Już po zebraniu
Jesteśmy już po zebraniu. Tak jak pisałem kiedyś zarząd = kierownik czyta moje posty,bo się tym pochwalił. To dobrze,że czyta bo coś do niego dociera choć bardzo powoli.Nasz cudowny zarząd reprezentował na zebraniu swojego pracodawcę czyli spółkę a z kolei zarząd udzielił pełnomocnictwa prawnikowi spółki do reprezentowania go na tym zebraniu.Po opisaniu na forum sytuacji z przeglądem kominowym w kotłowni i swojego oburzenia w tym temacie o dziwo dziś został zmieniony ten zapis.Po prostu zniknął.Mimo,że zwracałem uwagę zarządowi,że podpisane umowy o dostawy mediów są niezgodne z prawem, zarząd WM tego nie zmienił. Mam teraz pytanie: czy jeśli ja nie podpisałem takiej umowy ze spółką na dostawy mediów i nie została podjęta uchwała o zastosowaniu nowych stawek na koszty zarządu NW, to według czego mam płacić?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Prawnik spółki dysponując pełnomocnictwem Zarządu Wspólnoty prowadził zebranie właścicieli lokali by umożliwić jego członkowi reprezentowanie Przedsiębiorstwa. A zatem decyzje podjęte w formie uchwał dnia 26.03.2010 r. będzie realizował jako Zarząd Wspólnoty.
W głowie się nie mieści , że osoba z przygotowaniem prawniczym brała w tym udział.
Osoba będąca jednoosobowym zarządem mogła prowadzić zebranie, mogła też reprezentować dowolnego właściciela na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
"Nasz cudowny zarząd reprezentował na zebraniu swojego pracodawcę czyli spółkę a z kolei zarząd udzielił pełnomocnictwa prawnikowi spółki do reprezentowania go na tym zebraniu."
" (...) Zgodzić się zatem należy ze stanowiskiem zawartym w uzasadnieniu wyroku z dnia 2 października 2007 r. o sygn. akt I SA/Go 68/07 Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim oraz z poglądem wyrażonym w piśmiennictwie (vide: Stella Brzeszczańska "Rozliczanie mediów we wspólnocie mieszkaniowej" - Mon.Podat.1/2007), że ustawowego obowiązku ponoszenia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie można rozciągać także na lokale, a w konsekwencji przyjmować, iż w przypadku zakupu mediów Wspólnota w całości kupuje je dla siebie i sama ze sobą rozlicza. Z tego powodu, że ze względów technicznych niemożliwe jest kupowanie mediów do poszczególnych lokali oddzielnie, Wspólnota dokonuje tego zakupu "całościowo" i z tego tytułu od właścicieli pobierane są stosowne należności. Wspólnota w tym zakresie działa jako pośrednik, nie kupuje tych mediów dla siebie, lecz działa w istocie w imieniu właścicieli; nawet jeżeli zawiera umowę we własnym imieniu, to w odpowiedniej części jest ona zawarta na rzecz właścicieli. Wspólnota tylko pośredniczy w zakupie mediów i rozliczając ten zakup na poszczególne lokale w rzeczywistości dokonuje odsprzedaży. Taka odsprzedaż mediów właścicielom lokali stanowić będzie przedmiot opodatkowania VAT jako świadczenie usług. Oznacza to, że w tym też zakresie wystawiane mogą być przez Wspólnotę faktury VAT, dokumentujące świadczenie usług na rzecz właścicieli (refakturowanie zakupionych przez Wspólnotę mediów na właściciela). W taki sposób właściciel ponosić będzie wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, do czego jest zobowiązany na mocy art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali (por. też wyrok NSA z 20 marca 2009 r. sygn. akt I FSK 88/08 publ. Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych)"
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/A9F5EF6DEA
Czy dostarczanie, do indywidualnych lokali wchodzących w skład Wspólnoty Mieszkaniowej mediów (woda, ciepło, etc.) nabywanych przez Wspólnotę, może być traktowane jako sprzedaż w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i być jako takie refakturowane przez Wspólnotę na każdego z właścicieli, w części dotyczącej utrzymania jego lokalu?
