Wspólnota od 01.01.1995?
ors
Użytkownik
Zastanawiam się nad tym kiedy powstała Wspólnota, jeśli budynek jest z lat 70-tych ubiegłego stulecia, a pierwsze mieszkania miasto sprzedało w latach 80-tych.
Wychodzi mi na to, że powstała wraz z pojawieniem się ustawy o własności lokali.
A jak wyglądały jej początki?
Kiedy Wspólnota powinna dostać NIP, REGON? Kto powinien był zwołać pierwsze zebranie?
Zakładam że pierwszym zarządcą był "gminny" bo skoro do tej pory jest to i tak pewnie było na początku (i mam nadzieję że nie "na wieki wieków")
Czy taki Zarządca powinien być ujawniony w księdze wieczystej budynku? Czy późniejsza zmiana na Zarząd właścicieli nie powinna odbywać się w obecności notariusza?
Nie mogę znaleźć wątków w tym temacie, a mam nadzieję że na forum znajdą się osoby, które pamiętają te trudne początki Wspólnot :-)
Oczywiście to co powyżej to pierwsza porcja pytań, mam mnóstwo następnych ]:)
Wychodzi mi na to, że powstała wraz z pojawieniem się ustawy o własności lokali.
A jak wyglądały jej początki?
Kiedy Wspólnota powinna dostać NIP, REGON? Kto powinien był zwołać pierwsze zebranie?
Zakładam że pierwszym zarządcą był "gminny" bo skoro do tej pory jest to i tak pewnie było na początku (i mam nadzieję że nie "na wieki wieków")
Czy taki Zarządca powinien być ujawniony w księdze wieczystej budynku? Czy późniejsza zmiana na Zarząd właścicieli nie powinna odbywać się w obecności notariusza?
Nie mogę znaleźć wątków w tym temacie, a mam nadzieję że na forum znajdą się osoby, które pamiętają te trudne początki Wspólnot :-)
Oczywiście to co powyżej to pierwsza porcja pytań, mam mnóstwo następnych ]:)
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
REGON - 14 dni od powstania wspólnoty (ustawa o statystyce publicznej).
NIP - 30 dni od wpisu do rejestru REGON (ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, tzw. ustawa o NIP).
Mimo to, w praktyce nie są wyciągane żadne sankcje wobec wspólnot mieszkaniowych. Jeśli dotychczas tego nie zrobiono, można to zrobić w każdej chwili. Tego nie wie nikt. Dość powszechnie wyrażany jest pogląd, że powinien to zrobić dotychczasowy właściciel nieruchomości, ale nie ma on oparcia w przepisach prawnych. Nie ma takiego wymogu. Nie - jeżeli nie było przyjętego umownego sposobu zarządu powierzenia zarządu osobie fizycznej lub prawnej.
Na początku nikt o to nie dbał, wnioski o uzyskanie nr Regon, NIP ( na początku 1995 roku) były oddalane ze względu jak to u mnie napisano "brak rejestracji w KRS". Urzędnicy pytali co to są te "wspólnoty mieszkaniowe?". Dopiero dwa lata później udało mi się uzyskać te sygnatury.
Pierwszym zarządca był pierwszy właściciel nieruchomości (100% udziałów w NW) Ale to nie tylko były Gminy ... mogły być też WAm-y , zakłady pracy, Skarb Państwa ,...
Uważam, że w tym czasie nie miało to wpływu , bo "wszytko było wspólne" i nikt o to nie zabiegał.
Masz racje nie doczytałem......
"Pierwsze" zebranie właścicieli lokali po 1 stycznia 1995 zwołuje właściciel większościowy , chyba, że przed 1995 sprzedanych było ponad 1/10 udziałów .
Wtedy zebranie też może być zwołane na wniosek właścicieli lokali posiadających 1/10 udziałów.
Oczywiście poradziliśmy sobie, ale problem prawny rzeczywiście istnieje.
Nie ma też przepisów w sprawie struktur WM , organizacji zebrań, sposobów (technik) oddawania głosów pod uchwałami WM , ect.
