Uprawnienia do prowadzenia księgowości w wspolnocie

2»

Komentarze

  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nikt na tym forum nie musi pisać nikomu, że nic nie musi.
  • Opcje
    MarekMarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja złożyłem wniosek do sądu o uchylenie uchwały zatwierdzającej sprawozdanie finansowe gdyż moja wspólnota nie prowadzi księgowości zgodnie z ustawą o rachnkowości mimo iz płaci CIT. Biegły rewident badający bilans (na wniosek członków zarządu) również zarzucił iż wspólnota nie stosuje ustawy o rachunkwości mimo iz jest podatnikiem CIT.

    Dodatkowo Wspólnota nie zrobiła sprawozdania a jedynie zestawienie przychodów i wydatków (niemylić z kosztami). Zobaczymy czy sąd mi przyzna racje. O sczegółach poinformuje Państwa.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lipca 2011
    Ja złożyłem wniosek do sądu o uchylenie uchwały zatwierdzającej sprawozdanie finansowe
    gdyż moja wspólnota nie prowadzi księgowości zgodnie z ustawą o rachnkowości mimo iz płaci CIT.
    I nie musi tego robić ...
    Biegły rewident a kto go wpuścił do wspólnoty, Wspólnota to nie Spółdzielnia mieszkaniowa, że Biegły musi oceniać sprawozdanie finansowe .
    Czy on wie co to jest ewidencja pozaksięgowa wspólnoty? Jakie on ma kompetencje w zakresie reprezentowanie właścicieli lokali?
    Ta czynność należy co obowiązków właścicieli lokali.
    Już sobie wyobrażam jak wertuje zeszyt zarządu właścicielskiego w którym są zapiski kto ile wpłacił i na co wydano kasę.:wink:
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano lipca 2011
    [cite] Marek:[/cite]Ja złożyłem wniosek do sądu o uchylenie uchwały zatwierdzającej sprawozdanie finansowe gdyż moja wspólnota nie prowadzi księgowości zgodnie z ustawą o rachnkowości mimo iz płaci CIT. Biegły rewident badający bilans (na wniosek członków zarządu) również zarzucił iż wspólnota nie stosuje ustawy o rachunkwości mimo iz jest podatnikiem CIT.

    Dodatkowo Wspólnota nie zrobiła sprawozdania a jedynie zestawienie przychodów i wydatków (niemylić z kosztami). Zobaczymy czy sąd mi przyzna racje. O sczegółach poinformuje Państwa.

    Wspólnota nie musi prowadzić księgowości, nie podjęliście uchwały w przedmiocie ewidencji pozaksięgowej?
    Zestawienie przychodów i wydatków też może pełnić rolę sprawozdania, o ile pozwala na ustalenie stanu zobowiązań i należności.
    Co to były za wydatki, skoro nie należy ich mylić z kosztami?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wspolnota133wspolnota133 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    czy członkowie wspólnoty trzy osoby na 50 lokali mogą żądać od księgowej prowadzącej ich księgowość na umowę o dzieło
    CIV przebiegu pracy zawodowej i dyplomu ukończenia szkoły informuję że zarząd wspólnoty posiada taka wiedzę wydaje mi sie że jest ochrona danych osobowych:devil::cool:
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano sierpnia 2011
    Uprawnionym do zawierania umowy z księgową jest zarząd wspólnoty i to on ma uprawnienia do weryfikacji danych i informacji na temat osób, które zatrudnia.

