Wspólnota od 01.01.1995?

orsors Użytkownik
edytowano grudnia 2011 w Zarządzanie Nieruchomościami
Zastanawiam się nad tym kiedy powstała Wspólnota, jeśli budynek jest z lat 70-tych ubiegłego stulecia, a pierwsze mieszkania miasto sprzedało w latach 80-tych.

Wychodzi mi na to, że powstała wraz z pojawieniem się ustawy o własności lokali.
A jak wyglądały jej początki?

Kiedy Wspólnota powinna dostać NIP, REGON? Kto powinien był zwołać pierwsze zebranie?

Zakładam że pierwszym zarządcą był "gminny" bo skoro do tej pory jest to i tak pewnie było na początku (i mam nadzieję że nie "na wieki wieków")

Czy taki Zarządca powinien być ujawniony w księdze wieczystej budynku? Czy późniejsza zmiana na Zarząd właścicieli nie powinna odbywać się w obecności notariusza?

Nie mogę znaleźć wątków w tym temacie, a mam nadzieję że na forum znajdą się osoby, które pamiętają te trudne początki Wspólnot :-)

Oczywiście to co powyżej to pierwsza porcja pytań, mam mnóstwo następnych ]:)

Komentarze

  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] ors:[/cite]Zastanawiam się nad tym kiedy powstała Wspólnota, jeśli budynek jest z lat 70-tych ubiegłego stulecia, a pierwsze mieszkania miasto sprzedało w latach 80-tych.
    Wychodzi mi na to, że powstała wraz z pojawieniem się ustawy o własności lokali.
    Tak, bo wcześniej - mimo istnienia wyodrębnionych lokali - polskie prawo nie znało instytucji wspólnoty mieszkaniowej.
    [cite] ors:[/cite]Kiedy Wspólnota powinna dostać NIP, REGON?
    Zgodnie z przepisami o tych rejestrach. Obecnie obowiązujące przepisy zawierają następujące terminy:
    REGON - 14 dni od powstania wspólnoty (ustawa o statystyce publicznej).
    NIP - 30 dni od wpisu do rejestru REGON (ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, tzw. ustawa o NIP).
    Mimo to, w praktyce nie są wyciągane żadne sankcje wobec wspólnot mieszkaniowych. Jeśli dotychczas tego nie zrobiono, można to zrobić w każdej chwili.
    [cite] ors:[/cite]Kto powinien był zwołać pierwsze zebranie?
    Tego nie wie nikt. :wink: Dość powszechnie wyrażany jest pogląd, że powinien to zrobić dotychczasowy właściciel nieruchomości, ale nie ma on oparcia w przepisach prawnych.
    [cite] ors:[/cite]Czy taki Zarządca powinien być ujawniony w księdze wieczystej budynku?
    Nie ma takiego wymogu.
    [cite] ors:[/cite]Czy późniejsza zmiana na Zarząd właścicieli nie powinna odbywać się w obecności notariusza?
    Nie - jeżeli nie było przyjętego umownego sposobu zarządu powierzenia zarządu osobie fizycznej lub prawnej.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano grudnia 2011
    [cite] ors:[/cite]Wychodzi mi na to, że powstała wraz z pojawieniem się ustawy o własności lokali.
    I prawidłowo uważasz, z dniem 1 stycznia 1995 roku, jeżeli były wcześniej dokonane wykupy lokali
    A jak wyglądały jej początki?
    Tego nie wie nikt , w tym czasie obowiązywała zasada "bierzcie sprawy w swoje ręce" , wzorowano się na strukturach spółdzielczości mieszkaniowej( niektórym do dzisiaj to pozostało, pomimo ewolucji intelektualnej i prawnej) , więc dowolność była na "maksa"
    Kiedy Wspólnota powinna dostać NIP, REGON? Kto powinien był zwołać pierwsze zebranie?
    Na początku nikt o to nie dbał, wnioski o uzyskanie nr Regon, NIP ( na początku 1995 roku) były oddalane ze względu jak to u mnie napisano "brak rejestracji w KRS". Urzędnicy pytali co to są te "wspólnoty mieszkaniowe?". Dopiero dwa lata później udało mi się uzyskać te sygnatury.
    Zakładam że pierwszym zarządcą był "gminny" bo skoro do tej pory jest to i tak pewnie było na początku (i mam nadzieję że nie "na wieki wieków")
    Pierwszym zarządca był pierwszy właściciel nieruchomości (100% udziałów w NW) Ale to nie tylko były Gminy ... mogły być też WAm-y , zakłady pracy, Skarb Państwa ,...
    Czy taki Zarządca powinien być ujawniony w księdze wieczystej budynku? Czy późniejsza zmiana na Zarząd właścicieli nie powinna odbywać się w obecności notariusza?
    Uważam, że w tym czasie nie miało to wpływu , bo "wszytko było wspólne" i nikt o to nie zabiegał.
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] KubaP:[/cite]Pierwszym zarządca był pierwszy właściciel nieruchomości (100% udziałów w NW)
    KubaP, obudź się. Jakie 100% udziałów? Lokale były wyodrębnione grubo przed wejściem w życie ustawy o własności lokali:
    [cite] ors:[/cite]budynek jest z lat 70-tych ubiegłego stulecia, a pierwsze mieszkania miasto sprzedało w latach 80-tych.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano grudnia 2011
    [cite] Posesja:[/cite]KubaP, obudź się. Jakie 100% udziałów? Lokale były wyodrębnione grubo przed wejściem w życie ustawy o własności lokali:
    :shamed::shamed::shamed::shamed::shamed::shamed::shamed::shamed::shamed:
    Masz racje nie doczytałem......
    "Pierwsze" zebranie właścicieli lokali po 1 stycznia 1995 zwołuje właściciel większościowy , chyba, że przed 1995 sprzedanych było ponad 1/10 udziałów .
    Wtedy zebranie też może być zwołane na wniosek właścicieli lokali posiadających 1/10 udziałów.
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    "Pierwsze zebranie właścicieli lokali po 1 stycznia 1995 zwołuje właściciel większościowy
    Właśnie - jest to często głoszona teza. Ale na czym się ona opiera? Nie znam przepisu, który ustanawiałby taki obowiązek. Sam miałem z tym problem (pisałem o tym na forum) bo gmina nie kwapiła się do zwołania pierwszego zebrania, nie mogliśmy jej przymusić, a gmina odmawiała przekazania danych właścicieli, niezbędnych do przygotowania i przeprowadzenia zebrania (nazwiska, adresy, udziały itp.), zasłaniając się ochroną danych osobowych. :devil:
    Oczywiście poradziliśmy sobie, ale problem prawny rzeczywiście istnieje.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano grudnia 2011
    [cite] Posesja:[/cite]
    "Pierwsze zebranie właścicieli lokali po 1 stycznia 1995 zwołuje właściciel większościowy
    Właśnie - jest to często głoszona teza. Ale na czym się ona opiera? Nie znam przepisu, który ustanawiałby taki obowiązek.
    Bo takich przepisów nie ma. Opiera się na logice... doświadczeniu w zarządzaniu nieruchomościami ...

