kiedy rozlicza się udział gminy

zofka11zofka11 Użytkownik
edytowano czerwca 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam!
Proszę o informację, jak się praktykuje rozliczanie udziału gminy w KZNW: czy rozlicza się gminę na koniec roku, czy w jakiś inny sposób? Czy podejmuje się w tej kwestii jakąś uchwałę? Czy gmina powinna płacić zaliczki tak jak każdy inny właściciel i być rozliczana na koniec roku?
Próbuję to ustalić, bo chcę uniknąć niejasności w kontaktach z gminą zanim zaczniemy się rozliczać; wiem, że niektóre wspólnoty rozliczają gminę na koniec roku, jeśli chodzi o koszty zarządu, a bezpośrednio po remontach, jeśli chodzi o f. remontowy. Gdzieś to jest uregulowane?
I z góry dziękuję.
«1

Komentarze

  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano czerwca 2010
    Taki sposób rozliczeń jest wymuszany przez gminy.
    Nie ma żadnych regulacji prawnych odnośnie sposobu i terminu rozliczania się współwłaścicieli między sobą.
    Nie ma też żadnych powodów, żeby gminę traktować inaczej (czytaj: lepiej, na specjalnych warunkach), niż innych właścicieli.
    Ja bym przyjął metodę jednakową dla wszystkich - ściągania zaległości na bieżąco.
    Jeśli są opóźnienia we wpłatach zaliczek, trzeba uruchamiać procedurę windykacyjną: wezwanie do zapłaty - pozew o nakaz zapłaty - komornik. Gmina jest wypłacalnym dłużnikiem, komornik ma co zająć. :smile:
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie ma też żadnych powodów, żeby gminę traktować inaczej (czytaj: lepiej, na specjalnych warunkach), niż innych właścicieli.
    Dzięki, owner. Tak sobie właśnie pomyślałam. Trzeba będzie więc podjąć uchwałę o odsetkach za nieterminowe wpłaty - to będzie jedyna uchwała, którą z radością i w podskokach zaniosę ZBM :bigsmile: (bo na zebranie na pewno nie przyjdą).
    I jeszcze jedno pytanie: jeśli podejmuje się uchwałę w trybie indywidualnego składania głosów, to trzeba również odwiedzić przedstawiciela gminy, prawda? I na kartach do głosowania na zebraniu też musi być on wpisany, prawda? Czy to duży problem jeśli w podjętych uchwałach nie ma ich na tych listach (chodzi o pierwsze zebranie, wybór zarządu i takie tam ważne rzeczy), czy to coś zmienia? Może pytam jak ostatni cykor, ale ZBM mnie już nie lubi, a wolę, żeby mi życia i pracy nie utrudniał...
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Skoro tak bardzo lubisz gminę to ustalcie odsetki w wysokości 20 % p.a.

    Jest to nieustająca propozycja ownera, którą w pełni popieram.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    p.a.? Co to?
    Poza tym też popieram. Mam tylko nadzieję, że reszta poprze, a żeby się tak stało, to chyba muszę się wybrać na rozmowy indywidualne uświadamiające :confused:.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie byli na zebraniu, to nie ma ich podpisu pod uchwałami. Nic się z tego powodu nie stanie. Nie cykorz.
    Uchwała o odsetkach.
    Właściciele lokali podejmują uchwałę, że od nieterminowych wpłat zaliczek na eksploatację i fundusz remontowy będą naliczane odsetki ustawowe. Przyjmuje się, że naliczanie następuje po xxx a uzyskane sumy zostaną zaksięgowane na fundusz remontowy.
    Uchwała obowiązuje od .... 2010 roku.
    Uchwałę podjęto na podstawie art. 22 i art. 30 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokal (Dz. U. z 2000 roku nr 80 poz. 903 tekst jednolity)
    Wykonanie uchwały powierza się zarządowi wspólnoty.
    Uchwała nie może działać wstecz, więc najwcześniej od 1 lipca.
    xxx - to musisz dobrze przemyśleć.
    a) następuje po x miesiącach zaległości z jednego lokalu
    b) następuje, gdy zaległość na jednym lokalu przekroczy x zł
    Wersja a) wydaje się sprawiedliwsza, bo traktuje jednakowo właścicieli mniejszych i większych mieszkań
    To "jeden lokal" jest ważny gdy chodzi o gminę.
    Popatrz jak wam gmina płaci - raz na 4 m-ce czy kap-kap po kropelce a zawsze za mało i policz, co się wam bardziej opłaca.
    Potem liczenie jest proste, choćby tu:
    http://www.infor.pl/kalkulatory/odsetki_ustawowe.html
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jeśli podejmuje się uchwałę w trybie indywidualnego składania głosów, to trzeba również odwiedzić przedstawiciela gminy, prawda?
    Tak. Albo odwiedzić ze wspólną kartą do głosowania, albo przesłać / dostarczyć (najlepiej za pokwitowaniem odbioru) indywidualną kartę do głosowania z prośbą o zwrot w określonym terminie.
    I na kartach do głosowania na zebraniu też musi być on wpisany, prawda? Czy to duży problem jeśli w podjętych uchwałach nie ma ich na tych listach
    To zależy, jakie stosujecie karty do głosowania. Jak już pisałem wcześniej: może to być jedna karta z nazwiskami (nazwami) właścicieli, ich udziałami i numerami lokali - do zastosowania na zebraniu lub w mniejszych wspólnotach; albo indywidualne karty (na oddzielnych kartkach papieru), z treścią głosowanego projektu uchwały - lepsza w bardzo dużych wspólnotach oraz takich, w których spora część właścicieli nie mieszka na miejscu, lecz wynajmuje swoje mieszkania innym. Karty indywidualne można wrzucić do skrzynek pocztowych lub wysłać listem poleconym.