    Po co ci to jest potrzebne?
  • Opcje
    wspolnota133wspolnota133 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a po to że zarządano od księgowej takich informacji
  • Opcje
    wspolnota133wspolnota133 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wiem że to jest chore ale jakoś muszę wybrnąć z tej sytuacji a nie mogę nigdzie znależć przepisu który odmawia jedynie ochrona danych osobowych mało tego te osoby chcą kserokopii wyciągów bankowych
    zgodziłem się na wgląd do wszystkich dokumentów wspólnoty ale to im za mało
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wspólnota 133 - domyslam się ,że jesteś administratorem tej wspólnoty i dziwi Cię ,że pracodawca żada czegoś od swojego pracownika? A jakie dane księgowej są jeszcze "tajne", jej imię i nazwisko,adres, nr konta bankowego?
    mało tego te osoby chcą kserokopii wyciągów bankowych
    A to bezczelni, widocznie mają za duzo wolnego czasu?
    zgodziłem się na wgląd do wszystkich dokumentów wspólnoty ale to im za mało
    Woda sodowa im uderzyla do glowy?
    wspólnota133 - u mnie juz byś niepracował.Znasz Ustawę o własności lokali?:bigsmile:
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja to widzę tak:
    Księgowa ma umowę o dzieło raczej ze wspólnotą, a nie z samym zarządem, więc każdy właściciel ma prawo sprawdzić, z kim zarząd w jego imieniu podpisał umowę. Tyle, że członka zarządu raczej powinien o to pytać.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wspolnota133:[/cite]wiem że (...) te osoby chcą kserokopii wyciągów bankowych
    zgodziłem się na wgląd do wszystkich dokumentów wspólnoty ale to im za mało
    To daj im do podpisania oświadczanie mówiące o odpowiedzialności karnej za udostępnienie danych zwartych w tych dokumentach osobom trzecim.
    Każdy właściciel ma prawo wglądu do dokumentów wspólnoty , co nie jest jednoznaczne ze skanowaniem, powielaniem, itd. dla samego "chciejstwa".
  • Opcje
    wspolnota133wspolnota133 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie jestem zadnym administratorem poprostu poproszono mnie abym zadał kilka pytań
    nie chodzi tu o dokumenty jak imie i nazwiski czy numer konta bankowego im chodzi o dane osobowe gdzie i kiedy i za ile ksiegpowa pracowala i jaka ukończyła szkołę zaznaczam że jest to znajome srodowisko i moja znajoma nie chciałaby aby opowiadano o jej przeszłości
    przypominam że zarząd wspólnoty posiada taką wiedze ,ale innym to za małao
    co tyczy dokumentów to rozumie ale po co komu wyciagi bankowe wspólnoty do domu przecież są yam dane właściciewli i ich konta bankowe ,nie masz racji jest to ochrona danych
  • Opcje
    baki kasiabaki kasia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    widzę ze Mirek jesteś trochę złośliwy a przecież tu nie chodzi o złość tylko porady jeśli masz wiedzę
    uważam że zarzad wspólnoty zatrudnia księgową i to przed zarządem powinna złożć CIV przebieg pracy i kwalifikacje to wspólnota udzieliła absorytorium zarządowi i to on powinien odpowiadać za kwalifilkacje pracowników i za zawarte umowy
    dobrym rozwiazaniem byłoby aby zarząd spotkał się z tymi właściecilami i porzekazał wiadomość że jest mu znane CIV księgowej,a nie rozdawać wszystkim kto tego chce.
    co do rozdawania dokumentów -kserokopi czy powielania to tez sprawa zarządu to on powinien poinformować mieszkańców że widział i wszystko jest w porzadku lub nie ,bo to nie wspólnota odpowiada za dokumenty a zarząd,jeśli niektórzy chcą obejrzeć dokumenty to poprostu im pokarzcie i jak pisano zróbcie pismo ,,,,ze nie będą przekazywane poza wspólnotę niech podpiszą i kropka
    takie sprawy są bardzo często ,bo ludzie są nie ufni i nie maja innego zajecia to tylko jączą i przeszkadzaja w pracy ,może dobrze byłoby aby tę sprawe przemysleli .
  • Opcje
    baki kasiabaki kasia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wspolnota a ty sie nie martw daj im te dokumenty do wglądu jesli masz czyste sumienie ,prawdopodobnie oni i tak sie na tym nie znają ,bo jesli by mieli pojęcie i treoche rozumu to nie zachowywaliby sie tak,pokaz im że nie masz nic do ukrycia tacy ludzie to sa judasze i nigdy nie przestaną ,mądry człowiek tak sie nie zachowuje
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    baki kasia - rzeczywiście jestem trochę złośliwy. Jako jeden z nielicznych na tym forum reprezentuję stanowisko, że wlasciciele nie mają bezwzględnego prawa wglądu we wszystkie dokumenty wspólnoty, a ich prawo kontroli pracy zarządu powinno byc jasno sprecyzowane w uchwale. Bezczelnością jest żadanie od księgowej jakiejkolwiek informacji, tym bardziej o jej życiorys. Rzeczywiście ludzie tam się nudzą i woda sodowa im uderzyla do glowy.
    Zastanawia mnie jednak fakt , że skoro wspólnota133 nie jest żadnym administratorem to co znaczą slowa
    zgodziłem się na wgląd do wszystkich dokumentów wspólnoty ale to im za mało
    To bardzo ciekawa wspólnota!?:bigsmile:
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] MirekL:[/cite] wlasciciele nie mają bezwzględnego prawa wglądu we wszystkie dokumenty wspólnoty, a ich prawo kontroli pracy zarządu powinno byc jasno sprecyzowane w uchwale.

    Bezczelnością jest żadanie od księgowej jakiejkolwiek informacji, tym bardziej o jej życiorys. :bigsmile:
    Czy naprawdę nie rozumiesz, że to są dwa odrębne tematy ?

