kontrola zarządu wspólnoty
misia13
Użytkownik
Dzień dobry -mam pytania jak daleko wstecz mogę skontrolować pełnienie obowiązków wspólnoty mieszkaniowej.
Ja jestem członkiem od 14 lat w wspólnocie mieszkaniowej.A moja cierpliwość jest na wyczerpaniu-widząc pogłębiający
się bajzel.
Dziękuje i pozdrawiam.
Ja jestem członkiem od 14 lat w wspólnocie mieszkaniowej.A moja cierpliwość jest na wyczerpaniu-widząc pogłębiający
się bajzel.
Dziękuje i pozdrawiam.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Wszystko mi opadło.
Moja praktyczna rada bedzie taka:
Poczytaj słonko UWL, najwyższa pora.
Może mnie znielubisz, ale może Cie obudzę
Masz prawo zapoznać się z każdym dokumentem wspólnoty: umowy, faktury, wyciągi bankowe, uchwały, protokoły zebrań, sprawozdania finansowe, rozliczenia z właścicielami, protokoły przeglądów okresowych nieruchomości itp.
Pytasz gdzie byłam ?
odpowiem -siedziałam cicho bo nie miałam odwagi,ale jak weszłam na forum i troche poczytałam nabrałam odwagi.
Bywałam na zebraniach -czyli sprawozdaniach rocznych,ale były tylko czytane suche liczby a koniec był taki , że sa straty i jesteśmy na minusie.
Wiec co byś ty zrobiła?????????????
We dwie to byśmy im dały 14 lat na minusie, oj długo by pamiętali...
Miśka może i mam szorstki styl, ale udzielam praktycznych rad.
owner na przykład zgrabnie teoretyzuje. Cenię jego opinie, bo
zwykle znajduje właściwe odniesienia do przepisów. Ale jego również będzie Ci trudno zrozumieć
bez znajomości UWL.
Zacznij zatem od tego, że przeczytasz uważnie i ze zrozumieniem UWL.
To nie był żart. Bez podstawowej znajomości UWL trudno będzie Ci zrozumieć praktyczne porady.
Najlepiej znajdź kogoś w swojej wspólnocie i czytajcie kolektywnie.
Skoro jak spominasz ciągle jesteście na minusie, to pewnie kilka osób się znajdzie.
Koniec końców wspólnota to forma demokracji stosowanej w praktyce.
Na pewnym etapie potrzebna będzie większość, a nie jednostka.
I nie dewagacje na forum tylko praktyczne działanie. Postami nawet najmądrzejszymi nie zmienimy
świata wokól nas.
Ja Ciebie nie zniechęcam, tylko usiłuję natchnąć do działania.
Trzymam kciuki i pozdrawiam
bardzo cicho.W zarządzie WM sa własciciele lokalów tak jak ja może o troche większym metrażu.
Jest tu wiekszość ludzi starszych ,lub którzy wynajmuja lokal.Jest tu 80 mieszkan w bloku.
Ja również należe do starszej generacji-ale trochę się znam na księgowości.
a czy jestes wredna to nie wiem?
dziekuje
to świetnie, że się zainteresowałaś tematem. Absolutnie nie uważam że jesteś tępa, tfu, tfu.
No coś Ty? Wiesz, ten UWL to takie abecadło dla wspólnot i właścicieli.
Odkąd go znam można mnie przekonać argumentem,
a nie dewagacjami, bo wiem gdzie szukać odpowiedzi.
To Forum jest bardzo pomocne, brawa dla jego pomysłodawców,
ale tu też możesz spotkać wiele nie trafionych porad.
Aby je ocenić musisz znać UWL. Zostawmy obie na chwilę to forum.
Ja coś ugotuję, a Ty poczytaj ten UWL- http://lex.pl/bap/student/Dz.U.2000.80.903.html
Na pewno jeden raz nie wystarczy.
