariusza o rezygnacji z takiego sposobu zarządu na rzecz tego zapisanego w uwl. Tutaj ustawodawcy wystarczy wola większości.
Gdy już taką uchwałę protokołowaną przez notariusza się podejmie, to należy podjąć już zwykłą uchwalę o wyborze członķów zarządu.
I od tej chwili wspólnotę reprezentuje wybrany zarząd. Owszem uchwały można zaskarżyć ale jeśli zostały podjęte prawidłowo nie ma powodów do ich uchylenia.
Wybrany zarząd wzywa administratora do przekazania dokumentacji, przekazania konta w banku. . Oczywiście , ze względów organizacyjnych, może to zająć nawet do miesiąca ale nie trzy miesiące.
Art. 738. Wykonanie zlecenia przez osobę trzecią
§ 1. Przyjmujący zlecenie może powierzyć wykonanie zlecenia osobie trzeciej tylko wtedy, gdy to wynika z umowy lub ze zwyczaju albo gdy jest do tego zmuszony przez okoliczności. W wypadku takim obowiązany jest zawiadomić niezwłocznie dającego zlecenie o osobie i o miejscu zamieszkania swego zastępcy i w razie zawiadomienia odpowiedzialny jest tylko za brak należytej staranności w wyborze zastępcy.
§ 2. Zastępca odpowiedzialny jest za wykonanie zlecenia także względem dającego zlecenie. Jeżeli przyjmujący zlecenie ponosi odpowiedzialność za czynności swego zastępcy jak za swoje własne czynności, ich odpowiedzialność jest solidarna.
Proszę zauważyć, że zgodnie z cytowanym powyżej przepisem, tj. zgodnie z art. 738 paragraf 2 Kodeksu cywilnego:
"Zastępca odpowiedzialny jest za wykonanie zlecenia także względem dającego zlecenie. Jeżeli przyjmujący zlecenie ponosi odpowiedzialność za czynności swego zastępcy jak za swoje własne czynności, ich odpowiedzialność jest solidarna."
Podsumowując: zarzadca winien wskazać na jakiej podstawie zawarł umowę z administratorem, należy zapoznać sie z umową wspólnoty mieszkaniowej zawartą z zarządcą, sprawdzić czy faktycznie opłaca wynagrodzenie we własnym zakresie, a nie ze środków wspólnoty mieszkaniowej i oczywiście zwrócić się o wydanie kopii polisy oc.