" (...) Wspólnota Mieszkaniowa została powołana, na podstawie ustawy o własności lokali, do zarządzania budynkiem, w którym znajdują się lokale mające charakter niemieszkalny. Właściciele tych lokali prowadzą działalność gospodarczą i są podatnikami podatku od towarów i usług. Wspólnota zawarła umowy o dostawę mediów (ciepło, woda, odbiór nieczystości) niezbędnych dla utrzymania indywidualnych lokali oraz części wspólnych budynku. Ze względów technicznych oraz warunków stawianych przez dostawców mediów nie ma możliwości zawierania indywidualnych umów przez każdego z właścicieli. Dla regulowania tych zobowiązań Wspólnota gromadzi zaliczkowe wpłaty właścicieli lokali oraz dokonuje -w sześciomiesięcznych okresach rozliczeniowych, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych zamontowanych w każdym z lokali rozliczenia kosztów mediów dostarczonych do lokali oraz części wspólnych budynku. Wspólnota dokonuje rozliczenia wniesionych zaliczek w odniesieniu do rzeczywistych kosztów ogrzewania każdego z lokali, ilości pobranej wody, odprowadzonych ścieków. Właściciele lokali żądają udokumentowania zakupu mediów zużywanych w ich lokalach fakturą VAT wystawioną przez Wspólnotę.(...)"
http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_nr_sek=233195&i_smpp_s_strona=1
" Przepis art. 21 ust. 1 ustawy określa, iż zarząd reprezentuje wspólnotę na zewnątrz. I ten przepis jest rozstrzygający dla uczestników obrotu prawnego, w tym dla organów administracji. Skoro zatem organ zawiadamiał Zarząd Wspólnoty, na adres przewodniczącego Zarządu, o toczącym się postępowaniu nie można przyjąć, iż Wspólnota nie brała udziału w tym postępowaniu. Zaniedbania przewodniczącego Zarządu Wspólnoty nie mogą stanowić legitymacji do żądania wznowienia postępowania przez Wspólnotę"
Z tego wynika, że Zarząd Wspólnoty i Przewodniczący Zarządu Wspólnoty to dwie odrębne funkcje.
Podjęcie uchwały w sprawie wyboru (lub zmiany) Zarządu Wspólnoty to nie wszystko i Ty doskonale o tym wiesz. Twoje posty zawierają informacje, które trzeba zweryfikować z dokumentami posiadanymi przez WM.
Art. 8 ust.1. Umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu powinna określać w szczególności:
1) rodzaj, położenie i powierzchnię lokalu oraz pomieszczeń do niego przynależnych,
2) wielkość udziałów przypadających właścicielom poszczególnych lokali w nieruchomości wspólnej.
Umowy o ustanowieniu odrębnej własności lokali w trybie przepisów ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr. 80, poz.903 ze zm.) nie określają sposobu zarządu nieruchomością wspólną (art.8 ust.2 i 18 ust.1).
Art.8 ust.2. Współwłaściciele mogą w umowie określić także sposób zarządu nieruchomością wspólną.
Art. 18 ust.1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
" Umowa notarialna (oświadczenia woli) jest formą zastrzeżoną pod rygorem nieważności, stąd (wskutek jej niezgodności) czynność ta jest bezwzględnie nieważna (art. 73 K.c.) - z uzasadnienia uchwały 7 sędziów Sądu Najwyższego z 28 września 1990 r. - sygn. akt: III CZP 33/90. Warto wiedzieć, że art. 80 § 2 i 3 Ustawy o notariacie zobowiązuje notariusza do czuwania i zabezpieczenia praw i interesów stron oraz do udzielenia im niezbędnych wyjaśnień. Przede wszystkim notariusz jest zobowiązany do sprawdzenia m.in. stanu prawnego nieruchomości, bowiem weryfikacja dokumentów należy do podstawowych jego obowiązków, co jest istotą usługi dla osób nie znających prawa. "
DZIAŁ III. FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH
Art. 73. § 1. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, czynność dokonana bez zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor nieważności.
§ 2. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę szczególną, czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna. Nie dotyczy to jednak wypadków, gdy zachowanie formy szczególnej jest zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków czynności prawnej.