    Jeżeli w tych głosowaniach stosowaliście jedną, wspólną kartę do głosowania, to powinni na niej być wpisani wszyscy właściciele, ale nie wszyscy muszą zagłosować. Jeśli przedstawiciela gminy nie było na zebraniu, to się mówi trudno. Jeśli wcześniej gmina została prawidłowo zawiadomiona o zebraniu (z 7-dniowym wyprzedzeniem, z porządkiem obrad) - to nie musieliście się fatygować po jej głos w trybie indywidualnym po zebraniu.
    [cite] zofka11:[/cite]p.a.? Co to?
    p.a. = per annum = rocznie.
    [cite] a-z:[/cite]Skoro tak bardzo lubisz gminę to ustalcie odsetki w wysokości 20 % p.a.
    Jest to nieustająca propozycja ownera, którą w pełni popieram.
    To prawda, potwierdzam :smile:
    Proponuję w uchwale ująć to nie liczbowo, lecz opisowo: "odsetki maksymalne". Chodzi o to, że wysokość odsetek maksymalnych jest określona w kodeksie cywilnym jako czterokrotność stopy lombardowej NBP, a ta stopa się zmienia. Jeśli spadnie, to odsetki maksymalne również.
    Art. 359 § 21. Maksymalna wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej nie może w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego (odsetki maksymalne).
    Aktualnie stopa lombardowa NBP: 5% rocznie (od 25.06.2009) http://www.nbp.pl/
    Jeśli zapiszesz 20%, a potem stopa lombardowa NBP spadnie, to tragedii też nie będzie, bo:
    Art. 359 § 22. Jeżeli wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej przekracza wysokość odsetek maksymalnych, należą się odsetki maksymalne.
    ...ale lepiej zrobić wszystko tak, żeby nikt nie mógł się przyczepić. Wystarczy przyjąć określenie "odsetki maksymalne" - podobnie, jak "odsetki ustawowe" jest to określenie zdefiniowane kodeksowo (Kc) i powszechnie stosowane.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano czerwca 2010
    [cite] koziorozka:[/cite]Uchwała o odsetkach.
    Właściciele lokali podejmują uchwałę, że od nieterminowych wpłat zaliczek na eksploatację i fundusz remontowy będą naliczane odsetki ustawowe.
    Naliczanie odsetek ustawowych nie wymaga wcześniejszego podjęcia uchwały w tej sprawie. Jest to prawo każdego wierzyciela, wynikające z Kodeksu cywilnego:
    Art. 359. § 2. Jeżeli wysokość odsetek nie jest w inny sposób określona, należą się odsetki ustawowe.
    § 3. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wysokość odsetek ustawowych, kierując się koniecznością zapewnienia dyscypliny płatniczej i sprawnego przeprowadzania rozliczeń pieniężnych, biorąc pod uwagę wysokość rynkowych stóp procentowych oraz stóp procentowych Narodowego Banku Polskiego.

    Art. 481. § 1. Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.
    "Odsetki ustawowe" - bo określone ustawą Kodeks cywilny.
    Aktualnie odsetki ustawowe wynoszą 13% p.a. (od 15.12.2008).

    Odsetki ustawowe wierzyciel może naliczyć w każdej chwili, jeżeli należność stała się wymagalna - to znaczy, jeżeli minął termin zapłaty. Termin wpłaty zaliczek jest określony w ustawie o własności lokali - jest to 10 dzień każdego miesiąca. Zatem od 11-go można naliczać odsetki ustawowe za zwłokę.

    Mimo tego, że odsetki ustawowe są ok. 2-krotnie wyższe od oprocentowania lokaty bankowej, proponuję ustanowić odsetki umowne, na poziomie maksymalnym. O ile odsetki ustawowe można stosować "z marszu", to wprowadzenie odsetek umownych wymaga podjęcia uchwały.