    Nie ma też przepisów w sprawie struktur WM , organizacji zebrań, sposobów (technik) oddawania głosów pod uchwałami WM , ect.
    Te czynności muszą sobie wypracować sami właściciele lokali tworzących daną wspólnotę , bo to oni tworzą prawo wewnętrzne w swojej wspólnocie (uchwały).

    Ja uważam, że takie zebranie mógł zwołać każdy z właścicieli lokali.
    Dane o właścicielach tworzących daną wspólnotę można kupić z katastru miejskiego- każdy właściciel po okazaniu aktu notarialnego otrzyma wypis (nazwiska, adresy korespondencyjne , udziały itp.) czy z KW.
    Oczywiście mowa jest o okresie - pierwszym roku obowiązywania UoWL.
    Obecnie, trzeba czekać, aż deweloper sprzeda te ponad 10 %, bo on sam na to nie wpadnie, że wypadałoby zacząć działalność wspólnoty, podjąć pierwsze organizacyjne uchwały ....
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dane o właścicielach tworzących daną wspólnotę można kupić z katastru miejskiego
    W naszej sytuacji nie mogliśmy czekać na wprowadzenie danych do katastru. Spisaliśmy dane z aktów notarialnych, a zebranie zwołała "grupa inicjatywna" właścicieli lokali.
    Bo takich przepisów nie ma. Opiera się na logice... doświadczeniu w zarządzaniu nieruchomościami ...
    Widzisz, logika nie zawsze przemawia do urzędników. Lepszy byłby "paragraf".
    O doświadczeniu urzędników w zarządzaniu nieruchomościami można zapomnieć. :smile:
  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano grudnia 2011
    No, ja nie wiem znawcy Ustawy, czy takim przepisem (regulującym te sprawy organizacyjne) aby nie był wówczas i teraz poniższy artykuł który właśnie dotyczył takich sytuacji:
    "...Art. 40. 1. Państwowe lub komunalne jednostki organizacyjne, sprawujące na podstawie przepisów dotychczasowych zarząd nieruchomościami wspólnymi, są obowiązane zapewnić dla każdej z zarządzanych nieruchomości wspólnych ewidencję umożliwiającą najpóźniej od dnia 1 października 1994 r. ustalenie kosztów i przychodów dla każdej wspólnej nieruchomości oraz powiadomić współwłaścicieli, nie później niż do dnia 30 listopada 1994 r., o zmianach, jakie wprowadza niniejsza ustawa co do sposobu zarządzania nieruchomością wspólną oraz co do ponoszenia jego kosztów.
    2. Do czasu uregulowania tych spraw przez właścicieli do zarządu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszej ustawy dotyczące zarządu zleconego przez właścicieli osobie fizycznej lub prawnej.
    Art. 41. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r., z wyjątkiem przepisu art. 40 ust. 1, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia
    ...."
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy masz tu choćby wzmiankę o zwołaniu pierwszego zebrania właścicieli lokali?
    Gminy gremialnie zignorowały zarówno obowiązek wprowadzenia oddzielnej ewidencji kosztów i przychodów dla każdej nieruchomości wspólnej, jak i obowiązek powiadomienia właścicieli o ustawie. Wiele gmin w ogóle "nie zauważyło" wejścia w życie ustawy, a Ministerstwo Budownictwa zawaliło sprawę w zakresie monitoringu wdrażania ustawy oraz "akcji edukacyjno-uświadamiającej". Nieświadomych niczego właścicieli oddano cichcem komunalnym urzędnikom i spółkom gminnych i bardzo wiele wspólnot tkwi w tym układzie do dzisiaj.
  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano grudnia 2011
    No przecież ustęp 2 wszystko wyjaśnia - niepotrzebne wzmianki.
    Gmina sprawuje zarząd i zwołuje zebranie.

