Uprawnienia do prowadzenia księgowości w wspolnocie
biedrona121
Użytkownik
Mam pytanie- jeżeli WM powierza prowadzenie księgowości osobie nie będącej włascicielem tej wspólnoty to czy ta osoba musi mieć uprawnienia czyli tzw licencje jak np. biura podatkowe, czy wystarczy podpisać z nią umowę o dzieło?. Wiem że ta pani nie ma nawet średniego wykształcenia ekonomicznego. Ona twierdzi że nie musi mieć uprawnień, ale przecież odprowadzamy podatek PIT-4, składa roczną deklaracje CIT, PIT4R, PIT-11.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Z tym, że pamietajcie, ze dla US to zarząd WM odpowiada za błędy i niedoróbki w deklaracjach podatkowych.
Musi mieć licencję tylko wtedy, jeśli zawiera umowę o zarządzanie.
Zarządzanie też nie wymaga licencji, chyba że wspólnota zawiera określony typ umowy - umowę o zarządzanie - wtedy licencja jest konieczna.
Czy pracownik dzialu księgowości w firmie X musi mieć certyfikat MF? Czy ktokolwiek zatrudniony w tej firmie musi mieć certyfikat? Czy główny księgowy musi mieć certyfikat?
Potrzykroć: NIE.
Natomiast rozpatrzmy sytuację, że:
główny księgowy zaklada sobie firmę GK i proponuje firmie X, żeby zamiast wydawać pieniądze na dział księgowości oraz na jego pensję zapłacili jego firmie (GK) np. 90 % ww. kosztów, a w zamian on będzie prowadził księgowość w tych samych pomieszczeniach i do tego zapłaci firmie X czynsz za wynajem ww. pomieszczeń. Czyli inaczej mówiąc proponuje outsourcing usług księgowych.
Wtedy albo główny księgowy, albo któryś z pracowników musiałby mieć stosowny certyfikat MF.
Dlaczego?
Albowiem zgodnie z ustawą o rachunkowości:
Dopóki jestem pracownikiem na umowę o pracę, umowę zlecenie czy umowę odzielo certyfikatu MF nie potrzebuję.
Nie prowadzę działalności gospodarczej.
PS.
Natomiast uważam, że niezależnie od pozaksięgowej ewidencji kosztów to jednak prowadząc (uslugowo jako odrębny podmiot gospodarczy) "księgowość" wspólnoty mieszkaniowej trzeba taki certyfikat posiadać - z racji prowadzenia ewidencji podatkowej oraz wyliczania podatków i sporządzania deklaracji.
Jak wygląda odpowiedzialność osoby prowadzącej księgowość wspólnoty, jeśli osoba ta nie ma umowy ze wspólnotą (jest umowa-zlecenie, ale na kogoś innego, nie wiadomo kogo, wiem, kpina, ale tak jest, dostarczyła ją właśnie osoba prowadząca księgowość i ówczesny zarząd przyjął ją bez dodatkowych pytań)?
Osoba ta sporządzała CITy i PITy roczne, z tym że CITy są bez sensu, bo koszty dotyczyły dwóch wspólnot, ale faktury były wystawiane na jedną i ta druga nie posiada dokumentów świadczących o kosztach. Czy to możliwe, że ktoś kto jest księgowym może robić coś takiego? Świadomie? Niech mi ktoś pomoże to zrozumieć, bo ja głupieję...
Proszę sprawdzić kogo jako prowadzącego ewidencję/księgowość wspólnoty wskazano urzędowi skarbowemu. Ta osoba odpowiada, jeżeli jednak wykaże, że umowa była fikcyjna, zarząd będzie miał problemy.
Księgowy mógł nie zdawać sobie nawet sprawy z tego, że sytuacja prawna jest tak skomplikowana, po prostu ewidencjonował /księgował dokumentację.
Księgowa musiała wiedzieć o istnieniu dwoch wspólnot, albowiem sporządzała dwie deklaracje. Gdyby sporządzała jedną byłaby czyściutka jak lza.