    Proponuję nie wdawać się w drobiazgi o wielkości zadłużenia i ilości zaległych miesięcy. Zasada jednakowa dla wszystkich: jest zwłoka, są naliczone odsetki. Nie można przesunąć terminu wpłaty zaliczek, ale można w uchwale o odsetkach umownych można podać inny termin, od którego będą naliczane odsetki, np. od 1 dnia następnego miesiąca. W ten sposób damy możliwość zapłaty bez odsetek tym właścicielom, którzy otrzymują wynagrodzenie lub emeryturę po 10-tym.
    Komentarz edytowany owner
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W:bigsmile:reszcie głos rozsądku. To po co te wcześniejsze nawoływania do ustalenia odsetek ustawowych, które wynoszą 13,5% na 20% a moze 2000 %.
    Po co jakieś uchwały o płaceniu? zofka11 - poucz ZBM , że obowiązuje ich uwl --- art. 15. Proponuję dostarczyć im zawiadomienie o wysokości opłat, następne otrzymają po zmianie stawek/ Koniec. Wg mnie nie masz obowiązku fatygować się do ZBM z listą. W chwili uzyskania większości (ponad 50% udziałów za) głosowanie możesz przerwać. Masz obowiązek powiadomić wszystkich o podjętej w ten sposób uchwalę. Każdy własciciel ma prawo ją zaskarżyc do sądu jeżeli stwierdzi jej wadliwość lub w jakiś sposób narusza jego interes prawny. Żadnych sentymentów.Jeśli trzeba - WINDYKACJA.:bigsmile:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Proszę jednak pamiętać o jednym - jeżeli ktokolwiek się opóźni należy mu naliczyć odsetki, gminy nie można przecież wyróżniać, ani na jej korzyść, ani na niekorzyść.
    Proponuję podjąć uchwałę i ustalić te kwestie, np. że odsetki maksymalne nalicza się od pewnej kwoty zadłużenia lub po upływie określonego w uchwale czasu.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Popieram Zarządcę - jak do tej pory odsetki nie były naliczane, to uchwała, żeby sąsiadów nie zaskakiwać.
    podpisane: lizuska :wink:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano czerwca 2010
    [cite] koziorozka:[/cite]Popieram Zarządcę - jak do tej pory odsetki nie były naliczane, to uchwała, żeby sąsiadów nie zaskakiwać.
    podpisane: lizuska :wink:
    Zarządca pisał o odsetkach maksymalnych - tutaj uchwała jest konieczna.
    Ty zaś wcześniej pisałaś o uchwale w sprawie odsetek ustawowych - zupełnie niepotrzebnie. Taka uchwała jest bezprzedmiotowa, bo tę sprawę załatwił już Kodeks cywilny.
    [cite] Zarządca:[/cite]Proszę jednak pamiętać o jednym - jeżeli ktokolwiek się opóźni należy mu naliczyć odsetki, gminy nie można przecież wyróżniać, ani na jej korzyść, ani na niekorzyść.
    Zgadza się:
    [cite] owner:[/cite]Zasada jednakowa dla wszystkich: jest zwłoka, są naliczone odsetki.
    [cite] MirekL:[/cite]To po co te wcześniejsze nawoływania do ustalenia odsetek ustawowych, które wynoszą 13,5% na 20% a moze 2000 %.
    Nikt nie proponował ustalać odsetek ustawowych - to robi Rada Ministrów na podstawie Kodeksu cywilnego.
    Ustalić można odsetki wyższe od ustawowych - są to tak zwane odsetki umowne.

    Odsetki ustawowe - aktualnie 13% rocznie (od 15.12.2008). Uchwała niepotrzebna.
    Odsetki umowne - aktualnie maksimum 20% rocznie (od 25.06.2009). Uchwała konieczna.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarządca pisał o odsetkach maksymalnych - tutaj uchwała jest konieczna.
    Ty zaś wcześniej pisałaś o uchwale w sprawie odsetek ustawowych - zupełnie niepotrzebnie. Taka uchwała jest bezprzedmiotowa, bo tę sprawę załatwił już Kodeks cywilny
    W poście popierającym zarządcę pisałam o odsetkach w ogóle. Ustawowe czy maksymalne - uważam, że lepiej uchwałą, bo to zmiana dotychczasowego stanu, czyli braku naliczania jakichkolwiek. Wiem, że do ustawowych nie ma przymusu uchwały, ale poza wymogami prawa lubię stosunki dobrosąsiedzkie, jeśli ich zachowanie niewiele kosztuje.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wiem, że do ustawowych nie ma przymusu uchwały, ale poza wymogami prawa lubię stosunki dobrosąsiedzkie, jeśli ich zachowanie niewiele kosztuje.
    Zatem wystarczy wyprzedzająca informacja zarządu, podana na zebraniu lub pisemnie przez skrzynki pocztowe:
    "Drodzy współwłaściciele i sąsiedzi!
    Od lipca 2010 zarząd wspólnoty będzie naliczał odsetki ustawowe za zwłokę. Podstawa prawna: art. 481. §1 i §2 Kodeksu cywilnego. Obecnie odsetki ustawowe wynoszą 13% w stosunku rocznym. Z poważaniem - Wasz zarząd."
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Popieram takie stanowisko. Ja u siebie ująłem to w Statucie. Przy czym z przyczyn losowych Zarząd ma prawo umożyć odsetki ustawowe. Swoją drogą nigdy nie spotkałem się ( w działalności WM) z pojęciem odetki umowne. Inaczej interpretuję zapisy art. 359 kc, ale nie będę się upierał. Odsetki są zawsze pewnym straszakiem dla opornych. Mam kilku spóżnialskich, ale dla 2-3 zł szkoda mojej fatygi.:bigsmile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] MirekL:[/cite]Swoją drogą nigdy nie spotkałem się ( w działalności WM) z pojęciem odetki umowne.
    W mojej wspólnocie przyjęliśmy uchwałę o odsetkach umownych (na poziomie maksymalnym) i uzyskaliśmy kilka sądowych nakazów zapłaty przeciwko dłużnikom z tymi odsetkami.
    Inaczej interpretuję zapisy art. 359 kc, ale nie będę się upierał.
    Ja powoływałem się na art. 481. §1 i §2 Kc:
    Art. 481. § 1. Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

