Skoro mowa o zebraniu sprawozdawczym to i o podpisach składanych przez właścicieli lokali wato by wspomnieć. Członkowie WM w około 120 tysiącach jej budynków to KONSUMENCI.
"(...) Pomysł przeprowadzenia kampanii społecznej dotyczącej wagi podpisu i zwracającej uwagę na potrzebę dokładnego czytania podpisywanych dokumentów, zrodził się na początku tego roku. Założenia kampanii zostały opracowane przez Federację Konsumentów, największą w Polsce organizację pozarządową chroniącą indywidualnego konsumenta. (...)" http://sunsite.icm.edu.pl/listserv/wa.cgi?A2=ind0211&L=ebank&F=lf&P=39422
Takie stawianie sprawy uderza we własność prywatną w budynku WM. Kto jak kto, ale Ty - zarządca powinieneś wiedzieć, że zarząd budynkami WM nie podlega kontroli państwa i dlatego tak jest.
Gmina (osoba prawna reprezentowana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) w budynku WM jest właścicielem lokalu i zgodnie z posiadanym udziałem wnosi zaliczki na jej rzecz w wysokości 80%, a właściciele indywidualni w 20%. Ich rozliczeniem zajmuje się Zarząd lub Zarządca.
Właścicielem budynku przed powstaniem WM była Gmina. Po powstaniu WM Gmina stała się jej członkiem mającym wobec niej zobowiązania. To do Gminy należy utrzymanie 80% udziału za który odpowiada z ustawy WM.
Skoro w budynku WM ma miejsce "samowolka" to trzeba sprawdzić czy WM działa w swoim imieniu.
Pamiętasz walkę Michała Drzymały o ziemię w zaborze pruskim? Przez lata mieszkał w wozie na kółkach. Dzisiaj nie ma takiej potrzeby, ponieważ żyjemy w państwie prawa.
Najpierw pozbycie się "syndromu najemcy", a następnie wykorzystanie informacji m.in. na tym forum w celu zrozumienia swojej sytuacji. To bardzo ważne.
Administrator nie ma stosunku prawnego ze WM, a więc bez zawarcia umowy zlecenia nie może administrować nieruchomością WM. Ponadto lokale wyodrębnione dla których urządzono KW nie stanowią własności Gminy (dowód: odpis KW lokalu), a to znaczy, że nie sporządzi dokumentów z danymi osobowymi ich właścicieli.
Administrator nie ma stosunku prawnego ze WM, a więc bez zawarcia umowy zlecenia nie może administrować nieruchomością WM.
WM zawarła wszystkie umowy prawidłowo.
Administrator ma prawo administrować danymi osobowymi włascicieli, bo inaczej nic by nie zrobił (nawet zebrania nie zwołał).
Wwwinyl! Stosunek prawny posiada właściciel lokalu w rozumieniu ustawy o własności lokali m.in. Gmina (osoba prawna reprezentowana przez Panią /Pana .... wójta, burmistrza lub prezydenta miasta danej kadencji).
Administrator nieruchomości
1. Osoba fizyczna
2. Osoba prawna.
Ad.2 Osoba prawna
1. " Firma deweloperska i zarządzająca nieruchomościami poszukuje pracownika na stanowisko Administratora Nieruchomości. Wymagnia: duża dyspozycyjność, prawo jazdy kat. B, obsługa komputera, niepalący. CV prosimy przesyłać na adres : (...) Kontakt telefoniczny: (...)."
2. "(...) Sp. z o.o. lider (...) rynku zarządców nieruchomości prowadzi stałą rekrutację na następujące stanowiska: - Asystent Zarządcy Nieruchomości (staż, praktyki na zarządcę) - Zarządca Nieruchomości - Administrator Nieruchomości - Księgowy ds. Nieruchomości - Agent Nieruchomości - Asystent Biurowy Informacje: (...)"
Zarządca i Administrator nieruchomości to zleceniobiorca , a WM to zleceniodawca usługi zarządzania lub administrowania nieruchomością wspólną.
Prezesie! W prawie cywilnym właściciel nieruchomości sam dba o swoją edukację lub wynajmuje do tego prawnika. Właściciele indywidualni mogliby "zrzucić" się na prawnika , ale tego nie robią. I to jest problem.
Ktoś kiedyś napisał, że wykupienie lokalu od Skarbu Państwa i Gminy to bomba z opóznionym zapłonem. Jej wybuch obudzi właścicieli indywidualnych, ale będzie za pózno. A chodziło o działkę gruntu na której posadowiony jest budynek WM. Jej wykup do dnia 31.12.2012 roku.
Drugą taką sprawą jest Zarząd " właścicielski". Właściciele indywidualni będąc członkami Zarządu "właścicielskiego" nie znają zasad powstania i funkcjonowania WM, a podpisują dokumenty.