    Co innego mieć dostęp / wgląd w dokumentację co innego żądać od usługodawcy wrażliwych danych na jej temat . Do prowadzenia ewidencji pozaksięgowej wspólnoty wystarczy znajomość matematyki i języka polskiego w stopniu podstawowym, brulion w kratkę, .... co rzadko się to obecnie zdarza.
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    KubaP: Do prowadzenia ewidencji pozaksięgowej wspólnoty wystarczy znajomość matematyki i języka polskiego w stopniu podstawowym
    Ja bym tak nie ryzykował !
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] elan124:[/cite]
    KubaP: Do prowadzenia ewidencji pozaksięgowej wspólnoty wystarczy znajomość matematyki i języka polskiego w stopniu podstawowym
    Ja bym tak nie ryzykował !
    Wszytko zależy jak to wspólnota? Nie można jednoznacznie postawić tezy, że wspólnota prowadzi księgowość na podstawie ustawy o rachunkowości i do tego jest potrzebna wykwalifikowana siła robocza po Harvardzie.
    przykładowo : Wspólnota 12 lokalowa, bez pożytków, lokali użytkowych, właściciele z 40-50 letnim stażem zamieszkania.

    Ja już w swoim ziemski życiu spotkałem się, że wspólnota przeprowadziła księgowość WM wg zasad tzw. "amerykanki".
  • Opcje
    MarekMarek Użytkownik
    edytowano sierpnia 2011
    KUBAP:Ja już w swoim ziemski życiu spotkałem się, że wspólnota przeprowadziła księgowość WM wg zasad tzw. "amerykanki".[/quote]


    "amerykanka" to jedynie technika a nie zasada prowdzenia księgowości.
    W ramach techniki ręcznej wyróżnia się formę tabelaryczną (tzw. amerykanka) - polega na prowadzeniu księgi dziennik-główna, która łączy dwa urządzenia księgowe:

    -dziennik, przeznaczony do ewidencji poszczególnych operacji gospodarczych w ujęciu chronologicznym,
    -zbiór kont syntetycznych, zwany księgą główną, służący do dokonywania zapisów systematycznych.

    czyli prowadzenie księgowości wg USTAWY O RACHUNKOWOŚCI
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Marek:[/cite]
    KUBAP:Ja już w swoim ziemski życiu spotkałem się, że wspólnota przeprowadziła księgowość WM wg zasad tzw. "amerykanki".
    "amerykanka" to jedynie technika a nie zasada prowdzenia księgowości.
    W ramach techniki ręcznej wyróżnia się formę tabelaryczną (tzw. amerykanka) - polega na prowadzeniu księgi dziennik-główna, która łączy dwa urządzenia księgowe:

    -dziennik, przeznaczony do ewidencji poszczególnych operacji gospodarczych w ujęciu chronologicznym,
    -zbiór kont syntetycznych, zwany księgą główną, służący do dokonywania zapisów systematycznych.

    czyli prowadzenie księgowości wg USTAWY O RACHUNKOWOŚCI
    A co ta "amerykanka" ma wspólnego z ewidencją pozaksięgową wspólnoty .
    Ja tylko pokazałem co ludziska nie wymyślą, aby zaistnieć we wspólnocie , być niezastąpionym :smile:. Ile jest takich właścicieli co kuma zapisy "amerykanki" .... uważam, że niewielu.

    Jak Oni mają wykonywać zapis ustawowy o kontroli działalności wspólnoty?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] wspolnota133:[/cite]czy członkowie wspólnoty trzy osoby na 50 lokali mogą żądać od księgowej prowadzącej ich księgowość na umowę o dzieło
    CIV przebiegu pracy zawodowej i dyplomu ukończenia szkoły informuję że zarząd wspólnoty posiada taka wiedzę wydaje mi sie że jest ochrona danych osobowych:devil::cool:


    Mogą jedynie od zarządu domagać się wyjaśnienia dlaczego daną osobę zatrudnił, oczywiście zarząd ma obowiązek udzielić na ten temat wyczerpujących informacji.
    [cite] wspolnota133:[/cite]wiem że to jest chore ale jakoś muszę wybrnąć z tej sytuacji a nie mogę nigdzie znależć przepisu który odmawia jedynie ochrona danych osobowych mało tego te osoby chcą kserokopii wyciągów bankowych
    zgodziłem się na wgląd do wszystkich dokumentów wspólnoty ale to im za mało

    Moim zdaniem mają prawo do kserokopii wyciągów bankowych z rachunku bankowego wspólnoty mieszkaniowej, osoby te powinny pokryć koszty sporządzenia kserokopii.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    baki kasiabaki kasia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mirek dziekuje za odpowiedz jest ona dla mnie wystarczajaca ,tez uważam że ludzie niech dadzą pracować temu co sie na tym zna a nie przeszkadzać nie wyobrażam sobie takiej atmosfery u siebie jest to jak ktoś powiedział chore, a może ci ludzie są sami chorzy
    wspólnota nie bierz tego pod uwagę pracuj dalej i trzymaj się przepisów prawa a zawsze będziesz na górze
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    baki kasia - cieszę się ,że jesteśmy tego samego zdania.Powiem Ci jako ciekawostkę, w Szczecinie na nowych "zamkniętych osiedlach" nie ma chętnych do zarządzania z powodu nie tylko "wścibstwa i glupoty" ale wręcz i agresji ze strony członków WM. Prawdopodobnie będą tam zarządcy przymusowi.:bigsmile:
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Uważam, że w sytuacji, kiedy dobrze się dzieje we wspólnocie, mieszkańcy/właściciele lokali nie mają powodu do podejrzeń o niecne działania zarządu, czy administratora, nikt nie będzie żądał dokumentów, przelewów, CV księgowej, czy licencji zarządcy.

