Kompetencje zarządu

katellakatella Użytkownik
edytowano stycznia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam,
czy zarząd wspólnoty może zadecydować sam o wydaniu pieniędzy na inwestycje i tylko poinformować mieszkańców o tym?

Pozdrawiam
Magdalena
«1

Komentarze

  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1) Skoro używasz słowa "mieszkańców", to na wszelki wypadek zapytam się co rozumiesz przez słowo "inwestycje"?

    2) Wspólnota decyduje o planie wydatków, a zarząd ten plan realizuje. Zatem wspólnota wyraża zgodę na np. remont dachu i przeznacza na ten cel kwotę 50.000 zł, a zarząd wyszukuje wykonawcę i pilnuje by kwota wydatków nie przekroczyła ww. 50.000 zł.
    Piszę dokładnie, albowiem przy powyższym wyjaśnieniu moznaby powiedzieć, że zarząd sam decyduje o wydaniu pieniędzy na remont.
  • Opcje
    katellakatella Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mam na myśli właścicieli mieszkań zrzeszonych we wspólnocie oczywiście. Nie idzie o zaplanowane na inwestycje wydatki, ale o to, że zarząd wywiesił kartkę, iż mamy (my-członkowie wspólnoty, właściciele mieszkań) zapłacić określoną kwotę, bo zarząd postanowił wymienić latarnie na bardziej nowoczesne. Nie było to nigdzie zaplanowane. Zarząd tak postanowił. Moim zdaniem jest to niezgodne z prawem. Rozumiem to jako samowolę zarządu.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Masz rację - jest to samowola.
    A latarnie będą umieszczone na Waszym gruncie?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    To przekroczenie zarządu nieruchomością wspólną właściciele mogą jednak zatwierdzić tę czynność, zastosowanie będzie miał art. 103 par. 1 k.c. :
    Art. 103
    § 1. Jeżeli zawierający umowę jako pełnomocnik nie ma umocowania albo przekroczy jego zakres, ważność umowy zależy od jej potwierdzenia przez osobę, w której imieniu umowa została zawarta.
    Jeżeli jednak latarnie umieszczono na cudzym gruncie, na co zwraca uwagę Wwwinyl, to taka czynność jest bezwzględnie nieważna.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    katellakatella Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Latarnie oświetlają parking. Należy on do wspólnoty (tak mi się przynajmniej wydaje). Z kolei droga prowadząca na ten parking do wspólnoty nie należy. Co ciekawe, droga ta zamknięta jest szlabanem, opłaconym przez wspólnotę, ale nie ma żadnych dokumentów, które potwierdzają, że miasto wydało zgodę na ten szlaban. Pieniądze na szlaban zostały wzięte z funduszu remontowego. Ale nie było żadnej uchwały, w której zadecydowano o tym, skąd mają być wzięte pieniądze (i w jakiej kwocie) na szlaban, a tylko uchwała o instalacji szlabanu.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Nie ma znaczenia co konkretnie oświetlają te latarnie, lecz gdzie są postawione, na czyim gruncie. Proszę sprawdzić na mapce ewidencyjnej. Odnośnie pokrywania kosztów montażu szlabanu - skoro nie było żadnej uchwały, to proszę sprawdzić treść uchwały o utworzeniu funduszu remontowego. Jeżeli brak zapisu o tym, że wydatkowanie wymaga każdorazowo uchwały, to nie była potrzebna. Czym tak naprawdę jest fundusz remontowy? To zaliczka na remonty, jednak właściciele mogą ją wyodrębnić, źródłowym dokumentem jest zatem uchwała tworząca fundusz remontowy.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    katellakatella Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyli funduszu remontowego można też realizować inwestycje? A przecież inwestycje mogą (ale nie muszą być realizowane), a remonty muszą.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Granica nie jest w słowie "inwestycja".

    Termomodernizacja jest inwestycją, a nie remontem, bo daje w efekcie nową jakość.