Mam pytanie. W rozliczeniu rocznym każdy właściciel dostał dużą dopłatę, w związku z faktem przekroczenia w ciągu ubiegłego roku ustalonej zaliczki na bieżące konserwacje. Aby tego uniknąć zarząd chce pokryć te dopłaty z funduszu remontowego. czy jest taka możliwość, przekasięgowania np. czesci f.remontowego na bieżący czy ktoś zna jakies inne rozwiązanie, aby właścicieli uniknęli dopłat ?
Jeśli "fundusz remontowy" u Was to część wydatków na pokrycie kosztów utrzymania części wspólnej, to jak najbardziej można pokrywać.
Jeśli fundusz ma charakter specjalny, celowy i służy do realizacji konkretnego zadania (jest prawdziwym funduszem remontowym), to w sytuacji, gdy był zbierany wg tej samej metody jak fundusz eksploatacyjny - można rozpatrzyć taką uchwałę.
Natomiast, gdy zbierano pieniądze inaczej, np. po 100 zł od mieszkania, to niestety nie mozna.
Rozumiem. Czyli biorąc pod uwagę, że w tej wspólnocie fundusz remontowy jest prawdziwym funduszem remontowym można podjąć uchwałę, która mówić będzie, że dopłaty w indywidualnych rozliczen należy pokryć z funduszu remontowego? Czy tak ? Pozdrawiam.
Jeśli rzeczywiście postanowiliście zbierać specjalne pieniądze np. na remont dźwigów, remont dachu, termomodernizację itp. (na konkretny cel), a sposób zbierania pieniędzy był taki sam jak przy zaliczkach na koszty utrzymania części wspólnej (czyli albo od powierzchni, albo od udziału - różnie wspólnoty mają) to z całą pewności nie będzie to dla księgowej problem.
Wystarczy (tak jak napisałeś) uchwała wspólnoty.
Jehoannah! Poproś o wgląd w rozliczenie finansowe opłat WM ( zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od dnia 1.01.2007r.).
Co zawiera rozliczenie za okres od 1.01.-31.12.2... roku?
I. LOKALE INDYWIDUALNE
Nadwyżka (niedobór) przychodów nad kosztami lokali indywidualnych
II. NIERUCHOMOŚĆ WSPÓLNA
Nadwyżka (niedobór) przychodów nad kosztami nieruchomości wspólnej
III. FUNDUSZ REMONTOWY
Przychody funduszu remontowego
Koszty funduszu remontowego
Wynik funduszu remontowego
IV. ROZLICZENIE ZALICZEK (bez funduszu remontowego)
V.WYNIK GOSPODARKI ZASOBEM MIESZKANIOWYM* (z funduszem remontowym).
VI. OPODATKOWANE DOCHODY WM
VII WYNIK WM
* Zasób mieszkaniowy WM ( jako ogół właścicieli lokali).
Wydatkowanie funduszu remontowego jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd i wymaga podjęcia uchwały przez właścicieli lokali.
Środki zgromadzone na funduszu remontowym niewydane w danym roku stanowią przychód funduszu remontowego w roku następnym .
Trzeba pamiętać, że przychody i koszty FR należą do gospodarki zasobem mieszkaniowym w rozumieniu art.17 ust.1 pkt.44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr.54, poz.654 ze zm.).
Właściciele lokali podejmują decyzję o ustanowieniu FR w drodze uchwały o zasadach gromadzenia i rozliczania środków zgromadzonych na funduszu remontowym WM.
Przykro mi,że moje stanowisko, że Wspólnoty MIeszkaniowe nie płacą podatków jest nieprzyjmowane ,a wręcz "wyśmiewane". Całkowicie nie zgadzam się z teoriami marty. Uważam,że są nawet szkodliwe i godzą w interesy WM. ŻADNA WSPÓLNOTA MIESZKANIOWA NIE PROWADZI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ. To że ma REGON wynika z faktu,że zwróciła się z takim wnioskiem do GUS-u.Sprawdzcie jaką prowadzi działalność WM - u mnie jest to 7032Z - Zarządzanie Nieruchomościami na zlecenie.ABSURD. A po co to zrobiłem (dochodzi NIP), bo bez tego nie założyłbym konta bankowego dla WM. Sptrawdzcie w REGON - WM czyli jednostka nie mająca osobowości prawnej, czyli nie dotyczą jej przepisy osób prawnych. Śmieszne nadinterpretacje organów państwowych i niekiedy niestety sądów to wspaniałe pole do popisu dla Zarządców. Z tego wielu żyje. Cieszyłbym się gdybym miał jakieś dodatkowe przychody oprócz zaliczek członków WM.Potraktowałbym je jako pożytki (art. 12 ust. 2 uwl). Nigdy nie zgłosiłbym,że te pożytki przekraczają nasze potrzeby. A jeżeli już, to niech właściciele "uczciwie" je opodatkują jako swój zysk. Jeżeli ktoś chce ze mną polemizować jestem gotów.:bigsmile:
Nie ma o czym gadać. Jeden wielki spisek.