Pozdrawiam i trzymam kciuki
W uzupełnieniu tej wypowiedzi: wspólnota mieszkaniowa ma obowiązek przechowywania dokumentacji finansowej przez okres 5-ciu lat (mam ny myśli obowiązki wynikające z prawa finansowego), jednak zarząd/zarządca nie jest upoważniony do jej niszczenia po upływie tego terminu, moim zdaniem to czynność przekraczająca zarząd zwykły. Jeżeli zatem nie podejmowaliście takiej decyzji - wszystkie dokumenty, w tym również finansowe, winny być dostępne.
Do końca roku, w którym mija 5 lat od terminu rozliczenia za podatkowy rok.
Dane za 2006 r. mają termin rozliczenia 31.03.2007. Zatem przechowujemy do końca 2012 r.
Umowy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców zawierane przez gminę podlegają kontroli państwa. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wójt, burmistrz i prezydent miasta reprezentujący gminę ma obowiązek je usunąć.
'(...) wystąpić do właścicieli lokali mieszkalnych tworzących – wraz z gminą – wspólnotę mieszkaniową, z wnioskiem o przeprowadzenie wyborów zarządu wspólnoty oraz o zorganizowanie odrębnej rachunkowości dla zarządu wspólnoty mieszkaniowej, m.in. przez: otwarcie rachunku bankowego, przyjmowanie od właścicieli lokali mieszkalnych zaliczek na utrzymanie wspólnoty, pokrywanie wydatków wspólnoty ze środków zgromadzonych na rachunku bankowym, stosownie do przepisów art. 6, art. 15 ust. 1, art. 20 ust. 1 i art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Ponadto, określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, stosownie do przepisu art. 8 ust. 2 ustawy oraz zgodnie z art. 13 i 14 tej ustawy ustalić zasady ponoszenia kosztów zarządu nieruchomością wspólną; (...)"
http://pl.shvoong.com/law-and-politics/law/1899883-kontrola-gospodarki-nieruchomościami-sprzedaż-lokali/
A zatem umowa zawarta z gminą i decyzje właścicieli lokali, w tym wójta, burmistrza i prezydenta miasta w trybie ustawy o własności lokali to dwie odrębne sprawy.
Jakie prawa i obowiązki ma gmina we wspólnocie mieszkaniowej
http://samorzad.infor.pl/sektor/zadania/gospodarka_komunalna/artykuly/387430,jakie_prawa_i_obowiazki_ma_gmina_we_wspolnocie_mieszkaniowej.html
O niszczeniu dokumentacji mogą zdecydować jedynie jej właściciele, a nie zarząd wspólnoty mieszkaniowej.
i każdy lokator posiada akt notarialny i wpis do KW.B.prosze o podpowiedz od czgo zacząć.Od uchwał i protokołów, a potem ksiegowość?????????????
Jeszcze raz wracam -gmina nie ma prawa ani zadnych obowiązków w WM.
WM reprezentuja mieszkańcy tego budynku-wybrani przez włascicieli
Podaj ustawy wraz z Dz.U. z zawartej umowy z Gminą (1995).
Co Ty na to?
Uchwała z dnia 24 lutego 2010 r.(sygn. akt III CZP 131/09).
Przepis art. 68 ust. 2a pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) ma zastosowanie także do umów sprzedaży lokalu mieszkalnego zawieranych przez gminę z najemcami w czasie obowiązywania art. 68 ust. 2 tej ustawy w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 28 listopada 2003 r. (Dz.U. z 2004 r., Nr 141, poz. 1492), tj. od dnia 22 września 2004 r. do dnia 21 października 2007 r., jeżeli nabywca tego lokalu sprzedał go po dniu 21 października 2007 r.