    Inwestycją jest też lokata bankowa.
  • Opcje
    TomTomTomTom Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyli funduszu remontowego można też realizować inwestycje?
    Poczytaj ten wątek https://forum.zarzadca.pl/discussion/816/finansowanie-z-funduszu-remontowego
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] katella:[/cite]Czyli funduszu remontowego można też realizować inwestycje? A przecież inwestycje mogą (ale nie muszą być realizowane), a remonty muszą.
    O tym decydują właściciele w uchwale o utworzeniu funduszu remontowego.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    katellakatella Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A w statucie mojej wspólnoty jest taki zapis:
    ODPIS NA FUNDUSZ REMONTOWY
    14.1. Fundusz remontowy tworzy się z comiesięcznych odpisów –wpłat, a ich wysokość ustala uchwała zebrania właścicieli lokali. Fundusz remontowy może być uzupełniany wpływami z tytułu pożytków i innych przychodów z nieruchomości wspólnej.
    14.2 Środki funduszu przeznacza się na remonty stosownie do podjętych uchwał Wspólnoty i ewentualnie na usuwanie awarii i jej skutków na nieruchomości wspólnej, jeżeli te koszty przekraczają wydatki określone w punkcie 13. Członkom wspólnoty przysługuje prawo tymczasowego zaspokojenia z funduszu remontowego ciążących na wspólnocie obciążeń, spowodowanych nieterminowymi wpłatami właścicieli , z równoczesnym obowiązkiem dochodzenia w postępowaniu sądowym zapłaty tych należności w celu uzupełnienia uszczuplonego funduszu remontowego.
    14.3. Środki funduszu Zarząd gromadzi na wyodrębnionym koncie.


    Z kolei punkt 13. brzmi:
    KOSZTY ZARZĄDU NIERUCHOMOŚCIĄ WSPÓLNĄ
    13.1. wydatki na utrzymanie porządku i czystości ,
    13.1 konserwacja bieżąca
    13.2. remonty budynku –nieruchomości,,
    13.3. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej , wody, kanalizacji w części dotyczącej nieruchomości wspólnej (w przypadku podwyższenia przez dostawców cen za usługi wpływające na wysokość zaliczki oraz opłat związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali , takich jak ciepła i zimna woda , energia elektryczna , energia cieplna , wywóz nieczystości , odprowadzenie ścieków itp. ,opłata obciążająca właścicieli lokali ulegnie zmianie od dnia wprowadzenia podwyżek proporcjonalnemu wzrostowi. O podwyżce Zarząd niezwłocznie powiadamia właścicieli lokali).
    13.4. ubezpieczenia , podatki i inne opłaty publiczno - prawne ,
    13.5 wynagrodzenie członków Zarządu .
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pozwolę sobie wejśc w polemikę z katellą. Rozumiem że katella jest negatywnie nastawiona do Zarządu, uważając,że łamią prawo. Konkretnie jaki przepis? Z uwl? Co to znaczy wywiesił kartki o konieczności zapłaty za inwestycje? Czy była na to uchwała? Obowiązki właścicieli określone są w art. 13 uwl. Jeżeli jesteście niezadowoleni z działalności Zarządu (czy jest to zarząd właścicielski?) to go zmieńcie. Jeżeli naraża Was członków Wspólnoty na straty finansowe od tego są sądy. Ale trzeba udowodnić naruszenie własnego interesu prawnego. A to nie jest takie proste. Co do funduszu remontowego. Jeżeli tworzycie takie dziwolągi to zawsze będziecie mieć problemy. Z waszego funduszu remontowego można opłacić:
    - remonty
    -awarie
    -koszty zarządu nieruchomości wspólną (?!)
    Jak wy z tym funkcjonujecie? Remonty są i tu i tu. Niejasności będą wykorzystywane przez właścicieli, którzy z natury są oportunistami. Zapewniam z doświadczenia, że zawsze się znajdzie conajmniej jeden. Z jakich funduszy pokryjecie koszty np. nasadzeń terenów zielonych, wymiany piasku w piaskownicy, wstawianie wybitych szyb. Czy to są remonty (nie), prawdopodobnie inwestycje. Nie zmusicie opornych członków do ich finansowania. A jaka jest radosna twórczość sądów w interpretacji uwl pozostawię bez komentarza. Podam tu ciekawostki z mojej wspólnoty. Od ponad trzech lat jestem jednoosobowym Zarządem. Ma to swoje plusy, ponieważ mam swobodę działania. W zeszłym roku na zebraniu sprawozdawczym, jak zawsze zabrakło forum. W związku z powyższym nie otrzymałem absolutorium i nie został zatwierdzony plan gospodarczy? I co to znaczy? Nic, dosłownie nic. Wspólnota funkcjonuje, wykonuje bieżące drobne remonty, konserwacje, obowiązujące przeglądy gazowe, kominowe ogólnobudowlane. Wydaje pieniądze na nasadzenia terenów zielonych, i to spore ( ponad 12 tyś.). Działam bezprawnie, to samowola. Ale skoro nie ma uchwał, nie ma co zaskarżać. Oczywiście wkrótce, na tegorocznym zebraniu poddam się ocenie właścicieli. Jeżeli będzie negatywna, wspólnota może mnie odwołać i powołać nowy Zarząd. Podejrzewam jednak, że znowu zabraknie kworum i tak w koło Macieju. Dopóki starczy mi sił i determinacji. Pragnę zaznaczyć, że swoje opbowiązki zarówno Zarządu jak i administratora (prowadzę księgowość) wykonuję odpłatnie, zgodnie ze stawkami dla licencjonowanych zarządców. Więc wspólnota płaci i wymaga. A najśmieszniejsza w tym wszystkim jest to, że obowiązki Administratora wykonuję na podstawie umowy zlecenia z Zarządem czyli ze sobą samym. Zrobiłem tak po konsultacjach w Urzędzie Skarbowym. PARANOJA. Ale niestety takie mamy prawo.Jeżeli interesują Ciebie moje przemyślenia na temat funkcjonowania wspólnot służę doświadczeniem
    Mirek:bigsmile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie otrzymałem absolutorium i nie został zatwierdzony plan gospodarczy? I co to znaczy? Nic, dosłownie nic. Wspólnota funkcjonuje
    Dlaczego po zebraniu nie kontynuowałeś zbierania głosów w trybie indywidualnym?
    obowiązki Administratora wykonuję na podstawie umowy zlecenia z Zarządem czyli ze sobą samym
    Kodeks cywilny:
    Art. 108. Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonywa w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