Wszyscy się sprzysięgli przeciwko tobie: wwwinyl, marta, Zarządca, ja, organy państwowe i sądy.
I ustawodawca. I zarządcy, którzy "z tego" żyją.
Z nami wszystkimi nie wygrasz, nawet nie próbuj. Nie masz szans.
Prezesie! Podjęcie uchwały z dnia 12 sierpnia 2009 r. w sprawie umownego wyłączenia części budynku z kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, a także z dnia 27 marca 2009r. w sprawie umownego podziału budynku polegającego na oddzieleniu łącznika od hotelu została wyłączona z niej część stanowiąca <hotel> o powierzchni całkowitej 3218,78 kw2 w tym cześć wspólną o powierzchni 627,94 m2 jest tego dowodem. Wspomnieć należy, że zebranie właścicieli lokali jest najważniejszym organem WM.
Prezesie! Na pierwszym zebraniu właścicieli lokali podjęliście uchwały. Data zebrania ? Ty twierdzisz, że tylko jedną - w sprawie wyboru Zarządu Wspólnoty. Wspomnieć należy, że Przedsiębiorstwo dokonało sprzedaży lokalu mieszkalnego w trybie przepisów ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. Nr.85, poz.388 ze zm.).
Biuletyn Skarbowy 2 /1999 Wspólnoty mieszkaniowe a obowiązek ewidencyjny
Pismo OS-5-065-34-GRG/99 Dyrektora Departamentu Organizacji Skarbowości z 24.03.1999 r. do Pomorskiej Agencji Doradztwa Presonalnego i Szkoleń (do wiadomości izb skarbowych)
W odpowiedzi na pismo z dnia 29 stycznia 1999 r. Ministerstwo Finansów, Departament Organizacji Skarbowości uprzejmie wyjaśnia, co następuje:
Zasady powstania powszechnego obowiązku ewidencyjnego dla celów podatkowych , którego zakres wchodzi w szczególności obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego składanego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) , reguluje ustawa z dnia 13 pazdziernika 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. Nr.42, poz.702 ze zm.) zwana dalej ustawą o NIP.
W świetle art.2 tej ustawy obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają zasadniczo osoby fizyczne , osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, uzyskujące, w rozumieniu odrębnych przepisów, co najmniej jeden z trzech statusów, tj.status:
1) podatnika,
2) płatnika podatku,
- w obu powyższych przypadkach w rozumieniu przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz w rozumieniu przepisów materialnego prawa podatkowego,
3) płatnika składek ubezpieczeniowych - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 pazdziernika 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr. 137, poz.887 ze zm.), w szczególności art.4 tej ustawy.
Podkreślenia wymaga, iż w odniesieniu do statusu podatnika, powszechnemu obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają, co do zasad, zarówno podmioty podlegające opodatkowaniu, co najmniej jednym z obowiązujących podatków, i nie zwolnione z opodatkowania w żadnym zakresie, jak i podmioty korzystające, w tym również w całości, ze zwolnień podmiotowych lub przedmiotowych. Zasady powstania i funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określone zostały w ustawie z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz.U. Nr.85, poz.388 ze zm.).
Zgodnie z ustawą o własności lokali wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobopwiązania, pozywać i być pozywana. Tym samym posiada zdolność procesową, czyli może występować zarówno w procesie cywilnym, gospodarczym, jak i w postępowaniu administracyjnym jako strona, aczkolwiek nie posiada ona osobowości prawnej, bowiem podmiotu tego nie nieprzyznają jej przepisy szczególne, w rozumieniu art.33 Kodeksu cywilnego.
Zważywszy na powyższe, powstanie obowiązku ewidencyjnego związanego z obowiązkiem wystąpienia o nadanie NIP po stronie konkretnej wspólnoty mieszkaniowej uzależnione jest generalnie od powstania po stronie wspólnoty jednego z trzech ww.statusów.
Wspólnota mieszkaniowa zatem, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, jeżeli zgodnie z wyżej przedstawionymi zasadami uzyskuje status podatnika, płatnika podatku ( w tym zwłaszcza dochodowego od osób fizycznych) albo płatnika składek ubezpieczeniowych, wchodzi w zakres podmiotowy ustawy o NIP, określony w jej art.2.
w Odniesieniu do statusu podatnika należy zaznaczyć, iż obowiązek ewidencyjny spoczywa na konkretnej wspólnocie mieszkaniowej zawsze wówczas, gdy w rozumieniu powszechnego systemu ewidencji i klasyfikacji podatników konkretna wspólnota mieszkaniowa zachowuje status podatnika , tj. opłaca we własnym imieniu i na własny rachunek jakikolwiek podatek lub choćby co do zasady podlega opodatkowaniu we własnym imieniu i na własny rachunek , niezależnie od zwolnienia z obowiązku skłdanie wszystkich lub niektórych deklaracji podatkowych.