    Jeśli ktoś prosi o kompetencje księgowej, to znaczy, że coś jest na rzeczy i to pierwszy sygnał, że należy coś przemyśleć zanim się powie, że ludzie z nudów nie mają co robić i przeszkadzają tym, co pracują.
  • Opcje
    baki kasiabaki kasia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mirek masz słuszna rację dotyczącą prowadzenia wspólnot to bardzo nie wdzieczna praca a jeszcze do tego gdy sie wpobliżu mieszka
    ludzie sa okropni sami nie wiedza czego chcą czepiają sie wszystkiego zupełnie nie znając sie na prowadzeniu wspólnot dla nich koszty zarzadu to koszty jakie ponosi zarzad wspólnoty jest tp przykre że jeszcze w naszym społeczeństwie w 21 wieku jest taka ciemnota i złośliwość.
    tyle jest róznych powaznych spraw do zrobienia w naszym kraju a ludzie zajmują sie pierdołami i plotami
  • Opcje
    baki kasiabaki kasia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    dajcie juz spokój tej ksiegowej napewno ona wie co robi jeślisie podjęła tej roli .
    co to ma za znaczenie czy ma dyplom czy nie po prostu grzecznie niech zarzad poprosi ja o przedstawienie dokumentow a nie będzie
    rozdawac wszystkim ze wspólnoty ,przecież to jakas głupota.
    co do dokumentów to tez napiszcie prośbę o wgląd i podpiszcie sie czytelnie napewno wam udostepnią po co zarzadowi małej wspólnoty ukrywać dokumenty przecież to sa małe pieniądze na media i inne drobne koszty i na to musi być dokument
    co do banku i wyciagów to tego nie da ię ukryć ,po prostu poproście o te dokumenty a nie robićie problem z niczego.lepiej pomóżcie tym ludziom w prowadzenie wspólnoty a nie przeszkadzajcie ,przecież wspólnota to wasz dom i tylko wasz .
    nie rozumiem jak ludzie moga być tacy naiwni ,jesli sie nie znaja to niech ida do szkoły a nie przeszkadzają
  • Opcje
    postpost Użytkownik
    edytowano listopada -1
    przepraszam za wydobycie skamielin.

    szukam odpowiedzi na swoje pytanie i poniekąd znalazłem ale proszę o przytaknięcie.

    pytanie brzmi - firma X zarządza wspólnotą Wu na podstawie umowy wystawiając co miesiąc fakturę na "zarządzanie". księgowa zatrudniona na umowę o pracę/zlecenie/dzieło w firmie X prowadzi księgowość wspólnoty Wu nie posiadając MF. czy wszystko jest ok?

    tak zrozumiałem poniższą odpowiedź (poprzednia strona)?
    [quote][cite] a-z:[/cite]Nie dlatego tak powiedziałem.
    Czy pracownik dzialu księgowości w firmie X musi mieć certyfikat MF? Czy ktokolwiek zatrudniony w tej firmie musi mieć certyfikat? Czy główny księgowy musi mieć certyfikat?
    Potrzykroć: NIE.
    Natomiast rozpatrzmy sytuację, że: 
    główny księgowy zaklada sobie firmę GK i proponuje firmie X, żeby zamiast wydawać pieniądze na dział księgowości oraz na jego pensję zapłacili jego firmie (GK) np. 90 % ww. kosztów, a w zamian on będzie prowadził księgowość w tych samych pomieszczeniach i do tego zapłaci firmie X czynsz za wynajem ww. pomieszczeń. Czyli inaczej mówiąc proponuje outsourcing usług księgowych.
    Wtedy albo główny księgowy, albo któryś z pracowników musiałby mieć stosowny certyfikat MF.
    
    Dlaczego? 
    Albowiem zgodnie z ustawą o rachunkowości:
    [code]Art. 76a. 1. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych [u]jest działalnością gospodarczą, w
    rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej[/u], polegającą na świadczeniu usług
    w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6.
    

    Dopóki jestem pracownikiem na umowę o pracę, umowę zlecenie czy umowę odzielo certyfikatu MF nie potrzebuję.
    Nie prowadzę działalności gospodarczej.[/quote][/code]
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    pytanie brzmi - firma X zarządza wspólnotą Wu na podstawie umowy wystawiając co miesiąc fakturę na "zarządzanie".
    księgowa zatrudniona na umowę o pracę/zlecenie/dzieło w firmie X prowadzi księgowość wspólnoty Wu nie posiadając MF. czy wszystko jest ok?