    Art. 109. Przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy oświadczenie woli ma być złożone przedstawicielowi.
    Przepis ten (art. 109) rozumiem w ten sposób, że dotyczy on nie tylko oświadczenia woli pełnomocnika wobec samego siebie (jako pełnomocnika drugiej strony czynności prawnej), ale również wtedy, gdy ta sama osoba (niekoniecznie pełnomocnik) składa oświadczenie woli sobie samej jako przedstawicielowi drugiej strony.

    Ty, jako osoba fizyczna, podpisując umowę z zarządem (przedstawicielem ustawowym wspólnoty) złożyłeś oświadczenie woli samemu sobie jako przedstawicielowi wspólnoty. Naruszyłeś więc ten przepis.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zrobiłem tak po konsultacjach w Urzędzie Skarbowym. PARANOJA.
    Nie tylko paranoja, ale i ignorancja urzędników. Prawdopodobnie chodziło o tytuł prawny do opodatkowania Twojego wynagrodzenia jako członka zarządu. Urzędnicy nie wiedzieli, że członkowie zarządów wspólnot mieszkaniowych nie muszą mieć zawartych umów ze swoimi wspólnotami - wystarczy uchwała o powołaniu w skład zarządu. To jest tytuł do wypłaty wynagrodzenia i do opodatkowania.

    To smutne, że urzędnicy państwowi "doradzają" obywatelowi, żeby naruszył prawo.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zgodnie ze stawkami dla licencjonowanych zarządców

    Gdzie takie stawki można znaleźć
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Prawda, że ciekawe.
    Dlaczego nie kolędowałem, bo uważam to za żenujące zjawisko. Wszyscy własciciele tydzień przed zebraniem otrzymali projekty uchwał z informacją, że w przypadku nieobecności na zebraniu mogą udzielić pełnomocnictwa innej osobie, bądź zagłosować poprzez złozenie swojego podpisu na projektach i dotarczyć je do mnie. Wskaż mi owner przepis prawny mówiący o konieczności uzyskania absolutorium lub uchwaleniu planu gospodarczego. Właściciele powinni działać racjonalnie, ale tak nie jest. Art. 27 to nie tylko przywileje właścicieli to także obowiązek np. uczestniczenia w dorocznym zebraniu. W Urzędzie Skarbowym patrzyli na mnie jak na wariata. Jestem osoba fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, więc dobrowolne opodatkowanie się dziwi. Urzędniczka US wyjaśniła mi, że zawieram umowę nie ze samym sobą ale ze wspólnotą reprezentowanąprzez przedstawiciela ustawowego czyli Zarząd. A skoro Zarząd jest jednoosobowy!! Ogólnie wyszedłem na jelenia.Wspólnota nie prowadząca działalności gospodarczej nie jest płatnikiem podatku. nie podlega również żadnej kontroli jakiejkolwiek finansowej instytucji państwowej np. NIK,US, Inspekcje pracy itp. Jedynym organem kontrolnym są właściciele. Oczywiście innego zdania są urzędy. A co do stawek.Są takie jakie dyktuje rynek. U nas w Szczecinie ok. 50 gr/m3 nieruchomości. Nie wiem jak jest w innych regionach kraju.
    Mirek :bigsmile:
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie mając planu gospodarczego nie masz m. in. podstawy do wypłacania sobie wynagrodzenia.