Tym samym, wskazane przez Państwa aspekty opodatkowania oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, dotyczące wspólnot mieszkaniowych, wynikające z ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993r. Nr.106, poz.482 ze zm.) pozostają w istocie bez znaczenia dla istoty powstania obowiązku ewidencyjnego po stronie konkretnego podmiotu, w rozważanym przypadku wspólnoty mieszkaniowej.
Podkreślenia wymaga, iż powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo zależny od:
1) statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
2) bezpośrednic, a tym bardziej pośrednich form sprawowania przez wyodrębniony organ lub jednostkę zarządu w stosunku do konkretnego podmiotu podlegającego na ogólnych zasadach obowiązkowi ewidencyjnemu, jak również wszelkich form administrowania takim podmiotem.
Uwzgledniając przedstawione zasady, z których jednoznacznie wynika, iż powstanie obowiązku ewidencyjnego po stronie wspólnoty mieszkaniowej, jak również nieistnienie tego obowiązku, jest związane wyłącznie z istnieniem po stronie wspólnoty mieszkaniowej statusu podatnika (w tym w całości zwolnionego z opodatkowania) lub/i płatnika podatku lub płatnika skladek ubezpieczeniowych - bez znaczenia dla kwestii powstania obowiązku ewidencyjnego bezpośrednio po stronie wspólnoty mieszkaniowej (jak również każdego innego podmiotu podlegającego powszechnemu obowiązkowi ewidencyjnemu dla celów podatkowych) pozostają: samo powołanie zaarządu, jak również sposoby oraz formy sprawowania zarządu w stosunku do wspólnoty mieszkaniowej (lub inne formy administrowania sprawami wspólnoty mieszkaniowej) (...).
W zakresie powstania lub nieistnienia obowiązku ewidencyjnego po stronie wspólnoty mieszkaniowej nie ma też znaczenia podejmowanie poszczególnych czynności w ramach zarządu wspólnotą mieszkaniową, wykonywanych przez organ lub podmiot sprawujący zarząd na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, chociażby nawet zarząd w zakresie poszczególnych czynności działał w imieniu własnym. Departament Organizacji Skarbowości informuje, iz rozstrzygnięcie poszczególnych zagadnień związanych z opodatkowaniem konkretnego podmiotu poszczególnymi podatkami oraz dopuszczalnością korzystania z konkretnych zwolnień z opodatkowania nie należy do zakresu właściwości Departamentu Organizacji Skarbowości.
Prezesie! Będąc członkiem Zarządu "właścicielskiego" nie wiedziałeś o obowiązku ewidencyjnym WM. W jednym z postów pisałeś "Nie mieliśmy > Regonu,NIP,nic." .
"W zakresie powstania lub nieistnienia obowiązku ewidencyjnego po stronie wspólnoty mieszkaniowej nie ma też znaczenia podejmowanie poszczególnych czynności w ramach zarządu wspólnotą mieszkaniową, wykonywanych przez organ lub podmiot sprawujący zarząd na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, chociażby nawet zarząd w zakresie poszczególnych czynności działał w imieniu własnym.
W ramach zarządu wspólnotą mieszkaniową uzyskanie numeru NIP mógł dokonać:
1. Organ - Zarząd "właścicielski" w składzie:
- ..........................
-..........................
- ........................
2. Podmiot sprawujący zarząd na rzecz WM - ?
Dnia 6.04.2009r. napisałam:
"2 100 zł. to nie problem. Mnie martwi funkcjonowanie WM i to co wokół się niej dzieje.
Czy masz dostęp do wszystkich dokumentów WM?"
Dnia 27 marca 2009 roku, a zatem 11 dni wcześniej podjęliście decyzje w formie uchwały na zebraniu właścicieli lokali dotyczące nieruchomości WM w której Przedsiębiorstwo posiada 92% udział, a właściciele indywidualni 8%. Aneks - Uchwała z dnia 12.08.2009r.
Przedsiębiorstwo będąc członkiem WM winno wnosić zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną w trybie art.14 ustawy o własności lokali oraz na fundusz remontowy którego ustanowienie jest decyzją właścicieli lokali.
Podstawa prawna określona w uchwale podjętej dnia 12.08.2009r.
Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Uchwały podjęte dnia 27.03.2009r.obowiązują od dnia 1.01.2009 roku. Rozliczenia zaliczek wniesionych przez Przedsiębiorstwo i 9 właścicieli indywidualnych za rok 2009 dokonał za okres od dnia 1.01.2009 do dnia 31.12.2009 r. nowy członek Zarządu Wspólnoty.
Uchwała z dnia 12.08.2009 r.mówi o podziale budynku i kosztach jego utrzymania przez Przedsiębiorstwo, a gdzie w tym wszystkim WM do której należy ten budynek? O jakiej ustawie jest mowa?