    Wspólnoty co do zasady nie prowadzą księgowości w rozumieniu ustawy o rachunkowości... prowadzą naptamiast ewidencję pozaksiegową
    Art. 29.1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
    Uważam, że do prowadzenia ewidencji pozaksięgowej wspólnoty wystarczy każda osoba, która biegle liczy...

    To jest problem właściciela firmy X , ma przecież ubezpieczenie , jakby co ? Nie?
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Sytuacja nie jest prawidłowa, ale niestety zgodna z obowiązującym prawem (jeden wyrok SN sprzeczny z uwl to za mało).
    Archaiczne przepisy w uwl nie dostosowane do zmieniających się realiów pozwalają niektórym na stwierdzenia, że do prowadzenia księgowości w WM wystarczy zeszyt w kratkę.
    Gdyby US zaczął kontrolować WM to zapłakałby się nad poziomem sporządzanych deklaracji CIT i (z rzadka) VAT.
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Niestety, taką mam naturę, że gdy czytam absurdy to przynajmniej dążę do ustalenia, które są do odrzucenia całkowitego.
    Na kanwie tej dyskusji widać jak dyskutancji zmieniają zdanie w zależności od danego tematu.
    W wątkach o płaceniu podatku i podleganiu WM pod UoPDoOP była mowa, że WM bezwzglednie podlega pod tą ustawę
    (o podatku od osób prawnych).
    Koziorożka: "Wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej jest na mocy art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 roku (Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397) podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy. Wszystkie wpływające na ten rachunek środki są jej przychodem, ponieważ zastosowanie ma tutaj art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przychodami (…) są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne (pkt 1), jak również inne, nie wymienione szczegółowo w niej zdarzenia, gdy skutkują przyrostem majątku podatnika. Dla takiej kwalifikacji bez znaczenia pozostaje źródło ich pochodzenia (wpłaty zaliczek przez właścicieli, zapłata za dzierwżawę czy najem nieruchomości wspólnej)."
    Zarządca: Tak, ta ustawa obowiązuje również wspólnotę mieszkaniową z wyłączeniem przepisów regulujących kwestie związane z prowadzeniem księgowości w tym sensie, że wspólnota księgowości prowadzić nie musi. Nie musi też opierać się na wzorach, jako że ma możliwość ustalić własne.
    Wspólnota nie musi prowadzić księgowości, nie podjęliście uchwały w przedmiocie ewidencji pozaksięgowej?
    Zestawienie przychodów i wydatków też może pełnić rolę sprawozdania, o ile pozwala na ustalenie stanu zobowiązań i należności.

    Posesja: Zgadzam się z Zarządcą, że wnioski wynikające z urzędowych i sądowych interpretacji są czasami absurdalne, ale niestety logiczne. Nie da się ich unieważnić przez deprecjonowanie ich autorów czy osób na form, które przedstawiają obowiązującą przecież interpretację Ministra taką, jaka ona jest, a nie naginają do swoich wyobrażeń, jak być powinno. Żeby te absurdy usunąć, trzeba naciskać na zmianę prawa.
    Oczywiście, każdy może pisać, co chce: że wspólnoty nie muszą płacić podatków, że należy ignorować urzędowe "wypociny" i walczyć z systemem "okradania wspólnot mieszkaniowych". Dopóki jest to tylko gadanina na forum, może ona co najwyżej zamącić niektórym użytkownikom w głowach. Jeśli jednak będą tak postępowali członkowie zarządów wspólnot i zarządcy, to skutki mogą być dużo poważniejsze.
    Zarządcy są obowiązani przestrzegać prawa i wiążących interpretacji.
    Póki co, interpretacje Ministra Finansów są obowiązujące...
    Wspólnota nie płaci podatku dochodowego nie dlatego, ze nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz dlatego, ze podlega podmiotowemu zwolnieniu od podatku - pod pewnymi warunkami, o których mowa w ustawie opdoop. Zwolnienie nie jest absolutne i bezwarunkowe, dlatego nie jest prawdą, że wspólnota mieszkaniowa "nie musi płacić podatku dochodowego".


    Natomiast tutaj w wątku o prowadzeniu księgowości, ci sami dyskutanci twierdzą że WM może księgowość prowadzić w zeszycie. Inni że pełną księgowość jeszcze inni że księgowość uproszczoną wg. ustawy o rachunkowości.
    Dobrze by było zdecydować się na coś.
    Jeżeli WM podlega rygorom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to również jest obowiązana:
    "...wspólnota mieszkaniowa, a także każdy inny podatnik, w celu wyliczenia dochodu musi prowadzić odpowiednią ewidencję, według której ujmie odrębnie w księgach źródła przychodów objęte podatkiem i odrębnie źródła przychodów nieobjęte podatkiem. Wymóg prowadzenia ewidencji rachunkowej do celów podatkowych wynika zresztą z art. 9 ustawy."
    Więc pytanie - dlaczego według zawziętych zwolenników płacenia podatku i podlegania pod UoPDoOP ci sami uważają, że w kwestii księgowosci UoPDoOP już WM nie dotyczy mimo wyraźnego brzmienia art. 9 Ustawy?