    Prawidłowa porada jest taka jaką udzielił owner. Wystarczy uchwała o powołaniu zarządu i wystarczy określenie przez właścicieli (uchwałą) wysokość Twojego wynagrodzenia.
    Dzięki temu jako wspólnota nie będziesz musiał potrącać żadnych zaliczek od wypłacanych wynagrodzeń, natomiast będziesz miał jedyny obowiązek tylko raz w roku sporządzić deklarację PIT-8C (do końca lutego).
    Jako osoba fizyczna dobijesz sobie otrzymany roczny przychód/dochód do swojej deklaracji PIT-36 lub PIT-37.
    Wspólnota nie prowadząca działalności gospodarczej nie jest płatnikiem podatku.
    To że wspólnota częstokroć podatku nie płaci, to nie oznacza, że nie sporządza deklaracji podatkowych.
    A tym samym może podlegać kontroli z urzędu skarbowego.
    ok. 50 gr/m3 nieruchomości

    ? Jesteś pewien tych m3
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Oczywiście czeski błąd od m2.
    wwwinyl nie wiem czy jesteś teoretykiem czy praktykiem w zarządzaniu.Jako Zarząd pracuję nieodpłatnie. Jako administrator dostaję wynagrodzenie zgodnie z umową. Nie potrzeba do tego uchwały włascicieli. Jako uczciwy obywatel mogę!? doliczyć sobie te przychody aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się dostatnio. Na jakiej podstawie twierdzisz,że Wspólnota ma obowiązek sporządzania PIT -8C? Wspólnota nie jest płatnikiem podatku dochodowego.Oczywiście inaczej twierdzą licencjonowani zarządcy. Ale mylą oni prowadzenie swojej firmy z działalnością Wspólnoty.Wspólnota jest grupą właścicieli, którzy rozporządzają swoją własnością i współwłasnością. Również sporządzam roczną deklarację PIT-8C.Ale robię to dla świętego spokoju swego i US. We wspólnocie wszystkie przychody równają się kosztom ich uzyskania, więc dochód zawsze jest 0. Nie znam wspólnoty która odprowadza podatek dochodowy.Jeżeli są pożytki to patrz art.12 uwl. Niech waściciele jako osoby fizyczne doliczają sobie te pożytki do dochodu łącznego.

    Jeżeli chcesz wiedzieć więcej służę doświadczeniem.
    Mirek
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jako administrator dostaję wynagrodzenie zgodnie z umową. Nie potrzeba do tego uchwały włascicieli.
    Do zawarcia umowy nie, ale do ustalenia budżetu na wynagrodzenie tak, a zawarcie umowy bez oparcia o plan gospodarczy jest możliwe tylko w sytuacjach krytycznych.
    Wspólnota nie jest płatnikiem podatku dochodowego.Oczywiście inaczej twierdzą licencjonowani zarządcy. Ale mylą oni prowadzenie swojej firmy z działalnością Wspólnoty.Wspólnota jest grupą właścicieli, którzy rozporządzają swoją własnością i współwłasnością.
    CIT-8 i CIT-8/O są dla wspólnoty obowiązkowe i mam nadzieję że sporządzasz takowe...
    Albowiem nie tylko "licencjonowani zarządcy, ale też i fiskus tak uważa:
    USTAWA
    o podatku dochodowym od osób prawnych
    Rozdział 4
    Zwolnienia przedmiotowe
    Art. 17.
    1. Wolne od podatku są:
    [...]
    44) dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa
    społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w
    zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w
    części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem
    dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami
    mieszkaniowymi,
    
    To że coś jest wolne od podatku nie oznacza, że nie ma być wykazane w deklaracji. Należy powiadomić fiskusa o wysokości uzyskanego przychodu, kosztów i dochodu zwolnionego z opodatkowania i do tego służy CIT-8/O.
    We wspólnocie wszystkie przychody równają się kosztom ich uzyskania, więc dochód zawsze jest 0.
    To jest tylko teoria. W okresie roku zdarza się to bardzo rzadko.
    Jeżeli są pożytki to patrz art.12 uwl. Niech waściciele jako osoby fizyczne doliczają sobie te pożytki do dochodu łącznego.
    Dochodów z pożytków fiskus już nie zwalnia z opodatkowania. Zatem muszą się znaleźć na CIT-8.