Ta sytuacja tylko potwierdza, że na zebraniu właścicieli lokali podejmując decyzję w formie uchwały trzeba bardzo uważać.
Proszę o poradę . W mojej wspólnocie podczas nieobecności właścicieli (wstawiła się tylko jedna osoba)podjęto uchwale o zmianie zarządu i wybrano jednego obecnego właściciela oraz dwóch zarządców naszej wspólnoty. Oczywiste jest ze taki zarząd nic nie chce robić bo i po co ma sam sobie zlecać robotę . Na najbliższym zebraniu chcemy podjąć uchwale o powołaniu nowego zarządu ale już składającego się tylko i wyłącznie z właścicieli. Proszę mi napisać kiedy i jak to uczynić na zebraniu aby pogonić tych nierobów do diabła:devil: i nie dać im żadnej szansy.
A kto podjal uchwale, skoro nie stawili sie wlasciciele? Z tego wynika, ze nie trzeba nikogo gnac, bo zarzad NIE ZOSTAL w takim skladzie wybrany (Sklad wiekszosc udzialow?)
olusia - sprawa dziwna, ale skoro ta jedna osoba wstawiła się, to zamroczona dała się wybrać. Nie wiemy tylko przez kogo. Powiedz coś więcej. Jaka to wspólnota, ile ma członków. Kto nią dotychczas zarządzał.I skąd to twoje oburzenie na wspólsąsiadów, a gdzie ty byłaś w czasie tego zebrania? Co robić? Prezde wszystkim zapoznać się z ustawą o własności lokali.:bigsmile:
Ja nie jestem oburzona na sąsiadów ale na Zarządcę który w mojej dzielnicy ma monopol. Właścicieli jest 6 na 12 mieszkańców. Za pozostałych decyduje miasto, dlatego przeszło bo miasto zawsze poprze większość czyli w tym przypadku tego jedynego właściciela. Zarządca to 2 osoby i te same osoby zasiadają teraz w zarządzie. Więc mój sąsiad i tak nie ma co do powiedzenia bo jest oczywiste że te dwie osoby go zawsze przegłosują, dlatego chcemy powołać nowy zarząd z samych właścicieli.
Ale przeciez zarzad nie ma czego glosowac! Wszelkie sprawy wykraczajace poza zarzad zwykly wymagaja uchwaly. Tym niemniej POPIERAM Twoja idee!:bigsmile:
marta26421 - jak to o jakiej ustawie? Przecież Ci napisałem,że chodziło o zgodę właścicieli na zmianę udziałów. Tylko gdzie ta zmiana zaszła? Bo ja o tym nic nie wiem.
marta26421 - jeśli zaś chodzi o zaliczki wpłacane przez przedsiębiorstwo....Oni wpłacają tylko za utrzymanie częsci wspólnych(umownie i szeroko pojęte),koszty wynagrodzenia zarządu i Fundusz Remontowy.Poza tym na konto wspólnoty nic więcej nie wpływa.Zresztą od indywidualnych właścicieli też.Spółka nadal płaci za media dla całej nieruchomości.
Komentarze
"Jakie jest praktyczne znaczenie ustawowego obowiązku corocznego zebrania wspólnoty mieszkaniowej"
Film: 14 minut 44 sek
Ten film powinni zobaczyć wszyscy właściciele lokali.
"(...) Pomysł przeprowadzenia kampanii społecznej dotyczącej wagi podpisu i zwracającej uwagę na potrzebę dokładnego czytania podpisywanych dokumentów, zrodził się na początku tego roku. Założenia kampanii zostały opracowane przez Federację Konsumentów, największą w Polsce organizację pozarządową chroniącą indywidualnego konsumenta. (...)"
http://sunsite.icm.edu.pl/listserv/wa.cgi?A2=ind0211&L=ebank&F=lf&P=39422
http://pl.wikipedia.org/wiki/Oświadczenie_woli
Wady oświadczenia woli
http://www.serwisprawa.pl/artykuly,28,48,wady-oswiadczenia-woli
Gmina (osoba prawna reprezentowana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) w budynku WM jest właścicielem lokalu i zgodnie z posiadanym udziałem wnosi zaliczki na jej rzecz w wysokości 80%, a właściciele indywidualni w 20%. Ich rozliczeniem zajmuje się Zarząd lub Zarządca.
Właścicielem budynku przed powstaniem WM była Gmina. Po powstaniu WM Gmina stała się jej członkiem mającym wobec niej zobowiązania. To do Gminy należy utrzymanie 80% udziału za który odpowiada z ustawy WM.
Skoro w budynku WM ma miejsce "samowolka" to trzeba sprawdzić czy WM działa w swoim imieniu.
Państwo prawa
http://portalwiedzy.onet.pl/87987,,,,panstwo_prawa,haslo.html
Najpierw pozbycie się "syndromu najemcy", a następnie wykorzystanie informacji m.in. na tym forum w celu zrozumienia swojej sytuacji. To bardzo ważne.