    a-z: uważam, że niezależnie od pozaksięgowej ewidencji kosztów to jednak prowadząc (uslugowo jako odrębny podmiot gospodarczy) "księgowość" wspólnoty mieszkaniowej trzeba taki certyfikat posiadać - z racji prowadzenia ewidencji podatkowej oraz wyliczania podatków i sporządzania deklaracji.
    Marek: Wspólnota mieszkaniowa musi składać sprawozdania do Urzędu Skarbowego gdyż jest podatnikiem podatku dochodowego (art 27 ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i składam deklaracje CIT-8.
    baki kasia: co ty opowiadasz do urzadu Skarbowego na koniec marca składa sie cit 8 i sprawozdanie
    Marek: Sprawozdanie musi podpisac cały zarząd i księgowa - jako osoba sporządzająca sprawozdanie.
    CIT-8 podpisuje zarząd i osoba odpowiedzialna za obliczenie podatku czyli też księgowa.
    Marek: Współnota odkąd jest podatnikiem CIT musi prowadzić pełną księgowość i stosować ustawę o rachunkowości. Potwierdzają to wyroki sądowe. Może księgowość prowadzić w sposób uproszczony ale musi stosować zasady rachunkwości.
    KubaP: proszę nie wprowadzać w błąd, że wspólnoty prowadzą księgowość ...to dopiero jest przegięcie...
    Żaden cały Zarząd WM, wystarczą podpisy (jeżeli jest wieloosobowy) dwaj jego przedstawiciele.
    Marek do KubyP: Ale dlaczego mylisz ewidencję pozaksięgową z ewidencją podatkową??????
    W ustawie o własności lokali nie ma mowy o płaceniu podatków a jednak wspólnota płaci.
    UoWL weszła w życie gdy WM były zwolnione z podatku dochodowego i wtedy nie musiały prowadzić ewidencji podatkowej/księgowej.
    Marek: Obowiązki, o których mowa wyżej istnieją niezależnie od wprowadzonego w art. 29 ustawy o własności lokali obowiązku prowadzenia przez zarząd ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. (II FSK 1508/07 - Wyrok NSA). Tyle w tym temacie
    Zarządca: Art. 29 uwl to jedynie odstępstwo dotyczące formy ewidencjonowania.
    baki kasia: zarząd wspólnoty ma obowiązek prowadzić księgowość stosując uproszczone zasady prowadzewnia ksiąg rachunkowych,polegających na prowadzeniu ewidencji w ramach której rejestruje się wszystkie przychody ,koszty,środki pieniężne ,oraz związane z tym rachunki.
    KubaP: Wspólnoty co do zasady nie prowadzą księgowości w rozumieniu ustawy o rachunkowości... prowadzą naptamiast ewidencję pozaksiegową
    a-z: Sytuacja nie jest prawidłowa, ale niestety zgodna z obowiązującym prawem (jeden wyrok SN sprzeczny z uwl to za mało).
    Archaiczne przepisy w uwl nie dostosowane do zmieniających się realiów pozwalają niektórym na stwierdzenia, że do prowadzenia księgowości w WM wystarczy zeszyt w kratkę.

    Więc co w końcu?
    Ma WM prowadzić jakąś księgowość według ustawy o rachunkowości czy tylko ksiegowość (pozaksięgową) w zeszycie według ustawy o własności lokali?
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A-z: Gdyby US zaczął kontrolować WM to zapłakałby się nad poziomem sporządzanych deklaracji CIT i (z rzadka) VAT
    Ja też nie rozumiem, że nie takowych kontroli, a jak nie ma to... hulaj dusza ! :wink:
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2012
    [cite]biedro_nka:- specjalista od prawa[/cite]Niestety, taką mam naturę, że gdy czytam absurdy to przynajmniej dążę do ustalenia, które są do odrzucenia całkowitego.
    Na kanwie tej dyskusji widać jak dyskutancji zmieniają zdanie w zależności od danego tematu.
    W wątkach o płaceniu podatku i podleganiu WM pod UoPDoOP była mowa, że WM bezwzglednie podlega pod tą ustawę
    (o podatku od osób prawnych).
    Niestety nie da się zaszufladkować jak sobie życzą nieliczni userzy, a najlepiej wtłoczyć zagadnienia wspólnot mieszkaniowych w stan obecny typu wspólnota mieszkaniowa ma prowadzić księgowość opartą o ustawę o rachunkowości do A do Z, ma stosować wzorce sprawozdawczości finansowej zgodne z ustawą o rachunkowości , wprowadzić statuty rejestrowane w KRS, po prostu marzy im się taka "spółdzielczość mieszkaniowa" tylko w innym wydaniu, bo to umieją i na tym się znają (nieliczni specjaliści ), nie trzeba się uczyć czegoś nowego.
    [cite]a-z - rasowy księgowy[/cite]Sytuacja nie jest prawidłowa,

    Wszystkich tych userów odsyłam do genezy jaka przyświecała w 1994 roku, po co się ją wprowadza w życie, gdy pisano tekst UoWL.