Skandalicznym jest sporządzanie deklaracji tylko i wylącznie w oparciu o szacunek kosztów.
zofka11 ma 100 % racji.
US pewnie nie poda mi tego przez telefon , to klops, bo nie mam czasu do nich jechać, ale jak rozumiem, musieliby się z jakiegoś powodu zainteresować, żeby sprawdzać umowę?
Jakie problemy konkretnie może mieć zarząd?
A ma znaczenie, czy był świadomy? Trudno sobie wyobrazić, że nie zdawała sobie sprawy, że to dwie wspólnoty, bo pierwszą prowadziła jeszcze na kilka lat wcześniej...
Wszystko to dziwnie wygląda, lewa umowa, kasa do ręki... a my chyba sami będziemy odtwarzać to, co miało być zrobione za, bagatela, 25tys. zł... bo księgowość praktycznie nie istnieje.
Czemuś biedy? Boś głupi? Czemuś głupi? Boś biedny.
Może pani księgowa nie ma konta w banku?
Jeżeli są pokwitowania wypłat, to w czym problem?
Co do "lewej umowy" - zleceniobiorca może powierzyć wykonanie umowy osobie trzeciej, jeżeli wynika to z umowy, zwyczaju lub gdy jest do tego zmuszony przez okoliczności.
Niektóre poradniki wręcz zalecają umieszczanie zapisów o możliwym zastępstwie w umowie, żeby wykluczyć podejrzenie Inspektorów PIP o obchodzeniu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
Zgoda, ale czy nie powinna gdzieś być jakakolwiek informacja na ten temat albo czy przynajmniej zarząd przyjmujący taką umowę nie powinien wiedzieć, że tak to jest? Bo zarząd nie wie NIC w tej sprawie. A księgowa jet księgową od lat 7 i wcześniejszych umów też brak i przypuszczam, że coś jest na rzeczy, bo przestała odbierać ode mnie telefony, a przy odbieraniu dokumentów raz po raz robiła się coraz bardziej niemiła i, powiedziałabym, zdenerwowana, wręcz zażyczyła sobie pisma od zarządu(!!), czyli m.in. mnie, że zarząd chce dokumenty! To ją - grzecznie - naprostowałam. Nie ma żadnego pełnomocnictwa ani do przechowywania dokumentów, ani sporządzania deklaracji podatkowych (sprawdziłam w US), wiec robi kleksy nie ponosząc żadnej odpowiedzialności.
I żeby była jasność, owner, ja jej nie obwiniam, tylko próbuję ustalić, o co tu chodzi, bo że winny jest ówczesny zarząd, nie mam wątpliwości.
Czy w umowie jest zapis o możliwości zastępstwa?
Oczywiście, zarząd powinien wiedzieć o zastępstwie - zleceniobiorca dla własnego dobra powinien o tym poinformować zleceniodawcę, w przeciwnym razie to on odpowiada za wszystko.
Po czekach zostaje odcinek podpięty pod wyciąg z nabazgraną - przez księgową - rozpiską, czego dotyczy podjęta kwota, bo to zwykle jest wynagrodzenie dla księgowej, dla sprzątacza i ,,zaliczka", nigdzie nie rozliczana na materiały biurowe dla księgowej tudzież inne ,,wydatki", np. jakaś część zapłaty za ocieplenie! I to nigdzie nie jest opisane ani w żaden sposób udokumentowane! Ale czemu się dziwić, skoro przez 7 lat nikt w to nie zaglądał, nikt nie żądał sprawozdań finansowych - trzeba by je sprawdzać, a jak powiedział mi jeden z byłych członków, ,,on nie miał na to czasu". Gwoli przypomnienia księgowa dostaje brutto 565 zł i już wiem, że to dużo, a prowadzi księgowość, że tak powiem, ,,po domowemu", z której niestety nic nie można wyczytać, więc jak nam tego nie nadrobi, to pewnie sami to będziemy wklepywać i liczyć od nowa. Jak mi się uleje, to poproszę US o kontrolę i nich się martwią winni.