Potem regulaminy, uchwały i sprawozdania. Może dla Ciebie, ale nie dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytania. Albo uwierzysz misi na słowo, że jest właścicielką mieszkania (a więc osobą uprawnioną do kontroli zarządu), albo nie. Twoje śledztwo prehistoryczne jest naprawdę nie na temat. Cała marta :bigsmile:
i jesetm właścicielem cz.dom w którym mieści sie lokal oraz inne wspólne cz.bud.na współw.1/85 czesci
udział we wspól.działki xxxx objete kwxxxxx wynosi 1/85 idal.itp
może jes to napisane niezbyt precyzyjnie -przyznaje że nie znam prawa/nigdy nie lubiłam czytać instr./
mam potw.o wpisie KW .... wnosiłam opłate /może jestem troche troche tępa ale nie na tyle że nie wiem co mam i za co robiłam opłaty-/
Od dnia 1.01.1998r. Gmina sprzedaje lokale i zawiera umowy w trybie ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomości. Wcześniej była to ustawa z dnia 29.04.1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości. A zatem trzeba ustalić kiedy lokal został wyodrębniony a jego nowy właściciel wpisany do KW - dział II "właściciel"
Kolejną sprawą jest ustalenie daty powstania WM i określenie sposobu zarządu nieruchomością wspólną i jego zmiany. Pytanie o numer identyfikacyjnego REGON nadany WM to norma.
Ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr.80, poz.903 ze zm.) - data wejścia w życie:19.05.2000 r.
Art. 18. 1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
Art. 18. 1. Właściciele lokali mogą (...) w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
Misia i moja znajoma kupiły lokal mieszkalny od Gminy w roku 1995, a zatem w okresie obowiązywania tych samych aktów prawnych. Stąd te dociekliwe pytania.
Moją uwagę przykuła ustawa z dnia 24.06.1994r. o własności lokali określona w Dz.U. z 1994r.Nr. 85 poz 388. To jest ustawa pierwotna której tekst jednolity ustawy o własności lokali zawarty w Dz.U. z 2000 r. Nr.80, poz.903 nie obejmuje.
W takiej sytuacji potrzebna jest informacja z umowy zawartej ostatnio z Gminą. Ponadto trzeba będzie sprawdzić wpisy w księdze macierzystej (grunt+budynek) . Najlepiej uzyskać odpis księgi macierzystej i lokalu.
Zastrzegam, że nie wszytko wiem i rozumiem. Dlatego potrzebna jest osoba, która ogarnia ten temat. Moja znajoma 3 lata spędziła w sądzie. Ma kilka opinii, w tym skargę na Burmistrza. Problem polega na tym, że nigdy nie sprawdziła KW i rejestru gruntów. Ponadto podała do sądu spółkę, a nie WM.
WM poniosła koszty m.in. badania dokumentów. Od prawników dowiedziała się, że musiałaby założyć nową sprawę. Dała spokój. Ponieważ upubliczniła w internecie numer identyfikacyjny REGON WM to znam adres nowego Zarządcy.
Od paru miesięcy nie pisze więc nie wiem co się dzieje we WM.
Zapomniałam dodać, że Rada skargę na Burmistrza uznała za bezzasadną.
w a WM-obow.pełnią os,fiz..
1st.praw. jest ok.
2nie wiem co rozumiesz przez poj.st.fakt.
3 jestem nowicjuszka na form
4 może nie zrozumiale zadaje pytania
5 mam pewnośc że z mojej WM też tu dryfuja na forum - to sama wiesz
Jeżeli jest Was kilku złóżcie się na opinię prawną w tym zakresie. Szkoda czasu.
Tylko złe gospodarowanie-czyli finanse
jest już 4 zm.zarz.WM.Na ostanim zebr.dot art.30 p.2 /1uchwalenie pl.rocznego no może być
2/2 zła i 2/3
sprawozdanie zarządu i na tym
koniec-pytam gdzie słowo udzielenie podjęcia uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium????????
odp.WM ze te 2/3 wystarczy to jest udzielenie absol. bo tak było w ubiegły roku-nie wiem,bo nie byłam obecna w tym czasie przebywałam w szpitalu.
myśle że już dość mego przenudzania-dziękuje:cry:
Warunkiem zostania właścicielem jest wpis do KW dział II " właściciel".. Wpisu dokonuje sąd na wniosek Gminy.
Jeżeli jesteś właścicielem lokalu i współwłaściciel nieruchomości wspólnej to oznacza, że jesteś członkiem WM .