    Nie da się pogodzić prawa własności w budynkach wielolokalowych z k.c. np garaże wielostanowiskowe i rola we WM właściciela posiadającego tylko miejsce postojowe we wspólnocie- ma prawo głosu indywidualnego czy nie, jak naliczać zaliczki., rozliczać koszty ...

    Każdy przypadek zaistniały we wspólnocie mieszkaniowej trzeba rozpatrywać indywidualnie.
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano września 2012
    [cite] biedron_ka:[/cite]
    Ma WM prowadzić jakąś księgowość według ustawy o rachunkowości czy tylko ksiegowość (pozaksięgową) w zeszycie według ustawy o własności lokali?


    Wspólnota może prowadzić w zeszycie, o ile taki sposób prowadzenia pozwala na osiągnięcie celu,jakim jest ustalenie kosztów, przychodów, dochodu i sporządzenie sprawozdania finansowego.

    Nie ma obowiązku prowadzenie księgowości, choć może to robić, natomiast obowiązana jest prowadzić ewidencję pozaksięgową.

    W kwestii formy wypowiadają się właściciele w drodze uchwały, jednak muszą mieć na uwadze cel prowadzenia ewidencji wynikający z ustawy o rachunkowości.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Na początek muszę zaznaczyć, że zdecydowanie sprzeciwiam się płaceniu podatku dochodowego przez WM z racji tej, że WM nie prowadzą żadnej DG zgodnie z definicją. W praktyce wiemy, że jest inaczej i są takie co nawet od zwróconych, zaoszczędzonych pieniędzy przez wlaścicieli (nadpłat) bezprawnie płacą podatek, nie wszystko zwracając właścicielom, łamiąc prawo określone UoWL.
    Natomiast skoro mają WM płacić podatek dochodowy (są zwolnione) i podlegają pod Ustawę o PDoOP to na jakiej podstawie prawnej nie obowiązuje ich art. 9 tejże ustawy.
    "...Art. 9. 1. Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a—16m..."
    Odrębnym przepisem o "ewidencji rachunkowej" jest ustawa o rachunkowości.
    "...Ustawa nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej. Jednocześnie przepisy ustawy o CIT nie określają zasad jej prowadzenia. Odsyłają w tym zakresie podatnika do odrębnych przepisów, w tym przede wszystkim do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie.
    Ewidencja rachunkowa dla celów podatku dochodowego od osób prawnych ma być więc prowadzona zgodnie z przepisami o rachunkowości i w sposób umożliwiający określenie wysokości dochodu albo straty, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
    Ewidencja rachunkowa, to w przypadku podatników podatku dochodowego od osób prawnych przede wszystkim księgi rachunkowe...."
    -
    Anna Nasiłowska Ekspert Wieszjak.pl Ekspert podatkowy
    http://cit.wieszjak.pl/dokumentacja-i-rozliczanie/253339,Ewidencja-rachunkowa-wedlug-ustawy-o-podatku-dochodowym-od-osob-prawnych.html
    Kto ma rację: Zarządca i pozostali zwolennicy, że wystarczy zeszyt w kratkę i to co sobie ustalą właściciele?
    Czy inni dyskutanci i eksperci podatkowi ?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2012
    Na początek muszę zaznaczyć, że zdecydowanie sprzeciwiam się płaceniu podatku dochodowego przez WM z racji tej,
    że WM nie prowadzą żadnej Dochodowej Gospodarki zgodnie z definicją.
    ja też mam takie zdanie, ale nikt nie chce się z nim liczyć, jestem za maluczki . WM to nie przedsiębiorstwo ....
    Kto ma rację: Zarządca i pozostali zwolennicy, że wystarczy zeszyt w kratkę i to co sobie ustalą właściciele?
    Czy inni dyskutanci i eksperci podatkowi ?
    a co tacy eksperci podatkowi wiedzą o działalności Wspólnot mieszkaniowych ? jak nie ma przepisów w tym temacie ...
    to co jest, to wymysły urzędników US jak zagarnąć cudzą własności w majestacie prawa , jak zrobić skok na kasę właścicieli lokali tworzących wspólnotę...
  • Opcje
    abwehrstelle_breslauabwehrstelle_breslau Użytkownik
    edytowano listopada -1
    szukam odpowiedzi na swoje pytanie i poniekąd znalazłem ale proszę o przytaknięcie.

    pytanie brzmi - firma X zarządza wspólnotą Wu na podstawie umowy wystawiając co miesiąc fakturę na "zarządzanie". księgowa zatrudniona na umowę o pracę/zlecenie/dzieło w firmie X prowadzi księgowość wspólnoty Wu nie posiadając MF. czy wszystko jest ok?