Ech... Trochę się musiałam wyżalić, bo już mnie trafia... przepraszam.
Co do zastępstwa, nie ma o tym w umowie ani słowa.
Skup się na umowie między dwiema wspólnotami w sprawie rozliczeń a na czyszczenie historii finansowej długie zimowe wieczory polecam
Ale zgadzam się co do przyszłości - wyprosotwać i po nowemu .
Dzięki.
zarząd działa bez administratora sam sprawuje władze ma ksiegowa która posiada wykształcenie technicxne ekonomiczne ma długoletni staz 25 lat na stanowisku główny ksiegowy i jest emerytem umowa zawarta jest o dzieło
ccccccc:angry::angry:
jakie sa konsekfencje urzedu skarbowego
złe sprawozdanie nie zatwierdzone zostało złożone w us
ccccccc
Zapoznaj się dokładnie z całym wątkiem, a także z UWL i używaj opcji EDYTUJ zamiast pisać post pod postem.
We wm rozliczenia finansowe może prowadzić każdy, nie trzeba do tego żadnych licencji, uprawnień
Sprawozdanie finansowe przedstawia zarząd a nie administrator, on może tylko pomagać, przedstawić projekt, ale podpisuje się pod tym, czyli firmuje je tylko zarząd wm
Nie musi mieć żadnych uprawnień, żadnego stażu czy doświadczenia. Wspólnota musi chcieć tą osobę zatrudnić, a zleceniobiorca musi chcieć się tej pracy podjąć. I tyle.
Kto je złożył? Zarząd, czy administrator? Kto się pod nim podpisał?
Wspólnota mieszkaniowa musi składać sprawozdania do Urzędu Skarbowego gdyż jest podatnikiem podatku dochodowego (art 27 ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i składam deklaracje CIT-8.
co do ksiegowosci to licencja potrzebna jest tylko do prowadzenia usługowego czyli jeśli prowadzi sie działanośc gospodarcza i wystawia sie faktury
natomiast umowa zlecenie czy umowa o dzieło to jest inna forma i nie potrzeba żadnej licencji
Sprawozdanie musi podpisac cały zarząd i księgowa - jako osoba sporządzająca sprawozdanie.
CIT-8 podpisuje zarząd i osoba odpowiedzialna za obliczenie podatku czyli też księgowa.
proszę nie mylić ewidencji księgowej z ewidencją pozaksięgową.
umowa o dzieło rózni sie od umowy o prace bo nie potrzeba przychodzic do pracy co dziennie i nie zostaje zawarty stosunek pracy ,wiec nie sa odprowadzane skladki zus tylko 18% podatku jest to z korzyścia dla wspólnoty a niekorzystne dla wykonawcy ,ale jesli sie na to godzi to jego sprawa
uważam że może pracować na umowę o dzieło tylko mądrze sprecyzowaną
nadmieniam że wspólnoty nie prowadzą pełnej księgowości tylko ewidencję poza ksiegową ale to tez trzeba odpowiednio potwierdzic uchwałą dotyczącą jak będzie prowadzona księgowwość
Współnota odkąd jest podatnikiem CIT musi prowadzić pełną księgowość i stosować ustawę o rachunkowości. Potwierdzają to wyroki sądowe. Może księgowość prowadzić w sposób uproszczony ale musi stosować zasady rachunkwości.
Żaden cały Zarząd WM, wystarczą podpisy (jeżeli jest wieloosobowy) dwaj jego przedstawiciele.
Autor: Sławomir Jędrzejewski, główny księgowy w spółdzielni mieszkaniowej
Aktualizacja: 2011-06-30 15:04
Czy zarządca nieruchomości musi mieć uprawnienia lub musi zatrudnić osobę z uprawnieniami do prowadzenia ksiąg rachunkowych, rozliczając z urzędem skarbowym wspólnotę mieszkaniową? Księgi wspólnoty są prowadzone w formie uproszczonej, sporządzany CIT-8 podpisuje zarządca.