    Pamiętaj, że błędy mogą Cię bardzo dużo kosztować. Fiskus Ciebie ukarze personalnie.
    Za niesporządzanie deklaracji, albo za składanie niewłaściwych deklaracji.
    Przykład:
    Jako Zarząd pracuję nieodpłatnie. Jako administrator dostaję wynagrodzenie zgodnie z umową.
    Również sporządzam roczną deklarację PIT-8C.
    PIT-8C sporządza się dla tzw. innych dochodów czyli w naszym przypadku w sytuacji gdybyś dostawał wynagrodzenie jako czlonek zarządu.
    W sytuacji, gdy zawieraz umowę cywilną to masz obowiązek sporządzić PIT-11, a oprócz tego co miesiąc odprowadzać zaliczkę na podatek.
    Zatem nie możesz mieć zawartą imowę i sporządzać PIT-8C.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    znowu czeski błąd CIT-8.
    wwwinyl widzę,że Cię nie przekonam. Wnioskuję, że jesteś profesjonalnym zarządcą, prowadzącą działalnośc gospodarczą.Ciebie oczywiście obowiązują wszystkie ustawy o rachunkowości, o podatkach, vat,ZUS-ach itp. Wspólnot mieszkaniowych one nie dotyczą.Podaj mi podstawę obowiązku sporządzania deklaracji CIT.Ustawa,którą cytujesz dotyczy osób prawnych. Mowa jest tam o dochodach wspólnot. Podaj mi przykład, kiedy wspólnota jako osoba prawna prowadzi działalność gospodarczą. Obowiązek sporządzania PIT-11 i odprowadzanie co miesiąc składek? A co ze składkami na ubezpieczenie zdrowotne, FGŚP,FP- również mam to odprowadzać? Co do mojego wynagrodzenia, o jkaim budżecie mówisz? Co roku uchwala się wysokość zaliczek na utrzymanie części wspólnej. Jednym z jego elementów są koszty administrowania.Ustawa wymaga jedynie uchwały o wysokośći wynagrodzenia Zarządu a nie administracji.Jedno pytanie. Kto u Ciebie i w jaki sposób prowadzi księgowość?
    Mirek:bigsmile:
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Widzisz wwwinyl,nie tylko w mojej wspólnocie dzieją się takie rzeczy ! Jestem zszokowany postawą MirekL. Po przeczytaniu tego co napisał,zadam Ci wwwinyl pytanie :Co sądzisz o takiej sprawie - przedsiębiorstwo (spółka z o.o.), która jest współwłaścicielem w nieruchomości i jest jednocześnie stroną umów zawartych na dostarczanie mediów (nie zarząd wspólnoty) wystawia refakturę dla wspólnoty za te media na moje mieszkanie.Na standardowym druku faktury VAT w okienku "sprzedawca" jest postawiona pieczątka spółki,w okienku "nabywca" jest nazwa wspólnoty.Potem są wyszczególnione poszczególne media czyli woda zimna,centralne ogrzewanie,wywóz śmieci i energia elektryczna(mam tylko podlicznik prądu w mieszkaniu) oraz ciepła woda a raczej podgrzanie. A ...i jeszcze pod spodem jest napisane moje nazwisko i imię,żeby było wiadomo,że to chodzi o moje mieszkanie. Jest to podliczone,pomnożone przez stawki co w sumie daje co miesiąc jakąś kwotę.Co miesiąc inną bo różne są zużycia.Potem w rubryce "sposób zapłaty" jest wpisany przelew,termin zapłaty do 10 każdego miesiąca i numer konta na które pieniądze trzeba wpłacić.Zgadniesz, czyje to konto?......WSPÓLNOTY ! Czyli sprzedawca nie chce,żeby kupujący wpłacił pieniądze za usługę na jego konto tylko na swoje.Czy to nie jest paranoja?Gdy ja byłem w zarządzie, były ustalone stawki na zarządzanie nieruchomością, były podrukowane książeczki opłat dla właścicieli lokali,każdy otrzymał na piśmie informację o wysokości zaliczek i każdy miał wpłacać na konto wspólnoty.Teraz,gdy członkiem zarzadu jest pracownik większościowego udziałowca jest tak,że 8 włascicieli podpisało jakąś umowę ze spółką na dostawy mediów(pisałem o tym) a ja nie podpisałem i wpłacam zgodnie z uchwałą o wysokości zaliczek.Tak się składa,że wysokości zaliczek zabezpieczają wielkość opłat za media i miałem trochę nadpłaty.Do tej pory osobą wystawiającą fakturę był"Jan Kowalski" kierownik hotelu a odbierającą ten sam"Jan Kowalski" - członek wspólnoty mieszkaniowej.Oprócz tego Spółka dopuszcza się poświadczenia nieprawdy u dostawców,podając,że jest właścicielem budynku i użytkownikiem wieczystym gruntu.
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wwwinyl - sprostowanie - osobą odbierającą nie jest członek wspólnoty ,tylko członek zarządu(jednoosobowy).Członek zarządu nie jest członkiem wspólnoty.Jest spoza grona właścicieli.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    prezesie - w czym szokuje Cię moja postawa?:bigsmile:
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    MirekL,pozwolę sobie użyć stwierdzenia "niezły z Ciebie kozak" ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu.Widzę,że u Ciebie tak samo dobrze "uświadomiony" naród jak u mnie.To co robisz,jest genialne.W zasadzie sam prowadzisz ten bałagan bo ludzi to w ogóle nie interesuje.Jakieś zebrania,uchwały trele,morele.Nie daj Boże jakieś remonty,inwestycje czy cokolwiek.Z jednej strony podziwiam Cię za to,że chcesz mimo wszystko coś dla innych zrobić.Ja kiedyś też chciałem....A z drugiej strony - czy warto? Sam napisałeś,że zawsze znajdzie się ktoś,kto nie będzie zadowolony.Ale z drugiej strony nikt nie chce się tego podjąć.Krytykować - wszyscy(może prawie),pomóc - nikt(może kilku).Jak to ktoś mądry powiedział :sukces ma wielu ojców,porażka jest sierotą.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    Chcesz iść z nimi na wojnę?

