Jak powinna wyglądać zaliczka na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości

WM istnieje ju 27 lat i dalej są dyskusje jak powinna wyglądać naliczenie zaliczki . Czy stosować tzw stawki zbiorcze (Utrzymanie lokalu , Eksploatacja, Fundusz remontowy ) , czy raczej rozpisać zaliczkę (przykład poniżej ) na składowe, jak są zawarte umowy na obsługę nieruchomości z wyłączenie dwóch stawek tj Konserwacja bieżącą NW i Fundusz remontowo- inwestycyjny NW
Jak jestem zwolennikiem "rozpisanej zaliczki" , bo właściciel lokalu już na początku wie ile co będzie go kosztowało (koszty planowane) . Jest to też dobry materiał do oceny pracy Zarządu . A jakie jest Wasze zdanie ?
Zaliczka na utrzymanie nieruchomości
Nazwa .............................................."Jednostka naliczenia"
- UTRZYMANIE LOKALU --> MEDIA
1. Ogrzewanie lokalu - opłata stała m2
2. Ogrzewanie lokalu - opłata zmienna (LP) GJ
3. Podgrzanie wody (LP) m3
4. Zimna woda i ścieki (LP) m3
RAZEM - UTRZYMANIE LOKALU --> MEDIA .......zł
- UTRZYMANIE NIERUCHOMOŚCI WSPÓLNEJ
1. Energia elektryczna NW udz.
2. Woda gospodarcza NW + UCHYBY udz.
3. Ogrzewanie NW udz.
4. Ubezpieczenie nieruchomości wspólnej udz.
5. Abonament MPWIK udz.
6. Wody opadowe i roztopowe udz.
7. Konserwacja bieżąca NW udz.
8. Przeglądy techniczne NW prawem przewidziane udz.
9. Konsewacja instalacji domofonowej bez unifonu lok.
10. Opłata - obsługa bankowa konta WM udz.
11. Dezynsekcja i deratyzacja udz.
12. Opłaty sądowe; obsługa prawna; windykacja udz.
13. Administrowanie NW udz.
14. Utrzymanie czystości na NW udz.
15. Pozostałe koszty zarządu NW udz.
RAZEM - UTRZYMANIE NIERUCHOMOŚCI WSPÓLNEJ
- POZOSTAŁE
1. Obsługa E- kartoteki lokalu lok.
RAZEM - Pozostałe
- FUNDUSZE CELOWE
1. Fundusz remontowo-inwestycyjny NW udz.
2. Wymiana /Legalizacja wodomierzy szt
3. Wymiana /Legalizacja ciepłomierzy C.O. szt
4. Spłata kredytu remontowo - inwestycyjnego NW udz.
RAZEM - FUNDUSZE CELOWE …... zł
- OPŁATY PUBLICZNOPRAWNE
1. Zagospodarowanie odpadów przez gminę m2/
RAZEM …….zł
Jak jestem zwolennikiem "rozpisanej zaliczki" , bo właściciel lokalu już na początku wie ile co będzie go kosztowało (koszty planowane) . Jest to też dobry materiał do oceny pracy Zarządu . A jakie jest Wasze zdanie ?
Zaliczka na utrzymanie nieruchomości
Nazwa .............................................."Jednostka naliczenia"
- UTRZYMANIE LOKALU --> MEDIA
1. Ogrzewanie lokalu - opłata stała m2
2. Ogrzewanie lokalu - opłata zmienna (LP) GJ
3. Podgrzanie wody (LP) m3
4. Zimna woda i ścieki (LP) m3
RAZEM - UTRZYMANIE LOKALU --> MEDIA .......zł
- UTRZYMANIE NIERUCHOMOŚCI WSPÓLNEJ
1. Energia elektryczna NW udz.
2. Woda gospodarcza NW + UCHYBY udz.
3. Ogrzewanie NW udz.
4. Ubezpieczenie nieruchomości wspólnej udz.
5. Abonament MPWIK udz.
6. Wody opadowe i roztopowe udz.
7. Konserwacja bieżąca NW udz.
8. Przeglądy techniczne NW prawem przewidziane udz.
9. Konsewacja instalacji domofonowej bez unifonu lok.
10. Opłata - obsługa bankowa konta WM udz.
11. Dezynsekcja i deratyzacja udz.
12. Opłaty sądowe; obsługa prawna; windykacja udz.
13. Administrowanie NW udz.
14. Utrzymanie czystości na NW udz.
15. Pozostałe koszty zarządu NW udz.
RAZEM - UTRZYMANIE NIERUCHOMOŚCI WSPÓLNEJ
- POZOSTAŁE
1. Obsługa E- kartoteki lokalu lok.
RAZEM - Pozostałe
- FUNDUSZE CELOWE
1. Fundusz remontowo-inwestycyjny NW udz.
2. Wymiana /Legalizacja wodomierzy szt
3. Wymiana /Legalizacja ciepłomierzy C.O. szt
4. Spłata kredytu remontowo - inwestycyjnego NW udz.
RAZEM - FUNDUSZE CELOWE …... zł
- OPŁATY PUBLICZNOPRAWNE
1. Zagospodarowanie odpadów przez gminę m2/
RAZEM …….zł
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Rozbicie zaliczek umożliwi ich rozliczenie na dz. 31.12.2023. Z tym że wiele wspólnot rezygnuje z takiego rozliczenia i wtedy uproszczony system zaliczek też się sprawdza.