    § 2. Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą się odsetki ustawowe. Jednakże gdy wierzytelność jest oprocentowana według stopy wyższej niż stopa ustawowa, wierzyciel może żądać odsetek za opóźnienie według tej wyższej stopy.
    Jeśli dług idzie w tysiące złotych, a zwłoka wynosi ponad rok, to różnica 7 punktów procentowych od każdego 1000 zł daje 70 zł. To już nie 2-3 złote, ale trochę więcej. Nie ma nigdzie na rynku tak korzystnych lokat dla wspólnot!
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli są takie wyroki przyjmuję to do wiadomości. U mnie przedkładam zasady współżycia społecznego nad ewentualnym zyskiem . Ale ja nie mam problemów z dłuznikami, więc mogę się wymądrzać.:bigsmile:
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję za wszystkie informacje - jak się tak spieracie, to mi dużo ciekawych informacji dochodzi :smile: (zwłaszcza podstawy prawne to dla mnie wielka pomoc, bo w kodeksach nie siedzę) i teraz już spokojnie mogę napisać uchwałę o odsetkach maksymalnych naliczanych od 11. dnia miesiąca dla każdego właściciela (w tym ZBM :bigsmile:), dodam jeszcze info od kogoś z innego postu o wysokości odsetek do umorzenia (np. do kwoty 5zł rocznie) i informację o możliwości umorzenia odsetek przez zarząd w sytuacjach losowych.
    DZIĘKI!!!
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Od 11. kazdego miesiaca - nie znajdziesz poparcia u ludzi. Weź od 1. następnego miesiąca. Jest to sprawdzone i wszędzie się podoba.

    Nie ubieraj się w umorzenia odsetek. Niech to robi zawsze wspólnota na zebraniu. Zawsze ktoś się znajdzie co powie, że umorzyliście coś znajomkowi...

    ZBM nie jest właścicielem. Co najwyżej jest jego pełnomocnikiem. A propos: widziałaś to pełnomocnictwo?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano czerwca 2010
    [cite] a-z:[/cite]Weź od 1. następnego miesiąca. Jest to sprawdzone i wszędzie się podoba.
    Jestem tego samego zdania. Pisałem już o tym wcześniej.
    3 tygodnie to niewiele czasu, a dzięki temu wykażesz życiowe podejście. Tym bardziej, że nie każdego stać na wpłatę zaliczki przed otrzymaniem pensji czy emerytury, jeśli ta pojawia się po 10-tym.
    Przecież nie chodzi o to, żeby "łapać" ludzi na kilkudniowej zwłoce, która nie wynika z ich złej woli, tylko żeby wpłaty były regularne. Jeśli zaliczki będą wpłacone do końca miesiąca, to w zupełności wystarczy.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano czerwca 2010
    Niech cię ręka boska broni przed umorzeniami odsetek przez zarząd wm (uznaniowość, posądzenia itp.). Umorzenia raz rocznie jedynie uchwałą wspólnoty
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam!
    Wracam do tego wątku, bo ustawa ustawą, a ZBM (pełnomocnik gminy) odpisuje mi na wezwanie do zapłaty, że prosi o wystawienie rachunku W RZECZYWISTYCH KOSZTACH zarządu za ostatni kwartał, bo, cytat: ,,jako zakład budżetowy gminu zarządza środkami publicznymi (przychody z czynszów), które muszą być wydatkowane zgodnie z przepisami ustawy ,,o środkach publicznych".
    Co to za ustawa i niby czemu miałaby pierwszeństwo przed ustawą o własności lokali?
    ZBM dodaje w piśmie, że z tego samego powodu nie wpłaca zaliczek na FR, natomiast jeżeli wspólnota podejmie uchwałę o remoncie, gmina będzie partycypować w kosztach jednorazowo po otrzymaniu rachunku i protokółu odbioru.
    Czy to jest zgodne z prawem, czy mogę im odpisać, że UWL jest dokumentem nadrzędnym i mają taki sam obowiązek uiszczania zaliczek, jak każdy inny właściciel we wspólnocie?
    Może ktoś miał taką sytuację i podpowie mi, co z tym zrobić.
    Z góry wielkie dzięki.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano października 2010
    [cite] zofka11:[/cite]Witam!
    Wracam do tego wątku, bo ustawa ustawą,
    a ZBM (pełnomocnik gminy) odpisuje mi na wezwanie do zapłaty,
    że prosi o wystawienie rachunku W RZECZYWISTYCH KOSZTACH zarządu za ostatni kwartał,
    Niech ci napisze podstawę prawna żądania rachunku po kosztach rzeczywistych, odeślij go do ustawy o własności lokali
    Art. 15.
    1. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących
    opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.
    [cite] zofka11:[/cite]bo, cytat: ,,jako zakład budżetowy gminu zarządza środkami publicznymi (przychody z czynszów),
    które muszą być wydatkowane zgodnie z przepisami ustawy ,,o środkach publicznych".
    .
    Nie przejmuj się tymi "michałkami" gminy, to jest problem Gminy jak sobie poprowadzą księgowość dla lokali których sa właścicielami.
    . Wyślij im naliczoną zaliczkę tak jak do innych właścicieli lokali.
    Komentarz edytowany weles1478
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano października 2010
    zofka11 - ZBM kombinuje jak koń pod górkę, żeby nie płacić.
    Nie odnoś się w ogóle do tego pisma. Wysyłaj drugie przedsądowe wezwanie do zapłaty. Podajesz podstawę prawną uowl paragraf 15. Jak masz uchwałę o odsetkach, to podaj jej numer, jak nie, to tylko wyliczone zaległości, np.
    zal. A - 100 zł odsetki 13 zł
    zal.B - 100 zł odsetki 13 zł
    razem do zapłaty 226 zł.
    W przypadku nieuregulowania powyższej kwoty w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego wezwania, wm skieruje roszczenie na drogę sądową w celu uzyskania tytułu wykonawczego, egzekucji należności i zwrotu kosztów sądowych.