RADA
W przypadku gdy zarządca świadczy – na podstawie umowy o zarządzanie – na rzecz wspólnoty mieszkaniowej usługę zarządzania nieruchomością, do rozliczeń podatkowych konieczne jest posiadanie przez niego uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub zlecenie tych czynności osobie posiadającej takie uprawnienia. Jeśli działalność ta prowadzona jest na podstawie umowy o pracę, uprawnienia nie są konieczne. Prowadzenie wyłącznie ewidencji pozaksięgowej kosztów nie wymaga posiadania uprawnień.
UZASADNIENIE
Wspólnota mieszkaniowa to ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Nie posiada osobowości prawnej, jednak może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Jest zatem podmiotem posiadającym zdolność prawną i sądową, czyli ułomną osobą prawną (osobą ustawową). Na podstawie art. 331 § 1 Kodeksu cywilnego w stosunku do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych. Wspólnota mieszkaniowa ma zatem prawo zatrudnić osobę odpowiedzialną za rozliczenia między jej członkami i podmiotami zewnętrznymi lub zlecić te czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej. Ma też prawo zlecić zarządzanie przynależnymi nieruchomościami podmiotowi zewnętrznemu posiadającemu uprawnienia zarządcy nieruchomości wraz z obowiązkiem rozliczenia.
Wspólnota mieszkaniowa, zgodnie z ustawą o własności lokali, prowadzi ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. Zatem zapis ten zwalnia wspólnoty mieszkaniowe z prowadzenia ewidencji według zasad rachunkowości określonych w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniu MF w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej.
UWAGA
Zwolnienie to nie oznacza jednak, że wspólnota nie może dobrowolnie prowadzić ewidencji księgowej na zasadach ogólnych.
Określenie zakresu i sposobu prowadzenia ewidencji przez zarząd lub zarządcę, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną, wymaga uchwały właścicieli lokali. Do rozliczania wspólnoty z właścicielami w zakresie określonym przez ustawę o własności lokal nie są wymagane szczególne uprawnienia, gdyż ewidencja ta nie podlega ustawie o rachunkowości.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, czyli także do wspólnoty mieszkaniowej. Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Każda wspólnota mieszkaniowa jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Ponieważ powołane wyżej przepisy ustawy o własności lokali i ustawy o rachunkowości nie mają charakteru podatkotwórczego, wspólnota powinna odpowiednio dostosować prowadzoną ewidencję księgową do wymogów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (pismo naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 7 sierpnia 2006 r., sygn. PDP/423-7/06).
Trzeba również wyraźnie podkreślić, że prowadzenie ewidencji podatkowych stanowi czynność doradztwa podatkowego, którą reguluje ustawa o doradztwie podatkowym. Doradztwo podatkowe to czynności obejmujące prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie. Na taki sam zakres działalności pozwala ustawa o rachunkowości w stosunku do przedsiębiorców posiadających certyfikat księgowy, osób wpisanych do rejestru biegłych rewidentów.
Wspólnota mieszkaniowa może rozliczać się z US we własnym zakresie lub przekazać rozliczanie na zewnątrz. Jeżeli wspólnota mieszkaniowa powierzy prowadzenie ewidencji doradcy podatkowemu lub biuru rachunkowemu, muszą oni posiadać odpowiednie uprawnienia. W przypadku gdy rozliczenia podatkowe prowadzi członek zarządu wspólnoty lub osoba zatrudniona przez wspólnotę na podstawie umowy o pracę, uprawnienia te nie są konieczne.