Te czynności muszą sobie wypracować sami właściciele lokali tworzących daną wspólnotę , bo to oni tworzą prawo wewnętrzne w swojej wspólnocie (uchwały).
Ja uważam, że takie zebranie mógł zwołać każdy z właścicieli lokali.
Dane o właścicielach tworzących daną wspólnotę można kupić z katastru miejskiego- każdy właściciel po okazaniu aktu notarialnego otrzyma wypis (nazwiska, adresy korespondencyjne , udziały itp.) czy z KW.
Oczywiście mowa jest o okresie - pierwszym roku obowiązywania UoWL.
Obecnie, trzeba czekać, aż deweloper sprzeda te ponad 10 %, bo on sam na to nie wpadnie, że wypadałoby zacząć działalność wspólnoty, podjąć pierwsze organizacyjne uchwały ....
O doświadczeniu urzędników w zarządzaniu nieruchomościami można zapomnieć.
"...Art. 40. 1. Państwowe lub komunalne jednostki organizacyjne, sprawujące na podstawie przepisów dotychczasowych zarząd nieruchomościami wspólnymi, są obowiązane zapewnić dla każdej z zarządzanych nieruchomości wspólnych ewidencję umożliwiającą najpóźniej od dnia 1 października 1994 r. ustalenie kosztów i przychodów dla każdej wspólnej nieruchomości oraz powiadomić współwłaścicieli, nie później niż do dnia 30 listopada 1994 r., o zmianach, jakie wprowadza niniejsza ustawa co do sposobu zarządzania nieruchomością wspólną oraz co do ponoszenia jego kosztów.
2. Do czasu uregulowania tych spraw przez właścicieli do zarządu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszej ustawy dotyczące zarządu zleconego przez właścicieli osobie fizycznej lub prawnej.
Art. 41. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r., z wyjątkiem przepisu art. 40 ust. 1, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia...."
Gminy gremialnie zignorowały zarówno obowiązek wprowadzenia oddzielnej ewidencji kosztów i przychodów dla każdej nieruchomości wspólnej, jak i obowiązek powiadomienia właścicieli o ustawie. Wiele gmin w ogóle "nie zauważyło" wejścia w życie ustawy, a Ministerstwo Budownictwa zawaliło sprawę w zakresie monitoringu wdrażania ustawy oraz "akcji edukacyjno-uświadamiającej". Nieświadomych niczego właścicieli oddano cichcem komunalnym urzędnikom i spółkom gminnych i bardzo wiele wspólnot tkwi w tym układzie do dzisiaj.
Gmina sprawuje zarząd i zwołuje zebranie.
To że zignorowały to jest inna sprawa.
Miały obowiązek poinformować właścicieli o UoWL i o tym w jaki sposób mogą zmienić dotychczasowy sposób zarządu. Póki co do tego czasu gmina sprawuje zarząd na zasadzie art. 18 ust.1.
"Zarząd zlecony" według piśmiennictwa to zawarcie zwykłej umowy cywilnoprawnej przez zarząd wspólnoty o zleceniu niektórych zadań zarządcy / administratorowi. Wskaż przepis uwl, który tego dotyczy. Nieprawda. Ten artykuł nie jest przywołany. Gminni administratorzy nie posiadają też w praktyce takiego statusu, jak zarządca notarialny.
Powstała wspólnota ( z chwilą ustawy) - zarządza nią tak jak dotychczas gmina która miała obowiązek poinformować właścicieli że dopóki nie wybiorą zarządu albo nie powierzą notarialnie to oni czyli gmina zarządzają tak jakby zostało to gminie zlecone (powierzone). Tak ja to rozumiem i nie widzę sensu rozdzierać szat. Po to jest art. 18 ust. 2a aby właściciele w każdej chwili mogli sobie to ustalić inaczej.
Zresztą, może masz rację: Irak czy Iran - co za różnica!
Nie ma podstaw do stosowania art. 18.2a, jeżeli wcześniej nie zastosowano trybu z art. 18.1. A tutaj ten tryb nie ma zastosowania.
A skąd wiesz, może ktoś się znajdzie?