    Do tej sprawy w sądzie nie musisz mieć uchwały, zarząd sam może dochodzić należności.

    Jak lubisz tego pełnomocnika z ZBM, to na drugiej kartce napisz mu prywatnie, że jako zarząd wm kierujesz się uowl a ustawy o środkach publicznych nie znasz i nie musisz znać. Uważasz, że gminę jako właściciela lokali mieszkalnych obowiązuje uowl tak samo, jak każdego innego właściciela.
    Coś łagodzącego, że nie chcesz, żeby konflikt gmina-wspólnota nie przeniósł się na konflikt zofka-pełnomocnik, bo masz nadzieję, że w przyszłości będzie wam się dobrze współpracować.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] zofka11:[/cite]zgodnie z przepisami ustawy ,,o środkach publicznych"
    Nie ma takiej ustawy. Prawdopodobnie chodzi o ustawę o finansach publicznych.
    To smutne, że w oficjalnym piśmie zakład budżetowy gminy udowadnia, że nie zna nawet nazwy ustawy, na którą się powołuje.
    [cite] weles1478:[/cite]Wyślij im zaliczkę tak jak do innych właścicieli lokali.
    W jakiej formie - gotówkę w kopercie, czy przelewem na konto gminy? :smile:
    weles, już ci pisałem, że to gmina jako właściciel lokali ma płacić zaliczki wspólnocie, a nie wspólnota gminie. Zapamiętaj.
    [cite] koziorozka:[/cite]Podajesz podstawę prawną uowl paragraf 15.
    Szukałem, ale nie znalazłem paragrafu 15.
    Może dlatego, że w ustawie nie ma paragrafów, tylko artykuły?
    [cite] koziorozka:[/cite]Jak masz uchwałę o odsetkach, to podaj jej numer, jak nie, to tylko wyliczone zaległości, np.
    zal. A - 100 zł odsetki 13 zł
    zal.B - 100 zł odsetki 13 zł
    razem do zapłaty 226 zł.
    Odsetki są naliczane do dnia zapłaty. Jeśli już je podawać w wezwaniu, to z zaznaczeniem okresu, jakiego dotyczą, np. "odsetki ustawowe naliczone według stanu na dzień sporządzenia wezwania do zapłaty".
  • Opcje
    janjan Użytkownik
    edytowano listopada -1
    koziorozka. nie potrzeba uchwały na odsetki ustawowe, to zapewnia kpc.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję za odpowiedzi. Chodziło mi o potwierdzenie, że gmina nie ma żadnych podstaw do innego traktowania niż pozostali właściciele.
    Wezwanie zawiera podstawy prawne (uwl i uchwała z nr), kwoty zaległości i kwoty odsetek (odsetki naliczyłam narastająco; podobno powinny być również słownie), a także zapowiedź postępowania upominawczego w razie niezapłacenia należności.

    Mamy w uchwale 2 wezwania do zapłaty i teraz już wiem, ze to błąd, bo niepotrzebnie przeciąga sprawę.

    Nie wiedziałam, ze odsetki nalicza się do dnia zapłaty - ja je naliczyłam na dzień 20. października i jeśli nie zapłacą, to doliczę im za okres po 20.
    Czeka mnie pewnie przeprawa przez EPU -miał ktoś już takie doświadczenie? Sam miód to zarządzanie...
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jak mieszkasz w małym mieście, to może nie EPU a zwykły sąd będzie szybszy? W kancelarii powinni ci powiedzieć, jakie mniej więcej są terminy.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A ja sądziłam, że w małym mieście to przez Internet prościej i szybciej... nie?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano października 2010
    sprawdź, może się zdziwisz
    Przy okazji weźmiesz druki (są takie same jak w EPU) i jak coś nie będziesz wiedziała, to ci podpowiedzą jak wypełnić. A dopiero potem zdecydujesz, jaką drogą wysłać pozew ;)
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] koziorozka:[/cite]Przy okazji weźmiesz druki (są takie same jak w EPU)
    W elektronicznym postępowaniu upominawczym (EPU) nie ma żadnych druków - są formularze elektroniczne, które wyglądają zupełnie inaczej niż papierowe, również po wydrukowaniu. :wink:
    [cite] zofka11:[/cite]Czeka mnie pewnie przeprawa przez EPU -miał ktoś już takie doświadczenie?
    Ja miałem. W EPU nakaz zapłaty dostajesz w ciągu 2 lub 3 miesięcy od wysłania pozwu. To nie jest superekspres (wbrew temu, co zapowiadano w mediach), ale i tak co najmniej 2 razy szybciej, niż w postępowaniu tradycyjnym. Wniosek do komornika też wysyłasz drogą elektroniczną - po otrzymaniu klauzuli wykonalności nakazu zapłaty. Jest nie tylko szybciej, ale taniej - oszczędzasz pieniądze i czas.