Teraz przechodzimy do ustawy o własności lokali i dokumentów WM powstałej prawdopodobnie w 1995 roku. Będąc członkiem WM w formie pisemnej zwracasz się o wgląd w dokumenty do Zarządu Wspólnoty. Administrator na polecenie Zarządu Wspólnoty udostępnia Tobie dokumenty o które prosiłaś. W Twoi imieniu dokumenty WM sprawdza pełnomocnik.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Zarząd Wspólnoty może zostać pociągnięty do odpowiedzialności przez Ciebie i pozostałych właścicieli. Poza odpowiedzialnością organizacyjną istnieje odpowiedzialność odszkodowawcza - art.415 Kodeksu cywilnego.
Art. 415. Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.
Uwaga!
Zarząd Wspólnoty ponosi odpowiedzialność w granicach czynności zwykłego zarządu.
To martwy przepis. Nie ma kary dla Zarządu za brak absolutorium.
Przczytaj proszę w linku mój post na samym dole:
https://forum.zarzadca.pl/discussion/1230/1/nie-udzielenie-absolutorium/
Praktycznie udało mi się opisać wartość absolutorium dla Zarządu Wspólnoty.
Marta cytuje Art. 415 w odniesieniu do Zarządu wspólnoty, wiesz Miska (i Marta) co to oznacza w praktyce?
Właściciel (-ele) żądający, żeby pociagnąć Zarząd do odpowiedzialności w tym trybie musieliby:
-sformułować zarzuty (to pewnie łatwo pójdzie)
-zredagować poprawnie pozew ( hmmm, umiecie?)
-jako strona powodowa udowodnić przed sądem prawdziwość zarzutów.
Pamietaj to Wy musielibyście udowadniać, nie Zarząd.
-zarząd jako pozwany może skorzystać i pewnie skorzysta z pomocy adwokata na koszt wspólnoty,
wy musicie brnąć przez proces sami, albo samodzielnie opłacic prawnika.
-w przypadku Waszej wygranej nie wykluczone, że odzyskacie kasę, ale Zarząd nadal bedzie ten sam,
ponieważ i tu UWAGA!!! z Art 415 KC nie odwołuje się Zarządu!!!!!! a jedynie wnosi o naprawienie szkody.
Oj Marta, Marta w co Ty Miskę chcesz wpakować dziewczyno.
-dlaczego pełnomocnik w moim imieniu......
-dlaczego w twojej odp.występuje -Aministrator-nie ma takiego
-jest WM wykonuje czynności zwykłego zarządu
-jest to księgowa-która prowadzi księgowość,oraz 2 przedstawicieli wybranych przez właścicieli lokalu.
-jeżeli wystosuje pismo -jak długo mam czekać na odp./mam na myśli 14 dni roboczych/
-sprawy sprzedaży i wpisu do KW jest okej-zostawmy to wspokoju
mnie chodzi tylko o metoryczną kontrole -finanse-podjęte uchwały przez WM
/szczególnie -o koszty jak się dowiedziałam były premie ??? bony towarowe na świeta to wszystko z pieniędzy
wł,lok. WM nie ma dodatkowych dochodów-jeżeli na koniec roku jesteśmy na minusie dal.nie będe wym dalej?/
przepraszam -ale musiałam to napisać.
-
przepraszam za złe sformułowanie tematu -jeszcze raz przepraszam
W punktach:
1/ Zebrać większość (zawiązać w kilka osób grupę inicjatywną, opracować plan działania i przekonać większość do działania)
bez spełnienia tego warunku praktyczna realizacja planu nie jest możliwa.
2/ na zebraniu w wolnych wnioskach złożyć wniosek o głosowanie nad odwołaniem starego Zarządu.
3/ mieć zawczasu wybrane kandydatury właścicieli do nowego Zarządu ( najlepiej by było)
i bezpośrednio po odwołaniu starego Zarządu powołać nowy na tym samym zebraniu.
Nastepnego ranka sprawy w waszej Wspólnocie mają się tak:
Macie nowy Zarząd legalnie wybrany i to on jest legalnym dysponentem dokumentów i finansów wspólnoty.