Ze strony internetowej notariusza
"Dokumenty niezbędne do sporządzenia umowy zbycia lokalu mieszkalnego lub użytkowego:
• Tytuł własności (wypis aktu notarialnego, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub inny),
• aktualny odpis z księgi wieczystej,
• dane z dowodów osobistych,
• numery NIP"
"Dokumenty niezbędne do sporządzenia umowy zbycia nieruchomości stanowiącej zabudowaną bądź niezabudowaną działkę gruntu:
• Tytuł własności (wypis aktu notarialnego, postanowienie sąd.o stwierdzeniu nabycia spadku lub inny),
• aktualny odpis z księgi wieczystej,
• decyzja o warunkach zabudowy, jeżeli była wydana,
• wydany przez starostwo powiatowe wypis z rejestru gruntów dla zbywanej nieruchomości;
• zaświadczenie z gminy o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego lub o jego braku,
• wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej z zaznaczonym budynkiem (wraz z adnotacją: „dokument niniejszy przeznaczony jest do dokonywania wpisu w księdze wieczystej”),
• dane z dowodów osobistych,
• numery NIP."
UMOWA NOTARIALNA - cz.II
http://polskiesm.pl/Dokumenty/09_Nasi_goscie/2_Opracowania/O_umowach_notarialnych_cz._2.pdf
UMOWA DEWELOPERSKA
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 7278
w sprawie stosowania przez kancelarie notarialne maksymalnych stawek taksy notarialnej w przedmiocie zawarcia umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego na podstawie art. 9 ustawy o własności lokali
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/426D3F45
Art. 9 ust.1. Odrębna własność lokalu może powstać także w wykonaniu umowy zobowiązującej właściciela gruntu do wybudowania na tym gruncie domu oraz do ustanowienia - po zakończeniu budowy - odrębnej własności lokali i przeniesienia tego prawa na drugą stronę umowy lub na inną wskazaną w umowie osobę.
ust.2. Do ważności umowy, o której mowa w ust. 1, niezbędne jest, aby strona podejmująca się budowy była właścicielem gruntu, na którym dom ma być wzniesiony, oraz aby uzyskała pozwolenie na budowę, a roszczenie o ustanowienie odrębnej własności lokalu i o przeniesienie tego prawa zostało ujawnione w księdze wieczystej.
ust.3. W wypadku wykonywania umowy w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, na wniosek każdego nabywcy, sąd może powierzyć, w trybie postępowania nieprocesowego, dalsze wykonywanie umowy innemu wykonawcy na koszt i niebezpieczeństwo właściciela gruntu.
Sprzedaż lokal
"Możliwa jest sprzedaż lokali znajdujących się w poszczególnych budynkach, a więc części budynków. Następuje wówczas ustanowienie odrębnej własności lokalu sprzedanego. Również tu następuje złożona czynność prawna, albowiem odrębna własność kupionego lokalu wiąże się z udziałem we współwłasności nieruchomości wspólnej.
Sprzedaż lokali odbywa się z zachowaniem właściwych przepisów. Ustawa o gospodarce nieruchomościami dokonuje – w art. 35 ust. 3 - odesłania, postanawiając, że "ustanowienie odrębnej własności lokali w domach wielomieszkaniowych wchodzących w skład nieruchomości, następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali". Trzeba stwierdzić, że tylko jej przepisy regulują tryb sprzedaży lokali. Słusznie podkreślono już we wcześniejszej literaturze, że "ustawa o własności lokali w ogóle nie zajmuje się umowami zbycia, na podstawie których dochodzi do wyodrębnienia lokalu i przeniesienia jego własności na nabywcę (sprzedażą, zmianą, darowizną itp.)". Tutaj muszą więc znaleźć zastosowanie przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, gdy mamy do czynienia ze sprzedażą lokali skarbowych lub samorządowych."
http://obrot-nieruchomosciami.eprace.edu.pl/221,Umowa_sprzedazy_lokali.html
http://obrot-nieruchomosciami.eprace.edu.pl/spis_tresci.html