Administrator nie ma stosunku prawnego ze WM, a więc bez zawarcia umowy zlecenia nie może administrować nieruchomością WM. Ponadto lokale wyodrębnione dla których urządzono KW nie stanowią własności Gminy (dowód: odpis KW lokalu), a to znaczy, że nie sporządzi dokumentów z danymi osobowymi ich właścicieli.
A wiesz, co zrobił prawnuk Drzymały w latach 1970-tych? Wyjechał wozem pradziadka do Faterlandu "na pochodzenie"...
Administrator ma prawo administrować danymi osobowymi włascicieli, bo inaczej nic by nie zrobił (nawet zebrania nie zwołał).
Stosunek prawny
http://pl.wikipedia.org/wiki/Stosunek_prawny
Administrator nieruchomości
1. Osoba fizyczna
2. Osoba prawna.
Ad.2 Osoba prawna
1. " Firma deweloperska i zarządzająca nieruchomościami poszukuje pracownika na stanowisko Administratora Nieruchomości. Wymagnia: duża dyspozycyjność, prawo jazdy kat. B, obsługa komputera, niepalący. CV prosimy przesyłać na adres : (...) Kontakt telefoniczny: (...)."
2. "(...) Sp. z o.o. lider (...) rynku zarządców nieruchomości prowadzi stałą rekrutację na następujące stanowiska: - Asystent Zarządcy Nieruchomości (staż, praktyki na zarządcę) - Zarządca Nieruchomości - Administrator Nieruchomości - Księgowy ds. Nieruchomości - Agent Nieruchomości - Asystent Biurowy Informacje: (...)"
Zarządca i Administrator nieruchomości to zleceniobiorca , a WM to zleceniodawca usługi zarządzania lub administrowania nieruchomością wspólną.
Niektóre skutki zawarcia umowy powierzającej zarząd nieruchomością wspólną
http://www.minigo.pl/index.php/page/niekt-re-skutki-zawarcia-umowy-powierzaj-cej-zarz-d-nieruchomo-ci-wsp-ln
Wyniki kontroli hoteli pracowniczych przekształconych w budynki mieszkalne wielorodzinne
http://www.zarzadca.pl/content/view/672/45/
Ktoś kiedyś napisał, że wykupienie lokalu od Skarbu Państwa i Gminy to bomba z opóznionym zapłonem. Jej wybuch obudzi właścicieli indywidualnych, ale będzie za pózno. A chodziło o działkę gruntu na której posadowiony jest budynek WM. Jej wykup do dnia 31.12.2012 roku.
Jak przekształcić użytkowanie wieczyste we własność
http://nieruchomosci.wieszjak.pl/dom-dzialka/69589,Jak-przeksztalcic-uzytkowanie-wieczyste-we-wlasnosc.html
Przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności
http://www.monitorprawniczy.pl/index.php?mod=m_aktualnosci&cid=18&id=1459
Drugą taką sprawą jest Zarząd " właścicielski". Właściciele indywidualni będąc członkami Zarządu "właścicielskiego" nie znają zasad powstania i funkcjonowania WM, a podpisują dokumenty.
Odpowiedzialność odszkodowawcza członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej
http://www.zarzadca.pl/content/view/704/32/
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości
na interpelację nr 1447
w sprawie prywatyzacji wydziałów ksiąg wieczystych
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/212706FB
Jeśli fundusz ma charakter specjalny, celowy i służy do realizacji konkretnego zadania (jest prawdziwym funduszem remontowym), to w sytuacji, gdy był zbierany wg tej samej metody jak fundusz eksploatacyjny - można rozpatrzyć taką uchwałę.
Natomiast, gdy zbierano pieniądze inaczej, np. po 100 zł od mieszkania, to niestety nie mozna.
Wystarczy (tak jak napisałeś) uchwała wspólnoty.
Co zawiera rozliczenie za okres od 1.01.-31.12.2... roku?
I. LOKALE INDYWIDUALNE
Nadwyżka (niedobór) przychodów nad kosztami lokali indywidualnych
II. NIERUCHOMOŚĆ WSPÓLNA
Nadwyżka (niedobór) przychodów nad kosztami nieruchomości wspólnej
III. FUNDUSZ REMONTOWY
Przychody funduszu remontowego
Koszty funduszu remontowego
Wynik funduszu remontowego
IV. ROZLICZENIE ZALICZEK (bez funduszu remontowego)
V.WYNIK GOSPODARKI ZASOBEM MIESZKANIOWYM* (z funduszem remontowym).
VI. OPODATKOWANE DOCHODY WM
VII WYNIK WM
* Zasób mieszkaniowy WM ( jako ogół właścicieli lokali).
Środki zgromadzone na funduszu remontowym niewydane w danym roku stanowią przychód funduszu remontowego w roku następnym .