Reasumując, można stwierdzić, że jeśli zarządca świadczący usługi zarządzania nieruchomością prowadzi osobiście ewidencję pozaksięgową lub powierzy jej prowadzenie innej osobie – nie są wymagane uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, jednak wyłącznie w tym zakresie. Jeżeli natomiast zarządca rozlicza wspólnotę na podstawie pełnej księgowości lub prowadzi ewidencję podatkową albo dokonuje w imieniu wspólnoty rozliczeń podatkowych, musi posiadać stosowne uprawnienia lub zlecić te czynności innej osobie posiadającej uprawnienia.
ZARZĄDZANIE NIERUCHOMOŚCIAMI
Zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości na zasadach określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Zarządcą nieruchomości jest osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową. Zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:
• zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości,
• zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości,
• zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego,
• bieżące administrowanie nieruchomością,
• utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem,
• uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.
Zarządca nieruchomości może wykonywać opracowania i ekspertyzy oraz doradztwo w zakresie zarządzania nieruchomościami.
• art. 6, 22 i 29 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 141, poz. 1492
Dzięki temu zapisowi (art.29 UoWL), w kontrolowanych WM, urzędnicy ze skarbówki nie są już takimi ważniakami jak przy kontroli SM, nie wiele mogą zdziałać przy kontroli, nad czym boleją.
Ale dlaczego mylisz ewidencję pozaksięgową z ewidencją podatkową??????
W ustawie o własności lokali nie ma mowy o płaceniu podatków a jednak wspólnota płaci.
UoWL weszła w życie gdy WM były zwolnione z podatku dochodowego i wtedy nie musiały prowadzić ewidencji podatkowej/księgowej.
Autorytetem jestem sam dla siebie bo jestem doradcą podatkowym.
bowiem w sposób jednoznaczny wyjaśnia poruszaną w tym wątku kwestię.
Art. 29 uwl to jedynie odstępstwo dotyczące formy ewidencjonowania.
wspólnota może przykładowo uchwalać że roczne sprawozdanie finansowe składa ć sie bedzie z:
1 sprawozdania finansowego wspólnoty
2.zestawienia obrotów i sald za dany rok
3.zestawienia ksiegowan na kontach 2,4,7,8
sprawozdanie może przyjąć formę taką w przypadku gdy ewidencja pozaksięgowa jest prowadzona w postaci zapisów na kontach księgowych.
w innym przypadku należy sie dostosować do sposobu prowadzenia ewidencji .
a najbardziej istotne jes aby roczne sprawozdanie finansowe dostarczało informacji potrzebnych właścicielom do oceny sytuacji finansowej wspólnoty.
w sytuacji kiedy wspólnota podjęła uchwałę że zarządza wspólnota zarząd to nie potrzeba zarządcy
ustawa o własności lokali określa ogólne ramy funkcjonowania zarządu ,zarząd kieruje sprawami wm i reprezentuje ją na zewnątrz ,oraz w stosunkach między wspólnota a poszczególnymi właścicielami lokali
aktualmnie zasady te każda wspólnota musi przyjąć sama.
zarząd wspólnoty ma obowiązek prowadzić księgowość stosując uproszczone zasady prowadzewnia ksiąg rachunkowych,polegających na prowadzeniu ewidencji w ramach której rejestruje się wszystkie przychody ,koszty,środki pieniężne ,oraz związane z tym rachunki.
Wspólnota ma obowiązek prowadzić ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną
oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów,
a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
""Wspólnota mieszkaniowa, zgodnie z ustawą o własności lokali, prowadzi ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
Zatem zapis ten zwalnia wspólnoty mieszkaniowe z prowadzenia ewidencji według zasad rachunkowości określonych w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniu MF w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej. ""
Źródło: https://forum.zarzadca.pl/discussion/1519/uprawnienia-do-prowadzenia-ksiegowosci-w-wspolnocie/#Item_37
Tak, ta ustawa obowiązuje również wspólnotę mieszkaniową z wyłączeniem przepisów regulujących kwestie związane z prowadzeniem księgowości w tym sensie, że wspólnota księgowości prowadzić nie musi.
Nie musi też opierać się na wzorach, jako że ma możliwość ustalić własne.