    Składając pozew w EPU trzeba być przygotowanym na to, że dłużnik złoży sprzeciw od nakazu zapłaty - wówczas nakaz zapłaty zostaje unieważniony, a sprawa trafia do postępowania upominawczego w Twoim sądzie rejonowym. Trzeba więc mieć przygotowane dokumenty papierowe do tego postępowania: pełnomocnictwo procesowe (pozew w EPU może podpisać tylko jedna osoba), uchwały o planach gospodarczych i wysokościach zaliczek, kserokopie wezwań do zapłaty, wyliczenie długu i odsetek, odpisy z Kw lokali dłużników itp, itd.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzięki, owner, za wyczerpujące informacje. Cieszę się, że EPU jest jednak szybsze, choć co do ,,druków", to jest coś w tym, co pisze koziorozka - wypełnianie formularzy bywa u mnie... kilkakrotne :). Z drugiej strony, trzeba będzie po prostu zrobić to bardzo dokładnie, żeby nie strzelić fuszery. I mieć nadzieje, że nie będzie sprzeciwu, bo wtedy od nowa i drogą tradycyjną...
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    cd...
    Powiedzcie mi, jak Wy rozliczacie się z gmina?
    Czy wystawiacie jej rachunek za poniesione koszty? To chyba jakiś absurd, ale ZBM pisze mi, że mogą się rozliczać tylko na podstawie przedłożonego rachunku i że tylko ja stwarzam problemy, bo oczekuję od nich regularnych zaliczek, a po wezwaniu do zapłaty trochę się chyba przestraszyli i nawet proszą o rachunki, choćby miesięczne.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Powiedzcie mi, jak Wy rozliczacie się z gmina?
    Czy wystawiacie jej rachunek za poniesione koszty?
    Gminę traktujemy tak jak pozostałych właścicieli lokali.
    Żadne rachunki nalicz im zaliczkę za lokale pozostające własnością Gminy i wyślij do zapłaty.
    W treści napisz, że obowiązuje od dnia i jest powtarzalna co miesiąc. Nie musisz niczego wystawiać co miesiąc.
    Art. 15. UoWL
    1. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących
    opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.
    że mogą się rozliczać tylko na podstawie przedłożonego rachunku
    Bzdury prawią.
    Nie przejmuj się tymi "michałkami" gminy, to jest problem Gminy jak sobie poprowadzą księgowość dla lokali których są właścicielami.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zofka, nie daj się. Przy ustaleniu zaliczek (najczęściej raz w roku) każdy właściciel (również gmina) dostaje zawiadomienie, że od dnia... zaliczka A wynosi x zł i zal. B tyle i tyle dla danego właściciela. Nie będziesz wydawać pieniędzy na dodatkową obsługę gminy (papier, wysyłanie korespondencji, strata czasu itp).
    Masz to pismo z ZBM o tym, że muszą dostać od wm rachunek? Nie wyrzucaj. Zbieraj takie ich kwiatki, może ci się kiedyś przydadzą, jak w twoim mieście w lokalnej prasie pojawi się kącik satyryczny ;)
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Tak jak napisali poprzednicy - wspólnota nie ma obowiązku wystawiania rachunków w zakresie wewnętrznych rozliczeń ze swoimi członkami z tytułu rozliczeń kosztów zarządu, czy kosztów utrzymania lokali ponoszonych bezpośrednio przez wspólnotę na rzecz dostawców usług.

    Pomocne orzecznictwo:

    z uzasadnienia interpretacji podatkowej Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 sierpnia 2010 roku, sygnatura: IBPP3/443-316/10/KO:


    "W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego stwierdzić należy, iż wspólnota, a więc jej członkowie nie dokonują sprzedaży na rzecz samych siebie (w odniesieniu do części wspólnej), poprzez zapłatę zaliczek (kwot) z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem części wspólnych nieruchomości (np. z tytułu utrzymania czystości i porządku w częściach wspólnych nieruchomości, ubezpieczenia budynku jako całości od ognia i innych zdarzeń losowych oraz odpowiedzialności cywilnej, energii elektrycznej części wspólnych - klatki schodowej, windy, opłaty bankowej za prowadzenie rachunku bankowego wspólnoty mieszkaniowej, wynagrodzenia zarządcy, ochrony nieruchomości, obowiązkowych przeglądów - budowlany, kominiarski, gazowy). Stroną umowy z tytułu ww. opłat, co do zasady jest wspólnota mieszkaniowa reprezentowana przez zarząd. W tej sytuacji brak jest uzasadnienia do wystawiania rachunków w przypadku wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami w odniesieniu do zaliczek wnoszonych na poczet otrzymania części wspólnych nieruchomości jak wskazano we wniosku."

    Treśc interpretacji na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:

    http://zarzadca.pl/interpretacje-podatkowe/889-izba-skarbowa-katowice-wystawianie-rachunkow-przez-wspolnote-mieszkaniowa-.html
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Właśnie...
    Pisma nie mam, bo to była rozmowa - chyba trochę miękną i próbują mnie skłonić do tych rachunków, bo ,,oni są rozliczani i mają kontrole". Nie myślą o tym , że taki precedens otwiera drogę do braku środków, bo wtedy każdy właściciel może żądać tego samego i nie będzie pieniędzy na wydatki.
    zarządco, bardzo dziękuję za orzeczniosctwo - jak bedą się dalej opierać, to na pewno się przyda :smile:.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zofka, pisałaś 23-10-2010, że wysłałaś gminie wezwanie do zapłaty.
    Nie przejmuj się, tylko egzekwuj terminy wpłat :)
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Będę, koziorozka. Jak nie odpuszczą, to skończy się na EPU.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kolejne pismo od ZBM..., w którym pani pełnomocnik prosi mnie, żebym jej nie cytowała ustawy, bo ona ją zna (!). Chce wiedzieć:
    - kto prowadzi księgowość wspólnoty i zobaczyć uchwałę w tej sprawie,
    - kto posiada wzory podpisów w banku oraz zobaczyć uchwałę w tej sprawie.
    Dalej pisze:
    ,, Zarząd wspólnoty w przypadku waszej wspólnoty jest jednoosobowy i winien sprawować funkcje kontrolne, reprezentować ja na zewnątrz oraz w stosunkach miedzy wspólnotą a poszczególnymi właścicielami. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczających zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności. Jednoosobowy zarząd nie może jednocześnie sprawować kontroli, prowadzić księgowości wspólnoty oraz być upoważniony do podpisu dokumentów bankowych - przelewów i czeków."
    No i co ja mam jej napisać?
    Że nie zna ustawy? Że wzory ma bank i nie ma uchwały, która to stanowi? Że to co robię, nie przekracza zakresu zwykłego zarządu? W uchwale o ewidencji księgowej (której projekt otrzymała przed zebraniem) jest wyraźnie napisane, że do czasu zatrudnienia księgowego księgowość prowadzi Zarząd i podane są załączniki.
    Albo ja zwariowałam, albo z niej ... nie pełnomocnik. Rence opadajom.
    List nie był polecony, więc chyba udam, że go nie dostałam :smile:.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zofka 11 - już czwarty rok jestem jednoosobowym Zarządem. Początki miałem trudne, narażony na stertę korespondencji z WAM o łamaniu prawa i takie tam. Możesz przyjąć postawę łagodną albo wojowniczą.Najlepiej wystosuj pismo z prośbą o zaprzestanie działań destrukcyjnych. I na tym zakończ bezowocną dyskusję. Jak każdy członek wspólnoty będą mieli prawo nie udzielić Ci absolutorium i próbować Cię odwołać.Ryzyko zawodowe. POWODZENIA:bigsmile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] zofka11:[/cite],, Zarząd wspólnoty w przypadku waszej wspólnoty jest jednoosobowy i winien sprawować funkcje kontrolne
    Skąd jej to się wzięło? Funkcję kontrolną sprawują właściciele lokali ("Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu" - art. 29.3 uwl).
    [cite] zofka11:[/cite]Jednoosobowy zarząd nie może jednocześnie sprawować kontroli
    A wieloosobowy może? Kogo on kontroluje? :smile:

    Można nie przejmować się ignorancją urzędniczki. Ale to jest pełnomocnik gminy, która pewnie ma poważanie u innych właścicieli lokali. Wyobraź sobie, że ta pani robi Ci awanturę na zebraniu: że działasz bezprawnie, przekraczasz swoje kompetencje, łamiesz ustawę, nie znasz się na przepisach itp. Zanim cokolwiek wytłumaczysz, będziesz ugotowana.

    Możesz podjąć próbę polemiki, podając w odpowiedzi cytaty z ustawy, orzecznictwa i piśmiennictwa, co to są czynności zwykłego zarządu, jakie uprawnienia ma zarząd wspólnoty (zarówno jednoosobowy, jak każdy inny), ale to metoda nieskuteczna.

    Możesz też umówić się na rozmowę z jej mocodawcą (burmistrzem, prezydentem miasta) i grzecznie poprosić, żeby na pełnomocnika wyznaczył kogoś bardziej rozgarniętego, bo ta osoba kompromituje nie tylko siebie, ale i swojego mocodawcę. Kopię pisma tej pani daj mu do analizy przez radcę prawnego urzędu miasta. Możesz dołączyć swoją odpowiedź z cytatami, o których pisałem wyżej - radca inaczej podejdzie do pisma, popartego przepisami i orzecznictwem.

    Niezależnie od tego, co postanowisz, powinnaś podjąć działania uprzedzające - niech ludzie się dowiedzą, jakie bzdury wypisuje przedstawicielka urzędu. Wytłumacz im, że to Ty masz rację. Musisz uprzedzić atak, bo on kiedyś może nastąpić.