    Proszę bardzo. Oto pomysł.
    Idź z tą fakturą do urzędu skarbowego, pokaż ją i zadaj następujące pytanie:
    Jeśli faktura, który Ty masz zapłacić do spółki jest płacona przez Ciebie na konto wspólnoty, to albo te pieniądze zostają we wspólnocie i wtedy spółka nie ma gotówki (w co nikt nie uwierzy), albo też w jakiś nielegalny sposób są przepompowywane do spółki.
    Nie może być legalności, bo fakturę masz Ty i po otrzymaniu i zapłaceniu powinieneś ją przetrzymywać przez 4 lata (delikatnie na wyrost). A skoro fakturę masz Ty to jaka jest podstawa do przelania przez wspólnotę tych pieniędzy na konto spółki tym bardziej że na fakturze sprzedawca wyraźnie wskazuje konto wspólnoty jako konto właściwe do zapłaty. A może spółka wystawia drugą fakturę na wspólnotę z dobrym kontem? Ale wtedy albo to są różne numery faktur, a wtedy jest to podwójna sprzedaż, albo jest to ten sam numer faktury tyle że dla wspólnoty wpisano właściwe konto, ale wtedy mamy do czynienia z fałszerstwem i podwójną księgowością.
    Ciekaw jestem jak księgowane są rozrachunki w spółce i we wspólnocie.
    Na miejscu urzędników z US oczywiście zainteresowałbym się tematem.
    A ponadto bym Ci poradził, żebyś nie płacił tych faktur, bo nie masz żadnego prawa ich płacić. Faktura nie jest wystawiona na Ciebie, to dlaczego je płacisz?
    Owszem. Chcesz płacić za zużyte przez Ciebie media i zapłacisz komukolwiek na jakiekolwiek konto pod warunkiem, że odbiorcą na fakturze będziesz TY.
    Jak nie zapłacisz to Ci nic nie zrobią, bo każdy sąd ich wyśmieje. Nie Ty byłeś obciążany. Obciążana jest wspólnota.

