Błędne wskazania liczników wody.
wspólnota_K
Użytkownik
Po rozliczeniu rocznym wspólnoty mieszkaniowej okazało się, że w jednym lokalu były błędne wskazania liczników zimnej i ciepłej wody. Odczyty liczników pokazywały za duże zużycia.
1. Jakie są są procedury w takiej sytuacji?
2. Czy powinien być sporządzony protokół z takiej sytuacji?
3. Jakie powinno się przyjąć zużycie zimnej i ciepłej wody, czy można przyjąć średnią z poprzednich trzech lat?
4. Czy powinno się wykonać korektę całego rozliczenia zimnej i ciepłej wody i przesłać nowe rozliczenia dla wszystkich mieszkań?
1. Jakie są są procedury w takiej sytuacji?
2. Czy powinien być sporządzony protokół z takiej sytuacji?
3. Jakie powinno się przyjąć zużycie zimnej i ciepłej wody, czy można przyjąć średnią z poprzednich trzech lat?
4. Czy powinno się wykonać korektę całego rozliczenia zimnej i ciepłej wody i przesłać nowe rozliczenia dla wszystkich mieszkań?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Kto pyta, zarząd czy właściciel lokalu?
Tu nie ma żadnych procedur z wyjątkiem zdroworozsądkowych.
Zużycia w jednym lokalu są nieznane. Na ma tam historii.
Należy zatem utworzyć historię zużyć w tym lokalu. np. z trzech miesięcy. Wyznaczyć średnią zużyć i skorygować to jedno konkretne rozliczenie wody wg tego średniego.
Był wodomierz, zakładam, że z ważną legalizacją. A dlaczego inni mają wierzyć, że tam nie zamieszkało 10 osób. Mało prawdopodobne ale może wodomierz główny wskazał mniej niż suma lokalowych i tą różnicą obciążyć ten lokal. Inaczej to uchwała przekraczające zarząd zwykły. Problemowy może zbierać podpisy aby poddać taką uchwałę pod głosowanie no i kto zapłaci za zbieranie głosów przez zarząd i powiadomienie właścicieli. Oczywiście wiele zależy od relacji a to już inny temat
2. Czy powinien być sporządzony specjalny protokół, z którego wynika, że odczyty ZM i CW były błędne i w którym określamy sposób ustalenia realnego zużycia ZM i CW w tym lokalu?
Takie, jakie są zapisane w waszym "Regulaminie rozliczania KOSZTÓW mediów" ...
ad 2 - powinien być spisany protokół
ad 3 - takie jakie sa zapisy w Regulaminie ....
ad 4 - niekoniecznie , różnice kosztów jaka wyniknie z korekty, przyjąć do rozliczenia w roku bieżącym . Jeżeli WM składa się z kilku lokali, można anulować poprzednie rozliczenie i ponownie rozliczyć.
Taką decyzje podejmuje Zarząd WM .
Stąd, przy braku zaworów zwrotnych, zawyżone są wskazania obydwu wodomierzy.
Woda zimna i ciepła cyrkulowały w jednym mieszkaniu. Przy jak najbardziej sprawnych wodomierzach.
Nie ma potrzeby korygowania wszystkich rozliczeń.
W takiej sytuacji mogą wychodzić minimalne różnice dla poszczególnych lokali między korektą rozliczenia za 2023 rok a rozliczeniem
różnicy w rozliczeniu za 2024 r.
Np. a) rozliczenie roczne za 2023: CW = 40zł/m3
b) korekta rozliczenia rocznego za 2023: CW = 42zł/m3
c) rozliczenie roczne za 2024: CW = 43zł/m3
d) rozliczenie roczne z uwzględnieniem różnicy za 2023: CW = 41zł
W lokalu X zużyto CW: w 2023: 30m3
w 2024: 20m3
Obciążenie lokalu X za CW:
ad. a) 30 x 40 = 1200zł
ad. b) 30 x 42 = 1260zł
ad. c) 20 x 43 = 860zł
ad. d) 20 x 41= 820zł
Jeżeli nie zrobimy korekty za 2023 rok tylko różnicę uwzględnimy w 2024 roku to lokal X zapłaci za CW za 2023 i 2024 rok: 1200zł + 820zł = 2020zł
Jeżeli zrobimy korektę za 2023 rok to lokal X zapłaci za CW za 2023 i 2024 rok: 1260zł + 860zł = 2120zł
Czyli jeśli nie będziemy robić korekty rozliczenia za 2023 a różnicę uwzględnimy w rozliczeniu za 2024 to lokal X zapłaci za CW za 2023 i 2024 o 100zł mniej niż powinien.