    Pamiętaj też, że o kopie uchwał każdy właściciel ma prawo poprosić, a zarząd ma obowiązek je udostępnić. Nie musisz się wdawać w edukowanie tej pani, ale ze swoich powinności wywiązuj się bez zarzutu.
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    MirkuL i ownerze - dziękuję za wsparcie. Szczerze, to sądziłam, ze nikt się nie odezwie, bo to co opisałam, to juz chyba graniczy z absurdem, więc wsparcie/głosy rozsądku tym bardziej mile widziane :smile:. Nie jest łatwo zaczynać i w dodatku w pojedynkę, to fakt. Dużo nauki i jeszcze więcej uważności.
    Wysmażyłam kolejne pismo - nie pozbawione ironii, choć na jej dostrzeżenie już nie liczę. Wszystkie pisma (korespondencja i wezwania) były do wiadomości gminy jako właściciela. Skorzystam z Twojej rady, owner, i spróbuję sie spotkać z burmistrzem mimo kiepskiego momentu :smile:. Zobaczę, jacy tam siedzą mózgowcy...
    O pojawienie się pani z zbmu na zebraniu się nie obawiam, ale pewnie nie od rzeczy jest uświadomić pozostałych właścicieli nie tylko fakcie zadłużenia, ale i o hockach-klockach pani pełnomocnik.
    Dzięki.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada 2010
    Ja chyba wiem, o co jej chodzi. O to, że ta sama osoba prowadzi księgowość i zarządza, bo wg. tej urzędniczki to konflikt interesów. Wg niej członek zarządu powinien kontrolowac księgowość a u zofki tak nie jest. Jak zofka poda jej datę zatrudnienia księgowej ten problem zniknie.
    Popieram ownera, idź na rozmowę albo pisz do jej przełożonego, nie czekaj do zebrania. Jak osobiście, to z krótkim konkretnym pisemkiem w garści. Ironię odradzam, łopatologia i suche fakty poparte numerkami art. uowl będą lepsze
    Przedtem gminie nie przeszkadzało jak wm łamała prawo? Teraz powinni być zadowoleni, że mają rzetelnego partnera.
    I zofka, nie zapominaj o terminach windykacji! Bo może oni nie mają kasy i tylko dlatego tak chcą sprawę przeciągać.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] koziorozka:[/cite]I zofka, nie zapominaj o terminach windykacji! Bo może oni nie mają kasy i tylko dlatego tak chcą sprawę przeciągać.
    Oczywiście zgadzam się, że jedno z drugim nie ma (nie powinno mieć) nic wspólnego. Można listy pisać i z burmistrzem rozmawiać, ale machinę windykacyjną trzeba uruchomić i jej nie zatrzymywać. Skoro pełnomocnik gminy się wymądrza, a jednocześnie gmina jest dłużnikiem wspólnoty, to niech pani pełnomocnik skorzysta ze swojej znajomości ustawy i wytłumaczy burmistrzowi, że płacić jednak trzeba. A jeśli to gra na zwłokę, to trzeba ją ukrócić sądowym nakazem zapłaty.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    mam nadzieję, że nasi znawcy ci pomogą a ja też skorzystam, bo od 2 miesięcy nie mogę wyrwać od gminy info o lokalu użytkowym (które to dokładnie pomieszczenia), bo tez udział chcę sprawdzić
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to było kilka lat temu, szczegółów nie pamiętam. Jak zatrudniliśmy pierwszego (po gminnym) prywatnego zarządcę gmina nie przekazała nam planów budynku i choć długo ich szukaliśmy, nie udało się. To poszło wezwanie do gminy, że w protokole zdawczo-odbiorczym tego brakuje. Milczenie. Propozycja, że znajdziemy wykonawcę a gmina zapłaci. Milczenie. Rozmowa z pełnomocnikiem gminy, że cenimy dobre stosunki, ale jak będziemy musieli, to jednak do sądu pójdziemy i tylko im koszty wzrosną. Pomogło. Trwało to w sumie rok, ale plany mamy super, do drugiego miejsca po przecinku.
    Oczywiście plany tylko ścian i kominów wentylacyjnych, bez instalacji, ale i to dobre.
    Mam nadzieję, że z tym lokalem użytkowym krócej, niż rok będziemy załatwiać. A potem chyba zmiana udziałów :wink:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano grudnia 2010
    [cite] koziorozka: [cite] od 2 miesięcy nie mogę wyrwać od gminy info o lokalu użytkowym (które to dokładnie pomieszczenia), bo tez udział chcę sprawdzić

    Rozumiem, że konieczne jest udostępnienie dokumentacji technicznej, wydaje mi się, że powinniście podjąc uchwałę, o której mowa w art. 29pkt. 1, lit. 1d uwl:
    [/i]


    Jeżeli uchwała właścicieli lokali nie stanowi inaczej, koszty opracowania lub aktualizacji dokumentacji technicznej budynku obciążają:

    1) do czasu wyodrębnienia własności ostatniego lokalu - dotychczasowego właściciela nieruchomości,

    2) po wyodrębnieniu własności ostatniego lokalu - wszystkich właścicieli lokali w częściach odpowiadających ich udziałom w nieruchomości wspólnej.

    1e. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, może żądać od właścicieli lokali okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali.


    Czyli pierwszy krok to wezwanie do przekazania (wyznaczyc jakiś termin) , kolejny - uchwała, w której koniecznie trzeba zaznaczyc, że aktualizacja/opracowanie będzie na koszt gminy.
    Potem obciążenie kosztami, w braku reakcji wezwanie do zapłaty i potem pozew o zapłatę, do którego należy podjąc wezwanie do przekazania, uchwałę o opracowaniu na koszt gminy, dokumenty obciążeniowe.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dokumentację mam, skorzystam z
    1e. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, może żądać od właścicieli lokali okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali.
    Wyznaczę drugi termin łobuzom
    Dziękuję Zarządco :daisy:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    A skorzystaj, co Ci tam!
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    zofka11zofka11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Włączam się, bo mam też problem braku dokumentacji - jakiejkolwiek - budynku i napisałam do gminy o błędach w pomiarach, brakach w dokumentacji, a oni na to, że ,,radzą sie radcy", już dwa miesiące, ale to chyba na nic, bo po wyborach i tak muszę zacząć od nowa. Nowa władza- nowe pisma...
    Czyli pierwszy krok to wezwanie do przekazania (wyznaczyc jakiś termin) , kolejny - uchwała, w której koniecznie trzeba zaznaczyc, że aktualizacja/opracowanie będzie na koszt gminy.
    Potem obciążenie kosztami, w braku reakcji wezwanie do zapłaty i potem pozew o zapłatę, do którego należy podjąc wezwanie do przekazania, uchwałę o opracowaniu na koszt gminy, dokumenty obciążeniowe.
    W każdym razie, jeśli można to zrobić tak, jak to opisujesz, Zarządco, to dobrze. W razie oporu gminy, taki scenariusz im przedstawię. Zostaną zmiany w KW i katastrze - część z nich może wprowadzać tylko gmina jako właściciel gruntu.
    koziorozka - ile płaciliście za inwentaryzacje? Chodzi mi o stawkę za metr? Mnie firma powiedziała 2zł.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.