    Jeśli księgowość wspólnoty prowadzi spółka, to dowiedz się czy Wasze księgi zostały powierzone osobie, która ma uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg.
    Złamanie tego przepisu ustawy o rachunkowości też podlega karze.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    prezesie - święte słowa. Robię to bo mam "misję" do spełnienia. Jest to wygodne i dla mnie i dla członków wspólnoty. Na szczęście mieszkamy w nowym budynku więc na razie nie ma poważnych problemów. Prawdę powiedziawszy lepiej,żeby nie było kworum na następnym zebraniu. Brak uchwał, to brak możliwości ich zaskarżenia. A po za tym szkoda czasu na bicie piany. I nie mówię tego cynicznie.Ciągle pokutuje PRL.Coraz mniej mnie już dziwi.Powodzenia:bigsmile:
  • Opcje
    wm5wm5 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    witam , mam pytanie , co sie stanie jeśli zarząd na rocznym zebraniu nie uzyska absolutorium czy moze fukcjonować prawnie dalej
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Funkcjonuje dalej, żeby go odwołać trzeba podjąć uchwałę i wybrać nowy(na tym samym zebraniu, najlepiej)
  • Opcje
    wm5wm5 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Gonia dziękuję . A jeszcze jedno jesli przewodniczący nie chce juz pełnić swojej funkcji a na jego miejsce nie ma chetnego , pracujący tam administrator nie posiada licencji zarządcy
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano stycznia 2010
    Z ilu osób składa się zarząd wspólnoty mieszkaniowej?
    Jeżeli składa się z większej liczby osób niż "przewodniczący" to zarząd, pomimo złożenia rezygnacji, działa nadal.
    W uwl brak takiej funkcji jak "przewodniczący". Czy wspólnota podjęła jakąś uchwałę, czy statut, w którym zawarto postanowienia o składzie i działaniu zarządu?

    Czy wspólnota zawarła z tym administratorem umowę o zarządzanie nieruchomością? Na jakiej podstawie działa administrator? Do administrowania i zarządzania nie zawsze konieczna jest licencja, to zależy od woli stron. Obowiązek jej posiadania (lub brak obowiązku) wynika z tytułu prawnego do działania na rzecz wspólnoty.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W każdym razie jak czlowiek nie chce być w zarządzie wspólnoty, to nie można go do tego zmusić...
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wwwinyl - dzięki za dobrą radę.Jest tylko małe "ale".Jeśli chodzi o te faktury,to ja dostaję do skrzynki pocztowej kserokopię tej faktury.Jak pisałem - to nie ja się na niej podpisuję jako odbiorca,tylko członek zarządu wspólnoty.Chyba udam się do US, tak jak radzisz.Oprócz tego myślę,żeby napisać do ministra skarbu państwa i opisać sytuację jaka u nas panuje.Co o tym sądzisz wwwinyl? Wpłacając na konto za zużyte media wpłacałem kwotę zaliczki ustalonej dla mojego mieszkania a nie kwotę z faktury bo przecież nie podpisałem umowy ze spółką i według pisma prezesa zarządu spółki jestem zobowiązany rozliczać się ze wspólnotą zgodnie z przyjętymi uchwały.Czyli mnie obowiązują uchwały wspólnoty a pozostałych 8 właścicieli umowy ze spólką!Ciekawostka?
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wwwinyl,jeśli chodzi o prowadzenie rachunków wspólnoty to niestety nie wiem jak to jest. W jednej z podjętych uchwał w 2009r było napisane,że prowadzenie rachunków wspólnoty będzie powierzone biuru rachunkowemu z powodu zawiłości tematu.Miała być podpisana umowa z "jakimś" biurem - to miał załatwić zarząd.Miały być na to przeznaczone środki finansowe.Jeśli prowadzi to spółka, to albo grzecznościowo księgowa spółki albo nie wiem...A jeśli chodzi o wojnę...cóż rozpoczął się nowy rok dla wspólnoty.Po ostatnich "starciach" z pomocą licencjonowanego zarządcy nic się nie zmieniło a sądzę,że powinno.Prezes spółki powinien wreszcie przejżeć na oczy i spróbować coś zmienić.Poczekam do zebrania.
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    "Zarządco" proszę o odpowiedź : czy członek jednoosobowego zarządu wybrany spoza grona właścicieli powinien mieć licencję czy nie?
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    [cite] prezes:[/cite]"Zarządco" proszę o odpowiedź : czy członek jednoosobowego zarządu wybrany spoza grona właścicieli powinien mieć licencję czy nie?
    Pozwolę sobie na odpowiedź, choć pytanie nie jest do mnie kierowane. :smile:
    Myślę, że Zarządca potwierdzi moją wypowiedź.

    Członek jednoosobowego zarządu wybrany spoza grona właścicieli nie musi mieć licencji.
    Warunkiem jest to, że może nim być wyłącznie osoba fizyczna.
    Art. 20 uowl
    1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.