Trzeba pamiętać, że przychody i koszty FR należą do gospodarki zasobem mieszkaniowym w rozumieniu art.17 ust.1 pkt.44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr.54, poz.654 ze zm.).
Na stronach Ministerstwa Finansów http://sip.mf.gov.pl/sip/ interpretacje ogólne /indywidualne.
Właściciele lokali podejmują decyzję o ustanowieniu FR w drodze uchwały o zasadach gromadzenia i rozliczania środków zgromadzonych na funduszu remontowym WM.
http://www.zarzadca.pl/component/option,com_frontpage/Itemid,45/limit,18/limitstart,72/
Wszyscy się sprzysięgli przeciwko tobie: wwwinyl, marta, Zarządca, ja, organy państwowe i sądy.
I ustawodawca. I zarządcy, którzy "z tego" żyją.
Z nami wszystkimi nie wygrasz, nawet nie próbuj. Nie masz szans.
http://www.centrum-zarzadzanie.pl/wzory-zarzadzanie/Porzadek-obrad-zebrania-wlascicieli-lokali.doc.
Ważne kto i jak głosuje.
PS.
Skracaj linki : http://je.pl/peum
A jaki masz problem z referowaniem?
Biuletyn Skarbowy 2 /1999
Wspólnoty mieszkaniowe a obowiązek ewidencyjny
Pismo OS-5-065-34-GRG/99 Dyrektora Departamentu Organizacji Skarbowości z 24.03.1999 r. do Pomorskiej Agencji Doradztwa Presonalnego i Szkoleń (do wiadomości izb skarbowych)
W odpowiedzi na pismo z dnia 29 stycznia 1999 r. Ministerstwo Finansów, Departament Organizacji Skarbowości uprzejmie wyjaśnia, co następuje:
Zasady powstania powszechnego obowiązku ewidencyjnego dla celów podatkowych , którego zakres wchodzi w szczególności obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego składanego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) , reguluje ustawa z dnia 13 pazdziernika 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. Nr.42, poz.702 ze zm.) zwana dalej ustawą o NIP.
W świetle art.2 tej ustawy obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają zasadniczo osoby fizyczne , osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, uzyskujące, w rozumieniu odrębnych przepisów, co najmniej jeden z trzech statusów, tj.status:
1) podatnika,
2) płatnika podatku,
- w obu powyższych przypadkach w rozumieniu przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz w rozumieniu przepisów materialnego prawa podatkowego,
3) płatnika składek ubezpieczeniowych - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 pazdziernika 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr. 137, poz.887 ze zm.), w szczególności art.4 tej ustawy.
Podkreślenia wymaga, iż w odniesieniu do statusu podatnika, powszechnemu obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają, co do zasad, zarówno podmioty podlegające opodatkowaniu, co najmniej jednym z obowiązujących podatków, i nie zwolnione z opodatkowania w żadnym zakresie, jak i podmioty korzystające, w tym również w całości, ze zwolnień podmiotowych lub przedmiotowych.
Zasady powstania i funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określone zostały w ustawie z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz.U. Nr.85, poz.388 ze zm.).
Zgodnie z ustawą o własności lokali wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobopwiązania, pozywać i być pozywana. Tym samym posiada zdolność procesową, czyli może występować zarówno w procesie cywilnym, gospodarczym, jak i w postępowaniu administracyjnym jako strona, aczkolwiek nie posiada ona osobowości prawnej, bowiem podmiotu tego nie nieprzyznają jej przepisy szczególne, w rozumieniu art.33 Kodeksu cywilnego.
Zważywszy na powyższe, powstanie obowiązku ewidencyjnego związanego z obowiązkiem wystąpienia o nadanie NIP po stronie konkretnej wspólnoty mieszkaniowej uzależnione jest generalnie od powstania po stronie wspólnoty jednego z trzech ww.statusów.
Wspólnota mieszkaniowa zatem, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, jeżeli zgodnie z wyżej przedstawionymi zasadami uzyskuje status podatnika, płatnika podatku ( w tym zwłaszcza dochodowego od osób fizycznych) albo płatnika składek ubezpieczeniowych, wchodzi w zakres podmiotowy ustawy o NIP, określony w jej art.2.
w Odniesieniu do statusu podatnika należy zaznaczyć, iż obowiązek ewidencyjny spoczywa na konkretnej wspólnocie mieszkaniowej zawsze wówczas, gdy w rozumieniu powszechnego systemu ewidencji i klasyfikacji podatników konkretna wspólnota mieszkaniowa zachowuje status podatnika , tj. opłaca we własnym imieniu i na własny rachunek jakikolwiek podatek lub choćby co do zasady podlega opodatkowaniu we własnym imieniu i na własny rachunek , niezależnie od zwolnienia z obowiązku skłdanie wszystkich lub niektórych deklaracji podatkowych.