Nowy Zarząd może zlecić ich kontrolę lub przeprowadzić ją sam jeżeli potrafi.
Jeżeli znajdujecie dowody na przewały, to wtedy dopiero możecie
uchwalić obiegowo lub na następnym zebraniu pozwanie starego
Zarządu w trybie Art. 415 KC (ups. było 425 przez pomyłkę - już poprawiłam. "Zarządca" słusznie wyłapał mój bład).
Możecie też uznać, że nie warto ich pozywać
wystarczy wam bowiem, że zostali usunięci.
Niestety, bez znajomości UWL nie zrozumiesz tej rady
Szok. Premie i bony towarowe na święta z pieniędzy członków WM o tym jeszcze nie czytałam.
- dlatego, że wielu właścicieli lokali tak robi. Udzielając pełnomocnictwa osobie znającej się na księgowości jest najlepszym wyjściem.
Jak dobrze zrozumiałam księgowa prowadzi księgowość WM, a dwóch właścicieli lokali tworząc Zarząd Wspólnoty przekłada uchwały pod głosowanie, sporządza i podpisuje dokumenty dla WM i jej członków oraz zarządza nieruchomością WM. Ponadto reprezentuje WM m.in. przed sądami i organem gminy
Z tego co piszesz wynika, że księgową zatrudnił Zarząd Wspólnoty.
Najpierw odwołać zarząd, a później sprawdzać, czy były jakieś powody ku temu?
Co to za rada? Jak dotychczas nie widziałem żadnego poważnego zarzutu pod adresem zarządu.
Oczywiście, odwołać można każdy zarząd, również taki, który pracuje bez zarzutu - tylko po co? Żeby zamieszać we wspólnocie, skłócić ludzi? Jaka z tego korzyść?
Skąd pewność, że znajdą się chętni do nowego zarządu? Może misia jest Twoją kandydatką?
Kontrolować zarząd można w każdej chwili, w pojedynkę lub grupowo, ale jeżeli nie ma dowodów na łamanie prawa czy złe zarządzanie, nie ma sensu robić rewolucji, bo można zrobić więcej szkody, niż pożytku.
Nie wiem, jak pracuje zarząd we wspólnocie misi. Wiem natomiast, że misia nie bardzo wie, o co pytać, nie zna ustawy i nie bardzo się pali do tego, żeby ją poznać. A Ty zachęcasz ją do obalenia zarządu? Jeśli zarząd jest kumaty, to łatwo sobie poradzi z taką "rewolucjonistką".
Jestem od dość dawna członkiem zarządu wspólnoty. Czy wiesz, o jakich pogłoskach o mnie czasami "się dowiaduję"? Włosy się jeżą na głowie! Na szczęście moje się nie jeżą, bo wiem, że to bzdury na resorach. Niektórzy ludzie pragną jakichś specjalnych emocji, a ponieważ ich życie im tego nie dostarcza, muszą coś wymyślić i puścić w obieg plotkę stugębną. Sensacja żyje kilka dni i umiera gwałtowną śmiercią w obliczu faktów i dokumentów.
A jednak, jeżeli Misia jest jedyną niezadowoloną w tej wspólnocie, to z mojej rady nie będzie mogła skorzystać.
Nie spełni 1 warunku. Mam nadzieję, że się zgodzisz owner.
WM działając w obszarze prawnym jak przedsiębiorstwo (ce facto nie prowadzi działalności gospodarczej) składa deklaracje podatkowe, rozlicza się z kontrahentami i z właścicielami poszczególnych lokali, a także planuje swoje przychody i koszty.
Roczny plan gospodarczy WM opracowany przez Zarząd Wspólnoty winien zawierać przewidywane - planowane koszty i zródła ich pokrycia w danym roku kalendarzowym . A zatem nie powinno być mowy o minusowym stanie we WM.
Co do kontroli dokumentów, w tym wyciągów bankowych tak jak wcześniej napisałam. Pismo do Zarządu Wspólnoty.
Dział III księgi macierzystej - brak informacji od Misi. Na ogół WM powstałe w 1995 roku miały wpis o wykonywanym zarządzie.