    Licencję musi mieć osoba, której powierzono zarząd w trybie art.18 uowl.
    Komentarz edytowany Haneczka
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Haneczka:[/cite]Licencję musi mieć osoba, której powierzono zarząd w trybie art.18 uowl.
    Proszę o podstawę prawną tego twierdzenia.
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]
    [cite] Haneczka:[/cite]Licencję musi mieć osoba, której powierzono zarząd w trybie art.18 uowl.
    Proszę o podstawę prawną tego twierdzenia.
    No, dobra.... :smile:
    Pokićkało mi się to i owo. A dlaczego??? Nie będę się tłumaczyć.....

    Jeśli właściciele chcą powierzyć zarządzanie swoją nieruchomością z takimi skutkami, jakie wynikają z art.185 i następnych uogn, to powinni zawrzeć umowę o zarządzanie nieruchomościa z osobą , która posiada licencję zarządcy.

    Właściwie właściciele we wspólnotach mieszkaniowych nie są w żaden sposób zobligowani do korzystania z usług licencjonowanych zarządców.

    Odwołuję, to co napisałam wcześniej:
    Licencji nie musi mieć również osoba, której powierzono zarząd w trybie art. 18 uowl
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano stycznia 2010
    Licencję musi mieć osoba, z którą zawarto umowę w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami ( z pewnym zastrzeżeniem dotyczącym przedsiębiorcy). Nie ma zatem znaczenia sposób ustanowienia (art. 18, art. 20, umowa zawarta ze wspólnotą ), lecz wola strona. Jeżeli strony chcą zawrzeć umowę, która wywoła skutki określone w tej ustawie (ugn) - to licencja jest konieczna. Osoba, której powierzono zarząd w trybie art. 18 uwl nie musi mieć licencji.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Członek jednoosobowego zarządu wybrany spoza właścicieli nie musi mieć licencji.
    Warunkiem jest to, że może nim być wyłącznie osoba fizyczna.

    Art. 20 uowl
    1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.

    Czy znasz jakiś przypadek, gdzie w zarządzie nie jest osoba fizyczna?
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    [cite] wwwinyl:[/cite]
    Czy znasz jakiś przypadek, gdzie w zarządzie nie jest osoba fizyczna?
    Nie rozumiem Twojego pytania?
    Jeśli zarząd jest powoływany w trybie art.20 uowl, to właśnie w nim postawiono ten warunek.
    Komentarz edytowany Haneczka
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja znam przypadek, gdy usilowano powolac do zarzadu pierwotnego wlasciciela budynku czyli gmine (podkreslam: GMINE, a nie jej przedstawiciela jako osobe fizyczna!) :-)
    Na szczescie udalo sie wytlumaczyc i przekonac :-)
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pytanie bierze się z Twojego cytatu, a przede wszystkim z tekstu podkreślonego (drugi wiersz).
    Napisałaś to tak jakby to był jakikolwiek warunek.
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No właśnie - a jak to się ma do wspólnoty z udziałem skarbu państwa.Ustawa o gospodarce nieruchomościami mówi o sposobie zarządzania taką współwłasnością. A z drugiej strony - czy zarząd powołany spoza grona właścicieli nie powinien zawrzeć umowy z licencjonowanym zarządcą?
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wwwinyl:[/cite]Pytanie bierze się z Twojego cytatu, a przede wszystkim z tekstu podkreślonego (drugi wiersz).
    Napisałaś to tak jakby to był jakikolwiek warunek.
    Bo to jest warunek. :smile:
    wojak przybliżył juz problem.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    [cite] prezes:[/cite]czy zarząd powołany spoza grona właścicieli nie powinien zawrzeć umowy z licencjonowanym zarządcą?
    Jeśli przez słowo "powinien" rozumiesz "miał obowiązek" (powinność), to nie, nie miał takiego obowiązku.
  • Opcje
    wm5wm5 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    witam, czy pracodawca czyli wspólnota zatrudniając administratora na umowę o pracę musi zapewnić mu ubranie i obuwie robocze?
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeśli umowa o pracę to tak, jeśli umowa zlecenie, to w umowie można zawrzeć, że te koszty są po stronie zleceniobiorcy...
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wm5:[/cite]witam, czy pracodawca czyli wspólnota zatrudniając administratora na umowę o pracę musi zapewnić mu ubranie i obuwie robocze?
    Czyli garnitur, koszulę, krawat i półbuty?
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dobry pomysł. Muszę aneksować swoją umowę z Zarządem. Chyba Gucci nie będzie zbyt ekstrawaganckie?:bigsmile:
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Moim zdaniem dużo zależy od tego jaką pracę będzie wykonywał.Ja na przykład pracuję w firmie na podstawie umowy o pracę i nie mam ubrania roboczego bo musiałbym dostać właśnie garnitur....
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.