Tym samym, wskazane przez Państwa aspekty opodatkowania oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, dotyczące wspólnot mieszkaniowych, wynikające z ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993r. Nr.106, poz.482 ze zm.) pozostają w istocie bez znaczenia dla istoty powstania obowiązku ewidencyjnego po stronie konkretnego podmiotu, w rozważanym przypadku wspólnoty mieszkaniowej.
Podkreślenia wymaga, iż powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo zależny od:
1) statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
2) bezpośrednic, a tym bardziej pośrednich form sprawowania przez wyodrębniony organ lub jednostkę zarządu w stosunku do konkretnego podmiotu podlegającego na ogólnych zasadach obowiązkowi ewidencyjnemu, jak również wszelkich form administrowania takim podmiotem.
Uwzgledniając przedstawione zasady, z których jednoznacznie wynika, iż powstanie obowiązku ewidencyjnego po stronie wspólnoty mieszkaniowej, jak również nieistnienie tego obowiązku, jest związane wyłącznie z istnieniem po stronie wspólnoty mieszkaniowej statusu podatnika (w tym w całości zwolnionego z opodatkowania) lub/i płatnika podatku lub płatnika skladek ubezpieczeniowych - bez znaczenia dla kwestii powstania obowiązku ewidencyjnego bezpośrednio po stronie wspólnoty mieszkaniowej (jak również każdego innego podmiotu podlegającego powszechnemu obowiązkowi ewidencyjnemu dla celów podatkowych) pozostają: samo powołanie zaarządu, jak również sposoby oraz formy sprawowania zarządu w stosunku do wspólnoty mieszkaniowej (lub inne formy administrowania sprawami wspólnoty mieszkaniowej) (...).
W zakresie powstania lub nieistnienia obowiązku ewidencyjnego po stronie wspólnoty mieszkaniowej nie ma też znaczenia podejmowanie poszczególnych czynności w ramach zarządu wspólnotą mieszkaniową, wykonywanych przez organ lub podmiot sprawujący zarząd na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, chociażby nawet zarząd w zakresie poszczególnych czynności działał w imieniu własnym. Departament Organizacji Skarbowości informuje, iz rozstrzygnięcie poszczególnych zagadnień związanych z opodatkowaniem konkretnego podmiotu poszczególnymi podatkami oraz dopuszczalnością korzystania z konkretnych zwolnień z opodatkowania nie należy do zakresu właściwości Departamentu Organizacji Skarbowości.
"W zakresie powstania lub nieistnienia obowiązku ewidencyjnego po stronie wspólnoty mieszkaniowej nie ma też znaczenia podejmowanie poszczególnych czynności w ramach zarządu wspólnotą mieszkaniową, wykonywanych przez organ lub podmiot sprawujący zarząd na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, chociażby nawet zarząd w zakresie poszczególnych czynności działał w imieniu własnym.
W ramach zarządu wspólnotą mieszkaniową uzyskanie numeru NIP mógł dokonać:
1. Organ - Zarząd "właścicielski" w składzie:
- ..........................
-..........................
- ........................
2. Podmiot sprawujący zarząd na rzecz WM - ?
"2 100 zł. to nie problem. Mnie martwi funkcjonowanie WM i to co wokół się niej dzieje.
Czy masz dostęp do wszystkich dokumentów WM?"
Dnia 27 marca 2009 roku, a zatem 11 dni wcześniej podjęliście decyzje w formie uchwały na zebraniu właścicieli lokali dotyczące nieruchomości WM w której Przedsiębiorstwo posiada 92% udział, a właściciele indywidualni 8%. Aneks - Uchwała z dnia 12.08.2009r.
Przedsiębiorstwo będąc członkiem WM winno wnosić zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną w trybie art.14 ustawy o własności lokali oraz na fundusz remontowy którego ustanowienie jest decyzją właścicieli lokali.
Podstawa prawna określona w uchwale podjętej dnia 12.08.2009r.
Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Uchwały podjęte dnia 27.03.2009r.obowiązują od dnia 1.01.2009 roku. Rozliczenia zaliczek wniesionych przez Przedsiębiorstwo i 9 właścicieli indywidualnych za rok 2009 dokonał za okres od dnia 1.01.2009 do dnia 31.12.2009 r. nowy członek Zarządu Wspólnoty.
Uchwała z dnia 12.08.2009 r.mówi o podziale budynku i kosztach jego utrzymania przez Przedsiębiorstwo, a gdzie w tym wszystkim WM do której należy ten budynek? O jakiej ustawie jest mowa?
Ta sytuacja tylko potwierdza, że na zebraniu właścicieli lokali podejmując decyzję w formie uchwały trzeba bardzo uważać.
Właścicieli lokali w nieruchomości przy ul........ w ....
z dnia ... r.
a nie
UCHWAŁA NR....
Właścicieli lokali nieruchomości przy ul... w ...
z dnia ....r.