A jakby tak WM, podjęła uchwałę, jak ma wyglądać zaliczka , taka która będzie zrozumiała przez większość właścicieli lokali, a nie narzucana przez 'leniwego' administratora czy zarządcę bo pracuje na programach DOS. Inaczej mówiąc narzuciła wzór administratorowi ?
WM ; Rezygnując ze szczegółowego rozliczenia , gotuje sobie sagan kłótni, swar na zebraniach właścicieli lokali i jak stado baranów daje się strzyc i dla żyje w niewiedzy ....
Więc zależy o jakim zarządcy mówimy, bo administratorowi gminnemu niczego nie narzucisz. Schemat zaliczek będzie ten sam w całych jego zasobach.
Rezygnując z rozliczenia zaliczek na eksploatację z kosztami eksploatacji i wykazania w tej pozycji wyniku do rozliczenia na właścicieli z całego roku wspólnota narazi się na uchybienie zasadzie wynikającej nie wprost z przepisów uwol.
Bynajmniej tak utrzymają legaliści oraz generalnie orzecznictwo.
Przy czym gros nieruchomości wspólnot jest tak skonstruowanych, że podział naliczeń będzie sprawiedliwy czy to od udziałów czy od metrów. Bez wielkiej różnicy.
Problem w starszych nieruchomościach oraz ewentualnie tam gdzie wyodrębniona hala garażowa.
-ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
-zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów,
- rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej,
- to czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu. To właściciele w formie uchwały podejmują zatem decyzję w jaki sposób należy redagować zaliczkę.
"Zarządca" szkoda, że nie na temat, ws jak powinna wyglądać zaliczka, którą otrzymują właściciele lokali . Cytowanie co jest w zakresie Zarządu WM, a co nie , nie jest tematem tego wątku.
Jeśli zarząd ma za dużo wolnego czasu, to może w excelu prowadzić szczegółową tabelkę i rozpisywać zaliczkę na najdrobniejsze pozycje, bo w programach zarządzających ciężko o takie szczegóły.
Co innego rozliczenie zaliczki, które powinno być bardziej szczegółowe i należy unikać pozycji typu "inne", "pozostałe", "ogólna", itd.
Ale, to również zależy od właścicieli, czy mają taką potrzebę, znać szczegóły. Gdy się zapytać, to większość z nich udaje ze coś rozumie, lub jest zbyt leniwa by dociekać.
Zdecyduj się, czy mówisz o planie gospodarczym, czy o zaliczkach. Co do planu, można dyskutować, na ile ma być szczegółowy, i czy ma schodzić do poziomu "Abonament MPWIK".
Nawet nie wiesz w jakiej sprawie zabierasz głos, a już na wstępie wystawiasz ocenę negatywną . W tym wątku konwersacja jest jak powinna wyglądać ..... ZALICZKA na utrzymanie nieruchomości ..... jakbyś jeszcze nie wiedział.
"planowane koszty roczne utrzymania nieruchomości" znajdziesz w planie gospodarczym, właśnie do tego służy.
Jeśli ktoś chce wiedzieć ile przypadnie na jego lokal z planowanego kosztu deratyzacji, to sobie przemnoży swój udział przez szacowany koszt w planie.
Na cholerę, chcesz tę informację powielać w zaliczkach?
Najistotniejsze jest rozliczenie zaliczki, w oparciu o rzeczywiste koszty poniesione przez wspólnotę. Tu możesz kontrolować, czy wykonanie mocno odbiegło od prognozy.
Co właściciel zrobi z informacją, że przypadający na niego miesięczny planowany koszt deratyzacji, to np 4,42 zł? To dużo, mało, czy w sam raz...?
Lepiej zostaw sprawę profesjonalistom, bo do końca nie wiesz czego chcesz. Zagmatwasz temat, a i tak nie dogodzisz wszystkim.
I jeszcze jedno, udział, jest ściśle powiązany z powierzchnią lokalu wraz z pomieszczeniami przynależnymi, dlatego równie dobrze w zaliczce można stosować stawki od m2
Zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 10) ustawy o własności lokali określenie zakresu i sposobu prowadzenia
-ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
-zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów,
- rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej,
Pytanie było: jaki jest lepszy wygląd zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości ?
czy taki rozbudowany jak wyżej, powiązany z zawartymi umowami przez WM ,
czy taki ze zbiorczymi stawkami, jak Utrzymanie lokalu , Eksploatacja, Fundusz remontowy (trzy pozycje na zaliczce) naliczanych wg m2 pul?
Tak, tańszą o... 5 zł
nie, pytanie było "Jak powinna wyglądać zaliczka na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości"
Otrzymałeś odpowiedź, uzasadnienie do odpowiedzi... nie ma za co
pozdrawiam
Uważam, że TRANSPARENTNOŚĆ winna przyświecać przy podejmowaniu uchwał ws jak powinna wyglądać zaliczka na utrzymanie nieruchomości, którą otrzymuje właściciel lokalu .
Niestety w większości WM , właściciele lokali ulegają presji administratorów / zarządców i godzą się na to, co oni proponują , czyli "ubogie zaliczki", oparte na zbiorczych stawkach , nie mających oparcia w UoWL ... bo tak IM jest na rękę ... im mniej wie właściciel lokalu, to mniej pytań zadaje, no i zawsze jest pole do żonglowania, przez administratora czy Zarządcę, nieprawidłowościami .