    Post - TAK! księgowa będąca pracownikiem "X" nie musi legitymować się certyfikatem/licencją MF do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych "W"
    ...i nie przejmuj się tą powyższą paplaniną/jazgotem koleżeństwa niczym przekupek na jarmarku :)) Zadając proste pytanie nie spodziewałeś się zapewne, że poruszysz lawinę... są tutaj tacy, co chyba sądzą, że wystarczy zwykłym słowotokiem ominąć obowiązek płacenia podatku dochodowego (jak ich rozumiem - w ogóle)
  • Opcje
    Lokator9Lokator9 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam:bigsmile:

    Mam prośbę może mi pomożecie otóż na ostatnim zebraniu WM chcieliśmy aby nasza księgowa zrezygnowała, ona sama nie chce i część lokatorów jest za nią ale to jest jej rodzinka i psiapsiółki, Zarzut jaki do niej mamy to niestety polska przypadłość( nie chcę głośno o tym pisać:surprised:)poddali to pod głosowanie i niestety przegraliśmy bo 2 lokatorów nie mogło być. Ale my dalej z tym się nie zgadzamy bo to nieodpowiedzialnie takiej osobie powierzyć dokumenty, a ponadto ostatnio się stawia i nie chce nawet dać wglądu zarządowi w dokumenty jedynie daje nam zestawienie ale to i tak po ciężkich trudach:neutral: No co tu robić macie jakieś propozycje, plisssssssss
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A po kiego grzyba to głosowaliście?
    Jeśli umowę w imieniu wspólnoty podpisał z nią zarząd wm, to i on może tę umowę wypowiedzieć.
  • Opcje
    TsudaTsuda Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Lokator9, weź do ręki umowę z księgową i przeczytaj punkt na temat wypowiedzenie umowy.
    Wypowiedzenie takiej umowy to tylko decyzja zarządu wspólnoty.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada 2012
    A może pani księgowa jest członkiem zarządu?
    W przeciwnym razie nie ma powodu, żeby skłaniać ją do "rezygnacji" czy przeprowadzać głosowanie w tej sprawie. Wystarczy, żeby zarząd wypowiedział jej umowę.
    [cite] Lokator9:[/cite]poddali to pod głosowanie i niestety przegraliśmy
    Co konkretnie poddano pod głosowanie?
  • Opcje
    Lokator9Lokator9 Użytkownik
    edytowano listopada 2012
    Dzi
    [cite] Posesja:[/cite]A może pani księgowa jest członkiem zarządu?
    W przeciwnym razie nie ma powodu, żeby skłaniać ją do "rezygnacji" czy przeprowadzać głosowanie w tej sprawie. Wystarczy, żeby zarząd wypowiedział jej umowę.
    [cite] Lokator9:[/cite]poddali to pod głosowanie i niestety przegraliśmy
    Co konkretnie poddano pod głosowanie?

    To czy odejść czy zostać, dzięki bogu że nie jest w Zarządzie :tongue:

    Przez tą sitwę zostaliśmy wmanipulowani :confused: już jakiś czas nie podobało nam się co ona robi ale tak to jest jak się żyje w grajdoleale po dzisiejszej lekturze to już tak się nie damy.:bigsmile:

    Dzięki za podpowiedzi :bigsmile:teraz już wiem co robić :tongue:
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zacznijmy od ustawy o rachunkowości:
    Art. 76a.
    1. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–6.
    2. Przedsiębiorcy, wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej:
    [color=#f0f]1) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
    2) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie[/color]
    – w zakresie określonym odrębnymi przepisami.
    [color=#f0f]3. Działalność, o której mowa w ust. 1 i 2, mogą wykonywać:
    1) przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
    2) pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.[/color]
    4. [color=#f0f]Uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.[/color]
    
    Podsumowując:
    aby prowadzić dokumentację dla celów podatkowych oraz sporządzać deklaracje podatkowe, a nawet (zaledwie) udzielać pomocy w powyższym zakresie należy mieć uprawnienia księgowe, albo zatrudniać kogoś kto ma takie uprawnienia.
    Jak widzicie nie ma znaczenia czy podmiot prowadzi księgowość czy nie. Dla wywodu ważnym jest aby rozliczał się pod względem podatkowym.

    Odpowiedź dla użytkownika post brzmi: zatrudniona księgowa nie musi mieć uprawnień, ale ktoś w tej firmie musi je mieć.

    A tym co uważają inaczej proszę by wzięli pod uwagę:
    Art. 79.
    Kto wbrew przepisom ustawy:
    [...]
    6) prowadzi działalność usługową w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych bez wymaganych uprawnień,
    [...]
    – podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
    
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.