    To że zignorowały to jest inna sprawa.
    Miały obowiązek poinformować właścicieli o UoWL i o tym w jaki sposób mogą zmienić dotychczasowy sposób zarządu. Póki co do tego czasu gmina sprawuje zarząd na zasadzie art. 18 ust.1.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano grudnia 2011
    Ustęp 2 artykułu 40 to gniot prawny - przecież ustawa nie zawiera przepisów dotyczących "zarządu zleconego" - nie mylić z powierzeniem zarządu w trybie art. 18.1.
    "Zarząd zlecony" według piśmiennictwa to zawarcie zwykłej umowy cywilnoprawnej przez zarząd wspólnoty o zleceniu niektórych zadań zarządcy / administratorowi. Wskaż przepis uwl, który tego dotyczy.
    [cite] daarek:[/cite]do tego czasu gmina sprawuje zarząd na zasadzie art. 18 ust.1.
    Nieprawda. Ten artykuł nie jest przywołany. Gminni administratorzy nie posiadają też w praktyce takiego statusu, jak zarządca notarialny.
    Komentarz edytowany Posesja
  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    E..tam, zaraz nieprawda. Zlecony czy powierzony to tylko gra słów, skąd wtedy mieli wszystko wiedzieć skoro do dzisiaj są problemy ze zrozumieniem niektórych pojęć czy wyrażeń.
    Powstała wspólnota ( z chwilą ustawy) - zarządza nią tak jak dotychczas gmina która miała obowiązek poinformować właścicieli że dopóki nie wybiorą zarządu albo nie powierzą notarialnie to oni czyli gmina zarządzają tak jakby zostało to gminie zlecone (powierzone). Tak ja to rozumiem i nie widzę sensu rozdzierać szat. Po to jest art. 18 ust. 2a aby właściciele w każdej chwili mogli sobie to ustalić inaczej.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nikt cię nie namawia do rozdzierania szat.
    [cite] daarek:[/cite]Zlecony czy powierzony to tylko gra słów, skąd wtedy mieli wszystko wiedzieć skoro do dzisiaj są problemy ze zrozumieniem niektórych pojęć czy wyrażeń.
    Przecież to jest cytat z ustawy, to są słowa ustawodawcy!
    Zresztą, może masz rację: Irak czy Iran - co za różnica! :smile:

    Nie ma podstaw do stosowania art. 18.2a, jeżeli wcześniej nie zastosowano trybu z art. 18.1. A tutaj ten tryb nie ma zastosowania.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] Posesja:[/cite]Nikt cię nie namawia do rozdzierania szat.

    A skąd wiesz, może ktoś się znajdzie?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Może. Ja nie namawiam. :tongue: :smile:
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano grudnia 2011
    [cite] Posesja:[/cite]
    Dane o właścicielach tworzących daną wspólnotę można kupić z katastru miejskiego
    W naszej sytuacji nie mogliśmy czekać na wprowadzenie danych do katastru.
    wprowadzenie ? to się odbywa w ciągu siedmiu dni od spisania aktu notarialnego ...
    Spisaliśmy dane z aktów notarialnych, a zebranie zwołała "grupa inicjatywna" właścicieli lokali.
    I prawidłowo , popieram takie działamnia...
    Bo takich przepisów nie ma. Opiera się na logice... doświadczeniu w zarządzaniu nieruchomościami ...
    Widzisz, logika nie zawsze przemawia do urzędników. Lepszy byłby "paragraf".:smile:
    A co urzędnik ma do wspólnoty?
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano grudnia 2011
    wprowadzenie ? to się odbywa w ciągu siedmiu dni od spisania aktu notarialnego
    Już pisałem: nie mogliśmy czekać.
    A co urzędnik ma do wspólnoty?
    Urzędnik reprezentował dotychczasowego właściciela nieruchomości, czyli gminę. Pisałem o tym dzisiaj, w tym wątku:
    gmina nie kwapiła się do zwołania pierwszego zebrania, nie mogliśmy jej przymusić, a gmina odmawiała przekazania danych właścicieli, niezbędnych do przygotowania i przeprowadzenia zebrania (nazwiska, adresy, udziały itp.), zasłaniając się ochroną danych osobowych.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Posesja:[/cite]
    wprowadzenie ? to się odbywa w ciągu siedmiu dni od spisania aktu notarialnego
    Już pisałem: nie mogliśmy czekać.
    Co to za pośpiech , że tydzień,to za długi okres?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.