naliczenie zaliczek, a zmiana właściciela lokalu
Proszę o pomoc w kwestii naliczania zaliczek na poczet utrzymania nieruchomości wspólnej w miesiącu w którym nastąpiła zmiana właściciela lokalu. Poniżej, dla ułatwienia prezentuję przykład.
Zaliczka za styczeń została wpłacona przez dotychczasowego właściciela w ustawowym terminie. Następnie 10-go stycznie 2014 r. została zawarta umowa sprzedaży lokalu. Oczywiście wspólnota została o tym fakcie poinformowana przez nowego właściciela z prawie miesięcznym opóźnieniem. Wskutek braku w/w informacji naliczenia były księgowane według posiadanej wiedzy, czyli za styczeń na rzecz dotychczasowego właściciela. Dopiero od lutego miesiąca zaliczki były księgowane na rzecz nowego właściciela. Obecnie (po ponad 1,5 miesiącu) dotychczasowy właściciel zażądał zwrotu wpłaconych zaliczek za styczeń proporcjonalnie do okresu gdy nie był już właścicielem.
Czy to wspólnota powinna proporcjonalnie rozliczyć starego i nowego właściciela za ten miesiąc?
Czy może jednak to właściciele powinni uregulować tę kwestię między sobą?
Proszę o informację jaka jest stosowana praktyka i/lub podstawa prawna dla danego sposobu postępowania?
Dodam tylko, że żaden dokument we wspólnocie (regulamin, etc.) nie reguluje tych kwestii.
Zaliczka za styczeń została wpłacona przez dotychczasowego właściciela w ustawowym terminie. Następnie 10-go stycznie 2014 r. została zawarta umowa sprzedaży lokalu. Oczywiście wspólnota została o tym fakcie poinformowana przez nowego właściciela z prawie miesięcznym opóźnieniem. Wskutek braku w/w informacji naliczenia były księgowane według posiadanej wiedzy, czyli za styczeń na rzecz dotychczasowego właściciela. Dopiero od lutego miesiąca zaliczki były księgowane na rzecz nowego właściciela. Obecnie (po ponad 1,5 miesiącu) dotychczasowy właściciel zażądał zwrotu wpłaconych zaliczek za styczeń proporcjonalnie do okresu gdy nie był już właścicielem.
Czy to wspólnota powinna proporcjonalnie rozliczyć starego i nowego właściciela za ten miesiąc?
Czy może jednak to właściciele powinni uregulować tę kwestię między sobą?
Proszę o informację jaka jest stosowana praktyka i/lub podstawa prawna dla danego sposobu postępowania?
Dodam tylko, że żaden dokument we wspólnocie (regulamin, etc.) nie reguluje tych kwestii.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Najprościej by było, żeby właściciele sami się rozliczyli, ale jak nie chcą, to nowego obowiązują zaliczki od daty na akcie notarialnym.
Wiem, że tak najprościej. Pytanie jednak kto jest zobowiązany to rozliczyć: wspólnota czy właściciele między sobą?
Wspólnota nalicza zaliczki a nie właściciele między sobą. Dla wspólnoty ważna jest data zmiany właściciela, natomiast ewentualne wzajemne rozliczenia zbywcy i nabywcy, to ich sprawa, dla wspólnoty nie wynikają z nich żadne roszczenia.
zaliczki za styczeń powinny być rozliczone proporcjonalnie do okresu pozostawania właścicielem lokalu - data z aktu notarialnego
Nic z tego sprawa rozliczeń nie powinna obchodzić Wspólnoty.
taka na jaka pozwala oprogramowanie ...
I nie musi , nowy właściciel zawsze zaczyna od "0"